جنگ با فرماندهان جهادی پیروز می شود
سران مجاهدین باید به صورت قانونمند در چوکات اردوی ملی و پولیس وارد شوند تا بتوانند به صورت قانونی در دفاع از افغانستان قرار بگیرند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۳    ۱۳۹۴/۷/۱۶ کد خبر: 103752 منبع: پرینت

به دنبال حملات تهاجمی سنگین طالبان در بخش هایی از کشور به ویژه ولایت های شمالی، حکومت وحدت ملی تصمیم دارد تا سران جهادی را در برابر طالبان در زیر سایه نیروهای امنیتی بسیج و تجهیز سازد. معاون ریاست عمومی امنیت ملی، در سفری به ولایت بدخشان می گوید که حکومت برای تقویت و پشتیبانی از نیروهای دولتی این تصمیم را گرفته است اما برخی از نهادهای مدافع حقوق بشری، از جمله سازمان عفو بین الملل از عملکرد و شرکت نیروهای غیر قانونی در نبرد با طالبان نگران است و می گوید که در موجودیت نیروهای امنیتی هیچ نیازی به دیگر نیروها نیست. اما آیا ادغام نیروهای فرماندهان جهادی با نیروهای امنیتی می تواند در امنیت سازی و تقویت نیروهای دولتی کمک کند؟

محمد اکرام اندیشمند نویسنده و پژوهشگر در برنامه «فراخبر» گفت: دولت افغانستان باید مدتها قبل این کار را می کرد و از نیروهایی که امتحان خود را در گذشته، در دفاع از افغانستان، در برابر تجاوز خارجی ها پس دادند استفاده می کرد. در شرایط فعلی این کار یک نیاز مبرم است چرا که افغانستان در برابر یک جنگ اعلام ناشده و تجاوز مستقیم و غیر مستقیم ارتش و استخبارات نظامی پاکستان قرار گرفته و طبیعی است که در ولایات، باید از تمام ظرفیت ها در دفاع از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و استقلال افغانستان استفاده کند.

وی فرماندهان جهادی را بهترین انتخاب در کنار نیروهای امنیتی کنونی می داند و می گوید: موثرترین و بهترین نیرو برای این کار سران مجاهدین هستند. آنها باید در چوکات اردوی ملی و پولیس به صورت قانونمند وارد شوند تا بتوانند به صورت قانونی در دفاع از افغانستان قرار بگیرند. اگر این کار انجام شود دشمن به سرعت سرکوب می شود و صلح و ثبات با سرعت بیشتری حاکم می شود.

اندیشمند ادامه داد: در نیروهای امنیتی کنونی افغانستان مشکلاتی وجود دارد. آنها در فرصتی کوتاه که برای تعلیم و تربیت نظامی کافی نیست، آموزش می بینند و به جبهات جنگ فرستاده می شوند. از طرفی در بسیاری از آنها روحیه کافی و لازم برای جنگ ایجاد نمی شود. اگر نیروهای مجاهدین وارد عرصه شوند طبیعی است که این حالت تغییر می خورد. آنها برای جنگ روحیه بالاتری دارند و بسیار کمک کننده خواهند بود.

این پژوهشگر معتقد است تمامی اقوام و مذاهب باید در دفاع از افغانستان مشارکت داشته باشند و افزود: در دفاع از افغانستان، از تمام ظرفیت ها باید کار گرفته شود. تروریزم و تروریست ها از جمله طالبان یک هویت قومی ندارند، تروریست، دین و مذهب، قوم و ملت ندارد. می بینیم که تروریست علیه قوم، مذهب، مردم و دین خود عمل می کند و حتی علمای دین را در مسجد می کشد. این نشان می دهد که ما در برابر پدیده ای که به هیچ کدام از ارزش های ملی ما احترام قایل نیست روبه رو هستیم.

وی وارد شدن نیروهای جدید را مشروط به وارد شدنی قانونمند می داند تا از اشتباهات گذشته پیشگیری شود و گفت: هر گونه عمل و حرکتی که اردو و پولیس ملی افغانستان را تضعیف کند، نادرست است، تروریست ها باید توسط اردوی افغانستان شکست داده شوند. هر عملی که صورت می گیرد و هر نیرویی که در کنار اردوی افغانستان می ایستد و از افغانستان حمایت می کند باید قانونمند شود و در این میان باید اردو و در نهایت دولت تقویت شود. بدون اینکار ما به هر راهی که برویم نادرست است و اشتباهات گذشته تکرار می شود و این موضوع به نفع افغانستان نیست.

اندیشمند ادامه داد: اگر این نیروها جدا از اردوی افغانستان بجنگند، هرچند که در برابر طالبان بجنگند، پیامد خوبی نخواهد داشت. چرا که نوعی تقسیم قدرت به حساب می آید و اقتدار دولت زیر سوال می رود. دولت باید از این فرصت استفاده کند و این نیروها را در ساختار نظامی افغانستان جابه جا و قانومند سازد و از تجربه، توانایی و ظرفیت آنها در تقویت حاکمیت ملی و اردو استفاده کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تا وقتی که توازن قوا موجود باشد، هیچ طرف جنگ پیروز نمیشوند. این که این توازن قوا از طرف کی رهبری میشود و برای چه رهبری میشود و تا چه وقت رهبری میشود، مسًله حداگانه است ،که آقای اندیشمند درین زمینه اندیشه زیادتر به خرچ دهند، تا به واقعیت های پشت پرده پی ببرند.

>>>   خیزش های مردمی بهترین راه برای مقابله با طالبان و ارگ نشینان طالب گرا میباشد

>>>   دوستان سلام کم کم میشودمانند زمان داکترنجیب اله یعنی باید کندک های تسلیمی گروهای دفاع خودی وسپاه انقلاب جورکنند مفکوره داکترنجیب اله خدابیامرزبسیارخوب بود برای جمع اوری این مخالفین ولی بدترین ضربه راهم همین گروهامیزدندبه دولت هم ازدولت پول میگرفتند وهم بخاطریکه مسلح بودندبه دزدی وغارت وراه گیری خودادامه میدادند قطارهای اکمالاتی دولت راغارت میکردنددرحملات نظامی علیه دولت شرکت میکردند این دولت هم اگرهماندولت کار را بکندبلای جان خود دولت خواهدشدکه جمع کردنش کاراسان نیست ودرضمن اگرکارهای خدابیامزداکترنجیب درست بوده برای جی علیه ان قیام کردید وسبب عقب ماندگی افغانستان شدیدهرکسی که درافغانستان خیانت کرده خداوند ازش بازخواست کند امین...
سمیع

>>>   ... ايا يك كمي با خود فكر كرده اند كه افغانستان كشور ازاد هست يانه كشور كه حكومت شان توسط بيگانگان ساخته ميشود كشوريكه زمين واسمان وطن خود دردست شان نبوده ايا اين كشور را مي توانيم ازاد بگوييم يك كشور كه بيدون موجوديت وقوت خارجيها يك روز هم باقي نمي ماند ايا اين هست حاكميت ملي يك كشور هر روز صد ها وطنداران شان توسط خارجيها كشته وزنداني مي شود ميتوانيم كشور استقلال يافته نويسند ه جان افغانستان امروز خانه ملا نصرالدين هست نويسنده جان وپژوهگر جان . شما اول مفهوم حاكميت ملي ازادي واستقلال را ياد بگيريد
خالد الوگر

>>>   اقای اندیشمند در جنگهای غیر جبهه یی نیروی زیاد ضرورت نیست بل اطلا عات دقیق از دشمن باید داشت در ضمن این ... بودند که باعث این حالت موجود شدنددرینجا مسله قانونمند شدن نیست یک حکومت خوب ارکان درست میداشته باشد
ناهید کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است