حکومت سواد کافی برای رسیدن به صلح ندارد
حکومت وحدت ملی یا سواد کافی برای دریافتن اصول و روش های رسیدن به صلح ندارد و یا مانند رییس جمهور پیشین در قضیه صلح هدفمند و بر مبنای اهداف شخصی و گروهی برخورد می کند 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۲    ۱۳۹۴/۷/۴ کد خبر: 103058 منبع: پرینت

رییس جمهور غنی در پیام عیدی اش بر سهم گیری مردم در روند گفتگوهای صلح تاکید می ورزد و می گوید که صلح بین الافغانی است. هرچند که گفتگوهای صلح ظاهراً به بن بست رسیده است و طالبان نیز پیش شرط های سخت تر از پیش در انجام گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان گذاشته اند، رییس جمهور غنی بار دیگر تاکید می کند که جنگ بالای افغان ها تحمیل شده اما حکومت افغانستان هیچگاه از تلاش هایش برای رسیدن به صلح دست بردار نیست و برای برقراری صلح در سطح منطقه و جهان تلاش خواهد کرد اما آیا تنها راه رسیدن به صلح گفتگو با طالبان است؟

بشیر بیژن آگاه مسایل سیاسی در برنامه «فراخبر» گفت: ما از قبل می دانستیم موقف طالبان اینگونه بیان خواهد شد که همه راه ها و همه مسیرها را مسدود کنند. چرا که طالبان به عنوان یک جریان از روی تفکر ملی به وجود نیامده اند، طالبان به عنوان ابزار به وجود آمدند و همچنان به عنوان ابزار مورد استعمار و استفاده قرار می گیرند. طالبان لشکر نیابتی پاکستان هستند که برای اهداف شوم و پلید آنها کار می کنند. شکی نیست حرفهایی را که ملا منصور می زند از زبان خودش بیان شده اما در مجموع به برنامه ها و اهداف آی اس آی پاکستان بر می گردد. در حقیقت آنها بلندگویی هستند برای بلند کردن صدای مواضع پاکستان. پاکستان در سالهای اخیر پیوسته تلاش کرده است تا حوزه ارتباطات افغانستان را با جهان محدود بسازد تا از این طریق بر تسلط خود در کشور ما بیافزاید.

وی در خصوص گفته های اشرف غنی در خصوص صلح عنوان کرد: مطمئنم که شیوه اختیار شده توسط اشرف غنی شیوه منطقی به نظر نمی رسد. با اینکه گفتگو را با طالبان جریانی منتفی نمی دانم اما گفتگو می تواند بخشی از برنامه ها باشد. راهکارهای دیگری وجود دارد که اگر حکومت به آنها متوسل نشود صداقت حکومت، اثبات نمی شود و کاری هم به عنوان دستاورد در مسیر صلح صورت نخواهد گرفت.

بیژن در خصوص اشرف غنی و ورش رسیدن به صلح وی گفت: حکومت وحدت ملی یا سواد کافی برای دریافتن اصول و روش های رسیدن به صلح ندارد و یا مانند رییس جمهور پیشین در قضیه صلح هدفمند و بر مبنای اهداف شخصی و گروهی برخورد می کند.

وی راهکار رسیدن به صلح را توسط حکومت چنین بیان کرد: صلح در افغانستان متعلق به همه مردم است و تنها محدود به حکومت نمی شود. برای رسیدن به صلح ما به استراتژی نیاز داریم در حالی که حکومت هیچ استراتژی ای ندارد و فقط شعار می دهد. فقط با این حرفها مردم را مصروف می سازد و فکر می کند همین هم ابزار رسیدن به صلح است. در حالی که حکومت باید موقف خود را در مقابل دشمن که همان پاکستان است روشن نماید و رییس جمهور این موضع را به صورت اعلامیه ای رسمی اعلام کند تا پاکستان دست و پای خود را جمع کند و بداند که اگر برخی اقدامات را انجام و بر جنایات خود ادامه دهد، برخورد بعدی افغانستان با این کشور چیست.

این آگاه سیاسی وظیفه مردم برای رسیدن به صلح را چنین بیان می کند: صلح حق مسلم مردم افغانستان است. حق هم داده نمی شود بلکه حق را باید گرفت. مردم افغانستان باید برای به دست آوردن حق خود وارد حرکت های ملی و مدنی شوند، این جا است که مسیرها مشخص است، فقط حرکت صورت نگرفته است. حکومت باید حرکت ها را برای بیداری مردم انجام دهد و تازمانی که مردم وارد حرکت های ملی و مدنی نشده اند نه آمریکا، نه طالبان، نه اشرف غنی و نه پاکستان و نه ایران برای ما صلح نمی آورند.

وی در خصوص نقش جامعه جهانی برای آوردن صلح گفت: فشار جامعه جهانی بر پاکستان برای آوردن صلح، منطقی ترین و بهترین راه است. راه دیگری وجود ندارد. مثل اینکه ما در چند سال پسین فرصت ها را از دست دادیم. ما بارها تاکید کردیم که افغانستان هنوز فرصت رفتن به سوی هم پیمانان استراتژیکش را دارد. افغانستان هنوز فرصت رفتن به شورای امنیت سازمان ملل متحد را دارد و اینکه هر بار پاکستان از حالت نیمه جان و فشار دوباره جان می گیرد ضعف و بی کفایتی افغانستان را نشان می دهد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   برادر بیژن دولت سواد دارد ولی وجدان ندارد غیرت افغانی بودن ندارد کسیکه سالها در غرب زندگی کرده از غیرت خبر ندارد چون غیر مال انسانهای متدین وملی گراست اینهای چوکی ها را در وزارت ها اشغال کردند با غیرت بیگانه هستند در همین چند سال ثابت شد که کسانیکه با شناسنامه غربی وارد کابل شدند تنها برای جیب شان وبادارانشان کار کردند امروز در دولت ما همه چیز است فقط احساس وطن دوستیوغرور ملی نیست چون کسانیکه نشریه وتلویزون دارد همه غرب نشته هاست که غیرت را سالها قبل در اردوگاه ها رها کردند تا توانستند خودشان را شکل اروپایی ها در آوردند که آنها اینها را بپذیرد شاید بسیار محدود مهاجر در غرب باشد که حرف مرا رد کند اکثریت شان با حرف من موافق هستند این کشور نیاز به کسانی دارد که چشمش به جیب غرب و همسایه نباشد .این کشور نیاز به کشانی دارد که گرسنگی مردم را از نزدیک لمس کند .این کشور نیاز بکانی دارد که در زمان روسها جانهایشان را فدا کرد تا کشور زیر یوغ روسها نرود کسانیکه در غرب در اردوگاه ها گوشت خوک را خوردند اینها لیاقت مدیریت این کشور دلیر مردان ندارد اول باید اینها از کشور بزور خارج شوند اینها باید برگردند به اردو گاهای غرب تا این مملکت به آرامش برسد این وظیفه سایت ها وخبر گذاری ها و سخن ران های شجا ع و ازاد مردهاست که مردم را بیدار کند تا در انتخاباتی که غربیها بود شرکت نکنند وبه امثال اینها رای ندهد چون اینها غیرت ندارداگر پاکستان هزاران موشک بزند به اینها اثر ندارد چون حسش را ندارند اگر یک آخوند انگلیسی پاکستان ... حکم جهاد اعلان کند به اینها بر نمی خورد
بینام از وردک


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است