نشست اضطراری کمک به بیجاشدگان قندوز
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۱    ۱۳۹۴/۷/۱۱ کد خبر: 103437 منبع: پرینت

جلسه فوق العاده کمیته حالات اضطرار به خاطر رسیدگی و کمک به بیجاشدگان ولایت قندوز تحت ریاست حاجی محمد محقق معاون ریاست اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان در کاخ سپیدار برگزار گردید.

در این نشست که اعضای کمیته حالات اضطرار، نمایندگان نهادهای کمک کننده بین المللی و نمایندگان مردم ولایت قندوز در پارلمان حضور داشتند نحوه کمک رسانی به بیجاشدگان کندز بحث و بررسی گردید. حاجی محمد محقق معاون ریاست اجرایی گفت: بیجاشدگان قندوز نیاز به کمک های فوری دارند و باید به وضعیت آنان رسیدگی شود.

معاون ریاست اجرایی از وقوع رویداد غیر مترقبه قندوز که باعث نگرانی سراسری مردم افغانستان گردید، ابراز تاسف نمود و پیروزی نیروهای امنیتی را در برابر تروریستان و مخالفان مسلح دولت در امر باز پس گیری قندوز، به مردم و دولت افغانستان تبریک گفت. استاد محقق گفت: بیجاشدگان قندوز، که تاکنون 4500 فامیل سروی شده است نیاز به کمک های فوری دارند.

معاون ریاست اجرایی از وزارتخانه های مربوط خواست تا برنامه های شان را در راستای کمک رسانی به بیجاشدگان ارایه نمایند. سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجران و بیجاشدگان ضمن ارایه ارقام از میزان بیجاشدگان قندوز گفت: 40 نهاد کمک کننده آمادگی خویش را برای کمک رسانی اعلام می دارند. وزارت مهاجران و بیجاشدگان از کمیته حالات اضطرار خواست که بودجه مشخصی را برای کمک رسانی به بیجاشدگان در اختیار این وزارت قرار دهد.

فاطمه گیلانی رییس هلال احمر گفت: کمک های این نهاد به بیجاشدگان از امروز از طریق دفاتر ساحوی شان آغاز خواهد شد.

مصطفی مستور معاون وزارت مالیه گفت: با صدور نامه ای از آدرس ریاست اجرایی به نهادهای کمک کننده، آنان را تشویق نموده است تا به بیجاشدگان قندوز کمک نمایند. مستور گفت که شماری از نهادها در زمینه کمک رسانی به این بیجاشدگان اعلام آمادگی کرده اند.

داکتر فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه گفت: در سه روز اخیر 375 مجروح در شفاخانه مرکز قندوز تداوی و اجساد قربانیان نیز به آنجا منتقل گردیده است. وزیر صحت عامه علاوه کرد که ادویه و امکانات صحی کافی آماده داریم و اما مسدود بودن راه بغلان، قندوز باعث اخلال در کمک رسانی به این ولایت شده است.

معاون وزارت زراعت و مالداری و آبیاری نیز در این نشت گفت: به مقدار کافی، گندم و شکر در گدام های کابل و بلخ وجود دارد که می توان مورد استفاده قرار داد.

نماینده سازمان ملل متحد و سایر نهادهای کمک کننده بین المللی نیز در این نشست حضور داشتند و برای کمک رسانی به بیجاشدگان اعلام آمادگی نمودند.

در آخر فیصله به عمل آمد که هرچه عاجل به بیجاشدگان قندوز که در ولایت های تخار و بدخشان مسکن گزین شده اند از بودجه کمیته حالات اضطرار رسیدگی و کمک صورت گیرد و یک صد فامیلی که در شیرخان بندر گیرمانده اند به جای امن منتقل شوند.

معاون ریاست اجرایی گفت: باید تمام لوازم صحی از میدان هوایی کابل به میدان کندز انتقال داده شود و سپس به شفاخانه های قندوز فرستاده شود.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است