آمریکا برای صلح افغانستان با ارواح گفتگو کرد!
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۲    ۱۳۹۴/۷/۱۸ کد خبر: 103844 منبع: پرینت

فرید ذکریا تحلیلگر مشهور آمریکایی در یک تحلیل تازه اش که در روزنامه واشنگتن پست نشر شد نوشته است: تا زمانی که پاکستان مراکز تروریستان را در خاکش از بین نبرد و از حمایت و تمویل آنها دست نکشد، آمریکا نمی تواند صلح را در افغانستان تامین کند.

آقای ذکریا در تحلیل اش سوال می کند که چرا در چهارده سال گـــذشته تلاش های آمریکا در افغانستان ناتمام باقی مانده است؟

وی در پاسخ به این پرسش می نویسد، ملا اخترمنصور رهبر جدید طالبان بیشتر در شهر کویته می باشـــد، جایی که رهبران طالب زیادتر در آنجا بود و باش دارند.

ملا عمر رهبر پیشین طالبان نیز در شهر کراچی زندگی می کرد و این هم از کسی پنهان نیست که اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده نیز سال های سال در شهر ایبت آباد بود واین هر سه شهرهای پاکستان است.

فرید ذکریا بدین باور است که مشکلات افغانستان بدون درک حقایق که جنگ در افغانستان از سوی یک اردوی نیرومند کشور همسایه تمویل، رهبری و برنامه ریزی می شود، حل شده نمی تواند.

فرید ذکریا می گوید، غالبا برخی مقام ها در داخل و بیرون آمریکا حقایق را می دانند اما هیچ کس نمی داند که در این رابطه چه اقدام کند.

به گفته وی تا زمانی که جلوی این مشکلات گرفته نشود، طالبان سرکوب شده نمی توانند. وی از مقوله قدیمی که "جنگ در برابر شورشیان تا زمانی نمی توانند کامیاب شوند که آنها پناهگاه داشته باشند یاد می کند.

فرید ذکریا می افزاید: شورشیان افغانستان از سوی یک قدرت اتمی حمایت می شوند اما پاکستان همواره این اتهامات را رد می کند و آنها را بی اساس می خواند. فرید ذکریا می گوید، پاکستان این مهارت را دارد که عملا از دشمنان آمریکا حمایت کند و در ظاهر خود را حامی آمریکا نشان دهد. به باور وی، تلاش های آمریکا برای گفتگوهای صلح افغانستان نشان داد که در حقیقت آمریکا با ارواح گفتگو می کرد.

رهبر طالبان دو سال پیش درگذشته بود اما پاکستان نشان می داد که زمینهء گفتگوها را با رهبر طالبان مساعد می سازد اما سوال اینجا است که پاکستان چرا از طالبان حمایت می کند؟

فرید ذکریا جواب این سوال را به نقل از حسین حقانی سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن می دهد.

حقانی در کتاب خود به عوامل حمایت پاکستان از طالبان اشاره کرده و نوشته است، اگر وضعیت به حالت عادی آن گذاشته شود، افغانستان به طرف هند نزدیک می شود که قدرتمندترین کشور نیم قاره است.

به نظر حسین حقانی، اردوی پاکستان بدین باور است که با ترویج تمایلات مذهبی می تواند در افغانستان مسلط باشد.

تمام روشن فکران و ملت گرایان افغان پالیسی های پاکستان در قبال افغانستان را به دیده شک می نگرند و به نظر آنها یگانه راه برای نفوذ پاکستان ترویج ایدیالوژی مذهبی است.

حسین حقانی سفیر پیشین پاکستان در آمریکا می گوید: این استراتیژی جدید نیست، بلکه در دهه 1970 میلادی پیش از آنکه شوروی سابق در افغانستان حمله کند ساخته شده بود و پاکستان از آن زمان ساختن گروه های مذهبی در افغانستان را آغاز کرد.

فرید ذکریا تحلیلگر بین المللی سوال می کند؛ در برابر این استراتژی پاکستان آمریکا چی باید کند؟

وی در جواب می گوید: آمریکا باید نخست به حقایق پی ببرد و در برابر اردوی پاکستان موقف جدی را اتخاذ کند و این را به اردوی پاکستان واضح بگوید که از پالیسی دوگانه دست بکشد.
به باور وی، این کار نه تنها به ثبات افغانستان مفید تمام خواهد شد بلکه به خیر پاکستان نیز خواهد بود.

حنیف فرزان


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   .... بر تمام کشور های که سیاست نظیر امریکا و هم پیمانانش را دنبال میکنند, این یک وحشت است کره زمین دیگر یک کشتار گاه علنی برای نسل بشریت پنداشته میشود اینجا همه حرف های از بشر دوستی یک فریب است, از اسلام همیشه به حیث یک ابزار بسیار ساده و ارزان بخاطر ایجاد خشونت استفاده میگردد با وصف آنکه پاکستان خود را عامی درجه یک و مدافع حقیقی اسلام میشمارد ولی در حقیقت امر نه تنها خودش از اسلام کدام شمه در دل ندارد بلکه میخواهد بخاطر اهداف شوم خود از اسلام استفاده های وسیع نماید ولی وعده الله ج است که اینوع قدرت ها را بزودترین فرصت ذلیل و روی سیاه میسازد. وسلام

>>>   امر یکا اگر خوب باشد امنیت وطن خود جور کند.

>>>   بلی تازمانکه کمک میلیاردی واشنگتین پاریس لندن از تروریستهای طالب القایده داعش قطح نشود منطقه ارام نخواهد شد . و همچنان پایگاهای تولیدی تروریسم امریکای غربی در افغانستان مشل بگرام باید بسته شود و نابود شود .و کارخانه های تولیدی طالب در پاکستان هم باید نابود شود .

>>>   سفیر پاکستان حسین حقانی درمصاحبه اش گفته است روشنفران وقشرتحصیل کرده افغانستان برپاکستان اعتماد ندارند تنها برای ما یک راه باقی است و آن استفاده از علمای دینی وتحت نام اسلام ودین و جهادسو اســـــتفاده مکنیم !حکومت ناکام ما گـــوش ندارد که این گفته های پاکستانی هارا وسیعا تبلیغ کند تا گوش مردم باز شود وبدانند کی آنهارا برای چی استعمال میکند تلویزیون ها سریال فولاد نشر میکنند وسریال های ترکی همه به فکر پول هستند وحکومت تا زمانیکه وقتش تکمیل گردد مصروف تعینات مشاورین است
ر

>>>   بلکه به خیر پاکستان نیز خواهد بود.........
کجایش به خیر پاکستان است؟؟ پاکستانی ها صد فیصد بهتر ازما خیرو شر خودرا میدانند همانست که درمدت کم شصت سال عمر خود صاحب اقتصاد سیاست وصاحب اردوی قدرتمند ششم درسطح جهان گردیدند. اگر اقغانستان صاحب زندگی شود دعوای دیورند میکند اگر افغانستان بپایش ایستاده شوند صاحب فابریکه میشوند واجناس بی کیفیت پاکستانی را که خریداری کند؟ اگر افغانستان آباد وصاحب اردو وقوای نظامی شود هرگاه بین هند وپاکستان جنگ در گیرد اینبار افغانستان چون گذشته دست زیر الاشه نمی نشیند واز هند طرفداری میکند تا انتقام شصت ساله را از پاکستان بگیرد . پاکستانی ها اینهارا میدانند به هر قیمتی باشد از مداخله دست بردار نیستند . پاکستان اهداف بزرگ دارد صوبه پنجم ساختن شوخی نیست آنها تا آمو برای خود می خواهند. حکومت ما مصروف مشاور تعین کردن است !

>>>   پاکستان اگر از روسیاهی وسرافگندگی میترسیدند بهاعمال شیطانی که عاقبت اش روسیاهی است دست نمی زدند کسانی که هم مانند شیطان خود را بی بهره از رحمت الله ج میدانند وبدون ترس داشتن ترس از خدا دست به اعمال خلاف اسلام وانسانیت میزنند تا مقاصد خود را بدست اورد همین طوریکه پاکستان طالبان را بخود استخدام کرده وانهارا تمویل وتهجیز کرده غرض تخریب کشور ما وقتل مردم مسلمان ما میفرسند تا ازین طریق مقاصد شوم شانرا بدست اورند همانطوریکه شیطان بزرگ مورد لعن الله قرار گرفته شرر افگنان که دنباله روا شیطان هستند نیز مطابق دستورات اسلامی مورد لعن الله میباشند وروسیاه دارین میگردند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است