داعش به دنبال خریداری مواد رادیواکتیو از قاچاقچیان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۶    ۱۳۹۴/۷/۱۶ کد خبر: 103740 منبع: پرینت

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد که قاچاقچیان مواد هسته‌ای در پنج سال گذشته چندین بار تلاش کرده‌اند که مواد رادیواکتیو به تکفیری‌های خاورمیانه بفروشند.

طبق این گزارش، مقامات اروپای شرقی با همکاری اف‌ بی آی در پنج سال گذشته چهار تلاش گروههای قاچاقچی که به دنبال فروش مواد رادیواکتیو به گروههای تکفیری خاورمیانه بودند را مختل کردند.

در جدیدترین این موارد که در ماه فوریه سال جاری میلادی صورت گرفت، یک قاچاقچی مواد هسته‌ای به تکفیری‌های داعش پیشنهاد خریداری ماده شیمیایی «سزیم» را داد.

بازرسان این پرونده می‌گویند که سازمانهای مجرم بازار سیاه مواد هسته‌ای در کشور «مولداوی» به وجود آورده‌اند. بازرسی‌ها برای منحل کردن این شبکه‌ها با نقص‌هایی همراه است. به طوریکه سرکردگان قاچاق فرار می‌کنند و آنهایی که دستگیر می‌شوند نیز از حبس‌های طولانی‌ مدت می‌گریزند و برخی اوقات مجدداً به قاچاق مواد هسته‌ای بازمی‌گردند.

آسوشیتدپرس در گزارش خود مدعی شده است که این قاچاقچیان مواد هسته‌ای با شرکت‌های روسی همکاری دارند.

یکی از افسران پلیس مولداوی می‌گوید که تا زمانیکه قاچاقچیان باور داشته باشند بدون دستگیر شدن می‌توانند پول زیادی از فروش مواد هسته‌ای به دست آورند، به این کار ادامه می‌دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در استراق سمع‌ها و نوار ویدئویی از دستگیری‌ها، تصاویر مواد هسته‌ای مناسب برای ساخت بمب و اسناد و مصاحبه‌ها به یک آسیب‌پذیری دردسرساز در راهبرد مبارزه با قاچاق پی برده است. از اولین پرونده مربوط به قاچاق مواد هسته‌ای در مولداوی در سال ۲۰۱۰ تا همین چند وقت اخیر در ماه فوریه، یک الگو پیدا شده است: مقامات در همان مراحل اولیه معامله، به مظنونان حمله می‌کنند و به سر دسته‌های گروه قاچاقچیان فرصت فرار می‌دهند و هنوز موفق به منحل کردن این شبکه‌ها وجود ندارند و این نگرانی وجود دارد که مواد هسته‌ای در اختیار گروههای داعش قرار گیرد و پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است