ستون پنجم
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۳    ۱۳۹۴/۷/۱۲ کد خبر: 103535 منبع: پرینت

ستون پنجم به گروهی از مردم گفته می‌شود که در نهان به تضعیف گروه بزرگتری که ظاهرا باید به آن وفادار باشند می‌پردازند. این اصطلاح از زمان جنگ داخلی اسپانیا در عرصه نظامی و سیاسی رایج شده‌ است.

اصطلاح ستون پنجم از نظر معنی و مفهوم مجازی همان جاسوسی است. منتها با این تفاوت که جاسوس به ضرر و زیان بیگانه کار می‌کند و نفع و مصلحت ملت و کشور خویش را ولو به قیمت جان از نظر دور نمی‌دارد. در حالی که ستون پنجم این معنی را افاده نمی‌کند بلکه افراد این ستون، دانسته یا ندانسته به زیان و ضرر خودی و نفع بیگانگان کار می‌کنند.

پیشینه
در جنگ های سه ساله اسپانیا (۳۹ - ۱۹۳۶ میلادی) هنگامی که جنرال مولا یکی از سرکردگان سپاه جنرال فرانکو با ارتش خود به سوی مادرید پایتخت اسپانیا پیش می‌رفت، برای کمونیست ها که بر شهر مسلط بودند پیغام فرستاد که من با چهار ستون سرباز و تجهیزات از شرق و غرب و شمال و جنوب به سوی مادرید پیش می‌آیم ولی شما فقط روی این چهار ستون حساب نکنید بلکه ستون دیگری به نام «ستون پنجم» هم داریم که در مادرید و حتی در میان جمع شما هستند که دانسته یا ندانسته برای ما فعالیت می‌کنند. شاید هم با ما موافق نباشند ولی چون با عقیده و نظریه شما صد در صد مخالف هستند لذا اعمالشان غیر مستقیم به نفع ما تمام می‌شود.

اگر از چهار ستون اعزامی واهمه ندارید از این «ستون پنجم» بترسید که در تمام امور و شون شما نفوذ دارند و راه ورود چهار ستون را به داخل شهر هموار می‌کنند. همینطور هم شد و بالاخره جنرال فرانکو با کمک همین ستون پنجم و خرابکاری آنها توانست پایتخت اسپانیا را که کابوس قحط و گرسنگی بر آن سایه انداخته بود تصرف کند و سلطه و سیطره کمونیست ها و جمهوری خواهان را از سراسر خاک اسپانیا براندازد.

از این تاریخ است که دو کلمه ستون پنجم وارد اصطلاحات سیاسی شد و به عاملان اجنبی و به طور کلی هر فرد و دسته‌ای اطلاق گردید که اعمالی به زیان و ضرر خودی و سود بیگانه انجام دهند.

فایق


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   زن مرد قندوز گفته تند که طالبان به ناموس مردم تجاوز کرده اند. پس سهم گرفتن در حذف و نابودی متجاوز به ناموس مردم وظیفه ایمانی ، وجدانی و حقوقی هر شهروند افغانستان است. درمبارزه و ایستاده گی بر ضد طالب، نفوذی های طالب ، ساختار های حمایوی طالب و فکر طالبانی بسیج شویم. ما آماده ایم و هر روز درین راستا کار می کنیم و سهم میگیریم . بیایید یکجا شویم. بسیج ملی پیام ماست

>>>   با این سیاست بازی های پاکستان که توسط طالبان در کشور ما انجام گردیده بخصوص در حادثه شاه شهید شهر کلبل وحادثه قندوز پاکستان نه تنها که به انزوای سیاسی مواجه گردیده نفرت وبدبینی مردمان کشور ما را بخود اذدیاد کردند وامروز نه تنها که مردم سخت در برابر طالبان اله دست پاکستان در تقابل قرار کرفته اند بد بینی ونفرت شان بطرف پاکستان بخصوص سر دمداران نظام ان بیشتر از پیش شده حتی از خرید تولید پاکستان ابامی ورزندونفرت دارند پاکستان فکر میکرد که با راه اندازی چنین جنایات ترس وبیم وحشت را دربین مردم ایجاد میکنند تا مقاصد شوم شانرا پیاده کنند اما برعکس مردم را بیشتر بیدار ومتحد ساختند تا دشمن خود پاکستان را خوبتر بشناسند وکینه ونفرت شانرا بطرف دشمن مشترک همه ملت متمرکز نمایند که نموده اند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است