سخنان وزیر مهاجران در نشست جنوا
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۵    ۱۳۹۴/۷/۱۵ کد خبر: 103703 منبع: پرینت

به نام خدا

جلالتماب رییس، جلالتماب نماینده عالی، هیات های عالی رتبه شرکت کننده از کشورها و موسسه های حامی مهاجران!

خانم ها و آقایان!
اجازه می خواهم قبل از هر سخنی از عالیقدر محترم نماینده به خاطر ترتیب این اجلاس باشکوه و فعالیت های بینظیرشان در سمت کمیشنر عالی، از جمله سفرشان به افغانستان و تلاش های شان برای جلب توجه خاص جامعه جهانی به مهاجران افغانستان در این اجلاس، تشکر نمایم.

خانم ها و آقایان!
هر چند در سیزده سال گذشته نزدیک به 6 میلیون از پناهندگان افغان با حمایت UNHCR به کشورشان بازگشت نموده اند ولی هنوزهم میلیون ها هموطن ما در خارج از کشور به حیث پناهنده و یا درتلاش به دست آوردن پناهندگی به سرمی برند.

من از جانب دولت افغانستان از مهمان نوازی همه کشورهای که مهاجران ما را پناه داده اند به خصوص مهمان نوازی سخاوت مندانه ایران و پاکستان و از مساعی کمیشنری عالی ملل متحد و تمامی کارمندان نهادهای بشری که زندگی خود را هر روزه در مناطق مختلف جهان در معرض تهدید قرار می دهند، تشکر می نمایم.

صادقانه باید اعتراف نمایم که دولت افغانستان در سال های گذشته توجه کافی به امور مهاجران، به خصوص عودت داوطلبانه آنها نکرده است اما می خواهم تاکید کنم که دولت وحدت ملی رسیدگی به امور مهاجرت و فراهم نمودن زمینه عودت بیشتر مهاجران، به کشور را، ازاولویت های ملی خویش قرارداده و ساختارهای متعدد در این رابطه فعالیت می کنند:

آقای رییس!
دیدگاه رییس جمهور افغانستان آن است که بدون عودت مهاجران پیکره ملت افغانستان ناقص است، دولت افغانستان برای عودت داوطلبانه، باعزت و ادغام مجدد و پایدار در چهارچوب استراتژی راه حل ها، مشوق های کافی را در پالیسی جامع عودت مد نظر قرار داده است.

این پالیسی حقوق تمامی افغانستانی ها را در رابطه به اینکه در هر بخشی از کشور زندگی نمایند ولو در شهر یا یکی از شهرک های مهاجران و یا منطقه روستایی، تامین می نماید و مشکلات و نیازمندی های عودت کنندگان را از اولویت های ملی پلان های انکشافی قرار می دهد و برای عملی ساختن آن طرح پورت فولیو را تهیه نموده است.

در سال 2015 تا کنون بیش از 55 هزار تن افغانستانی های دارای کارت پناهندگی از ایران و پاکستان به افغانستان داوطلبانه عودت نموده اند، امکان دارد به 100.000 تن برسند. افغانستانی های فاقد مدرک نیز تاکنون 80000 تن داوطلبانه عودت نموده اند. پیشبینی می شود عودت داوطلبانه آنها نیز در حدود 100.000 تن برسد.

می خواهم یادآوری نمایم تا رسیدن، به اهداف فوق، ضرورت دارد؛ پناهندگان در ایران و پاکستان و سایر کشورها مورد حمایت بیشتر قرار گیرند امیدوارم ضمن تلاش بیشتر کشورهای میزبان برای کاهش هزینه های که مهاجران توان پرداخت آن را ندارند، راه حلی برای تامین این مصارف از طریق کمک های جامعه جهانی نیز سنجیده شود.

انتظار داریم برای کمک به پروسه عودت داوطلبانه و تدریجی، مطابق ظرفیت افغانستان برای ادغام و استقرار پایدار، فضای پناهندگی در تمامی کشورهای میزبان حفظ، اخراج اجباری متوقف و افغانستانی های فاقد مدرک راجستر شوند تا زمینه عودت داوطلبانه و پایدار آنان ایجاد گردد.

تشدید ناامنی ها مانند حوادث هفته گذشته ولایت قندوز که همه آن را شنیده اید، در سال جاری 170 هزار تن را بیجا نموده و با این افزایش اکنون بیجاشدگان داخلی به مرز یک میلیون تن رسیده است، 220.000 بیجا شدگان مستقر در ولایات خوست، پکتیکا، کنر و ننگرهار را نیز باید به این عدد افزود.

گرچه در همکاری با موسسه های بشری، کمک رسانی عاجل صورت می گیرد ولی دولت افغانستان بر اساس پالیسی ملی بیجاشدگان در صدد حل بنیادی معضله بیجاشدگی بوده چنانچه رییس جمهور گفته است که تا 5 سال آینده باید کلمه بیجاشدگی از فرهنگ افغانستان حذف شود. در حالی که بیجاشدگی رو به افزایش است، صادقانه می خواهم بگویم که دولت افغانستان به تنهایی قادر به حل مشکل بیجاشده ها نبوده و ضرورت مبرم به همکاری کشورهای دوست و جامعه جهانی داریم.

خانم ها وآقایان!
یکی از موضوعات مهم اولویت کاری من مبارزه با فساد اداری است و در این عرصه در مدت مسوولیت ام فعالیت های موثری را انجام داده ام، رضایت مندی «سیگار» در گزارش سپتامبر 2015 و «مک » در مکتوب رسمی دو هفته قبل ازاقدام های رهبری فعلی دلیل روشن بر شفافیت فعالیت های جاری وزارت امور مهاجران و عودت کنندگان است و ما به دوام تطبیق سفارشات آن اداره ها متعهد می باشیم.

قابل یادآوری می دانم اینکه موج مهاجرت ماههای اخیر، کشورهای اروپایی را متاثر و فرار مغزها ما را نیزنگران ساخته است و ما باید این جریان را به عقب برگردانیم، بنابراین برای کنترل بحران، باید راه حل معقولی اندیشیده شود، در غیر آن خطرات جدی، پدیده مهاجرت را که ضرورت جامعه بشری است تهدید می کند و مشکلات زیادی را نیز برای کشورها به وجود می آورد.

برای مدیریت سالم مهاجرت و جلوگیری از گسترش بحران، لازم است به نکات آتی توجه شود:
1. درقدم نخست پذیرش پناه جویانی که تاکنون به کشورهای مقصد رسیده اند بدون تبعیض میان کشورهای مبداء
2. تفاهم کشورهای نیازمند نیروی کار برای تنظیم و تسهیل مهاجرت های اقتصادی با کشورهای مبداء
3. کمک به ایجاد فرصت های شغلی در کشورهای که مهاجران اقتصادی دارند.
4. مبارزه جدی تمامی کشورهای ذیدخل با قاچاق انسان و قاچاق مهاجران

سرانجام می خواهم اطمینان بدهم اینکه حکومت وحدت ملی به خاطر انجام مکلفیت ها در قبال کنوانسیون 1951 در رابطه به تصویب قانون پناهندگی متناسب به شرایط افغانستان متعهد است کاری را انجام دهد.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   زنده خوباشی جناب وزیرصاحب که مردانه ازمهاجرین افعانستانی همایت کردی تاازحق خود محروم نشونددرحکومتهای قبلی هیج وقت ازمهاجرین افعانستان حمایت وپشتیبانی نشده بود پناهنده گانی که درکشورهای پناهنده پزیر پزیرفته میشوند وپولی که بدست میاورندسرکشورخودهم خرج میکنندنه اینکه همه راسرخودخرج کنند وازاین طریق درابادی کشور سهم میگیرندکشورایران وپاکستان که ازلحاظ امنیتی دروضع خوب هم قراردارندولی بازهم بیشترین مهاجررادارند و دولتشان ازمهاجرین خود خوب هم حمایت میکنندومهاجرینش هم سرکشورخود خوب خرج میکنند امروزاین حق طبیعی کشورهاست که اگرجنگ وظلم در انجا هست پناهنده شودوکسانی که دررس قراردارند نبایدمهاجرین خودراازحقشان محروم کنندباید واقعیبینانه عمل کنند
مهاجر... وزسلام مهاجر

>>>   جناب وزیر مردم دارند ازدست این دولت غیرقانونی واحمق های زمان فرار می کنند عودت داوطلبانه مصداق خارجی ندارد. کاری شما واین دولت جزدروغ گوی چیزی نیست، مگر کسی احمق باشد که داوطلبانه به آن خراب شده برگردد بچه های حاکمان ازفرصت استفاده کرده دارند درخارج جای پاه درست می کنند آن زمان مردم بدبخت باید به آن خراب شده برگردد؟ این دولت جزغارت گری وفساد کاری برای مردم ندارد .شما بقیه را نگهدارید برگشت مهاجرین بیش کشت باشد.

>>>   وزير مهاجرت در كله خالي خود چيزي ندارد بجز از فتنه و نقل قول از زبان ديگران ، دروغ ، لاف ، وقت ضايع كردن ما با خواندن گزارش هاي دروغين شان مانند وزارت هاي ديگر ،،،و تعريف و تمجيد كردن از دستاورد هاي دروغين خودش و از حكومت وحدت ملي كه خودش و همچو خودش بي ظرفيت هاي ديگر را وزير ساخته است. حكومت قبلي بهترين حكومت بود هم خودش و هم وزرا با ظرفيت با كيفيت و مار فهم داشت، جوانان كشور در حكومت وحدت ملي فرار كردند، وزير ميگويد 55 هزار تن عودت كرده كله خالي بي كيفيت بگو چند هزار تن فرار كرده ، چند هزار تن در مرز ها يونان و تركيه با تشنه گي و گرسنه گي دست و پنجه نرم ميكند ، پول را به وزارت خواستي يا به موسسات ؟ فكر كنم خوب خود و پسر و داماد و خويش و قوم خود را كه در وزارت مهاجرت مقرر كردي سير كردي و ميكني ، كجاست حكومت و پرسانگر كه اين دروغ هايت را بگويد ثابت كن و ثابت كرده نتواني،... به تو و حكومت وحدت ملي ات ، بي خانه مان كرد ، امنيت اصلا وجود ندارد، اقتصاد صفر است ، تو و امثال تو و حكومت تو فقط نفع بردي اي وزير مهاجرت ... ! غني ... و عبدالله ... استعفا بدهد كه تو و امثال تو خاينين وطن را خراب كرديد ...
ميوند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است