فکر نکنید آمریکا امنیت می آورد!
ناامنی هایی که در کشور وجود دارد، همه به خاطر وجود آمریکایی ها است. این مشکل از دولتمردان ما است که نمی دانند موضوعاتی که در کشور ما جریان دارد از کجا سرچشه می گیرد 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۹    ۱۳۹۴/۷/۲۰ کد خبر: 104022 منبع: پرینت

اخیراً نخست وزیر پاکستان از حکومت افغانستان خواسته است که دوباره گفتگوها را با مخالفان مسلح افغانستان آغاز کند. بازهم پاکستان پیشنهاد جدیدی به حکومت افغانستان داده است. پاکستان با وجود پیشینه بسیار بدی که در پیشنهادات و تعهداتش داشته امیدوار است که افغانستان این پیشنهاد را قبول کند. با این تفاسیر تصمیم حکومت چه خواهد بود و یا چه باید باشد؟ چرا پاکستان در این برهه از زمان چنین پیشنهادی داده است؟

احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی در برنامه «تحول» گفت: این پیشنهاد نواز شریف از جانب پاکستان پیشنهاد اول نیست و پیشنهاد آخر هم نخواهد بود اما این پیشنهاد با سایر پیشنهادات تفاوت زیادی دارد. چندی قبل آمریکایی ها زمزمه هایی داشتند مبنی بر اینکه کمک هایی را که به پاکستان وعده کرده بودیم، به تعلیق در می آوریم، چرا که پاکستان وعده از بین بردن تروریزم را داده بود، اما عمل نکرد. این در حالی است که در روزهای پیش رو، نواز شریف سفری به آمریکا و دیداری با اوباما خواهد داشت. به اوباما خواهد گفت که من برای از بین بردن تروریزم به افغانستان پیشنهاد میز مذاکره و مصالحه دادم اما آنها نپذیرفتند. پاکستان علاوه بر اینکه این بار در کردار خودصادق نیست، ماجراجویی هم می کند. بدین ترتیب از آمریکا می خواهد کمک ها را از حالت تعلیق بیرون آورند.

وی معتقد است پاکستان بازهم پیشنهادی فریبکارانه مطرح کرده و افزود: در گذشته رییس جمهور افغانستان بیست بار به پاکستان سفر کرد، نزد دولتمردان آنها تضرع و زاری کرد، پاکستان طالبان را حاضر به مذاکره و مصالحه نکرد. حالا که ولایت های ما یکی پس ازدیگری سقوط می کند، حالا پاکستان، طالبان را به میز مذاکره نمی کشاند. این سناریویی است جدید که پاکستانی ها آن را نوشته اند. رهبران حکومت وحدت ملی باید این موضوع را درک کنند.

سعیدی رهبران حکومت را افرادی می داند که به هیچ جبنه ای از حکومت داری توجه ندارند و فریب آنها توسط کشورهای دیگر کار آسانی است، پاکستان هم در این میان در پی فریب افغانستان است و گفت: چرا وقتی که صد و بیست هزار نیروی خارجی در کشور حضور داشت، وقتی قدرت دست ما بود، پاکستانی ها، طالبان را به میز مذاکره نیاوردند. حالا سه فاز آغاز شده است. بعد ازسال 2014 نیروهای خارجی که از اینجا رفتند، پاکستان تحرکات طالبان را بیشتر کرده است. در آغاز 2015 جنگ ها را در افغانستان شدید کرد که باعث سقوط شهرها شد. افغانستان باید بفهمد که در 2016 این بازی خونین است. همه این پیش بینی های دقیق وجود دارد و این در حالی است که رییس جمهور، رییس اجرایی و حکومتی ها در ارگ نشسته اند و مشغول و سرگرم به کارهای شخصی خود هستند و به آنها می پردازند.

وی معتقد است تداوم حضور نیروهای خارجی هیچ نفعی برای امنیت کشور ندارد و عنوان کرد: چندی است آمریکا اعلام کرده است که در خروج نیروهایش از افغانستان تجدیدنظر خواهد کرد، کسانی که در حکومت هستند بسیار خوشحال شده اند و فکر می کنند که آمریکا برایشان همه چیز است. فکر می کنند که چون آمریکا در افغانستان می ماند امنیت ایجاد می شود خطاب به آنها می گویم: فکر نکنید آمریکا امنیت می آورد بلکه این ناامنی هایی که در کشوروجود دارد، همه به خاطر وجود آمریکایی ها است. این مشکل از دولتمردان ما است که نمی دانند موضوعاتی که در کشور ما جریان دارد از کجا سرچشه می گیرد. نه می دانند پاکستان چگونه کشوری برای ما است و نه می دانند آمریکا چگونه دوستی برای ما است؟ یا می دانند و خود را به ندانستن می زنند.

این آگاه سیاسی با انتقاداز حکومت گفت: در حال حاضر حکومت ادعا می کند که همه ولسوالی ها و ولایت ها در کنترل وی است و اجازه نمی دهد که افغانستان بیش از این ویرانه شود. حکومت اگر حکومت است چرا به مردم آگاهی نمی دهد. چرا به مردم نمی گوید، اینهایی که تبلیغ می کنند که کابل و ولایت ها سقوط نمی کند و همه چیز امن و امان است دشمنان مردم افغانستان هستند. ستون پنجمی های پاکستان هستند. در حالی که ما هروز شاهد سقوط یک ولسوالی هستیم. در همین وضعیتی که پاکستان در حال نیرنگ زدن است چرا حکومت بسیج ملی ایجاد نمی کند؟

وی در خصوص راه حل بیرون رفت از این اوضاع اظهار کرد: در این کشور باید حکومتی بیاید که از آرای مردم و پشتوانه ملی برخوردار باشد. مدیریت ضعیف و ناتوانی نداشته باشد، درک درستی از بازی های منطقه ای و فرامنطقه ای داشته باشد. منافع ملی برایش بر منافع شخصی ارجحیت داشته باشد. حکومتی که در حال حاضر داریم هیچ کدام از این ویژگی ها را ندارد. ما با این حکومت به بیراهه می رویم و نه تنها به جایی نمی رسیم بلکه همانطور که تا به حال بوده، هرآنچه داریم را هم از دست می دهیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ... ما از ده سال به اینطرف صدا میزنیم که امریکا هم طالب می سازد و هم طالب میکشد و در هردو کار نفع می برد.

>>>   هر زمانیکه تعیینات مشــاورین تکمیل شد حکومت بعد جدی عمل میکند

>>>   حال فهمیدی. اقای سعیدی. بعد از حکومت شهید داکتر نجیب الله امید مردم از ارامی و امدن صلح دور شده بود.
عبدالمد کابلی

>>>   ...اکنون که شمار داعشیان در کشور به سه هزار تن رسیده است و شمار طالبان کرام، گروه حقانی و شبه نظامیان حزب اسلامی جمعا به پنجاه هزار نفر، در رسانه ها خواندم که یک هزار داعشی تازه نفس با پشتیبانی مالی کشورهای مرتجع عربی و دو کشور پیمانکار تروریست پرور پاکستان و ترکیه برای جهاد وارد کشور شده اند، به اندیشه رفتارهای دوگانه ...افتادم....
اکنون چند دهه آزگار است که پاکستانی ها صدها هزار سنی افغانستان را به گونه سیستماتیک به نام های گوناگون کشته اند و میلیون ها سنی دیگر را زخمی و آواره ساخته اند...

>>>   درین شکی نیست که عامل بدبختی های قبلی درین کشور شوروی بود و عامل نا امنی ها و مشکلات 14 سال اخیر، امریکاست.
فهیم

>>>   طالبان و داعش نوکران پاکستان و غربیها . پاکستان بیش از سی سال است که سیاستمداران افغانستان را فریب میدهند . در سال اینده یعنی سال 1395 امریکا ناتو و پاکستان داعش و طالبان را به سلاحهای مدرن تجهیز میکند . اگر دولت امدگی درست نگیرد حتما بیشترین ولایتها حتی کابل سقوط خواهد کرد . دولت باید از روسیه سلاح خریداری کند . منتظر غربیها نباشید که غربیها بسیار فریبکار و شیاطین ماهر هستند . فعلا پاکستان و ناتو در پی نا امنی شمال افغانستان است مشل قندوز فاریاب بغلان سمنگان مزار شریف . در اخر باید گفت که وحدت ملی مردم افغانستان باعش سقوط امپراتور غرب و پاکستان خواهد شد .
احمد

>>>   با در نظرداشت کمک مالی و نظامی ناتو از طالبان و داعش و حمایت گسترده غربیها از این گروه های تروریستی در افغانستان و کشورهای دیگر منطقه برای پیشبرد اهداف کشورهای غربی. مسکو را مجبور میکند تا در مقابل پلانهای غربیها وارد عمل شود . بنابر این مسکو خود را در میان یک حلقه ای زنجیره ای غربی احساس میکند که توسط غربیها ایجاد شده . مشلا اکراین افغانستان سوریه . بدون شک مسکو بعنوان بزرگترین قدرت اتمی و دومین قدرت نظامی جهان که در طول تاریخ یکی از تاشیر گزارترین قدرت جهانی در حل منازعات جهانی بوده تمایل ندارد که توسط غربیها محاصره نظامی و اقتصادی شوند .
سید محمد

>>>   اینکه غربیها کشور ما را درست میکند یک دروغ بزرگ است... بر امریکا

>>>   موفق باشید آقای سعیدی!
این حکومت باید هرچه زودتر به زباله دانی تاریخ تسلیم داده شده و دست اندرکاران فاسد و نالایق آن مورد مواخذه در سطح ملی قرار داده شوند. این یک حکومت وطنفروش و فاقد وقار ملی است و توسط دزدان پکول پوش و نکنائی والا تشکیل شده است!
گلداد

>>>   .... آقای سعدی صحبت های شما تکراری است اگر کدام حرف سازنده دارید بگوید و در غیر آن از سخنان کلیشه ی صرف نظر کنید بهتر خواهد . یک سوال از شما دارم اگر ریاست جمهوری بشما داده شود آیا شما امنیت را تامین میتوانید ؟ واگر میتوانید چرا دست بکار نمیشوید مگروطن ازشما نیست ؟ صرف وظیفه همین است که تلویزیون به تلویزیون خود نمائی نماید ؟ یادت است که شما با عبدالله هم صحبت داشتید وقت آن رسیده بود بحکومت شریک میشدید وامنیت را تامین میکردید درحالیکه از سرسپردگانش هم بودید . شاید کاری مطابق ذوق تان نشده. بعدا از رای تان هم ابراز پشمانی کردید شما که به رای دادن اشتباه میکنید و معذرت میخواهید بفرمائید چطور در مسایل مهم خود را جامع الکمالات میدانید ؟ آیا شما پشت پاده خاک باد میکند « ضرب المثل عوام است » ویا واقعا از ستون پنجم نفرت دارید . خواهشمندم در چنین شرایط اگرچه غنی عبدالله ضعیفانه عمل میکنند شما هستید که حکومت را از پشتیبان بی دریغ خود قوی بسازید از عبدالله و غنی دوری نکنید اگر آرزوی خدمت بوطن را دارید بجای پشیمانی از رای دادن نماینده خود را یاری کنید افسوس به شما که از مضرات سخن خود که در تلویزیون ایراد میفرمائید آگاه استید یا نه ؟...
خاموش آواره در پاریس

>>>   طالب مزدور آی اس آی است و پاکستان مزدور امریکا و سعودی است. طالب قاتل، جلاد، مزدور و بیوطن و بیمسلک و بیدین و بیناموس مزدور مزدور است....
شمشادعلی قندوز

>>>   جناب محترم سعیدی صاحب :
میدانید که مشکل اغای غنی چیست ؟
مشکل اصلی اغای غنی این است که وی شب وروز تلاش دارد تا قانون مداری را به مردم بیاموزد و قانون را با لای همه یکسان تطبیق کند . و تا کنون کدام کار های مهمی را به این منظور انجام داده ؟ جواب ذیل
۱ از صدور فرامین تعدیل ملکیت های دولتی به بلند منزل ها جلوگیری کرده .
۲ از مقرری های غیر مسلکی و به فرمایش زور داران جلوگیری کرده .
۳ به هیچ زور داری مثل کرزی باج نمی دهد .
۴ با تفنگ سالاران و زمین چوران وداع کرده
۵ به دهل پاکستان نمی رقصد
۶ با طالبان از در منطق میگوید
۷ چوکی های دولتی را به این تنظیم و ان تنطیم تقسیم نکرده که این وزارت از تو و این از ان .
۸ حتی از نزدیکان خود را کسی را به پست دولتی مقرر نکرده .
همه یی این عوامل باعث شده که امروز اغای غنی به مشکل دچار شود زیرا منافع چور گران مفت خوران و غاصبین همه به خطر افتاده و همه علیه نظام به پا خاسته اند .کسی با طالب کسی با داعش و کسی هم با غرب معامله کرده در پی بر اندازی نظامش هستند .ولی بیاد داشته باشند هرگاه این نظام از پا افتد قیامتی به زیر پای دشمنانش بر پا خواهد شد . و هیچ کس جان به سلامت نخواهد برد .

>>>   اگرامریکا امنیت اورده نمیتواند شما وامثال شما هم امنیت اورده نمیتوانید

>>>   بعضی های میگویند که اشرفغنی مردمان مسلکی وکار فهم را تعین و مقرر نمیکند و از خیشان خود کسی را مقرر نکرده باید به این جنابان بگویم که همه خیش و اقارب نزدیکان اشرف غنی در خارج مملکت زندگی میکنند باز هم برای ما معلوم نیست ممکن چند بیکار شان را در بعضی جاها مقرر کرده باشد و اما زیاد علاقمند است که هم تیمی ها وهم زبانان خود را در جاهای اساس تعین ومقرر کند که کرده اگر به تعینات داخل ار توجه شود به استثنای سه بست از بست های دیگر تمام بست های اول - فوق -مافوق را حاتم بخشی به هم زبانان خود کرده است همین طور والی ها وقوماندان های نظامی وسفرا ووزارت خانه ها را یاد کرد جناب ریس جمهور یکتازی را زیاد خوش دارد مفسدین اداری ورشوتخوران را که باید مجازات میشدند انها را مشاور والی وزیر تیعین ومقرر کرده بطور مثال از جمله مشاورین زاخیل وال وجمعه همدرد واز وزرا گلاب منگل واز والیان حلیم فدایی را میتوان یاد کرد به پاکستانی ها دادن امتیاز بیشتر دادن به پاکستان درخواست رهایی سه طالب خطر ناک از زندان گوانتانامو نگهداری سرپرست وزارت دفاع با وصف رد ان در پست وزارت دفاع از جانب وکلای مردم وجلوگیری از توزیع تذکره های الکترونیکی با وصف توشیح قانون ان از جانب خودش چه عنوان داده خواهد شد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است