بزرگ ترین اشتباه آمریکا در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۶    ۱۳۹۴/۷/۲۱ کد خبر: 104082 منبع: پرینت

اخیرا در یک گفتگوی غیر رسمی با یک خبرنگار ارشد رویترز که عازم افغانستان بود از بنده این پرسش را مطرح نمود: بزرگ ترین اشتباه آمریکا در افغانستان چیست؟
پاسخ: بزرگترین اشتباه آمریکا در افغانستان اعتماد کردن بر پشتونیزم است.
رویترز: چرا؟
پاسخ: پشتونست ها تحت نام تکنوکرات و دموکرات یگانه منبع اعتماد و متحد غرب هستند و هر چیزی که این ها به غرب در مورد روابط سیاسی، تباری، اقتصادی، نظامی و فرهنگی افغانستان می گویند، غرب به آن باور می کنند و مطابق به خواست های آنها سیاست خویش را عیار می سازند.
رویترز: این پشتونست هایی که شما می گویید چه کسانی اند؟
پاسخ: زلمی خلیلزاد، کرزی، غنی، احدی، جلالی، اتمر و غیره
رویترز: حتی خلیلزاد که یک آمریکایی است، هم پشتونست است؟
پاسخ: پدر پشتونست ها در 14 سال اخیر خلیلیزاد است که از نفوذ آمریکایی اش استفاده کرد، آمرین خویش را در کاخ سفید فریب داد. بسیاری اشتباه هات آمریکا و مصیبت های امروزی افغانستان ریشه در فریب های خلیلزاد دارد. او شریک عزیزی بانک و افغان بی سیم و چند تا پروژه بزرگ اقتصادی در افغانستان است. درست که او در جامعه مدنی و پیشرفته غرب تربیت شده و در زمان جورج بوش قدرت و اعتبار در کاخ سفید داشت ولی افکار او قبیلوی در سطح ملا عمر است.

رویترز: آنها چگونه غرب زیرک را فریب دادند؟
پاسخ: آنها به جای صحبت به نمایندگی از یک ملت صد پارچه، فقیر و جنگ زده، به نمایندگی این قبیله و آن قبیله با غرب وارد تعامل شدند و واقعیت های تباری، فرهنگی و مشکلات اساسی کشور را وارونه جلوه داده، دروغ گفتند و دروغ می گویند. در نتیجه غرب را راه گم کردند و در لجنزار افغانستان غرق کردند. کاخ سفید به جای اصلاح و پی بردن به اشتباهات شان: دو راه را در پیش گرفته است: یکی فرار از دام قبایل و دیگری هنوز اعتماد کردن به پشتونیزم فرصت طلب
رویترز: هدف پشتونست ها چه است که غرب را گمراه بسازند؟
پاسخ: در افغانستان در سه سده اخیر یک فرهنگ به دام انداختن خارجی ها شکل گرفته است که سه هدف دارد: 1) اکت ناسیونالیسم کاذب، 2) گرفتن امتیازات مادی و 3) انتقام از قبایل رقیب از طریق خدمتگزاری به قدرت های خارجی

پشتونست های افغانستان بر پایه همین فرهنگ و اهداف غرب را در لجنزار افغانستان گیر انداختند و از ماشین سیاسی، نظامی و مالی غرب حد اعظم برای خود، خانواده و اقارب خویش استفاده کردند. بگونه مثال کرزی و اقارب نزدیکان او یک مافیای بزرگ در افغانستان و حتی در سطح منطقه هستند و از تولید و قاچاق مواد مخدر گرفته تا کمک های جامعه جهانی، غضب زمین های دولتی و منابع طبعی افغانستان استفاده می کنند و بجای یک دولت مبتنی بر قانون، برابری و عدالت یک نظام مافیایی را به کمک غرب بر سر مردم افغانستان حاکم ساختند.

در تمام مذاکرات رسمی و مخفی با غرب پشتونست ها بجای اینکه به نمایندگی مردم و ملت افغانستان مذاکره کنند، بیشتر برای گرفتن امتیازات برای خود و یا قبیله خود صحبت کردند. افشاگری های رابرت گیتس را بخوانید بهتر می دانید که کرزی چگونه غرب را در مورد طالبان و مخالفان طالبان فریب می دادند. رشد بی سابقه طالبان در افغانستان معجزه الاهی نیست، بلکه محصول یک خیانت، جنایت و فریب نخبگان سیاسی ارگ کابل است.

رویترز: نخبگان شمال هم در 14 سال اخیر در حکومت تحت حمایت غرب شامل بودند و هستند، چرا آنها نتوانستند، حقایق اصلی افغانستان را به حامیان خارجی نظام شان بگویند؟
پاسخ: نخبگان شمال بیشتر یک فشر جهادی نیمچه سیاسی هستند که هنوز زیر تاثیر افکار سنتی قرار دارند، نه غرب بر آنها اعتماد دارد و نه آنها به غرب. اولیت این قشر اشتراک در حاشیه قدرت و ثروت اندوزی است و بس. آنها نه فرهنگ تعامل با جامعه جهانی بلد هستند و نه استعداد تغییر را دارند. افزون بر آن یک تعداد شخصیت های سرشناس آنها در 14 سال اخیر مورد ترور های هدفمند توسط دولت افغانستان، پاکستان و غرب قرار گرفتند.

رویترز: حالا به نظر شما آمریکایی ها و همه متحدان شان را پشتونست ها در سیاست افغانستان گمراه ساخته اند، انگلیس ها را در قرن نوزدهم چه کسانی زمین گیر کردند؟
پاسخ: انگلیس ها را پدران کم سواد و بیسواد پشتونستهای تکنوکرات های کنونی با عین نیرنگ در دام افغانستان گیر انداختند. پشتونست های نسل کنونی از میراث پدران شان حتا در سده بیست و یکم بهره می برند. بگونه مثال یک برادر انگلیسها را از طریق مظلوم نمایی سیاسی در تلک افغانستان می انداخت و برادر دیگرش از طریق جنگ امتیازات مالی بدست می آورد.

دقیقا کاری را که کرزی و غنی امروز می کنند. پشتونست ها از یک طرف از کارت جهالت طالبی و جنگ، ویرانی و خشونت قدرت نمایی می کنند و امتیاز می گیرند و از طرف دیگر از طریق دپلوماسی مظلوم نمایی می کنند. این سیاست در سه سده اخیر مهمترین ابزار امتیاز طلبی پشتونیسم در افغانستان به حساب می آید. فردا اگر نیروهای چین را هم در افغانستان دعوت کنند، باز هم از همین ابزار دام اندازی استفاده خواهند کرد.

یک ضرب المثل معروف در انگلستان است: پشتون ها را می توان به کرایه گرفت ولی نمی توان خرید. پشتونست های تکنوکرات امروز افغانستان را به غرب کرایه دادند، فراد به چین و یا یک کشور دیگر خواهند داد.

رویترز: اشتباه شوروی ها چه بود؟
پاسخ: شوروی ها را با عین تاکتیک در دام افغانستان انداختند. شوروی ها با وجود این که حتی برای یک نلدوان هم مشاور مقرر کرده بودند، که اشتباه نکنند، آنها را بیشتر از آمریکایی ها فریب دادند. غربی ها را به نام تکنوکرات و دموکرات فریب دادند، ولی روس ها را با بنام مارکسیسم و لنینیسم چنان در دام افغانستان انداختند، که سر انجام شوروی ها دست از لنینیسم کشیدند. چنانچه در روزنامه نیسویسمیه چاپ مسکو یک مشاور روسی نوشته بود: "قبایل پشتون ما را فریب دادند".

رویترز: راه حل چیست؟
پاسخ: هر قشر سیاسی افغانستان که با معامله با خارجی ها برای مردم خویش چاه می کند، خود او را باید نخست در چاه ساخت خودش انداخت، نه ملت مظلوم افغانستان را.
رویترز: چگونه؟
پاسخ: برای اینکه غرب اگر می خواهد اشتباه نکند و در تلک کدام گروه خاص گیر نیافتد، باید دو کار کند:
1) واقعیت های جامعه افغانستان را از زبان همه افشار سیاسی افغانستان چپی و راستی، پشتون، تاجیک، هزاره و ازبک بشنود، نه از زبان یک جریان خاص
2) نه به پشتونیسم ، نه به تاجیکیسم و نه پان ترکیسم اعتماد کند.

رویترز: چگونه می توان فهمید که این یک نماینده واقعی افغانستان است، نه نماینده پشتونیم، تاجیکیسم، و یا پان ترکیسم؟
پاسخ: غربی ها هم صادق نیستند در سیاست افغانستان و در جستجوی یک دسته افرادی مزدور وفادار به خود هستند که تحت نام نماینده ملت با آنها معامله کنند. اشتباه غرب از همینجا ناشی می شود. هنر سیاسی فشر امتیاز طلب و مزدور افغان در همین است که زود با غرب به نفع خود و یا طایفه ای خاص وارد معامله می شوند. اگر غرب در سیاستش صادق باشد و نیاز به نخبگان مزدور نداشته باشد، در آن صورت هیچ پشتونیست و یا گروه دیگر نمی توانند امکانات خارجی را در خدمت گروه خاص استفاده کنند.


هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نکته انتقاد درین مصاحبه این است که جناب شان شکست امپراتوری انگلیس ها را مربوط به پشتون ها کرده است یعنی دیگر اقوام ساکن هیچ نوع رول نداشته است درحالیکه درمعرکه علیه دولت انگلیس همه اقوام ساکن سهیم و رول داشته اند ازچمله ملا مشک عالم ، نائب امین الله لوگری ، محمدچان خان وردگ و امثال ان نگته دوم باتاسف این مردان مجاهد را مردم بی سواد و کم سواد معرقی کرده است معلوم میشود اگر این اقا به جای انها می بود شاید غلامی انگلیس ها را با افتخار قبول میکرد باید خاطر نشان کنم هرکسی تحت عنوان قبیله ، سمت ،لسان وعیره دربین ملت فغالیت کرده و میکنند که ایشان اجنت و خائن به این ملت اسنت

>>>   این مصاحبه نیست یک قصه مفت کودکانه است. امریکا از تمام افغانها اګر پشتون است یا هزاره است ویا تاجک که اینست هارون خود را زیرک تاجکان میګرد. فهم بی اندازه زیاد در باره فرد فرد افغانستان دارد. انها میداند که.
ان افراد افغانستان را به پول ناچیز فروخت و خود را برادران امریکا معرفی کردند. چندان قول و قرار ندارد بخاطر که. انها بعد از خرچ نمودن پول امریکا بسیار زود خود را به روس فروخت و همین است که امریکا بالای این زیرک های بافهم هیچ وقت اعتماد نمیکند چون عادت ماش را دارند به هر طرف لول میخورد و کیفیت خاصی ندارند باید این ناله وزاری داشته باشند. به اسطلاح خود ایشان. همان مردم خراسان یعنی.ایران امروز. که اینها بالایش می نازد تمام اینهارا بربری صدا زده و ارزش یک توت را برایشان نمیدهد

>>>   هرکشور که از چنین ایدیالوژی استفاده نموده است ناکام شده است از همین رو روسها هم از اشتباه خود ندامت میکنند . چندی قبل کرزی بخاطر جلب توجع روسها با ولادیمیر پوتین دیدار داشت تا پای روسهارا یکبار دیگر به افغانستان کشانده و باز هم یکی از همین پشتونیست های فاقد فرهنگ و غلامرا در قدرت بیاورند تا باز هم ناکام شوند اما اینبار روسها با مطالعه دقیق شان دانسته اند که در افغانستا اقوام دیگر نیز هستند که میتوانند افغانستان را به شکل درستش اداره کنند چون همین ها اقوام غیر اوغان 4750 در این کشور بدون کدام مشکل حکومت کرده اند.
تنها از زمان به قدرت رساندن پشتونها در افغانستان که تنها 250 سال میشود افغانستان از جمله بد بخت ترین کشور های جهان به حساب می آید . امروز کرزی تمام ملامتی جنگ های افغانستان را بر دوش روس ها انداخت معلوم میشود که کرزی نتوانست روس ها را فریب داده آنهارا یکبار دیگر احمق بسازد . اما روسها امروز بالای دیگر اقوم کشور توجع دارند از همین رو بالای جنرال دوستم سرمایه گذاری میکنند و نظر به تجربه بنده اگر بالای اوغان هرکس اعتماد کند یک روزی از کرده خود پشیمان خواهد شد . امروز نزدیک است روی امریکا در افغانستان به زمین مالیده شود و امریکا تنها به گوش دادن به چند تن جاسوس و وطنفروشان مانند زلمی خلیل زاد و جلالی گوش داده بود و حالا بسیار دیر شده است تا امریکا آنرا جبران کند .

>>>   همه حرف های که نوشته شده است درست نیست این حرف برعکس میباشد امرکایی ها را پشتون ها بازی نداده استبلکه اقوام دیګر آنها را بزی داده اند.
پشتون ها اکثریت نفوس افغانستان را تشکیل مییدهند ، هر معامله و توطعه را که مخالفین پشتون ها در دست داشته اند ، همه خنثی میشود ، غربیها اوضاع افغانستان و ترکیب سکانی شانرا میدانن ، آنها اینقدر احمق نیستند که از اوضاع افغانستان بی خبر باشند . غربیها وضیعت افغانستان میفهمند و انها را هیچ کسې بازی داده نمیتواند.

>>>   عجب تفکر!
یک یاچند شخص اوزبیک اجنت. کشوری باشدشماملت اوزبیک رااجنت میدانید یا همان. اشخاص را؟ هیچ ملتی متهم به خیانت نیست فقط افرادهریک ملتهاخاین وجوددارد.
قره باش

>>>   من نظرات تحریر شده هارون جان امیر زاده را تایید کرده منویسم که ... ها یک قشر بسیار ضعیف . عجیب هستند در جایکه زور داشته باشند با چوب دست . چاقو . تفنکچه . وهرنوع صلاح که داشته باشد بالای مردم از آن استفاده می کنند ودر جایکه زور نداشته باشند بسیار .عذر . زاری .وحتا کجکول گدایی در گردن می اندازند تامردم وخارجی هارابه دام عوام فریبی خود اندازد که در شان هیچ ملیت افغانستان نمی باشد

>>>   یک نوشته بسیار خنداور از نظر دهنده سوم تمام قصه مفت یک طرف ولی اینکه کفته است که روی امریکا به زمین مالیده میشود. خنداور است. شب و روز همان قهرمانان شما که مقابل امریکایی میجنګد ما در سنګر ها میبنیم. که امریکا را به زانو اورده. مزه ان دالر های امریکا را که شما دید ان را فراموش نمیکند.وبعد از این ان قهرمانان پشت کوه تان خود را در کشتن نمیدهد.

>>>   حــــقیــقـــــت تلـــخ است !
زمانیکه وزیرمحمد اکبرخان نماینده انگلیس را استقبال زیاد سوار بر پیــــل بکــــابل آورد واز وسط شهرگذشتاند تا اینجا مکلس نبود اما زمانیکه اکبرخان می خواست تا تخت وتاج به پدرش داده شود ونشد ان وقــــــت غازی شد وپیش ازین دوست محمد خان عینک قطی نصوارش را به وزیر اکبرخان نشانی فرستاده بود که برضد انگریز ها نجنگد صرف یک جنگ نمایش انجام دهد وبس !

>>>   امریکائیها پشتون و تاجک نمیگویند اما بیغیرتان داخلی به دستورباداران شان چنین گپ ها را دامن میزنندکه این پشتون است واین تاجک وغیره اقوام درینجا تمام اقوام برادراند وتوطئه های دشمن انشاء الله جائی را نمیگیرد وبرای قبیله خود کسانی کارمیکند که یک حزب را خاص ازقوم خود جورمیکند ومدافع حقوق انها خود را حساب میکند باقی افغانستان را اگر خداناخواسته آب هم ببرد میگویند بما چی ازمرغابی تا بند پایش مگرپشتون این کاررا نکرده ونه میکند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است