حکومت اراده ای برای پایان جنگ ندارد
در این وضعیت آشفته بازاری که افغانستان دارد، وزارت دفاع ما وزیر ندارد، علاوه بر این مشکل، حتی رییس جمهور اعلام کرده که از عملکرد سرپرست دفاع راضی است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۶    ۱۳۹۴/۷/۲۲ کد خبر: 104130 منبع: پرینت

قندوز، ولسوالی های فاریاب و چندین ولسوالی در افغانستان سقوط می کنند. مردش به خاک و خون کشیده می شوند و بدترین جنایت ها با آنها صورت می گیرد و مسوولان امنیتی ما در پاسخ مردم می گویند گزارش های اشتباهی به ما رسیده و ما بر اساس آن اشتباه قضاوت کرده ایم. آیا این توجیه برای مردمی که عزیزانشان، خانه و کاشانه و جانشان را از دست داده اند کافی است؟ آیا استخبارات ما چنان ضعیف است که گزارش های اشتباه باعث سقوط شهرهایمان شود؟ یا اینکه عمدی در کار است و باید شهر ها سقوط داده شوند؟

سید حسن بلخابی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «نگرش» گفت: یکی از عوامل سقوط شهرها، عدم گزارش دقیق امنیتی بوده است. گزارشی که بخش های امنیتی تهیه کرده و آن را به شورای امنیت تحویل می دهند، کاملاً خلاف واقعیت است. به طور مثال ولسوالی های جوزجان و یا اطراف فاریاب در حال سقوط است اما گزارشی که داده می شود، این است که ولسوالی آرام است و پسته ها در دست ما است. یکی دیگر از عوامل سقوط شهرها هم این است که سران حکومت، بر اساس گزارش ها قضاوت و صحبت می کنند، در حالی که گزارش ها واقعی نیستند و این موضوع سبب قضاوت نادرست می شود.

وی در خصوص دلیل واقعی نبودن گزارش ها عنوان کرد: عدم مدیریت صحیح، عدم هماهنگی میان نیروها، و وجود عمد باعث شده گزارش ها دقیق و یا واقعی نباشند. در کنار اینها فرماندهان و مسوولان امنیتی هم به وظایف خود به خوبی عمل نمی کنند، هرگاه دلشان خواست عقب نشینی می کنند و جبهه راترک می کنند و به خاطر توجیه، ضعف، کمکاری و عدم مدیریت خود یک گزارش غیر واقعی می دهند. این موضوع وقتی برملا می شود که شهر سقوط کرده است.

بلخابی در ارتباط با افرادی که در بخش های امنیتی کشور کار می کنند اظهار کرد: متاسفانه در بدنه بخش های امنیتی ما، افراد باتجربه، مسلکی، صادق، متعهد و وظیفه شناس گماشته نمی شوند. بلکه افرادی که در بخش های امنیتی کشور ما کار می کنند، کم تجربه، بی کفایت و ترسو هستند و توسط روابطی که با رییس جمهور داشتند انتخاب شده اند. اینها کسانی هستند که حتی یک روز هم در جنگ نبوده اند و مدیریتی در این زمینه ندارند. به هیچ عنوان هم حاضر نیستند جان خودرا به مخاطره اندازند.

این نماینده مجلس با انتقاد از رییس جمهور گفت: در این وضعیت آشفته بازاری که افغانستان دارد، وزارت دفاع ما وزیر ندارد، علاوه بر این مشکل، حتی رییس جمهور اعلام کرده که من از عملکرد سرپرست دفاع راضی است. باید هم راضی باشد، چرا که شهرهایی را که رییس جمهور در نظر داشت سقوط کند، این سرپرست دفاع سقوط داده و وی را به هدفش رسانده است.

وی در ارتباط با دلیل قوت گرفتن طالبان گفت: نبود نگاه صحیح نسبت به مخالفان مسلح، باعث شده است که آنها راحت تر فعالیت کنند و جنگ را همچنان ادامه بدهند. در گذشته به طالبان برادران ناراضی و حالا مخالفان سیاسی می گویند. آیا کسی که انتحار می کند، مردم را می کشد، به ناموس و مال مردم تجاوز می کند، مخالف سیاسی است؟ برادر ناراضی است؟

بلخابی قدرت گرفتن طالبان را از ضعف عملکرد دولت می داند و می گوید: یکی از عواملی که هم دولت و هم ملت را به چالش کشیده و باعث شده که جوانان ما به ناحق از بین بروند و شهید شوند این است که در نظام ما مکافات و مجازات معنایی ندارد در حالیکه در هر نظامی مکافات و مجازات یک اصل است. در افغانستان هرکس هرکاری که دلش بخواهد انجام می دهد، با دشمن انواع همکاری ها را می کند اما حکومت در برابر آنها خاموش است و هیچ اقدامی از مجازات و مکافات وجود ندارد. حکومت زندانی های طالبان را آزاد می کند و آنها دوباره در صفوف دشمنان می پیوندند. علیه کسانی که پسته های جنگی را به دشمن می فروشند هیچ اقدامی از جانب حکومت انجام نمی شود و آنها آزادانه به زندگی خود ادامه می دهند. همه اینها نشان می دهد که حکومت اراده ای برای از میان برداشتن افرادی که با دشمن همکاری می کنند ندارد و این هم بدین معنا است که حکومت اراده ای برای پایان جنگ ندارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حـــــکــومــــت اراده برای صلح ندارد ثابت کرده میتوانی؟؟؟

>>>   بلخى صاحب درست است خودت ميگى خاين ترين مردم در حكومت عين وغين است ازريس جمهور تاريس اجرائى وتمام حكومتش خاين ووطن فروش است هر روز در فكر معاش ومصرف دسترخوان خود هستن در فكر مردم كسى نيست واگر نه مردم قندوز بهمان فلاكت وبد بختى ميرسيدن تاكى خواب وغفلت تاكى خيانت أيا شمايان مرگ نداريد تا قيامت زنده هستين ٠ مسافرجبرى

>>>   درست است

>>>   اگر صلح باشد هیچ گاه انتخابات گوسفندی صورت نمیگیرد بدون رای گوسفندان غنی روانی را کسی اجیر مقرر نمیکند چی ریسد ....

>>>   حکومت در اسقرار امنیت سهل انگاری میکند ولی وکلا از حکومت باج خواهی میکنند وزیران را به شوریٰ میخواهندو باج میگیرند ، خاموش میشوند .گویا که همه جا خیر خیریت است . و ملت از نتجه احظار وزیر که اکثراً سری میباشد واقف نمیشوند ....
محمد حسین حسینی از سوزمه قلعه

>>>   بخاطریکه حکومت فروخته. شده است.
و ر از کابل

>>>   سلام بر شما !
ازین حکومت هیچ توقع و انتظار نداشته باشید زیرا تمام بر نامه های انتخابات و همه ای بر نامه ها و پلان های بعدی آن قبلاً از طرف متفکرین نظامی و سیاسی پاکستان و به هدایت آمریکا صورت گرفته بود . همین غنی یک اجنت و جاسوس سیاه است که بر علاوه خودش نام نیک و خوب نداشته و ندارد یک تعداد افرا و اشخاص دیگر را هم باخود یک جا بدنام ساخته و در آخرین کوشش در صدد آن است که جنگ قومی را که خودش افروخته آتش آن را تیزتر بسازد تا کشور بیچاره و در بدر ما از صفحه گیتی محو شود .
اندر

>>>   راه حل چیست آنرا بگوئید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است