گناه نابخشیدنی سران حکومت
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۸    ۱۳۹۴/۷/۱۵ کد خبر: 103690 منبع: پرینت

سقوط بشتر از يک شبانه روز ولایت قندوز به دست طالبان از اثر غفلت فرمانده عالی قوای مسلح ریس جمهور محمد اشرف غنی و هم در نبود ریس اجرایی حکومت داکتر عبد الله و معاون اول ریس جمهور جنرال عبد الرشید دوستم بی سواد والی فراری چکر زن آن عمر صافی و ریس امنیت قندوز رخصتی در خان ؛ طالبان فرصت را غنیمت شمردند ، از بیز حمایت شان از ولسوالی چهادره قندوز حمله به شهر قندوز کنترل و شهر را برای بیشتر از یک شبانه روز بدست گرفتند. ریس چمهور و معاونین آن و ریس اجرایی و معاونان آن در هنگام تحلیف گرفتن قدرت را که ملت به عنوان امانتی مقدس به آنها سپرده است و در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت افغانستان به خداوند قادر و متعال سوگند یاد کردند که پاسدار قانون اساسی کشور پشتیبانی از حق و گسترش عدالت و از هر گونه خود کامگی بپرهزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت می کنند.

چرا رییس جمهور فرمانده اعلی قوای مسلح غفلت وظیفوی در پیشگیری فاجعه بشری در قندوز کرد؟ در حالیکه ولایت قندوز گدام خانه غلات افغانستان است و از حیث اقتصادی و امنیتی یکی از نقاط بسیار استراتژیکی کشور ما است که دولت برای حفظ محیط سالم و منابع طبیعی اقتصادی آن باید تمرکز داشته باشد. در ششم ماه میزان حمله شمار از جنگجویان مهاجم خونین ترین فاجعه بشری را از بی حمایتی شان ولسوالی چاردره خسارات برجا منده از این حادثه ویرانی جوی ها و باغ ها و تجارت و داد وستد مردم ولایت قندو را شدیدا صدمه رساندند. نیروهای امنیتی از سایر مناطق افغانستان به این منطقه برای پس گیری دوباره شهر قندوز اعزام شدند تا طالبان مهاجم را از شهر قندوز عقب رانده و شهر قندوز را زیر کنترل گرفتند اما برکناری والی خاین چکر زن قندوز از طرف رییس جمهور چه سود و چه حاصل که شهروندان بیگنا قندوز کی از طرف مهاجمان بی عزت شدند؟

چرا بیکاری در کشور ما افزایش یافته است؟
از سبب ضعف و ناتوانی سران حکومت وحدت ملی در حکومت داری خوب، بیکاری و آرامش یافتن و جدان نشاط زندگی از انسان سالم کشور ما را گرفته است پایه و اساس هر کاری امید به زندگی آینده است او هم در یک محل مناسب امن و داشتن کار است و اگر این و انگیزه در کار انسان نباشد، هیچ کسی به فعالیت و کار نمی کند. افردی که در حکومت وحدت ملی مشاور یا کارشناس وزیر هستند و اژه حکومتدری که در برخی متون به نام حکومتداری خوب نیز آمده است به معنای... این اصل سبب می گردید که کسی برچالش های مدیریت این قدرت ... در مدیریت و رهبری، از دشواری های جدی« حکومت داری خوب » به حساب می آید... مشاوران ارشد و ظیفه شان رهنمای و هدایت دادن به کیفیت کار است که استفاده از ماشین و حالات یا از تجهزات مدرن و ظرفیت های مسلکی و بشری خیلی توان باشد.

چرا وعده های توتا خالی به مردم ازطرف سران حکومت وحدت ملی داده شد و شعار های پر طمطراق و لعاب دار بی ارزش سران حکومت در طی یک سال در کمال سرافکندگی جشن یکسالگی حکومت وحدت ملی هفت میزان سقوط قندوز و کشتار قتل عام بشری اهالی قندوز در شش میزان حکومت یک بار دیگر عدم شایستگی قدرت به مهاجمان در کنترل شهرها نا امید جوانان به آینده شان در وطن اجدای شان از افزیش بیکاری فقر فساد ادرای فرار از کشور را ترجیح داده اند. از نگاه قلم بدستان آگاه کشور ریشه اصلی مشکلات افغانستان نه در سبک زندگی مردم کشور ما است بلکه که در خود ضعف ناتوانی بی برنامه گی سران حکومت وحدت ملی در حکومت داری خوب است.

چرا کشت مواد مخدر گسترش یافته است؟ حکومت وحدت ملی که داعیه داری تحول و تداوم و اصلاحات و همگرایی است اما از عدم شایسته سالاری هرگز نتوانسته است که شایستگی قدرت خود را در کاهش کشت خشخاش در جنوب و شمال شرق با زورمندان محلی نشان دهد.

کشت خشخاش در زیمن افغانستان و تولید مواد مخدر در آن سوی مرز منبع تامین مالی ماشین جنگ و باعث تداوم جنگ داخلی در افغانستان است و اگر کنترل در کاثش تولید و قاچاق مواد مخدر در توفیق در منع ترافیک بین کشور های همسایه نشود، مبارز یک خانم وزیر در کشور سنتی مانند افغانستان بی فایده است در حالیکه خرید و فروش و قاچاق مواد مخدر و اعتیاد و تولید آن مخالف با موازین دینی، عقلی، انسانی و اخلاقی می باشد و در نزد اندیشمندان و عقلا یک پدیده ضد انسانی و عمل انحرافی به حساب می آید. با کمال تاسف باید اقرار نمود که در افغانستان تولید و قاچاق مواد مخدر آمار بالایی را دارد که این چنین اعمال، به عزت، کرامت انسانی ما لطمه وارد می کند و بر ما لازم و ضروری است که در صدد تعلیل، تبیین و حذف آن برآییم. نبودی اراده جدی از سوی دولت وحدت ملی در جایگزینی خوب و پر در آمد کشت رستنی در عوض کشت خشخاش به دهقانان که وعده داده شده عملی نمی شود که این مساله دهقانان با توجه به اینکه نیاز مالی دارند و دولت از دهقانان حمایت لازم در کشت و کار آنها که امروز به مکانیزه شدن زراعت ضرورت دارند و دولت کمک کمی هم که باشد حمایت نکرد و نمی کند ودهقانان مجبور به کشت خشخاش دست می زند. با سر کار آمدن حامد کرزی تقسیم کرسی ها وزارتخانه ها با افراد کم تحصیل غیر دانشگاهی بر اساس مصلحت گرای های آن دولت نه توانست کمک هشت میلیار دالر جامعه جهانی مبارزه با برنامه محو کشت خشخاش و هم برای بازسازی ز یر ساخت های آبی استفاده معقول کند و هم 90 میلیار دالر کمک های استخبارت (سی ، آی، ا) آمریکا و پنتا گون برای بهبود رفاه مردم افغانستان با تاسف زیاد که دولت نتوانسته زیر ساخت های زراعتی و زیر بنای اقتصادی را بازسازی و نوسازی کند و از دیگر سو اشتباه کار نا بخشیدنی حامد کرزی که دست زدن به فروش پروژه های بخش زراعتی که این پروژه ها به حیث قدم های نخست میکانیزه ساختن زراعت افغانستان به شمار رفتتد.

حکومت وحدت ملی به رهبری ریس جمهور و ریس اجرایی توان نیاز سنجش رویه مردم کشور ما در طی یک سال نداشتند و در آینده هم ندارند. فرمانده اعلی قوای مسلح رییس جمهور محمدد اشرف غنی از 2009 تا 2014 مسوول برنام انتقال مسوولیت از نیروهای خارجی به نیرو های داخلی را به عهده داشت. از این لحاظ مسایل امنیتی نبض امنیتی ولایات برای اش خوب خوب باشد و هم توامندی مسایل امنیتی و ضعیت استراتژیکی ولایت کشور را در امور آن به وجه احس تحلیل داشت باشد که تا غفلت در کار امنیتی و ضعیت اقتصادی؛ سیاسی و معیشت مردم صورت نگیرد اما با تاسف حادثه درد آور کشتار دست جمعی شهروندان بی دفاع قندوز و بزرگترین گناه نابخشیدنی از اثر غفلت و ظیفوی مسوولان دولت که مرتکب خیانت شده اند، مقصر اصلی فاجعه درد آور و بزرگترین گناه نابخشیدنی رییس جمهور و مشاور امنیت وزیر داخله و سرپرست وزارت دفاع ریس امنیت ملی کشور هستند. البته برخی از گناهان علاوه بر این که جنبه حق الهی دارند, حق الناس هم هستند که خداوند حق خوش را می بخشد اما حق الناس را بدون رضایت صاحب حق نمی بخشد و گنه کار باید حق صاحب حق را پرداخت و رضایت اش را جلب نماید تا توجه اش پذیرفته شود و آثار گناه اش کاملا از بین برود. خداوند حکیم در قران کریم می فر ماید: از رحمت خدا ناامید نمی شوند، مگر گروهی که کافر به خدا باشند.

هموطن


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است