گفتمان قومی را به گفتمان ملی بدل کنیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۹    ۱۳۹۴/۷/۱۸ کد خبر: 103839 منبع: پرینت

به نام خدا
گفتمان قومی را به گفتمان ملی تبدیل نمایید.

تسلیم ولایت باستانی و استراتژیک قندوز توسط مسوولان قوم گرای آن ولایت به ترورستان و افراط گرایان خشونت گرا، نشان داد که قوم گرایان و گفتمان قوم گرایی، عملا در کنار گفتمان افراط گرا و خشونت طلب تکفیری قرار دارد و در نقش بازوی اعتقادی و عملی آن عمل می نماید.

پنج نفر از کسانی که در تسلیم شهر قندوز به ترورستان دست داشتند در شهر مزار شریف (بلخ )دستگیر شدند و دیگران نیز که در این خیانت ملی شریک هستند به زودی دستگیر خواهند شد.( رییس جمهور)

والی قندوز بعد از تسلیم ولایت به ترورستان به تاجیکستان فراری شده است و از تاجیکستان به یک کشور اروپایی فرار نموده است.

سکولاریسم در افغانستان جایی ندارد زیرا اعتقادات ریشه دار مردم اجازه نمی دهد دشمنان دین آنها یک بار دیگر بر سرنوشت جامعه مسلمان مسلط شود. طوری که اثرات تلخ و بسیار سنگین کودتای روسی هفت ثور در روان مردم هنوز باقی است و سال ها جنگ و مرارتی ناشی از جنگ را، ادامه ان آغاز شوم و خونبار می دانند. سکولارها همان چهره های خشن و آدم کش افراطی دیروز هستند که به رنگی دیگر آراسته شده اند. همان طوری که دیروز در برابر اراده آهنین مردم قرار گرفتند و در فرجام شکست خوردند و حامیان شان با نیمی از جغرافیای زمین که در اشغال داشتند محوو نابود شدند، امروز نیز در کشور اسلامی ما جای پای نخواهند داشت. هر چند در این چند سال که در رکاب ناتو و سپاه غربی مشغول خدمت گذاری وجان نثاری بودند، از خود کار نامه خوبی بر اثر دزدی های کلان، آنهم از نان گرسنگان به جای نگذاشته اند!

اگر گفتمان اسلام میانه رو و متوسط در میان مسلمانان آغاز نشود، گفتمان افراطی، خشونت گرا، تکفیری و وابسطه به سازمان های استخبارات منطقه و جهان این خلاء را پر خواهند کرد.

همان طوری که اگر گفتمان ملی آغاز نشود، گفتمان قوم گرا که بازوی طالب، القاعده و داعش است خلاء را پر خواهد کرد.

خسروزاهد: رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین آمریکا در کتاب خاطرات خود نوشته است که کرزی در یک نشست محرمانه در ارگ کابل از من (رابرت گیتس) خواست که تادر از بین بردن سران جبهه شمال و تضعیف آنها مرا یاری و همکاری نماید؟! کرزی به من گفت بزرگترین تهدید در برابر حکومت من جبهه شمال است نه طالبان...؟! (سایت آریایی)

کرزی از همان سال های دور دوم حکومت اش به جابجایی طالبان (برادران ناراضی اش) آغاز نمود. البته به کمک کشور انگلیس و به همکاری سازمان مواد خوراکی جهان ملل متحد، از پاکستان انتقال طالبان و فامیل های شان بنام عودت کنندگان و بیجا شوندگان( سایت آریایی).

دیده می شود که قوم گرایان کور کورانه بدون در نظر گرفتن مصلحت کشور ونظام به نفع افراط گرایان خشونت گرا همکاری و فداکاری می نمایند.

همانطوری که جهاد در برابر اشغال روس ها، افراطی و خشونت بار نبود و برحق و دفاعی عمل می کرد و به پیروزی رسید. اگر افراطی و خشونت گرا می بود ممکن سرنوشت دیگری می داشت . این قاعده امروز نیز قابل عملی شدن است.

حالا موجودیت ترورستان در شمال و همکاری ستون پنجم (قوم گرایان افراطی) شایعات ورود روس ها را بار دیگر در قضایای کشور گرم ساخته است.

به نظر می رسد که شایعات گرم حکومت موقت و بدیل دیگری نیز تبلیغات گمراه کننده از جانب جناح های افراط گراست تا در جامعه هرج و مرج و پراکندگی ایجاد نمایند. هر چند این دولت تا گلوگاه در فساد، بیکاری بی برنامگی، دزدی های که میراث کرزی است و مزدوران سکولار غربی اش مرتکب شده اند و ده ها مصیبت و مشکل دیگر ولی راه علاج تبدیل این دسته ای پاشیده و بی تجربه به دسته ای دزد و مزدور دیگر نخواهد بود؟!

بدیلش همان افراط گرایان و خشونت طلبان خواهد بود.

به نظر می رسد به جز آغاز گفتمان ملی و گفتمان اسلام میانه حداقل در حال حاضر راه دیگری در پیش رو موجود نخواهد بود.

ساقی به جامِ عدل بده باده تا گدا
جرات نیاورد که جهان پر بلا کند
عدل: میانه روی وراه وسط
وسلام

سید اسحاق حسینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   قومندان امنیه قسیم ، رئیس امنیت و قومندان اربکی و ...مشهور میرعلم باید محکمه صحرائی شوند.
کندزی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است