اجسادی که جوینده ندارند...
این روزها که فرودگاه های جهان از مبدا مکه و مدینه تا مقصد پایتخت هایشان مملو از حاجیان خندان و گریان و اجساد بازگشته است؛ افغانستان چنان غرق مسایل داخلی خود می باشد که اهمیتی به سرنوشت زایران تبعه و مقیم خود در خاک عربستان نمی دهد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۵    ۱۳۹۴/۷/۱۲ کد خبر: 103540 منبع: پرینت

در فاجعه عظیم منا که بیش از 18 کشور جهان را مستقیما عزادار کرد و موجب اعلام عزای عمومی در مناطق مسلمان نشین شد؛ تنها کشوری که خبری از روند پیگیری حاجیان مفقود شده منتشر نکرد وزارت ارشاد، حج و اوقاف افغانستان بود.

در واقع تعداد 8 حاجی افغانستانی مفقود شده ای که بنابر اعلان برخی رسانه ها، شامل 2 جنازه و 6 گمشده ی شناسایی نشده می باشند؛ تنها اجسادی در مکه و مدینه و منا و عرفات بوده اند که جوینده نداشته اند.

افغانستان از میان 18 کشوری که مجدانه پیگیر تحویل فوری و رسیدگی سریع به حاجیان مجروح و مفقود و شهید شده بوده اند و خواستار اجرای حقوق قضایی مطابق قانون شده اند در رده آخر جای می گیرد چرا که کوچکترین اعتراض و ابراز نگرنی نکرد.

اینک وزارت ارشاد، حج و اوقاف افغانستان تنها مرجعی است که سکوت اختیار کرده است، سایت اطلاع رسانی آن ماه هاست که به روز رسانی نشده است و وزیر نیز در انفعال کامل بسر می برد... هیهات!

به عبارت دیگر می توان مدعی شد عربستانی که با فرافکنی و شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت احتمال انتشار بیماری کرونا، دفن دسته جمعی اجساد مجهول الهویه و طی مراحل قانونی و قضایی تلفات انسانی این روزها درگیر است کمترین دغدغه را درباره افغانستان و حاجیان افغانستانی داشته است.

این روزها که فرودگاه های جهان از مبدا مکه و مدینه تا مقصد پایتخت هایشان مملو از حاجیان خندان و گریان و اجساد بازگشته است؛ افغانستان چنان غرق مسایل داخلی خود می باشد که اهمیتی به سرنوشت زایران تبعه و مقیم خود در خاک عربستان نمی دهد.

در همین راستا وازرت مهاجرین نیز تنها وزارتی در کل جهان است که نسبت به اذیت و آزار و شکنجه و زندانی و مرگ و قتل و سرنوشت اتباع خود در سفارتخانه های بین المللی بی اعتنا است و آه یک افغانستانی هرگز پاسخی نمی یابد چه در کشوری غربی و کمونیستی باشد چه در کشوری داعیه دار اسلام و مسلمان نماهای وهابی.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در آخر هرچه باقی ماند از افغانستان است

>>>   مردم که پول ندارند مرده یی شان به مراسم بهتر دفن میشود. و کسیکه پول دارد حج میکند از غریب ها خبر ندارند صرف به نام. میروند بیبینید حال وروز شانرا

>>>   ... بر خاندان آل یهود(سعود) که تمام فکر و منابع مالی آنها برای کشتنن مسلمانان مصروف می شود. بر هر فرد مسلمان و به ویژه رسانه هاي کشورهای اسلامی فرض واجب است تا ریشه حکام ترویستی آل یهود را به همه مسلمانان و آزادگان جهان معرفی نمایند.حكام سعودی ریشه يهودي دارند و به مقتضای زمان تغيير دين منافقانه داده اند. کشور تروریستی عربستان، دو دسته حاكم دارد كه يكي "آل سعود" كه... بر انها باد و ديگري " آل وهاب" كه ...بر آنها باد هستند.... هردو حدود 10 سال پيش به دليل جادو گري و كارهاي خلاف اسلام از شهر هاي ياد شده اخراج شدند و به ظاهر دين خود را در حجاز اسلام معرفي كردند و با برنامه ريزي حساب شده يهوديان صهيونيست فراماسونري شاخه انگليس اقدام به فريب اعراب و مخالفت با اسلام ناب و تشكيل كشور عربستان با دين وهابيت كردند تئوريسين اين حاكميت لورنس جاسوس يهودي انگليس در حكومت عثماني ها بود.دوستان عزیز یکی از تصمیمات مراکز فکری صهیونیستها، کاهش جمعیت مسلمانان است، رژیم وهابی و دست آموز صهیونیستها دقیقا همین نقشه را در جهان اسلام پیاده می کند. ماشبن جنگی کشتار مسلمانا به نام داعش، القاعده و طالبان همگی از نطر مالی و فکری وابسته به عربستان هستند. البته مدیریت گروه های تروریستی در دستان سازمانهای جاسوسی از جمله سیا، موساد و سایر سازمانها جاسوسی غربی است. رژیم سعودی به یمن دلارهای نفتی برخی از حکام کشورهای اسلامی را هم خریداری کرده است. نمونه بارز در این مورد دولت پاکستان است که بخش مهمی از ناامنی های کشور افغانستان با مدیرت آی اس آی و پشتیبانی مالی و فکری وهابیهای سعودی انجام می شود. شما در قضیه اخیر حمله طالبان به شهر قندوز ملاحظه نمودید که تروریستهای وحشی با نام طالبان چه جنایتهایی انجام دادند. مقایسه رفتار جنایت آمیز طالبان با مردم ملکی در قندز دقیقا شبیه جنایتهای داعش است. بنا براین داعش، القاعده و طالبان همه خواستگاه فکری وهابی دارند. همه این گروه های تروریستی یک هدف دارند و آن هم کشتار مسلمانان. مروری بر کارنامه و عملکرد گروه های تروریستی یاد شده نشان می دهد که حتی یک گلوله به سمت دشمن اصلی مسلمانان یعنی اسرائیل تا کنون شلیک نکرده اند.
شهروند ایرانی -مشهد

>>>   کدام چیز این مملکت معلوم است که اجساد حجاج معلوم شود.
مصطفی

>>>   مردم ما بدون آگاهی از فرایض حج که تحت کدام شرایط حج فرض است به دیدار خدا به مکه می روند ،
ما خوش بر آنیم که حج میرویم
غافل از آنیم که کج می رویم
کعبه به دیدار خدا می رویم
او که همین جاست کجا می رویم؟
بلی در شرایط فعلی که در چهار اطراف ما هزاران گرسنه ،برهنه ،مریض،و مها جر وزخمی وجود دارد حج رفتن را خدا قبول نمیکند بلکه قهر وغضب خدا را هم میتواند به همراه داشته باشد ،چنانچه دیدیم ، این منبر نشینان دین را آنطوریکه هست به مردم تشریح نمیکنند چون اگر کردند دوکان شان بی متاع می ماند ،گذشته از آن از پول رشوت دزدی غارت و قاچاق حج رفتن هیچ صوابی ندارد و مورد قبول حق واقع نمیگردد ، این را حج نمایشی وخود فریبی میگویند مانند اشرف غنی احمدزی که به حج عمره با یک تعداد از پول بیت المال رفت...
پاچاگل

>>>   با این دوستی و مودتی که آقای غنی با عریستان برقرار کرده باید هم اینگونه باشد چرا که رییس جمهور نمی خواهد خدای ناکرده عربستان از این طریق ضرری ببیند .در آخر هم شاید طرف سعودی ها را بگیرد و حجاج را محکوم کند که باعث ناراحتی عربستان شده.
علی از ایران

>>>   این خیلی بده .... اون ها شهید هستند نباید این طور رفتار بشه ......

>>>   ... بر غنی احمدزی

>>>   واقعا اتباع افغانی برای دولت افغانستان ارزشی ندارند و طبیعتا اجساد مفقود شده در فاجعه منا مظلوم ترین حجاج هستند که حتی کسی پیگیری نکرده است.

>>>   نطر پاچاگل را تایید می کنم

>>>   وزارت ارشاد حج و اوقاف کدام وزارت سکتور امنیتی نیست که در مسایل داخلی افغانستان مصروف باشد. بهتر است که به مسایل که مربوط به آن وزارت میشود رسیدگی نماید. تا مشکلات هموطنان عزیز حد اقل از آن ناحیه گردیده باشد. مگر اینکه جناب وزیرصاحب در فکر دارایی بدست آمده از اولین اجراات کاری اش در پروسه حج است و چنان ذوق زده شده باشد که امور مربوطه اش را فراموش کرده باشد. و فقط به درآمد آن فکر دارد و بس. به کشور که در این حادثه 2 تن شهید هم داشت، رسماَ شهدای خود را تسلیم شد و در مورد آن از نگاه قانونی اجراآت خود را کرد. اما وزیرصاحب به شمول معاونین شان نمیدانم چیکار کردند و تا حالا ارقام درست هم ارائه نکرده و نه هم ملت افغانستان نگرانی شان را دیده اند. امید است وزیرصاحب تازه کار در فکر دیگر درآمد نباشد وظیفه خود را به وجه احسن انجام داده تا پروسه بعدی حج در جایش باشد باز در آن زمان به فکر اندوخته های دیگر گردد.

>>>   سلام به همه!
به نظرم دولت آنچنان درپچال مانده که مجری (نطاق)تلویویزن طلوع را به سمت وزیر وزارت ارشاد، حج و اوقاف معرفی مینماید. از شخصیکه در یک رسانهء که پنجاه فیصد آن از طرف یهودی ها خریداری شده و تمام برنامه های ایشان ضد اسلام میباشد، ایفای وظیفه می نمود حال مردم افغانستان از اینگونه اشخاص چی توقع خواهند داشت. وزارت حج و اوقاف بیشتر از یک ترافل انجینسی بیش نیست. چی رسد که به مسایل ارشاد اسلام و سایر مسایل دینی بپردازد. گفته های خود را به شعر زیبای از مولانای بزرگ خاتمه میدهم.
ای قوم به حج رفته کجایید کجایید
معشوق همین جاست بیایید بیایید
معشوق تو همسایه و دیوار به دیوار
در بادیه سرگشته شما در چه هوایید
گر صورت بی‌صورت معشوق ببینید
هم خواجه و هم خانه و هم کعبه شمایید
ده بار از آن راه بدان خانه برفتید
یک بار از این خانه بر این بام برآیید
آن خانه لطیفست نشان‌هاش بگفتید
از خواجه آن خانه نشانی بنمایید
یک دسته گل کو اگر آن باغ بدیدیت
یک گوهر جان کو اگر از بحر خدایید
با این همه آن رنج شما گنج شما باد
افسوس که بر گنج شما پرده شمایید
سید قمبر افشاری

>>>   دوست خوب سید قمبر افشاری : متن گفتارتان و شعریکه از مولانا آورده اید به هم سازگاری ندارد . یکی به مدیریت ناتوان اشاره دارد و دگری بر عمل کرد حاجی . اگرخواسته اید که یک تیر دو نشان نمائید دست مریزاد . من با بخش از گفته های شما درمورد تلویزیون طلوع موافق نیستم . چون معمولا اهل قلم فقط اطلاع رسانی می کند نه اینکه به این و آن نام نهد و وابسته شان نشان دهد فقط سند ارائه می کند که شهروندان یک دیار با استناد به آن داده ها به حقانیت و نبود حقانیت آن دستگاه و یا طرز عمل و یا نحوه اندیشیدن داروی نماید.
در ضمن خوب است که من نیز به ادامه بخش دوم نظرتان شعر از یکی از بزرگان را خدمت پیشکش نمایم .
دلخوش از آنیم که حج می رویم
غافل از آنیم که کج می رویم
کعبه به دیدارخدا می رویم
او که همین جاست کجا می رویم
حج به خدا جز به دل پاک نیست
شستن غم از دل غمناک نیست .
درکشوز که 5000 کودک بیماری سوراخ قلب وجود دارد . 3 ملیون معتاد درسراشیب نابودی به سر می برد . 9 ملیون انسان زیر خط فقر است و هزاران نیاز دگر می طلبد که مورد عنایت و توجه قرار گیرد . چه میتوان گفت وقتی 192 ملیون دالر درراه حج مصرف می شود . این خود نوع سقوط درک انسانی است که نیازمند درمان است . که امید است توفیق حاصل شود .

>>>   بنده نیز با نظر پاچا گل موافق هستم.گپ راست را بیان نموده

>>>   سلام بهمه خواننده گان
بنده به نظرات همه دوستان احترام میگذارم اماباهمه سخنانشان موافق نیستم.ازاینکه دوستان ازنابسامانیهای که درکشوروجوددارد وبی تفاوتی مسؤلين دولت درقبال اجسادشهدای افغانی درواقعه منا نالیدندبنده نیزموافقم ازکدام دردبنالیم مسؤلین دولت مابفکر پورکردن جیب وشکم خودهستندنه بفکرمردوم. امابرخی ازدوستان تیرمذمت وملامت بطرف حاجیان پرتاب کردندبا این موافق نیستم بلی دستگیری ورسیدگی بفقراونیازمندان برعهده اغنیاوثروت مندان واجب ولازم است امامانع ازانجام فریضه حج نمی شودکسی که استطاعت وتوانای داردخداوندهم حج رابراو واجب کرده هم کومک به نیازمندان را البته حج فقط یک مرتبه واجب است نه بیش ازآن آنانکه چندین بارمیروندشکوه ومذمت دوستان بجاست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است