بالاخره والی بلخ پا پس کشید
در این گیرودار، عطا محمد نور والی قدرتمند و شاخص بلخ سکوت اختیار کرده بود و به تبع آن حرکتی امنیتی و نظامی نیز ترتیب نداد تا اینکه در سخنانی ظاهرا خطاب به معاون سرمنشی سازمان ملل و درواقع خطاب به منتفعین ناامنی، عدم دخالت خود را به عدم درهم شکنی نظام نسبت داد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۴    ۱۳۹۴/۷/۲۱ کد خبر: 104058 منبع: پرینت

در روزهای غیاب وزیر دفاع و انفعال مفرط وزارت داخله و امنیت ملی نسبت به ناامنی فزاینده و حملات پراکنده طالبان و فوج گروه های مهاجر از پنجابی ها و پشتون تبارهای پاکستانی به ولایات شمالی، جنرال عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور باهم ایتلاف کردند.

بنابر این ایتلاف صورت گرفته که به زعم اکثریت قریب به اتفاق نخبگان سیاسی و سران احزاب و فرماندهان جهادی و حتی ارگ نشینان نیک و پسندیده و بجا بود؛ قرار بر این شد تا این دو نظامی ارشد، ارتشی مشترک برای سرکوب طالبان در شمال فراهم آورند و به اقدامی مستقل دست یازند لیکن...

لیکن ورق ها برگشت و اقدام جنرال دوستم در نجات فاریاب از چنگ محاصره کنندگان مخالف مسلح و فتح امنیت نسبی، به مذاق خیلی ها خوش نیامد و وی به ارگ کابل فراخوانده شد تا به ارایه توضیحات درخصوص عملیات سرخود بپردازد.

در این گیرودار، عطا محمد نور والی قدرتمند و شاخص بلخ سکوت اختیار کرده بود و به تبع آن حرکتی امنیتی و نظامی نیز ترتیب نداد تا اینکه در سخنانی ظاهرا خطاب به معاون سرمنشی سازمان ملل و درواقع خطاب به منتفعین ناامنی، عدم دخالت خود را به عدم درهم شکنی نظام نسبت داد.

به عبارت دیگر وی صراحتا اعلام کرد نمی خواهد عامل درهم شکنی نظام باشد و این به معنای عدم رضایت برخی طرف های حاضر در بدنه حکومت وحدت ملی از برقراری امنیت نسبی با عملیات خودمختار جنرال های چهارستاره در صفحات شمال است.

همزمان با بیان صریح و فرمان قاطع رییس جمهور مبنی بر اینکه کسی حق مداخله در امر امنیتی را ندارد، والی بلخ کیلومترها دورتر مصرف برشمردن علل و عوامل سقوط قندوز و ناآرامی های تدریجی در دیگر ولایات شمالی بود.
نظر به کنارهم گذاشتن و چینش تمام جوانب امر در ماه های اخیر، می توان مدعی شد پیکان تند و تیز انتقادات بر پهلوی معاون اول رییس جمهور، پای والی بلخ را پس کشیده است. اگر این صرفا یک عقب نشینی جبری از سوی عطا محمد نور باشد؛ خدا به داد این ملت برسد!

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عطا محمد نورهرگز سرمایه .... خود را بخاطر مردمش به خطر نمی اندازد . این مرد حرف است نه عمل .
م.ا.کابل

>>>   هرکدام این ...خودرا رستم فکر میکند پیش از آمدن امریکائی ها کجابودی؟ یا آنزمان طفل بودی حالا بالغ شده ئی؟ اگر فردا امریکا نباشد کسی آدرست را هم معلوم کرده نمیتواند اینقدر لاف خودرا کلان نشان دادن تنها خودت را فریب میدهی اگر روزی حساب سرمایه های قارونی ات را بگیرند جواب داری ؟؟

>>>   من از شهر مزار هستم . من هر گز ندیده ام ونه شنیده ام که جنرال دوستم و عطا محمد با هم دوست باشند. و مدت ها کوشید که والی بلخ شود که شد .... و هر وقتیکه موقف خود را در خطر ببیند به این و آن می پیوندد و گفته های دیروز خود را فراموش میکند . خلاصه او آدم ابن الوقت و خود خواه است . در شهر مزار بجز انباشت سرمایه کدام دلچسپی دیگر ندارد . مسله امنیت و مسله قندوز یکی از بزرگ نمائی های او است . اگر او دلسوز مردم قندوز باشد به قندوز برود و بحیث والی قندوز مقرروامنیت را تامین کند . امنیت شهر مزار از برکت اتحاد اقوام ساکن آن ولایت است .عطا محمد هیچگاه سرمایه های خود را رها کرده به دیگر ولایت نمیرود .
خاموش از‌ پاریس

>>>   این نور به نرخ روز نان میخورد. یک شخص ابن الوقت و دمدمی مزاح بوده به جیز فیلم به هیج کاری نمیارزد.

>>>   ما نمیدانیم که کی وکدام ارکان حرب برای این . جنرالی.. داده است اګر عطا بتواند که پنج ورق به ارتبات دفاع از جنرالی خود بنویسد باز هم قبول است. دوم اینکه عطا یک روباه یی مکاراست ...میخواست بلخ را برای خود یک منطقه امن بسازد تا بتواند دزدی وچور خود را بدون درد سر کرده بتواند. ولی نظر به هدف که داشت تا بتواند به واسطه افراد دیګر اجرا کند نتوانست و خود اش از مرګ هراس دارد و وارد عمل نمیشود

>>>   ظاهر عطا فریبنده ولفاظی هایش گمراه کنند ه است این فریب کار سال هامردم مزار شریف را فریب داد وگفت که من حافظ تان هستم سرم را میدهم ولی شمارا حفظ میکنم .حالا چه شد که یکی و یکبار همه را فراموش کرد وبدامن بادارانش غلطید راست میگفتند که بازی بچه هارا نخورید .این بچه گک مردم راسخت فریب دادوبه پیش کاته اش زانو زد. افرین عطا که به گذشته ات باز گشتی به جویی که اب رفته بود باز میرودگناهت نیست عطاجان.
م.ا.کابل

>>>   از مزار شریف NB: استاد صاحب عطا محمد نور کسی است وطن پرست دلسوز وخدمت گارواقعی مردمش است ودراینده هم به دعا مردمش میباشد. ازشما هموطن های عزیزخود میخواهم که گپ مردمان بیگانه رانخورید و وطن خود را هیچ وقت خراب نکید و کوشش کنید منفی گرا نباشید.

>>>   کشور ما متآسفانه ضعیف و شکننده است که مافیا خصوصآ استاد عطا با تخریب ناشی از نفوذ ناسالم خود بین بعضی سیاسیون قومی و نیز اجیران عام خود، چوکی را صاحب شده وگرنه هر شخص مصلح و بیطرف را والی بلخ تعین کنند ملت راحت تر و خشنودتر خواهند بود
بامیانی

>>>   جنرال وسرمایه دارونخبه هههههه

>>>   تعبیرات غلط از سخنان عطامحمد نور والی بلخ دشمنان صلح وثبات نمیتوانند که ضعف وناتوانی اقای نور را به خورد مردم بدهند مردم به عمل هرکس می بیند وتشخیص اش را میکنند نه اینکه به نظریات مغرضین جنرال عطامحمد نور کار وزحمت وصداقت ان واضح وروشن است چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است در ارتباط روابط وهم پیمانی جنرال عطامحمد نور وجنرال عبدالرشید دوستم که اخیرا بیشتر از پیش مستحکم گردیده حرف وحدیثی وچون وچرایی ندارد قول وقرار این دو یکی است در اوردن صلح وثبات کشور . جناب عطامحمد نور درست فرموده که در تقابل با دولت که خود والی یک ولایت حکومت است قرار نداشته وندارد بلکه در اوردن تامین امنیت منطقه مربوط اش مکلفیت دارد تا کوشش کند که کرده است این چلندیات ونظریات رقبای اقای نور جز ضیاع وقت خود شان چیزی دیگری نیست زیرا قدر زر را زرگر میداند نه بقال .

>>>   از اثر دشمنی بین ...طالب خانواده ها ی قندوزی بی عزت شدند و میلیارد دالر از این دشمنی خسارات به مردم ملکی بجا مانده است. برای جبران خسارات و صدمات ناشی از جنگ که قندوز زیان دیده است که غرامت پردازد

>>>   اصطلاح ستون پنجم در مورد کسانی بکار میرود که خود در داخل کشور خود، در لباس دوست ؛ در تبانی پنهانی با دشمن، به نفع دشمن و به ضرر کشور و ملت خود، کار و پیکار میکنند.
یعنی جاسوس استخبارات کشور بیرونی استند ! مصداق واضح این واژه در افغانستان : البته در راس همهء اینها، بدون شک آقای حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان قرار دارد !

>>>   حتی هم همان قسمی که میگفتند یک پوده برآمد!!

>>>   ســــــــــال گـــرم آمده هرکــدام اینها می خواهند خودرا قـــهــرمان وفــــــوق الــعـــاده به مــردم نشان دهنــد درحالیـــکـــه اصلیت شانرا همه میدانند. اگر اوبــراستی برای مــــردم دلسوزی دارد برای چند فامیل قنــــدزی از پول بیشمار شخصی اش چنـــــد وقـــت غــــذا داده ؟؟؟

>>>   عطا محمد نور باید متوجه پایگاه های تروریست سازی و طالب سازی ناتو و غربیها در مزار شریف باشد . تروریستهای تولید شده غربی در پایگاهای ناتو شهر مزار شریف را سقوط خواهد داد .
... به ناتو و پاکستان .

>>>   در نظرداشت کمک مالی و نظامی ناتو از طالبان و داعش و حمایت گسترده غربیها از این گروه های تروریستی در افغانستان و کشورهای دیگر منطقه برای پیشبرد اهداف کشورهای غربی. مسکو را مجبور میکند تا در مقابل پلانهای غربیها وارد عمل شود . بنابر این مسکو خود را در میان یک حلقه ای زنجیره ای غربی احساس میکند که توسط غربیها ایجاد شده . مشلا اکراین افغانستان سوریه . بدون شک مسکو بعنوان بزرگترین قدرت اتمی و دومین قدرت نظامی جهان که در طول تاریخ یکی از تاشیر گزارترین قدرت جهانی در حل منازعات جهانی بوده تمایل ندارد که توسط غربیها محاصره نظامی و اقتصادی شوند .
سید محمد

>>>   طالبان و داعش نوکران پاکستان و غربیها . پاکستان بیش از سی سال است که سیاستمداران افغانستان را فریب میدهند . در سال اینده یعنی سال 1395 امریکا ناتو و پاکستان داعش و طالبان را به سلاحهای مدرن تجهیز میکند . اگر دولت امدگی درست نگیرد حتما بیشترین ولایتها حتی کابل سقوط خواهد کرد . دولت باید از روسیه سلاح خریداری کند . منتظر غربیها نباشید که غربیها بسیار فریبکار و شیاطین ماهر هستند . فعلا پاکستان و ناتو در پی نا امنی شمال افغانستان است مشل قندوز فاریاب بغلان سمنگان مزار شریف . در اخر باید گفت که وحدت ملی مردم افغانستان باعش سقوط امپراتور غرب و پاکستان خواهد شد .

>>>   این جنرالان پولپرست و قدرت طلب جان و مال خود را حفظ میکنند. از اسم قوم و طالب به نفع خود استفاده میکنند. آنها با امریکا و پاکستان در خفا معامله کردند و هدف آنها حفظ قدرت است. اگر پاکستان و طالبان قدرت آنرا برسمیت بشناسند کار تمام است. مردم، خاک و وطن برای جنرالان مافیا اهمیتی ندارد

>>>   من در اول گفته بودم که کندز توسط یک معامله به دست وحشیان سپرده شد که در این دسیسه علاوه بر غنی اتمر بادشان باند جنایت کار کرزی همرا با عطا نور عبدالله و... هم شریک استند
نور پنجشیر کابل

>>>   عطامحمد نور قبل از والی شدنش به « عطای سیاه » مشهور بود . بخاطریکه سیه کاری های قبل از بقدرت رسیدن خود را بپوشاند . جادوگری کرد ! سیاهی را به نور تبدیل نمود. اکنون دزد چراغ بدست است . آنهم چراغ تیلی ، تیل آن از منابع خاص تهیه میشود . در مورد این نور« عطا » آنقدر معلومات موثق دارم که حتی اعضای حزبش آگاه نیست . گرچه از حزب که جند پارچه شده توقع نباید داشت اگر حزبش موفق میبود از تجزیه و پارچه شدن جلوگیری میکرد . بگذار عطامحمد گاهی بریش خود بازی کند وگاهی لباس جنرالی بتن کند که « اصلا جنرالی را از لیسه حربی پوهنتون حربی نگرفته بلکه از فاکولته بیسواد ها بدست آورده تا به اسم جنرال بار دوش مردم باشد » اکنون او چندین بار خواسته که بحیث والی بلخ معرفی شود حوادثی پیش آمده که حتی عبدالله هم جرائت نکرد که او را به این سمت معرفی کند.زیرا عبدالله هم به او بی اعتماد شده .شاید بگودال بیکارگان غرق شود مطمین باشید که جنین میشود .
خاموش از پاریس

>>>   در صورت این اقا ؟یک ادم وطندوست و وقهرمان مردم خود است؟پس چرا طرز زنده گی او و درجه زنده گی او از مردم هادی کرده فرق دارد؟ او این صد ها میلیون دالر را از کجا کرده؟...

>>>   ....بدا به حال مردم بیسواد افغانستان که عطا و قماش او را نام رهبری داده اند. آیا روزی خواهد شد که این مردم خود را از شر قدرت سالاری نجات داده و سرنوشت خود را خود صاحب شوند؟
گلداد

>>>   برادران عزیر نوشته های شما را خواندم چرا ما افغان ها این قدر بد بین هستیم چرا ما تحمل پذیر نستیم در تمام افغانستان یګانه ولایت که ارام است و به دشمنانان این مرز وبوم اجازه وحشت را نمی دهد مزارشریف است ک شما با تحرکات و حرف های که اصلا باید ګفته نشود به شکل مبلع و تبلیغی شخصیت کسی را توهیین نکنید بنده هیچ نوع پیوند با جناب عطا محمد نور ندارم اما لااقل ولایت را که مسولیت دارد امنیت ساخته است و مردم ما یګانه ارزو اش تامین امنیت است که سایر ولایات ندارد لطفا اګر زیاده روی نکنید... وطن تانرا دوست داشته باشید

>>>   من از لافهای آقای نور چندان خوشم نمی آید، انسان باید کمتر حرف بزند و بیشتر عمل کند. اما این حقیقت را نباید نادیده گرفت که آقای نور نقش مهم و قابل لمسی در آبادی، توسعه و رونق اقتصاد، امنیت و آرامی ولایت بلخ و ولایات همجوار دارد و نسبت به هر والی و قوماندان دیگر در منطقه خود از محبوبیت برخوردار است. درست است که پول جمع کرده و در بیشتر سرمایه گذاری های ولایت بلخ شریک است، اما دور از انصاف خواهد بود که اگر نگوییم او پول خود را بیشتر در کارهای عام المنفعه خرج می کند. اگر خود را آباد کرده، شهر و ولایت و مردم را نیز آباد کرده است. اگر اندکی تأمل کرده هراتِ زمان اسماعیل خان را با امروز مقایسه کنیم، می بینیم که ولایت هرات در زمان او از چه رونق اقتصادی و امنیت عام و تام برخوردار بود، اما وقتی آقای کرزی او را برکنار کرد، دیدیدم و شنیدیم که هرات به چه سرنوشتی دچار شد؟ نه امنیت ماند و نه اقتصاد و نه هم امید به زندگی. حالا اگر آقای نور از ولایت آباد و آرام بلخ پس شود ـ که البته این خواست حواریون رییس جمهور است ـ نمی دانیم چه بلایی بر سر بلخ خواهد آمد؟ یقینا بدتر از هرات. پس بهتر است و منصفانه هم که به خاطر عقده های مان، خوبی یک شخص نادیده گرفته فقط بدی های او را برجسته سازیم و همه چیز را با عینک های سیاه نگاه نکنیم، اگر ناگزیر هستیم، بهتر است دیگران را تلقین نکنیم.

>>>   عطا بدون خواندن کدام مکتب نظامی جنرال ، وبدون کدام تجارت سرمایه دارشده بیشرمی تاکدام اندازه حالا هم درچشم مردم خاک میزند

>>>   حکومت را ســرنگون میکند!!!! حکومت بخواهد امروز پولیس را هدایت میدهد تا دست بسته ترا به سارنوالی بیاورند ودر مورد سرمـــــایـــه های قــــــــــارونـــی ات تحـــقــیــــق کنـــــند !
یک روز ریش وپـکــــول فـــــردا دریـــشی و نکــتــــــــائی ا مـــتــــوجه باشید امروز که والی است هیچ مشکلی بااعمال حکومت ندارد فردا اگر از ولایت دور شد ببینیند که ده ها انتقاد از کارکرد حکومت دارد
ر

>>>   او طـــــوری فکر میکند که گویا روزی وزندگی مردم مزار بدست او است ودر شمال یا افغانستان بجز او کسی دیگری را خدا خلق نکرده درحالیکه صد مرتبه بهتر از او افراد با دانش پرهیزگار با تقوا یافت میشود که بهتر وبیشتر به مردم خود خدمت کند بدون اینکه به فکر پول پرستی سیری ناپذیرباشد بدون اینکه وابسته ومتعهد به یک تنظیم باشد

>>>   همينکه عطا محمد نور قاطعانه ضد سياه دل ها و سياهمغزان اوباشان ... طالبان و همقماشان شان است نيکو است"عطا بدون خواندن کدام مکتب نظامی جنرال ، وبدون کدام تجارت سرمایه دارشده" و شهردار و شهريار بلخ شده, زادگاه اسپنديار, و بهمن و آذرنوش .... که پاکى و فرهنگ به افزودند و زادگاه بزرگان زبان فارسى و يا فارسى درى مانند: ابراهیم ادهم, ابن بلخی, ابن سینا, ابوزید بلخی, ابومعشر بلخی, باختری , ابوالمؤید بلخی, دقیقی بلخی, بصیراحمد دولت‌آبادی, رابعه بلخی, شقیق بلخی, عنصری بلخی, محمود بن امیر ولی, مولوی, ناصرخسرو, رشیدالدین وطواط, یحیی بن معاذ ....زبان فارسى درى زبان "دارا" بود ( دارا به يونانى داريوس; در کتاب الفونسوس توستاد در سال 1505 ميلادى چاپ شد که دارا را روميان Dari مى ناميدند و درويش = کسى که در به دربرود سرود بخواند. "دار" هم از "در" و يا "دروازه" گرفته شده که درگاه و دربار هم با اين دو واژه پيوند دارد. دار امروز فقط به چارچوب در گفته مى شود بدون تخته اش . دارا کوشش کرد که يک زبان دربارى وديوانى ودفترى را در همه ستان هاى ايران يا ارران ويا آريان ويج رواج دهد ولى موفق نشد بلکه بهرام گور ساسانى توانست خواست دريج (دارا بصورت درى و دريج Darij ) نگاريده شده است. از همين سبب دانشمند آلمانى کنراد شتتر در سال ٢٠٠٢ نوشت که درى از دارا گرفته شده است) تقويت دادند.

>>>   چیزیکه عیان است حاجت به بیان نیست مصلحت و به اصطلاح سرمایه دائما حرف اول را میزند این چور و چپاول خود آمریکایی ها را ببینید که به شکل از اشکال در تمام ثروت های جهان اسلام دست انداخته است گروه های را به نام این و آن ساخته تا از ضعف زعماء و رهبران مسلمانان استفاده نموده و به تقویه اقتصاد خود بیفزاید و فعلاً فقط و فقط یک جنگ اقتصاد جریان دارد و پس گناه آقای نور هم نیست باید اقتصاد خود را مد نظر داشته باشد و همانطور هم است فردا خدای نخواسته اگر فردا حالات ولایت قندوز بالای مزارشریف بیاید اولین ضربه اقتصادی را که متحمل میشود جناب والی صاحب بلخ است و او بخاطر این همه مسایل باید و باید پای خود را از جنگ دور کشیده و کنار بیاید

>>>   اين مرد نامرد بسيار دروغ مي گويد پيش از اسمان هفتم و معلش خيلي بزدلانه و سازشكارنه تمام تلاش ان گرفتن پست رهبري جمعت است كه خدا نكند اين پست را صلاح الدين خان به وي بدهد ، صلاح الدين رباني در اين أواخر ثابت نمود كه شخصيت وطن پرست است به سرمايه و پول ضرورت ندارد فقط ميخواهد افتخار پدر را داشته باشد ، اما نور فقط يك حقه باز درغگو و فريب كار و ابن الوقت است كه خدا نخواهد كه وي در رهبري جمعت قرار كيرد .
فايق

>>>   بفرمایش یکی ریش میماند وبه بفرمایش دیگرش ریش میتراشد ونکتائی میزند مانند ماش هرطرف لول میخورد اینست ...وارث افغانستان

>>>   آقای نور ما به شما سخت احترام داشتیم ولی در سقوط قندوز بیچاره نا کام هستید
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است