حکومت از طالبان حمایت می کند
همه مردم افغانستان می خواهند که بدون تعصبات قومی در کنار هم زندگی کنند و همه با هم برابر و برادر باشند اما وقتی متاسفانه از درون حکومت برای قومیت گرایی زمینه سازی می شود، طالب می تواند در قندوز جنایت های جنگی و بشری را مرتکب شود 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۰    ۱۳۹۴/۷/۱۳ کد خبر: 103606 منبع: پرینت

قندوز دوباره به تصرف نیروهای دولتی در آمد و طالبان عقب نشینی کردند اما جنگ در قندوز به صورت پراکنده ادامه دارد و ولایات همجوار قندوز همچنان در خطر و تهدید قرار دارد. شدت این جنگ در بغلان بیشتر است. با توجه به وضعیت کنونی چه سرنوشتی در انتظار افغانستان خواهد بود؟ چه کسانی باعث به وجود آمدن این اوضاع شده اند؟

آثار حکیمی فعال جامعه مدنی در برنامه «آماج» گفت: در طی چهارده سال، پس از سقوط طالبان یک روند پیوسته پیش آمده که به گونه ای از طالبان قباحت زدایی شود. به گونه ای طالبان بچه های وطن یا بچه های افغان خوانده شوند، برادر خوانده شوند و بیایند این جنگی را که یک طرف آن تروریزم است، در مولفه های قومی بگنجانند. در حالیکه تروریزم قوم و تبار و منطقه نمی شناسد.

وی معتقد است حکومت اراده ای برای مقابله با طالبان ندارد و افزود: وقتی اراده جدی برای مبارزه با یک جریان تروریستی وجود نداشته باشد، وقتی نیروهای امنیتی ما به تنگ می آیند و می گویند، ما پس از مدتها هنوز دستور حمله و بازپس گیری یک شهر را نداریم، اینها تماماً حکم می کند که نیروهایی هستند که در جاهایی از تصمیم گیری حضور دارند و مانند یک ستون پنجم عمل می کنند و از این وضعیت پیش گیری نمی کنند.

حکیمی ادامه داد: هنگامی که معاون اول رییس جمهور افغانستان به شمال رفت تا با طالبان بجنگد، از همان ستون پنجم و از درون ارگ صدا برآمد که آنها رفته اند و نسل کشی می کنند. سه شب قبل همه شاهد بودند که میرعلم یکی از فرماندهان جهادی از قندوز به عنوان فردی که مطرح هست، اعلام کرد که در زمان حکومت آقای کرزی آقای خرم و آقای احمد و محمود جمعی از مردم را با همان تعلقاتی که دارند مسلح کردند و امروز سقوط قندوز ناشی از آن می شود.

این فعالی جامعه مدنی در خصوص سقوط قندوز گفت: عمر صافی به عنوان والی قندوز معرفی شد، هم پشتون، هم تاجیک، هم هزاره و هم ازبک قندوز اعتراض کردند که این فرد نمی تواند مدیریت قندوز را انجام دهد. هیچ کس از حکومت گوش نکرد، تا اینکه دیروز ارگ ناگزیر شد، پس از سقوط قندوز معاون والی را سرپرست اعلام کرد. اینها همه نشان دهنده این است که اراده ای برای امن و برای رفاه مردم افغانستان وجود ندارد.

حکیمی اظهار کرد از درون حکومت از طالبان حمایت می شود و افزود: همه مردم افغانستان می خواهند که بدون تعصبات قومی در کنار هم زندگی کنند و همه با هم برابر و برادر باشند اما وقتی متاسفانه از درون حکومت برای قومیت گرایی زمینه سازی می شود، طالب می تواند در قندوز به مردم تجاوز کند جوانان را به رگبار ببندد، جنایتهای جنگی و بشری را مرتکب شود، امروز به خاطر تعلق قومی حکومت، یک نماینده به مجلس می آید و تمام کارهای این طالبان را تبرئه می کند. اعتراض امروز مردم افغانستان، اعتراضی به کم کاری دولت افغانستان بود و اینکه پس گرفتن قندوز کافی نیست. باید عملیات پاکسازی از طالبان در تمام شمال افغانستان انجام شود.

وی در خصوص راه حل بیرون آمدن افغانستان از این بحران گفت: اگر دولتمردان افغانستان می خواهند در افغانستان زندگی کنند و کم کاری های گذشته شان را تا حدودی جبران نمایند باید مسوولان امنیتی فعلی را برکنار کنند و به جای آنها کسانی را بیاورند که واقعاً تعهد و دلسوزی دارند. اگر مسوولان امنیتی ما با طالبان همکاری نکنند، به طور یقین طالبان توان رویارویی با نیروهای قهرمان ما را ندارند.
اگر مردم ما بسیج شوند و اراده جنگ داشته باشند، از سرزمین شان دفاع می کنند و بی شک دیگر طالب قدرتی نخواهد داشت. مردم در کنار نیروهای امنیتی شان قرار دارند. فقط این رهبران حکومت وحدت ملی هستند که باید تکانی به خود بدهند و افراد بی کفایت را مجازات کنند و از قهرمانانشان در برابر دشمنان دفاع کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   می گویند، خیز پشک تا دهن کاهدان است. گر مصداق این گفته را می خواهید، به فرمایش جناب عبدالله عبدالله توجه کنید. همۀ واکنش ایشان در مورد کندز یا موارد مشابه تا همین جا می رسد که اعلامیه گگی بدهد و دست رویدست بگذار و بنشیند. آنهم به خاطر خالی نماندن عریضۀ چکی چکی هایش که گویا جناب شان زنده اند و حرف می زنند... "جنایت قندوز از تریبون دولت توجیه می‌شود." آیا از دست این مرد 50 فیصده کار دیگری هم می آید یا تنها اعلامیه می دهد؟ تریبیون دولت در اختیار کیست؟ مگر تو خودت 50 فیصد رییس دولت نیستی؟
پس اقدامت کدام است؟ آیا تو می توانی از بار مسوولیت شانه خالی کنی؟ اگر قدرت را 50 فیصد گرفته ای، پس 50 فیصد مسوولیت را هم باید در اختیار داشته باشی. اگر برایت صلاحیت نمی دهند و صلاحیت نداری، پس دروغ نگو؛ مردم را فریب مده و اعتراف کن که هیچکاره ای و جز گله کردن به تو چیز دیگری نمی رسد. تریبیون دولتی برای توجیه جنایت استفاه می شود؟! چرا کنایه می گویی؟ چه کسی باید علیه این استفاده گران توجیه گر جنایت اقدام کند؟ تو جناب 50 فیصده چه باید بکنی؟ طرح و برنامه ات برای جلوگیری از توجیه جنایت و برای کندز و سایر نقاط کشور چیست؟ آیا برای دو روز بعدت برنامۀ عمل و یا آگاهی از انکشاف اوضاع داری؟ اگر داری اقدام پیشگیرانه چه بود؟ خود می گویی که "از ماه‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد که طالبان به قندوز حمله می‌کنند و حالا "سوال‌هایی اساسی" در این مورد وجود دارد که چرا از آن جلوگیری نشد. او تاکید کرد که باید در این مورد به مردم افغانستان پاسخ داده شود".
اگر چنین بود و تو می دانستی، برای نجات کندز چه کردی؟؟؟؟؟؟؟ خود را مظلومک مظلومک و گله گرک نشان دادن جز این که بی عزت تان بسازد و ساخته باشد، هیچ نتیجۀ دیگری ندارد. مردم سیاستمدارهای قاطع و غیرتی می خواهند که عزم جزم برای ساختن داشته باشند نه سیاستمدارهای منفعل و مظلومک! اشرف غنی اگر دو شعار پرزور بدهد، مانده می شود و از نفس میماند. اما بازهم در بیانیه هایش با قاطعیت حرف می زند، و هیچگاهی از کسی شکایت نمی کند. جناب تان از روزی که به قدرت رسیدید، خود شکایت می کنید. معنی اش اینست که شما هیچکاره، ضعیف، راه گم، بیخبر و بی برنامه اید و مانند خس روی آب هر سو که جریان ببردتان روان می شوید. همۀ کار تان هم شده است، گله و شکایت. حیف مردم سلحشور، مقاومت، مجاهد و غیرتی یی که آدمی چون عبدالله نماینده و مسوول امورشان شده باشد! تباهی شمال از دست توست، عبدالله خان! غنی جنوبش را امن ساخته است. غنی مناطقی را که برایش رای دادند، مامون ساخته است. اما در دوران تو، مناطقی که به تو رای دادند و امن داشتند، نا امن شدند. هیچ می دانی مسوولیت ات چیست؟ هیچ می دانی در کجای کاری؟ ملامت شکست و بیکارگی خود کسان دیگری را قرار دادن، کار تنبلان و نادانان و بی همتان است. آنهایی که خود را ملامت شکست خود ندانند، هرگز هم در پی انتقاد از خود و اصلاح خود بر نمی آیند. همین که ناکام استی ملامت استی. قضاوت تاریخ همین است. اگر چیزی از همت در تو مانده است و وجود دارد، بجنب! همه کسانی که در کنار عبدالله ایستادند و او را به این جایگاه رساندند و حالا می گذارند که خر او در گل بماند و نتواند کمکی به مردم بکند، مسوول اند و در ملامتی عبدالله برابر و حتی مضاعف شریک اند. تامین امنیت در شمال، به هر قیمتی که باشد، تکرار باید کرد- به هر قیمتی که باشد، وظیفه و مسوولیت عبدالله است. کسانی که زندگی خود و فرزندان و مردم خود را در خطر می بینند، باید به عبدالله ضرب الاجل کوتاه مدتی تعیین کنند که دست به اقدامات قاطع، روشن و درازمدت بزند. در عین حال باید برانمه ریخت و نباید چشم تا ابد به امید او نشست. باید خود دست به کار شد.

>>>   3) نباید بیش ازین به ستون پنجم ناقلین اعتماد کرد. آنها هرگز ... مهاجر دنیا کوچکترین محبتی به صلح و ثبات و انکشاف مناطق اشغالی ندارند. طوریکه گفته اند" هرچاته خپل وطن کشمیر ده" برای آنها وطن اصلی شان کوه های سلیمان کشمیر است نه سخاوتمندی مردم بومی قندوز و سرزمین اشغالی افغانستان.
4) در مبارزه با تروریسم نباید منتظر غرب و یا ارگ نشست. زیرا آنها خود حامیان تروریسم هستند.
5) برای تصفیه تروریسم از خانه و کاشانه تان نبرد را باید نخست از اهریمن متفکر ارگ کابل آغاز کرد.

>>>   منظور ما از وحدت ملی یعنی همه مردم هماهنگ فکر کنند.به عبارت دیگر همه مردم یک قسم سلیقه سیاسی داشته باشند. وحدت مردم یعنی نبود تفرقه و نفاق و درگیری و کشمکش, حتی در جماعتی که از لحاظ اعتقاد دینی مثل هم نیستند, می توانند اتحاد داشت باشند، می توانند کنار هم باشند، می توانند دعوا نکنند.ملت افغانستان متشکل از اقوام پشتون، تاجیک، هزاره، ازبک، ترکمن، بلوچ، پشه یی، نورستانی، آیماق، عرب، قرقیز، قزلباش، گوجار، براهوی وسایر اقوام می‌باشد. چون انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در دور دوره بی نتیجه انجامید. طرویکه در قانون اساسی ما ذکر به عمل آمده است که ملت افغانسان متشکل از ا قوام مختلف می باشد، بنابراین سیاسیون کشور ما کوشش کردن که افغانستان بطرف بحرا ب سوق نگردد و یکی از اولویت های ارشد برای او تشکیل حکومت وحدت ملی است اما رییس جمهور با دیکته هم تباران پاکستانی خود تمام دستگاه امنیتی را به یک تبار اختصاص داده است.حتی برای حفظ استانکزی برای سرپرستی وزارت دفاع ملی از قدرت قانون سرپرستی را تغییر داده است. مشارکت عادلانه در رهبری نهادهای امنیتی از اقوام مختلف به وضعیت مثبت در کشور کمک می کند. با این همه ما باید از حادثه درد آور قندوز و بزرگترین گناه نابخشیدنی درس های زیادی را به همراه داشت امیداست که هردو داکتر از این درس ها عبرت گرفته باشند.یکی از دلیلی عدم شایسته سالاری سران حکومت و حدت ملی نشان آن معاون اول ریس جمهور تنها بنام است شخص محض بی سواد حتی جمع و تفریق وفرق کیلوگرام تن گرده نمی تواند است و در تصمیم گیری عاجز است. نقص بزرگ دیگر اعضای حکومت وحدت ملی در شایستگی حکومت داری خوب احمد ضیاء نماینده فوق العاده رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب فراغت تحصیل دانشگاهی ندارد. ریس جمهور اکتفا تنها به برادر بودن او با قهرمان ملی احمدشاه مسعود کرده است. حکومتداری خوب؛ از تحقق عینی تا شعارهای خالی به همین سبب حکومت وحدت ملی در حکومت داری خوب شل یعنی ضعیف و ناتوان است. زیر کشور های کمک دهنده با جامعه جهانی وقتی کمک های خود را به افغانستان می کنند یکی از خواسته های " حکومت داری خوب " است که مهم ترین شاخصه آن مبارزه با فساد است و اکنون در چنین فضایی که همه مردم کشور ما از وضعیت فساد انتقاد می کنند.

>>>   ما در موجوديت امريكاييها نميتوان گفت كه ما ازادي داريم استقلال داريم مابه افراد أجير كه توسط امريكاييها به وجود امده وهر روز بخاطر پول حرام امريكاييها هزاران وطنداران خود را مي كشد اردوي ملي بگوييم. اردوي ملي دركشورها توسط خود ملت كشور إيجاد مي شود وازعزت وشرف استقلال وازادي خاك خود ازهمه بيگانگان حفاظت مي كند اين حكومت غلام ومزدور نمي تواند بگوييد كه ما ازخاك خود دفاع ميكنيم. درحاليكه زمين واسمان كشور دردست آفغانها نيست. صلاحيت صلح وجنگ دردست افغانها نيست پس وظيفه ابن اجيران فقط براي حفاظت ازدزدان خاينين ومنافع خارجيها دركشواست ما نميتوانيم طلبان را مزدوران پاكستان ناميد درحاليكه ما مزدوران امريكا وانگليس باشيم با افسوس دركشور ما هر عمل هركار هرمجلس هرگفتار فقط براي منافع شخصي هست ودرين راه ازهيچگونه دروغ وفريبكاري دريغ نمي كنيم پا كستان وامريكا هرچيزي كه ميخواهد اما افغانها هست كه به دامن زدن به مسائل قومي سمتي ولساني دست مي زند ورآه را به مداخله اين كشورها باز مي كند درحاليكه ازين مسائل هم فقط دزدان وخاينين كشور سود مي برد نه كشور مطرح هست ونه هم منافع ملي به نظر ما مشكل هست با موجديت چنين افغانهاي عصر حاضر كه بتوانيم راه نجات كشور را دريابيم
خالد ازكابل

>>>   وفتی قدرت ها بزرگ بخواهند اسراییل دیگری را در شمال افغانستان برای پلان ها بعدی شان ایجاد کنند و در این خطه پاک از تروریست ها چندین ملیتی تربیه شده در پاکستان علیه مردم افغانستان استفاده کنند فکر میکنیم از مردم خلع سلاح شده این وطن کاری ساخته نیست. فقط به امید خدا باشید.
قلندر شاه از بغلان

>>>   ملا عبدالسلام والی طالبان
ملا عبدالسلام والی و فرمانده طالبان در کهن دژ زمانی که به پاکستان بود به اشاره امریکائی ها توسط پاکستانی ها در فبروری سال ۲۰۱۰ گرفتار میشود ولی دو سال بعد توسط کرزی در اثر پافشاری شدید او در آواخر سال ۲۰۱۲ رها میگردد۰ برای اطمینان از رهائی ملا عبدالسلام در روز رهائی او کرزی یک گروپ اعضای شورای نام نهاد صلح را به پاکستان فرستاده بود۰ کرزی و غنی در مسلح ساختن و قدرتمند ساختن طالبان یکدست هستند... کهندژ قبل از سقوط بدست طالبان در اثر فریاد مردم و نماینده های آن ولایت آماده عملیات پاکسازی طالبان میگردد ولی آن عملیت بنام نسل کشی پشتونها متوقف میشود و در عوض به فرمان غنی گروپ های دفاع خودی مردمی در کهندژ خلع سلاح میگردند یک تعداد زیادی مهره های دیگر که از حمایت مستقیم و غیر مستقیم این دو (غنی و کرزی) برخوردار هستند درین خیانت ها در سطح های مختلف یا داخل عمل هستند ویا به هر وسیله ممکن از یکدیگر دفاع میکنند.
كاوه آهنگر

>>>   خود را گول نزنید اگر حکومت بدست طالبان بافتد به دارم زنند مردم از حکومت دل خوش نداررند لذا هر کس که حکومت را به اصطلاح بکشد خوش میشوند و اول زنده باد میکیند اینکه بعد چه بلایی بالای شان میاید حدس زده نمیتوانند چون مردم بیچاره شده اند.

>>>   قومگرایان معتصب وجاسوسان پاکستان که خود را در تیم تحول وتداوم جا زده اند وبنوعی از انحا بطرفداری از طالبان وطنفروش دین فروش که دین را زین بخود ساخته اند دفاع وحمایت میکنند این جاسوسان مار استین بدتر از طالبان اند وبه رفتار های گوناگون می خواهند که جنایات طالبان را پرده پوشی کنند طالبان یعنی نادانان وخودفروخته شده به بیگانه را با وصف مرکز شان با رهبر گروه شان در پاکستان است وبدستور پاکستان وانگلستان جنایات را درکشور ما انجام میدهند بازهم ما این گروهک مزدور را مزذوری وغلامی شانرا یاد اور نشویم واین اجازه را هم بما قایل نیستند ومی خواهند که هم مانند خود جاسوسان پاکستان در داخل مملکت انرا چشم پوشی کنیم خطاب من به جاسوسان است که اگر اندک اخلاق اسلامی وانسانی و حس بشری میداشتند و در مقابل پوند وکلدار چشم گوش شان کر وکور نمیگردید ووجدان بیدار میداشتند با این بی غیرتی وبدنامی طالبان و ترحم بمردم قندوز غم رسیده دیگر در دفاع از طالبان بی دین وبی ایمان خودرا قرار نمیدادند ودفاع طالبان را هرگز نمیکردند خو نیستند هم مانند طالبان مدافعین انها نیز فروخته شده وحلقه غلامی را در بدل دریافت چند پول جیفه دنیایی ترحم انسانیت واخلاق انسانی را از خود دور کرده اند .
هاشمی کابلی

>>>   احمد
معايده استخباراتى با پاكستان نشان همدستى با تروريستان را دارد 70/100 قدرت مندان جاسوسان پاكستان هستن اگر اين حكومت دوام كند الى ٦ ماه تماماً سمت شمال را طالب ها تصرف ميكند بدون شك بعد واضع است كابل بدون جنگ تصفيه ميشود و حكومت دارى پاكستان بالاى افغانها شروع و هزاران وطن پرست إعدام و در زندانها انداخته ميشود اگر حكومت مسل داكتر نجيب مرحوم بيايد در شش ماه اول همه طالب تصفيه يا از بين ميرود اگر مردم افغانستان آرام بنشينند و قيام نكنند بدون شك اين همه كا ها ميشود

>>>   یکی از مشکلات مهم افغانستان عدم وجود رهبر قوی است که بتواند تمام افوام را در کنار هم و به صورت متحد و با تفکر ملی گرانه نسبت به وطن جمع نماید. هر از چند اخباری از افغانستان می رسد که فلان مقام آفغان تابعیت کشور دیگری را دارد. قطعا مقامی که تابعیت کشور ثالثی را دارد هیچ وقت به فکر منافع ملی و کشور افغانستان نخواهد بود. نمونه بارز والی قندوز بود که با تسلیم این شهر به طالبان و غارت اموال مردم فقیر با چمدانهای دالر و طلا به بریتانیا رفت. از این نمونه ها در کشور افغانستان زیاد است. یک نمونه دیگر آشخصی به نام سید علی حسینی مشاور وزات آب و انرژی افغانستان است. این شخص مدیر یک کمپنی در مورد آب است که یکی از شرکای آن وزیر آب و انرژی فعلی است. خانواده این شخص ساکن جرمنی است. حال خود قضاوت نمایید شخصی که تابعیت جرمنی را دارد و حتی حاضر نیست خانواده خود را به کشور افغانستان بیاورد چگونه میتوان به وطن وفادار بماند. از این نمونه ها در حکومت افغانستان فراوان است. شاید یکی از دلایل بالای فساد اداری در افغانستان همین افراد با تابعیت دوگانه است. این اشخاص در صورت بروز هر مشکل با یکچمدان راهی کشور دیگری می شوند. مشکل دیگر این اشخاص کمک به عقد قرارداد با کمپنی های مربوط به کشورهایی است که تابعیت آنجا را دارند.بنا براین برای مقابله با طالبان و سایر گروه های دهشت افکن ضرورت دارد تا افراد با ملیت افغان و بدور از وابستگی به سایر کشوره ها در راس امور قرار بگیرند. قطعا افراد وفادار به وطن و بدون وابستگی به اجانب در کمترین زمان می توانند امنیت را در کشور بحران زده افغانستان بر قرار سازند.
روشنگر

>>>   روسیه باید اردوی ملی و نیروی هوای افغانستان را تجهیز کند . تا ما افغانها با تروریستهای ساخت امریکا غربیها پاکستان مقابله کنیم . اقای پوتین اگر به دولت افغانستان کمک نکنید. در این صورت حتما تروریستهای ساخت کاخ سفید دامن روسیه و کشورهای حوزه نفوذ روسیه را نا امن خواهد کرد . پس بهتر است که به افغانها کمک مالی و نظامی کنید. امریکا در طول 15 سال در افغانستان دولت افغانستان را فریب داد و اردوی ملی و قوای هوای ما را تجهیز نکرد . بجای ان میلیاردها دالر از درامد مواد مخدر سنگهای قمیتی اشار باستانی اورانیوم ما را دزدی کردند و به کشورهای خود شان انتقال دادند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است