دوئل پوتین و اوباما در نیویورک
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۰۴    ۱۳۹۴/۷/۸ کد خبر: 103270 منبع: پرینت

مجمع عمومی سازمان ملل که سالی یک‌بار میزبان سران کشورهای جهان برای چند روز سخنرانی چند دقیقه‌ای است، گاه شاهد صحنه‌هایی کم‌سابقه از برخوردها و رفتارهای شرکت‌کنندگان است.

امسال، سخنان تند روساي جمهور آمريكا و روسيه عليه يكديگر در سخنراني‌هاي جداگانه، از صحنه‌هاي مورد توجه رسانه‌ها بود. به‌ويژه آنكه اين دو نفر بعد از حمله به سياست‌هاي يكديگر در سخنراني‌هايشان، در يك مهماني ناهار به ميزباني دبيركل شركت كردند و ساعتي بعد هم به‌مدت 90دقيقه پشت درهاي بسته رودررو و به تنهايي به گفتگو نشستند.

باراك اوباما بخش عمده سخنراني خود در مجمع عمومي امسال را به انتقاد از سياست‌هاي روسيه در اوكراين و در سوريه اختصاص داد. او بار ديگر روسيه را عامل وضعيت جنگي اوكراين معرفي كرد و باوجود اعلام آمادگي براي همكاري درباره سوريه، به‌شدت از اقدامات اخير مسكو در اين كشور انتقاد كرد.

اما دقايقي بعد از سخنراني تند و تهاجمي اوباما عليه روسيه، ولاديمير پوتين در همان جايگاه قرار گرفت تا به قول تحليلگر سي‌ان‌ان، پيشنهاد يك كودتا عليه رهبري جهاني آمريكا را بدهد. نخستين گام اين كودتا، با گرفتن جاي آمريكا در رهبري ایتلاف عليه داعش در سوريه برداشته شد. اما موضوع فقط سوريه نبود، پوتين درواقع عليه نظم جهاني خطابه ايراد كرد كه آمريكا مدعي رهبري و معماري آن است.

او به وضعيت فاجعه‌بار كنوني عراق و ليبي به‌عنوان نمونه‌هاي شكست آمريكا در جهان اشاره كرد و جهان را در برابر اين پرسش قرار داد كه مگر داعش از كره ديگري آمده‌ است؟ پوتين در صحن مجمع عمومي سازمان ملل، رسما سياست‌هاي آمريكا را عامل پيدايش داعش معرفي كرد. اما به اين هم اكتفا نكرد و وارد مبحث اقتصاد هم شد. گام بعدي كودتا عليه رهبري جهاني آمريكا، اشاره به ضرورت اصلاح ساختارهاي مالي جهان و نهادهاي اداره‌كننده آن بود.

اما دوئل پوتين و اوباما تا پايان شب ادامه يافت. بعد از حضور در مهماني ناهار دبيركل، دوطرف وارد مذاكرات سختي شدند. اين نخستين گفتگوي مستقيم اين دو در يك سال گذشته و بعد از جدي شدن بحران اوكراين بود. از سخنان پوتين و بيانيه آمريكايي‌ها بعد از اين ديدار مي‌توان نتيجه گرفت كه اوباما حريف پوتين نشده است.

براساس بيانيه وزارت خارجه آمريكا، نتيجه اين مذاكرات، همكاري و هماهنگي بيشتر وزراي دفاع و خارجه 2كشور بوده است. پوتين اما ضمن صادقانه خواندن اين جلسه گفت‌وگو، همچنان بر موضع خود درباره سوريه تأكيد كرد. پوتين گفت كه درصورت موافقت سازمان ملل روسيه دست به حمله هوايي عليه داعش در سوريه مي‌زند. توصيف سي‌ان‌ان از دوئل اوباما و پوتين در نيويورك اين بود: پوتين امسال در مجمع عمومي، همه توجهات را از اوباما به سمت خود منحرف كرد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دنیا مزه «نظم نوین جهانی» موعود گرباچف و رونالد ریگن را دیدند!!! در نظم نوین جهانی کشورهای جهان سوم چنان به چنگال جنگ - فقر- جهل - نفاق - تنگدستی - بیحقوقی و غیره مشالفتها سپرده شدند که روز تا روز از حق زندگی عادی انسانی بیشتر بی بهره میگردند!!! و در عده ای بسیار انها روزانه صدها انسان بیرحمانه کشته میشوند!!! اینست «نظم نوین جهانی» استعمارگران.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است