بخش خصوصی، روزانه 3میلیون دالر زیان می بیند!
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۷    ۱۳۹۴/۷/۱۹ کد خبر: 103938 منبع: پرینت

مسوولان اتاق‌های تجارت می‌گویند: در جریان جنگ قندوز از تصرف طالبان تاکنون هر روز 3 میلیون دالر به بخش خصوصی زیان وارد می‌شود.

طالبان در 6 میزان در یک حمله نظامی شهر قندوز را تصرف کردند و در جریان سه روزی که این شهر را در کنترل داشتند، بر اساس گزارش‌های سازمان های مدافع حقوق بشری افراد این گروه برعلاوه غارت کردن دارایی‌های مردم، مرتکب جنایت‌های بشری از جمله تجاوز جنسی به زنان و قتل افراد غیرنظامی گردیدند.

به نقل از افق، با آنکه نیروهای دولتی این شهر را از طالبان پس گرفت اما هنوز شماری از افراد طالبان در شهرقندز در خانه های مردم پنهان هستند و جنگ در داخل شهر و اطراف آن جریان دارد.

اتاق‌های تجارت و صنایع می‌گویند: در جریان جنگ از تصرف طالبان تاکنون روزانه میلیون‌ها دالر به بخش خصوصی زیان وارد می‌شود.

سعدالله حقیار رییس دبیرخانه اتاق‌های تجارت گفته است بربنیاد اطلاعات اتاق‌های تجارت در قندز 6 هزار و 500 مغازه و 500 شرکت بزرگ و کوچک تولیدی و چند بانک خصوصی وجود دارد. زیان‌های روزانه این تاسیسات اقتصادی به یک میلیون و 500 هزار دالر می‌رسد.

بر بنیاد گفته‌های دبیرخانه اتاق‌های تجارت زیان‌های که در بخش حمل و نقل و فعالیت های زراعتی در این شهر در جریان جنگ وارد شده است روزانه 500 هزار دالر می‌باشد. به گفته او بخش خصوصی در جریان جنگ میان طالبان و نیروهای دولتی زیان‌های هنگفتی را متحمل شده است، مغازه‌ها و شرکت‌های تولیدی که در این جنگ غارت و یا سوخته اند حاصل پنجاه سال تلاش اقتصادی صاحبان شان بوده است. این مسوول اتاق‌های تجارت کشور می‌گوید: زیان‌های اقتصادی این جنگ تنها به قندوز محدود نبوده و ولایت‌های همجوار آن را نیز زیانمند ساخته است. همچنان اداره مبارزه و حوادث گفته است 12 هزار خانواده از اثر جنگ‌های قندوز به ولایت‌های همجوار و شهرهای بزرگ کشور بیجا شده اند.

بیجا شدگانی که در کابل آمده اند شکایت دارند که دولت به آنها کمک نمی‌کند و آنها بدون امکانات اولیه زندگی به سر می‌برند.

نگرانی از زیان‌های بشری و مالی جنگ در قندوز، در حالی ابراز می‌شود که جنگ در این شهر جریان دارد و هنوز هم طالبان از داخل شهر و اطراف آن پاکسازی نگردیده است.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است