ناامن سازی توسط آمریکا انجام می شود
ناامن سازی توسط آمریکا انجام می شود تا معبری برای رسیدن به آسیای مرکزی بسازند. روس این موضوع را درک کرده است و می خواهد قبل از این که جنگ در داخل کشور خودشان آغاز شود، آن را در نقاط دیگری از جمله افغانستان آغاز کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۵    ۱۳۹۴/۷/۲۳ کد خبر: 104183 منبع: پرینت

مقامات روسیه در دیدار با معاون نخست رییس جمهور افغانستان گفته اند که اگر افغانستان رضایت داشته باشد، در بحث مبارزه با تروریزم در افغانستان اقدامات عملی انجام می دهد. در حالیکه آمریکا چندی قبل اعلام کرده بود که اقدامات جدی در مبارزه با تروریزیم، خواهد کرد. بعد از سوریه و عراق حالا افغانستان وارد بازی های کلان منطقه ای و جهانی شده است. این بازی ها چقدر به ضرر افغانستان خواهد بود؟ آیا افغانستان می تواند از این بازی به نفع خود استفاده کند؟

ذوالفقار امید رییس حزب کار و توسعه در برنامه «خط کابل» گفت: متاسفانه ما فرصت های طلایی زیادی را از دست دادیم، چرا در افغانستان رهبران ما دچار بی برنامه گی و عدم یکپارچگی هستند. امروز بیشتر اقوام افغانستان در تقابل با هم قرار گرفته اند، حکومت به بی اعتمادی ها دامن زده است و برای آمدن تروریست ها زمینه سازی های بیشتری کرده است. مردم ناامید شده اند و همه در حال فرار هستند. هر زمانی که ما درون خود یکپارچه شدیم می توانیم از رقابت های قدرت های بزرگ در کشورمان استفاده کنیم یا حتی از دوستی قدرت های بزرگ استفاده کنیم اما متاسفانه هیچ استفاده ای نخواهیم کرد و فقط قربانی این رقابت ها خواهیم شد.

وی در خصوص شرایط پس از شروع جنگ روسیه در مقابل تروریست در افغانستان، اظهار کرد: معتقدم زمانی که حضور نظامی روسیه در افغانستان مورد بحث قرار بگیرد یقیناً حساسیت های بسیار بزرگی بین غرب و روسیه ایجاد می شود و ممکن است حساسیت هایی درون افغانستان هم ایجاد کنند که شمالی ها را علیه پشتون ها نشان دهند و جنوب را علیه غیر پشتون ها. اگر این دو جبهه پر رنگ شوند، برخی حلقات خواب تجزیه افغانستان را می بینند تا دیگر افغانستانی به نام افغانستان بزرگ وجود نداشته باشد.

امید معتقد است حکومت نمی تواند از فرصت های به دست آمده برای افغانستان استفاده کند چرا که گوش به فرمان غرب است و افزود: متاسفانه آمریکا سیاستمداران ما را فریب داده و پیمان امنیتی را با آنها امضا کرد تا به گفته خودشان امنیت بیاورند، اما متاسفانه نه تنها امنیت نیاورد بلکه ناامنی گسترش پیدا کرد، نه تنها طالبان را از بین نبردند بلکه تروریستی جدید به نام داعش و شاخه های مختلفی از تروریست هم در افغانستان پیدا شدند. فعلا سران حکومت هم افراد صادقی نیستند، هم به سوء مدیریت دچار و هم افرادی بی کفایت و هم وابسته به کشورهای غربی هستند. از این جهت است که آنها نمی توانند از این رقابت به نفع افغانستان استفاده کنند. این رهبران باید استعفا دهند و فضا را خالی نمایند چرا که نجات از این بحران هرگز به دست این افراد میسر نخواهد بود.

رییس حزب کار و توسعه دلیل حمایت روسیه از افغانستان در برابر تروریست را چنین بیان کرد: ناامن سازی افغانستان به خصوص شمال، یک برنامه است. این ناامن سازی توسط آمریکا انجام می شود تا معبری برای رسیدن به آسیای مرکزی بسازند. روس این موضوع را درک کرده است و می خواهد قبل از این که جنگ در داخل کشور خودشان آغاز شود، آن را در نقاط دیگری از جمله افغانستان آغاز کنند.

وی مقصر ناامنی های افغانستان را حکومت می داند و می گوید: ریگ دوام حضور تروریست در افغانستان در کفش های سران حکومت است. اگر جنگی هم از جانب روسیه علیه تروریست در افغانستان آغاز شود، چون اراده در حمایت از تروریست درون حکومت جریان دارد، به جای حمایت از این جنگ این حکومت توجیهاتی دیگر علیه آن خواهد کرد و آن را سرکوب خواهد کرد. همانطور که حکومت هیچگاه از مردم نمی خواهد که علیه طالبان و داعش بسیج شوند. احساس می شود، حکومت در معامله ای ننگین گیر کرده است که نمی تواند هیچ کاری به اقتدار خود انجام دهد. در این معامله، به این شرط رهبران اجازه داشته اند در راس قرار بگیرند تا در برابر ناامن شدن شمال و کشورهای آسیایی سکوت کنند و حتی از آن حمایت هم نمایند. تشکیل حکومت هم بر همین معامله استواربوده است. مصداق این حرف هم سقوط قندوز است. سقوطی که همه افراد در حکومت از آن آگاه بودند اما هیچ اقدامی برای جلوگیری از آن نکردند.

امید در پایان گفت: از بین نرفتن تروریست ها تاکنون به این معنی است که تا به حال گامی قوی و از روی اراده علیه آنها برداشته نشده است. وگرنه آنها توانایی مقاومت در برابر ارگان های امنیتی، ملت و حکومت را ندارند. این حکومت است که از تروریست حمایت می کند. به طوریکه در مساله قندوز بیشترین تجهیزات پیشرفته در اختیار تروریست ها قرار گرفته بود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هرکس هرچه گفت کسی پرسان نمیکند چگونه ثبوت میکندکه امریکا نا امن میسازد چرا از پاکستان نام نمیبری ؟

>>>   همکاری روس برضدتروریست همکاری به شمال افغانستان نیست بلکه همکاری به افغانستان است .اگرافرادی درشمال به همکاری روس رضایت داشته باشندتمام مردم افغانستان هم میتواندمانندسمت شمال ازین همکاری استقبال نموده به نفع امنیت خویش سودببرد.اگرامریکاخودرادوست مردم افغانستان ومخالف تروریسم میداندپس اهداف روس و امریکادرافغانستان متضادنبوده رضایت همه آرامش کشوراست .
وطندار

>>>   یک کشف نو جدید در افغانستان طالبان به داعش تبدیل شد ودر سوریه داعش به مخالفان میانه رو دولت بشار اسد فکر کنم که وقت پوست اندازی این افعی های آدم خور فرارسیده وآنهم در یک فصل... راستی که میگن ماده هرگز از بین نمیرود نابودی یک شی سر آغاز شی دیگر است.

>>>   جای افسوس است به آنانیکه دست شان به خون هزاران چه که صد ها هزار هم وطن بیگناه آغشته است برادر خطاب کردن، اگر آنها ذرهء از خون و احساسات افغانی در وجود شان نهفته باشد دست به چنین اعمال شنیع و دور از انسانیت را نمی زنند آنها کسانی استند که حلقه غلامی دشمنان افغانستان را به گردن دارند و هدف شان بی امنیت ساختن و به مخاطره انداختن افغانستان است و در راه عملی شدن این هدف به هر عملی دست میزنند، پس اینها هیچ گاهی برادر شده نمی توانند و نباید به آنها برادر خطاب کرد. منتظریم چه وقت آقای کرزی به حقیقت موضوع پی خواهد برد.
تنها

>>>   هرکسی که طالبان تروریست و خونریز را برادر خطاب میکند، خاین ترین و نادان ترین و وطنفروش ترین فرد در روی زمین میباشد!
حق پرست

>>>   کرزی صاحب برادرانت با تو خط بروت کردند وهرگز گپ ترا نمیشنوند وقبول نمیکنند. بنا بخاطر خدا بخاطر این برادران خاینت مردم بیچاره را اضافه ازین قربان نکن . مانند یک مرد به نیروهای امنیتی امر کن که هرجا که دشمن را دستگیر کردید بکشید و کسیکه تسلیم میشود اغوش دولت برویش بازباشد و کسانیکه جنگ افروزی میکنند بدون وقفه کشته شوند یگانه راه حل است . افغانستان به یک رهبر مرد ضرورت دارد نه به یک ایزک ترسو مانند کرزی .با دشمن باید از دهن تفنگ صحبت کرد زیرا او به زبان انسانینت وصلح باور ندارد و جز کشتن و تخریب چیزی دیگری را نمیشناسد.
فرید قاطع

>>>   اگر رئیس جمهور واقعآ به فکر ارامی افغانستان باشد وخطاب نمودن برادر به طالبان نیز جنبه تمثیلی نداشته باشد وطالبان ودیگر احزاب نیز از روی صدق درارزوی ارامی وابادی افغانستان باشند رئیس جمهور به خیث زعیم کشور حق دارد انان را برادر خطاب نماید ودرین مورد هیچ کسی حق ندارد در مخالفت به ان بپردازد وزمینه ناامنی وبی ثباتی را فراهم وهیچگاه گل اغا منحیث یک شخص عادی ویا داکتر عبدالله منجیث یک چهره سیاسی نمیتواند انرا رد نماید درغیر ان ودر صورتیکه رئیس جمهور از روی ریا برادر بگوید وطالبان وسایر تنظیمها نیز به دروغ ادعای ارامی افغانستان را ابراز نمایند پس لازم است احزاب وگروهای که بصورت واقعی درجهت امنیت ورفاه در کشور کار ومبارزه مینمایند یکدیگر را تثبیت ومتفق گردیده متوجه تمام عملکرد ها باشند وبه هیچ کس حق بربادی افغانستان را ندهند وهم چنان ایجاب مینماید دشمنان کشور را یکایک تثبیت ودر قسمت فلج فعالیت های گروهی وفردی شان مسئولانه عمل نمایند
پرویز از کابل

>>>   از نمایندگان پارلمان می خواهیم از حقوق مردم افغانستان حراست و پاسداری کنند و در خصوص امضاء پیمان ننگین با آمریکای جنایت کار ، منافع ملی و دینی خویش را در راستای رد و ملغای این پیمان به منصه ظهور برسانند تا باشد تاریخ و نسل های آینده افغانستان نسبت به عملکرد و رفتارتان در این برهه از تاریخ افتخار کنند نه اینکه خدای نکرده اقدام شما را نمادی از خیانت و جفا به حق مردم افغانستان ارزیابی کنند .

>>>   افغانستان اردو مجهز ندارد پیمان نظامی به سود کشور ما میباشد مدت سی سال میشود که کشور های همسایه افغانسان را ویران ومردم مارا به خاک خون کشانیدن ما باید آنقدر اردو خود راباتعلیمات پیش رفته وتجهیزات نو مجهز سازیم تا درآینده انتقام مردم ویرانی کشور خود را ازهمسایه گان بگیریم ........ چرخی از کابل

>>>   حکومت استثمار ګر امریکا قصداقوای مسلح افغانستان را فلج نګهداشت وبه پاکستان مشوره حملات راکتی را داد، تا حکومت افغانستان راواداربه امضای اسناد باقیماندن آنها در افغانستان نماید. خوب شهید بودن آنها برای یک مدت کوتاه لازم باشد، اما همه توافقات و فسخ آن باید در اختیار حکږمت افغانستان باشد. هیچ شرطی نباید مظلق ګردد. موافقه با استفاده از تمام فضای افغانستان توسط ناتو ویا امریکا تسلیم دادن اختیار به امریکای مکار که توسط صهیونیست هااداره میشود، کاملا جرم است.
سنا از لندن

>>>   مردم سادم و بی خبر و حکومت...افغانستان نباید فکر کنند که خارجی ها رایګان به افغانستان کمک میکنند. تنها در پایګاه نطامی بستیان در هلمند و میدان هوایی قندهار روزانه ۱ ملیون لیتر آب از چاههای عمیق در داخل پایګاهها استخراج، تصفیه و در بوتل ها بسته بندی شده و استفاده میکنند. ارزش هر لیتر آب یک دالر است . اضافه از ۳۰۰۰۰ موتر جیپ و ده ها هزار موتر باربری بدون پرداخت هیچ نوع مالیه استفاده از سرک ها، استفاده میشود. در بریتانیا مالیه سالانه سرک از هر موتر ۲۰۰ دالراست. مغازه های کشور های غربی که سالانه ملیونها دالر عاید دارند، به دولت افغانستان مالیه نمیدهند. در انګلیس اندازه مالیه ۱۸٪ از ارزش فروش اجناس به دولت پرداخته میشود. طی ۱۱ سال اشغال افغانستان بیش از ۲۰۰۰۰۰۰ غیر نطامی بدون ویزه و پرداخت مالیه داخل افغانستان شده اند. ارزش ویزه دخولی ۵۰ دالر و خروجی ۷۰ دالر است. اګر حکومت و پارلمان افغانستان عقل و فهم میداشت، و قواننین لازمه را میساختند ، باید غربی ها و امریکا سالانه ملیارد ها دالر مالیه میدادند.
سنا از لندن

>>>   برادر محترم سنا از لندن .
من کاملا با شما موافق هستم . غربیها جنایتکارترین ادم کش ترین وحشی ترین هستند . غربیها بسیار فریبکار و شیاطین هستند . اینها طالب و داعش را 15 سال است که کمک مالی و نظامی میکنند

>>>   تمام. مردم. همین گپ میگویند به غیر از ارگ نشینان. به خاطریکه. از طرف امریکا امدند و وطن مارا نابود میکنند
و ر کابلی

>>>   نه روس و نه امريكابايد در امنيت شمال بر يك كشور ثالث كه chin استكمك هوايى در ميدان هاى قندوز و مزار خواسته شود كه تا امنيت ترميم راه ابريشم را تامين كند مزدور داخلى و امريكا عامل بد بختى ها است

>>>   بـــه ( سنا از لندن....
خارجی ها آب را از کمپنی های داخلی و حتی از دبی وارد میکنند وهمینطور خودت هم حالا از آب انگلیس ها استفاده میکنی! کشوریکه در زمان مصیبت مردمش فرار کنند ودر گوشه عافیت بنشینند واز دورتماشا کنند باید همینطور باشد ! آیا در کنفرانس بن نمایندگان تنظیم ها شاه سابق ودیگران نبودند که از خارجی ها خواستند بیایند وبا ما دربیرون راندن اشرار یا طالبان کمک کنند تا مردم ما از شر این جاهلان رهایی یابند؟؟ اینرا تو اشغال می گوئی؟ اگر اشغال است تو چرا رفته ئی در کشور اشغالگر؟ چرا دفاع نکردی؟
ر

>>>   نظر اول از کدام غلام حلقه بگوش امریکا بوده است که این دسته اشخاص همیشه میخواهند مردم را درمغالطه اندازندکه گویا همه بدبختی های این کشور از پاکستان آب مبخورد در حالیکه دولت پاکستان هم برنامه های امریکا را پیش میبرد پس اصل کاره و عامل اصلی نفاق و بدبختی و ویرانی ما مسلمانان امریکاست.
فهیم

>>>   امریکایی را سمت شمال دعودت کرد ورهبران شمال برادر ګفته دعوت شان کرد. و حالا روس را برادر ګفته دعوت میکند. چون در اسلام به کفر برادر خطاب نمیشود. ولی کرزی که به طالب برادر خطاب کرد او کافر شد. بیاورید برادران سرخ خودرا یک باردیګر. که هردو برادر تان در افغانستان زور ازمایی کند. انشاالله که باز تمام مسلمانان در مقابل ایشان ایستاده ګی خواهد کردند

>>>   وقتی امریکانیروهایش درافغانستان میماند پس بدانیدکه امریکا نمیخواهددرکشورافغانستان صلح وامنیت برگردد جنگهای اخیرطالبان درقندوزوهمه صفحان سمت شمال نشانگراین صحنه سازی امریکاو دولت فعلی است که نمیخواهدامریکاوهمپیمانانش این کشوررا که همگی مردمش تشنه صلح است ترک کنند.اردوی ملی امروزتوانایی مقابله هرنوع تجاوزگری راداردبشرطی که اگرامریکایهااجازه بدهند حالاکه مانندسابق نیروهای ناتودرخطوط مقدم جبهه جنگ نمیجنگندکه کشته وزخمیهای بیشماربدهند.وبعد ادعاکنندکه ازافغانستان درمقابل دشمنان دفاع میکنیم فعلا"جنگ رانیروهای خودافغانستان میکنندوغارت دزدی راامریکیهامیکنند.اگرامسال که احرین مهلت بودن نیروهای امریکایی درافغانستان است بیرون نشوند دیگرافغانستان راترک نمکنندمردم افغانستان بایدهمگی شعاربدهندکه امریکاوهمپیمانانش ازافغانستان بیرون شوندتاصلح برگرددبه کشورجنگ زده ای طالبان با بودن امریکایهاهیجوقت بادولت سازش نخواهدکردبخاطریکه انهاجهاد میکنندوجهادی هیج وقت نمیایدزیر بیرق کفرپس بایدامرکایهابهتراست طبق قراردادافغانستان راترک کنند ونه دخالت کنندونه هم میانجگری ونه هم از اونسر دنیا بلندشده بیایند اینجابرای ماوکشورماافغانستان دلسوزی کنند..
حامد

>>>   سلام عمرانسانهاتیرمیشود پنجاسال بعد افغانستان تاخرخره زیرقرض همین کشورهای پیمان ناتو مدفون خواهدشد وانوقت اولادهایمان بجز نفرین کاردیگری نخواهدکرد درحق ما کسی که خیانت میکند.زود اشکارنمیشود کم کم دامنگیرمیشود.اردوی ملی کشورماپولی است وخودرا.تکان داده نمیتوانیم این مسیبت راکیهااوردند.سرکشورما اینها همگیش پلانهای ازقبل تهیه شده بودطول کشیدتااین برنامه هاسر کشورمااجرایی شد حالااگرمردم افغانستان مانندزمانیکه برعلیه انگلیس اشغالگرهم قیام کنندفکرنکنم امریکا ازافغانستان بیرون شوند اینهابرنامه های طولانی مدت دارند که تایک به یک اجرانکنندخاک مارا ترک نخواهد کرد.خداوندسراولادهایمان رحم کند.
عبدال

>>>   افغانستان راامریکا ورئیس جمهورنا امن نساخته تروریست ها نا امن ساخته اگربه یاد داشته باشید 15 سال قبل نه امریکا درینجا بود ونه این رئیس جهور مگرماوشما دروطن خود شاهد کارهای بودیم که طالب و داعش هم تا اکنون انجام نداده است خوب بیادت بیاور

>>>   از خیرات امریکایی ها نان میخورد باز گپ های اوقی اوقی گری میزنید...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است