16 سال حبس برای مقام سابق نفتی چین
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۹    ۱۳۹۴/۷/۲۲ کد خبر: 104109 منبع: پرینت

«جیانگ» که از مقام های ارشد نفتی چین است، در سال 2013 به سمت رئیس کمیسیون اداره و نظارت بر دارایی های دولتی چین منصوب می شود اما پس از مدت کوتاهی از این انتصاب، دستگاه قضایی مبادرت به دستگیری وی می نماید.

مبارزه با فساد در شرکت های نفتی چین از سال 2012 آغاز شد و بزرگترین مهره ای که تاکنون در این عملیات دستگیر شده بود «جو یون کانگ» وزیر امنیت عمومی بود که به اتهام فساد مالی به حبس ابد محکوم شد و سمت هایی نیز در بخش های انرژی چین داشت.
گزارش ها حاکی است که «جیانگ جیه مین»، از همکاران و متحدان نزدیک به «جو یون کانگ» بوده است.

پس از آنکه وزیر امنیت عمومی چین دستگیر شد، ماموران دستگاه قضایی این کشور کار مبارزه با فساد را در بخش نفت و گاز چین گسترش دادند به گونه ای که در ماه های گذشته پای چندین مقام ارشد نفتی این کشور به میز محاکمه باز شد.
«جیانگ جیه مین» که پیشتر از سوی ماموران قضایی دستگیر و کار محاکمه او به تازگی به پایان رسیده، تا قبل از سال 2013 میلادی ریاست هیات مدیره شرکت ملی نفت چین (CNPC) را بر عهده داشت.

وی پس از آن عهده دار سمت ریاست اداره نظارت بر دارایی های دولت چین شد و در همین دوران نیز بتدریج مسائل بیشتری از پرونده بزرگ فساد وی فاش شد.
او که 60 سال دارد در استان «خو بی» در مرکز چین مورد محاکمه قرار گرفت و پس از صدور حکم 16 سال حبس نیز همه گناهان خود را پذیرفت و اعلام کرد که به این حکم اعتراضی ندارد.

او متهم است که 14 میلیون یوان (2 میلیون و 300 هزار دلار) رشوه قبول کرده و با زیر پا گذاشتن مقررات و قوانین، ضرر و زیان هایی را متوجه دولت کرده است.
او در زمره 140 هزار مقام چینی است که در سه سال گذشته پس از روی کار آمدن نسل جدید رهبری در چین و در جریان مبارزه بزرگ دولت با فساد دستگیر، محاکمه و زندانی می شود.

بررسی های پرونده این مقام ارشد نفتی در دادگاه نشان می دهد که او از سال 2004 تا 2013 میلادی یعنی زمانی که در بخش های مربوط به انرژی و شرکت ملی نفت چین کار می کرده میلیون ها دلار رشوه دریافت کرده است.
دادگاه با انتشار حکمی، بسیاری از دارایی های این مقام ارشد به ارزش 160 هزار دلار را ضبط کرده اما در مورد مابقی مبالغ اختلاس شده جزییاتی منتشر نشده است.

روزنامه چاینا دیلی چین می نویسد که او از همدستان نزدیک «جو یون کانگ» بوده و در فساد وی مشارکت داشته است.
پیش از او «لیه تیه نن» رییس سابق اداره ملی انرژی چین هم به دلیل دریافت نزدیک به شش میلیون دلار رشوه همانند «جو یون کانگ» 73 ساله به زندان ابد محکوم شده است.

«شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین سوگند خورده است که مبارزه با ببرها و مگس های فاسد را - اصطلاحی که به مقام های فاسد سطوح مختلف کشور چین نسبت داده می شود - تا ریشه کن شدن کامل آنان ادامه می دهد.

13 سال زندان برای معاون حزب کمونیست سیچوان
همچنین دادگاهی در استان استان شیانیگ در مرکز چین «لی چون چنگ» یکی از مقام های سابق حزب کمونیست استان سیچوان را به 13 سال زندان محکوم کرد.

براساس این گزارش، وی به عنوان نفر دوم و معاون رئیس حزب کمونیست در استان پرجمعیت سیچوان فعالیت می کرده و دادگاه شیانیگ جرم این مقام را دریافت 40 میلیون یوان (شش میلیون و 450 هزار دلار) رشوه عنوان کرده است.
گفته می شود این فرد نیز پیشتر از دستیاران نزدیک «جو یون کانگ» وزیر امنیت عمومی بوده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت چین ظالم است حقوق بشر برای رشوت گرفتن را نقض میکند افغانستان که این حقوق را رعایت میکند حتی اگر نهصد ملیون دالر پول مردم بیچاره را هم کسی غارت کند مشکلی نیست اختلاس رشوت تحفه هیچ مشکلی از نظر حقوقی درینجا ندارد مثلا یک رهبر تنظیمی ورقه عرض عنوانی مقام ریاست جمهوری تقدیم میکند وصد ها جریبزمین دولتی را تصاحب میکند حالامال خودش میشود بعد آ«را می فروشد برایش جایز وحلاتل است چون مال خودش را فروخته هم صـــــــواب هـــــم دالـــــــر امریکا باید همین دموکراسی راکه برای ما آروده به چین هم منتقل کند تا دیگر مردم آزاری درانجا ازبین برود مثلا چند ملیون دالر چی ارزشی دارد که یک مقام خودی را زندانی میکنند درحالیکه چین دومین قدرت اقتصادی جهان است اینقدر مردم ممسک ! رئیس جمهورش چهارصد دالر معاش دارد.از ما گارد ریاست جمهور هم به این مقدارقناعت ندارد
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است