ضعف سران حکومت درحکومت داری
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۱    ۱۳۹۴/۷/۱۲ کد خبر: 103498 منبع: پرینت

سران حکومت وحدت ملی ضعف و ناتوانی شان را طی این مدت یا سال در مدیریت حکومت داری نشان دادند که نتوانسته اند در زندگی مردم کشور جنگ زده تغییر اندکی به وجود بیاورند.

بر اساس گزارش حقوق بشر سازمان ملل متحد 60 درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند و از آن جمله 30 درصد آن در فقر مطلق حتی بی سرپناه در زیر چادرهای زندگی می کنند. این حاشیه نشینان سخت احتیاج روزمره به یک بریده نان دارند و حاشیه نشینان شغلی ندارند و همواره روحیه نا امیدی در آنها در طی سیزده سال حکومت نابکار شعله ور ساخته است و همه چیز را این حاشیه نشینان در زندگی سیاه و تیره می بینند.

سران حکومت در دوران زمامداری برای خاطره یاد گاری گل زیبا در زندگی بکارند تا از بوی خوش آن دیگران بهره مند گردند.

یکی از دلایل مهاجرت گروه عظیم از هموطنان ما از وضعیت کنونی نابسامان افغانستان هیچ امیدواری در پر کردن دسترخوان خالی شان از روش کار حکومت و حدت ملی در حکومت داری خوب طی یک سال دیده نشد و وجود گسترش روز افزون فقر در بین عام اقشار مردم ما و نیز حاشیه نشینی در سرتاسر افغانستان از بی برنامه بودن وزرای حکومت افزایش یافته است و از طرف حکومت وحدت ملی کدام روشنی برای مقابله فقر اقتصادی و فرهنگی دیده نشد و جوانان امید زیاد را وسیله ترقی و پیشرفت خود قرا می دهند اما با تاسف از نبود زیرساخت اقتصادی در کشور از نظر کمبود موادغذایی فقر و بیکاری و فروان هزاران جوانان در سرتاسر کشور ناامید ساخته و شده اند و بر همین اساس جوانان به سمت کشورهای خارجی روی می آورند.

تقویت امید به زندگی خوب، یک حالت روحی است که اگر در انسان وجود داشته باشد از انگیزه و نشاط فراوانی برخورددار می شود و سبب پیروزی و موفقیت در کارها می گردد.

اکثریت مردم آگاه صاحب قلم کشور شاهد هستند که سران حکومت در یک سال مصرف چانه زنی تقرر کرسی ها با افراد کم تجربه کم تحصیل تنها اکتفا بچه فلان شخصیت و یا برادر فلان شخصیت بودن و تا اکنون هم هستند, بنابر این سران حکومت به هیچ کدام تعهدات خود در تامین خدمات رفاه شهروندان نتوانستند جامعه عمل بپوشانند.

دولت دموکراتیک وظیفه دارد که امکانات بهداشتی درمانی فراهم، در رفع بیکاری اقدام جدی، تامین مسکن به بی سرپناهان و فراهم نمودن خدمات آموزشی برای هر شهروند، عمران معاش برای گذراندن زندگی, متقاعدان، معلولان و معیوبان از تولد تا مرگ برای هم اتباع کشور تامین کند.

متخصصان محیط زیست بر اساسی پالیسی سازی معتقد اند که در حال حاضر برای پایان بخشیدن به فقر جدی و با برقراری امنیت در روستا و نواحی دریچه ای به سوی فرصت مبارزه با فقر وجود دارد با مدیریت سالم از منابع آبی و اراضی می توان در قدم اول مقابله با گرمایش زمین و هم مبارزه با فقر و بیکاری در روستاها کرد.

در قدم دوم با جذب کادرهای مجرب و مستعد هیدرو تکنیک و اگرانوم با مدیریت سالم آب فقر و بیکاری را به حاشیه راند و افغانستان را به زودترین فرصت از نگاه مواد غذایی به خودکفایی رساند.

محاسبه طراحی سازی های منابع آبی و کاسه بند سازی آبهای خروشان ما با تولید برق آبی و نیز از آب کاسه بندها به وسیله ساخت شبکه های آبرسانی برای تامین توسعه زراعت و باغداری در کشور ما از سابق کاملا مشهود است. آب در رشد درختان و گیاهان وغذا و میوه ها و به طور کلی طبیعت و محیط زیست نقش عظیمی در معشیت در شهروندان کشور ما دارد. تولید محصولات زراعتی باغ داری از کشور ما نقش سرنوشت ساز و حیاتی مردم سرزمین ما است.

شکر خدا جغرافیای طبیعی افغانستان که از نعمت وجود آب شیرین رودخانه های جاری بهره مند است نه نباید ما سالانه بخشی از غذای مورد نیاز خود را از خارج وارد کنیم. در صورت مدیریت آب تولیدات محصولات زراعتی و باغی ما زمینه اشتغال کار برای بخش عظیمی از جمعیت بیکار کشور ما را فراهم می کند.

سا ختار جامعه افغانستان از درازای تاریخ طوری است که هر فرد بتواند برای اداره کردن زندگی خانواده خود، مشغول به شغل شخصی یا مشغول به کار دولتی باشد و چه شغلی دهقانی یا باغ بانی داشته باشد، این در داشتن امید به آینده بسیار موثر است و لذا وقتی که یک جوان، مشغول به کار و فعالیت شد و سر گرم ایفای نقش خود در جامعه شد، روحیه امید در وی به آینده افزایش می یابد اما اگر جامعه نتوانست به این نیاز ضروری افراد پاسخ متناسب یا مثبت بدهد، این فرد بیکار، دچار ناامیدی به آینده اش می شود و جوانان بیکار و نا امید آسیب جدی برای اجتماع خود به وجود می آیند.

عامل مهم در افزایش ناامیدی جوانان کشور نبود جای کار و امنیت است و بیکاری و آرامش یافتن وجداننشاط زندگی را از انسان سالم می گیرد، پایه و اساس هر کاری امید به زندگی آینده او در یک محل مناسب است و اگر این و انگیزه در کار انسان نباشد، هیچ کسی فعالیت و کار نمی کند.


داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   روزی که الله کلکانی قدرت را به دست گرفت و در بازار گردش میکرد، مردی کهن سال نزدیک شد و او را نفرین کرد که تو خود را مسلمان میدانی ولی مردان تو امروز پسر مرا که جوان مسلمانیست، به خاطر زیبایی او، او را بردند. لالا سخت متاثر شد و به محافظین خود گفت باین پدر من بروید و فرزند او را با هرکسی که چنین کار کرده است بیاورید. حبیب الله از شنیدن این سخن گردش را قطع کرده و برگشت. محافظین او فرزند آن ریش سفید را از اتاق چند عسکر که به ساز و آواز مشغول بودند گرفتار کرده، نزد او آوردند. لالا که از شدت خشم میلرزید، آنها را دشنام داده گفت، مملکت را گرفتم تا مردم آرام زنده گی کنند و شما برخلاف امر خدا و رسول چرا چنین کاری کرده اید؟ سرهای عسکر ها پایین افتیده و چیزی نگفتند. حبیب الله هر پنج آنرا به گلوله بست. مرد در پای حیبب الله افتاد. لالا گفت، پدر تو مرا ببخش که چرا پادشاهی کنم و از حال ملت خود بیخبر باشم
ر

>>>   ملت افغانستان متشکل از اقوام پشتون، تاجیک، هزاره، ازبک، ترکمن، بلوچ، پشه یی، نورستانی، آیماق، عرب، قرقیز، قزلباش، گوجار، براهوی وسایر اقوام می‌باشد. چون انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در دور دوره بی نتیجه انجامید . طرویکه در قانون اساسی ما ذکر به عمل آمده است که ملت افغانسان متشکل از ا قوام مختلف می باشد، بنابرین سیاسیون کشور ما کوشش کردن که افغانستان بطرف بحرا ب سوق نگردد ویکی از اولویت های ارشد برای او تشکیل حکومت وحدت ملی است. اما ریس جمهور با دیکتی هم تباران پاکستانی خود تمام دستگاه امنیتی را به یک تبار اختصاص داده است. حتا برای حفظ ستانکزی برای سرپرستی وزارت دفاع ملی از قدرت قانون سرپرستی را تغیر داده است. مشارکت عادلانه در رهبری نهاد های امنیتی از اقوام مختلف به وضعیت مثبت در کشور کمک می کند.

>>>   یکی از دلیلی عدم شایسته سالاری قحط الر جالی در حکومت و حدت ملی معاون اول ریس جمهور شخص محض بی سواد و حتی جمع و تفریق کرده نمیتواند و در تصمیم گیری ساده هم عاجز است. نقص بزرگ دیگر اعضای حکومت وحدت ملی در شایستگی حکومت داری خوب احمد ضیاء نماینده فوق العاده ریس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب فراغت تحصیل دانشگاهی ندارد. ریس جمهور اکتفا تنها به برادر بودن او با قهرمان ملی احمدشاه مسعود کرده است. حکومتداری خوب ؛ از تحقق عینی تا شعار های خالی به همین سبب حکومت وحدت ملی در حکومت داری خوب شل یعنی ضعیف و ناتوان است. زیر کشور های کمک دهنده با جامعه جهانی وقتی کمک های خود را به افغانستان می کنند یکی از خواسته های " حکومت داری خوب " است که مهم ترین شاخصه آن مبارزه با فساد است و اکنون در چنین فضایی که همه مردم کشور ما از وضعیت فساد انتقاد می کنند.

>>>   باید افراد بی سواد کم سواد بنام برادر فلان کس تقرر شان پرهز شود. سبب ضعف حکومت درحکومت داری خوب دوستم و احمد ضیا در این مقام های مهم دولت است کار به اهل کار به افراد دانا و دارا ی مسلک دانشگاهی داده شود بهتر است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است