پشت پرده انفجارهای اخیر ترکیه
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۷    ۱۳۹۴/۷/۲۰ کد خبر: 103948 منبع: پرینت

دولت ترکیه در پی دو انفجار انتحاری که روز شنبه در آنکارا هنگام راهپیمایی حزب دموکراتیک خلق روی داد سه روز عزای عمومی اعلام کرد. حزب دموکراتیک خلق گفته در این انفجارها ۱۲۸ نفر کشته شده اما دولت آمار تلفات را ۹۵ کشته عنوان کرده است.

حادثه روز شنبه، بزرگترین حمله تروریستی در تاریخ معاصر ترکیه بوده که هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجارها را به عهده نگرفته با این حال داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد نیروهای حزب کارگران کردستان( پ. ک. ک)، گروه‌های تروریستی افراطی چپ‌گرا و یا داعش احتمالا در پشت این انفجارها قرار دارند.

حزب دمکراتیک خلق‌ دولت را مسبب این انفجارها می‌داند( نزدیک بودن انتخابات حساس پارلمانی، قطعا یکی از دلایل این ادعا است) و در تظاهراتی که در طول دو روز گذشته تدارک داده علیه حزب عدالت و توسعه شعار داده است و این حزب را دزد و قاتل توصیف کرده است.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه خواستار تحقیق و روشن‌گری شده و هدف انفجارهای آنکارا را ضربه زدن به یکپارچگی، همبستگی و صلح در کشور دانسته است. در مقابل صلاح‌‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ انفجارهای روز شنبه را حمله دولت به مردم نامیده و خطاب به اردوغان گفته«شما قاتلید. دستانتان به خون آغشته است».

پس از این اتفاق پ. ک. ک به نیروهای خود دستور داد فعالیت های چریکی خود را متوقف کنند اما ارتش ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد حملات هوایی علیه مواضع این گروه در جنوب شرقی این کشور و شمال عراق انجام داده است.

گفتنی است چند ماه پیش سوروچ، شهر مرزي ترکيه صحنه يک حمله خونين بود که حداقل ۳۰ کشته و ۱۰۰ زخمي در پي داشت. آن انفجار نیز در يک مرکز فرهنگي که زيرنظر حزب دموکراتيک خلق اداره مي‌شد، روی داده بود.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   امیدواریم که الله " ج " ترحم فرماید ! { آمین یارب العالمین " ج " ! }


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است