تغییر اقلیم جهانی مشکل زیست محیطی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۳    ۱۳۹۴/۷/۶ کد خبر: 103146 منبع: پرینت

جغرافیای افغانستان از پیدایش پستی ها و بلندی های طبیعی شکل یافته است و پستی ها و بلندی ها نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارد زیرا دریای خروشان ما از کوه های برف گیر و بلندی های هندوکش سرچشمه می گیرند.

از نگاه تخصصی حفاظت محیط زیست، مطالعه پستی ها، بلندی ها سبب می شود تا محیط طبیعی کشور خود را بهتر بشناسیم و از آن استفاده معقول کنیم. انسان تلاش دارد تا شرایط طبیعی را بشناسد و زندگی خود را مطابقت دهد و یا محیط را با توجه به نیازهای رفاه و آسایش خود تغییر دهد. جهان پیرامون ما براساس معماری پایدار خلق شده است. وظیفه ما در حال حاضر تحلیل منطقی نمونه های واقعی اجرا شده است.

بعد از بررسی احتمالا به این نتیجه می رسیم که احترام به موجودات پیرامون (انسان و طبیعت)، احترام به خاک قابل کاشت و نابود نکردن خاک زراعی، احترام به آب و احیای چشمه و کاریز و روردخانه های آلوده، احترام به استفاده کنندگان و انرژی های پاک، احترام به نسل آینده با نگاه به میراث به جا مانده قابل تحلیل

بحث پایداری تنها از جانب محیط زیست مورد توجه واقع شده است در حالی که پایداری در زیر مجموعه توسعه پایدار باید قرا گیرد که آن هم سه وجه محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی را شامل می شود. اگر توجه جدی از طرف اداره های مسوول به خصوص اداره محیط زیست به همکاری مقام های اداره محیط زیست سازمان ملل در مورد تغییر اقلیم افغانستان چاره اندیشی نشود توسعه پایدار در محیط این کشور تاثیرات تغییر اقلیمی به مخاطره انداخته است و آسیب هایی تغییرات اقلیمی در نواحی افغانستان از عدم پالیسی و کم توجهی اداره های مسوول باعث افزایش سیلاب ها تغییرات غیر عادی موسمی و خشکسالی در زمین جغرافیای کشور ما بسیار بیشتر شده است. در چهل پنجاه سال پیش محیط طبیعی افعانستان نظم و قانونمندی خاص خود را داشت باریدن باران موسمی و زش باد ها وقوع یخبندان در فصل زمستان، روییدن گیاهان در بهار تغییر فصل سال همه و همه بر اساس قوانین معین طبیعت اتفاق می افتاد.

پستی ها، بلندی ها محیط طبیعی افغانستان در طی نزدیک به چهل سال اخیر از اثر پرتاب گاز زهری بمب آلوده و استعمال سلاح های دارنده مواد رادیو اکتیو منابع طبیعی کشور به خصوص پوششش گیاهی آن شدیدا آسیب دیده است. وابستگی درآمدهای تامین زندگی روستایی به این منابع طبیعی از قبیل محصولات زراغت، علف چرا، پسته زار، جنگل جلغوزه، بادام وابسطه است و همچنین فقر شدیدی که در میان مردم امروز در سرتاسر کشور بوجود آمده از اثر گذاری منفی تغییرات گردش اقلیمی افغانستان بر زندگی روستایان است.

کادر ستیزی دولت در تقرر کرسی ها دیده می شود و مردم در حال حاضر از تنگدستی توان زیادی برای بهبود وضیعت تغییر این گردش منفی اقلیم را به تنهای ندارند. در حالی که روستا جا و منبع اساسی تهیه مواد غذایی است.


داکتر یارمحمد حیدرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   باید ریس جمهور و ریس اجرائیه از حمات روز مره آگا هی دهی از داکتر یارمحمد حیدر زاده تمجید کنند.

>>>   محترم داکتر صاحب!
تشکر از نشرمطالب مهم! من هم چون شما در طی سی سال کار دربخش حفظ و بهبود صحت مردم کار میکنم و 7سال بسطح ماستری در ین بخش تحصیل کرده ام ولی دل داغ داغ دارم و نا امید از دنیا روان بودم اما به فضل خداوندکرد که بالاخره به در شما دردهای هموطنان عزیز دردهای خودم ودردهای جهانیان چاره ودوا یافتم! یعنی موفق به طرح شدم که با استفاده از قوه جاذبه زمین ولوله های اب به کمبود انرژی برق کمبود غذا، تشویشهای اقلیمی، قلت اب و....... خاتمه میدهم! طرح بنده زیر تحقیق اکادمی علوم قرار دار و عنقریب ازان دفاع خواهم کرد! من امیدوار هستم با تطبیق طرح بنده عصر جدید رفاه همه بشریت اعاز ګردد. من از همه خواننده ګان خواهش مکنیم تا با بنده کمک کند تا از ضیاع منابع جلوګیری و هرچه زودتر به رفاه برسیم!
با احترام دوکتور ببرک زخمی

>>>   خیبربنی داکتر صاحب

>>>   بسیار عالی داکتر صاحب

>>>   یکی کدر بی معاش ازدولت افغانستان و غمخار بهبود طبیعیت افغانستان داکتر صاحب است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است