از روز جهانی صحت روانی در کشور تجلیل شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۳    ۱۳۹۴/۷/۲۱ کد خبر: 104090 منبع: پرینت

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه در مراسم تجلیل از روز جهانی صحت روانی، اظهار داشت، افسردگی و اضطراب که دو مشکل عمده روانی به شمار می رود، میزان بلندی را در میان افغانستانی ها دارد. میزان اختلالات افسردگی در میان خانم ها 72 درصد و اختلالات اضطراب در نزد مردها 60 درصد است ولی با آنهم در کل میزان مشکلات شدید روانی در افغانستان نسبت به کشورهای همسایه کمتر است که تا حدود 30 درصد تخمین زده می شود.

داکتر فیروز، جنگ، فقر، مهاجرت ها و نبود سایر امکانات معیشتی را از جمله عوامل فزاینده مشکلات روانی در افغانستان عنوان نموده و ازجانب دیگر اسلامیت و باورهای دینی افغانستانی ها را دلیل عمده باز دارنده مشکلات روانی در این کشور تلقی نمود.

وی گفت: در جوامع که مردم به باورهای دینی معتقد باشند، با وصف پشت سرگذاشتن مشکلات و مصایب، کمتر به مشکلات و اختلالات روانی دچار می گردند. داکتر فیروز، با اشاره به اقدامات وزارت صحت عامه در خصوص ارایه خدمات صحت روانی برای افغانستانی ها گفت: این وزارت هم در بخش وقایه مشکلات روانی و نیز در بخش معالجه آن، استراتژی های مشخص را روی دست گرفته است. در بخش معالجه نزدیک به 1500 مرکز صحی در سراسر کشور خدمات صحت روانی را عرضه می کئند و نیز در 300 مرکز صحی، مشاوران روانی اجتماعی، خدمات مشاوره دهی را در این زمینه به مردم ارایه می کند و ما در نظر داریم که این رقم را به 500 مرکز افزایش دهیم.

وزیر صحت عامه، خدمات وقایوی مشکلات روانی را نیازمند اقدامات بین بخشی خواند و افزود: با اداره های ذیربط به خاطر هماهنگ ساختن اقدامات پیشگیرانه مشکلات روانی، کارهایی صورت گرفته و ما تلاش داریم تا در همکاری و هماهنگی با اداره های ذیربط، اقدامات بیشتری انجام دهیم که درین میان نقش ارشاد و تبلیغ دینی، منبر و مساجد و اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی، نهایت موثر و سازنده است.

روز جهانی صحت روانی امسال تحت شعار حرمت گذاری در صحت روانی تجلیل گردید، تا تمرکز اصلی شرکای صحی صحت روانی روی ارج گذاشتن بالای حقوق مریضان روانی صورت گیرد زیرا در گذشته حقوق انسانی مریضان روانی، با القاب زننده ماننده دیوانه و مراکز درمان آن به نام دارالمجانین یاد می گردید که در واقع یک نوع بی حرمتی و زیر پاگذاشتن حقوق انسانی مریضان روانی می گردید.

روز جهانی صحت روانی در افغانستان از سوی وزارت صحت عامه به منظور جلب حمایت و همکاری شرکای صحی و بین المللی وبلند بردن سطح آگاهی عامه در پیشگیری مشکلات و اختلالات روانی و معالجه آن تجلیل گردید.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است