خلیلی در اتاق فکر رویش
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۱    ۱۳۹۴/۷/۱۳ کد خبر: 103574 منبع: پرینت

در این روزهای گدودی افغانستان، آقای معلم عزیز رویش از معلمان و فرهنگیان و روشنفکران موفق کشور، بحث اتاق فکر دوران کمپین انتخاباتی اشرف غنی را به روایت گرفته است و آقای خلیلی معاون دوم پیشین دوره آقای کرزی را به نقد و تحلیل گرفته است.

تا کنون که چند قسمت از این اتاق فکر را خوانده ام (و اتفاقا بسیار بسیار هم خواننده پیدا کرده است) همه نقد از استاد خلیلی بوده است، سوال من این است که آیا در ادامه روند روایت اتاق فکر، آقای رویش به خوبی ها و توانایی ها و موفقیت های آقای خلیلی هم اشاره می کند یانه؟ اگر این روایت فقط و فقط نقد و روایت ضعف های اقای خلیلی باشد، قطعا ذهنیت خوانندگان را مشوش می کند و نسبت به باورمندی چنین اتاق فکری دچار تردید می کند.

اگر واقعا خلیلی این همه ضعف ها را داشته چطور توانسته است خود را در راس هرم سیاسی جامعه هزاره ارتقا بدهد؟ یک آدم ضعیفی که اتاق فکر از خلیلی ترسیم کرده است، چطور توانسته است 13 سال در دولت کرزی دوام بیاورد و بر اریکه قدرت سوار شود؟ اگر خلیلی این همه ضعیف بود و تردشده مردم، او چطور توانست خود را در بدنه قدرت حفظ کند؟

چون که کسان زیادی بودند که به دلیل بلاهت سیاسی و ضعف سیاست از اریکه قدرت افتادند و فعلا به شدت عقده گشایی می کنند، افرادی مانند سید علی جاوید، محمد اکبری، سید هادی،سید انوری، شیخ اصف محسنی، علی جان زاهدی و دهها سیاست مدار دروغینی که در دوران جهاد چون پوقانه رشد کرده بودند و خود را کله جنبانان سیاست می دانستند اما در عصر دولت مداری به گوشه ای خزیدند و از پشت شتر قاقله سیاست افتادند و برخی از اینها دچار عقده حقارت شدند و مانند سیدجاوید عقده گشایی می کنند.

حال سوال من این است اگر خلیلی ضعف در مدیریت سیاسی و چانه زنی های سیاسی داشت چطور خود را در بدنه قدرت جازد و اگر او از پایگاه مردمی بدور بودی چطور توانست در راس هرم سیاسی جامعه هزاره قرار بگیرد در حالی دیگرانی که در عصر جهاد نام و نشانی یافته بودند، در عصر دولتمداری حذف شدند و گوشه نشین شدند.

امیدوارم که اتاق فکر اقای عزیز رویش در مورد توانایی های آقای خلیلی هم بنویسند و به این سوالات پاسخ منطقی و قانع کننده بدهند وگرنه نوشته های سلسله وار اتاق فکر ایشان ارزشی ندارد و در پایان این نوشته ایشان، خواننده ها را نسبت به راستنمایی نویسنده به شدت دچار تردید خواهند کرد و باور خواهند کرد که نویسنده بجایی تحلیل و روایت واقعیت ها دچار عقده گشایی شده است.

محمد اسحاق فایض


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در جواب آقای فیاض! ماندن خلیلی در دولت فاسد کرزی و به قول شما در رأس هرم قدرت فاسد دلیلی بر قوت ایشان نیست. اتفاقا در دولت های فاسد انسان های ضعیف بیشتر موقعیت می یابد تا انسان های قوی و پاک. به گفته شاعر: کند هم جنس با هم جنس پرواز....
ناصح

>>>   در ضعف وناتوانایی کریم خلیلی در حکومت مافیایی کرزی که در طول ۱۳ سال حکومت کرزی با عوام فریبی تام بحیث معاون دوم ریاست جمهوری چوکی را از ان خود کرده بود نمایندگی از درایت ولیاقت ان نبوده بلکه از تحمل پذیر از امر کرزی ودست بوسی ان بوده چون خلیلی عاق پولدار شده وثروت داشتن است در زیر دست مداری کلان تبواسط غصب زمین های تپه اسکارت مربوط وزارت دفاع واملاک مردم وغصب زمین های بغلان توسط برادراش حاجی نبی که نهم استفاده از قدرت چوکی کریم خلیلی بود خود را صاحب ده ها ملیون دالر نموده استفاده از پول های حالت اضطرار را خوبگذار وتحفه وبخشش های کلان دیگر را که صاحب شده انرا چه بگویم خلیلی از بابت تسلیمی به خواست های کرزی ومحافظه کاری به نفع خودش وانجام کار خاموشانه ...بصورت عام به ملت افغانستان هیچ نوع خدمت موثر را در ۱۳ سال حکومت کرزی انجام نداده است وافتخاراتی هم درین مورد ندارد وطرفدارانی هم به جز از همان گروپ خاص خودش که دور وبر ان قراردارند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است