دیدار سفیر ترکمنستان با وزیر انرژی و آب
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۱    ۱۳۹۴/۷/۱۵ کد خبر: 103680 منبع: پرینت

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب سفیر کشور ترکمنستان مقیم کابل را پیرامون همکاری های دو جانبه در بخش های انرژی و آب به حضور پذیرفت.

در آغاز این ملاقات محترم وزیر انرژی و آب ضمن خوش آمدگویی گفت: از همکاری های دولت ترکمنستان اظهار خرسندی نمود و ادامه همچو همکاری ها را برای مردم و دولت افغانستان مفید و اثر گذار خواند.

محترم سفیر کشور ترکمنستان، مقیم کابل ضمن گفته های محترم وزیر انرژی وآب و عرضه تبریکی حج صحبت نمود و گفت: لین 500 کیلوولت که برق را به کشور افغانستان انتقال می دهد طبق توافقنامه بین دو کشور، کار تمدید آن آغاز و تا بندر آقینه تکمیل گردیده است. بنابر مشکلات برق هرات جانب ترکمنستان کار تمدید لین 220 کیلوولت را تا بندر تورغندی روی دست گرفته است.

محترم سفیر کشور ترکمنستان در مورد قرارداد 10 ساله خرید برق افزود: بین افغانستان و ترکمنستان به تاریخ 6 و یا 7 ماه نوامبر این قرارداد امضا خواهد شد که متن این قرارداد به زبان انگلیسی است و نیاز دارد که به زبان های دری و ترکمنی نیز ترجمه گردد و نیز یک کمیته تکنیکی از طرف دو کشور دوست تعین شود تا روی متن نهایی قرارداد 10 ساله خرید برق کار صورت گیرد و جناب شان تقاضای کتبی تعیین تاریخ غرض امضاء قرارداد خرید برق را از وزیر نمود.

متعاقبا محترم وزیر انرژی وآب در مورد تعیین کمیته تکنیکی گفت: ما در زودترین فرصت رییس برنامه های انرژی خویش را به شما معرفی خواهیم کرد تا در این مورد با شما همکاری نموده و امضای سند دو جانبه در وقت معین و در یک همایش بزرگ به اشتراک وزیر انرژی ترکمنستان، رییس ترکمن انرگو، وزیر انرژی و آب افغانستان و رییس برشنا شرکت به امضا برسد.

محترم سفیر کشور ترکمنستان افزود: در مورد آب هریرود و مرغاب و بازسازی سواحل دریای افغانستان کشور ترکمنستان آماده است که با افغانستان همکاری دوستانه داشته باشد مراحل ابتدایی همکاری های دو جانبه در مورد آب از رفت و آمد هیات ها آغاز گردد بهتر خواهد بود.

محترم علی احمد عثمانی گفت: من نیز قصد داشتم که یک هیات را به سرپرستی معاون وزارت آب به کشور دوست ترکمنستان اعزام بدارم تا در بخش آب های هریرود، مرغاب با هم کار نماییم و همکاری همه جانبه داشته باشیم و این یکی از اهداف ما می باشد که همیشه روابط دوستانه داشته باشیم و این روابط را تداوم بخشیم. هیات که قرار است به کشور دوست ترکمنستان اعزام گردد بر اساس استحکام روابط دوستانه بین دو کشور در قسمت آب خواهد بود.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است