زباله های خطرناک زیست محیطی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۱    ۱۳۹۴/۷/۴ کد خبر: 103024 منبع: پرینت

زباله خطرناک به مواد غیر لازم مایع یا جامد اطلاق می شود که پس طی مدت زمانی موجبات خطر را برای محیط زیست فراهم می کنند, انداختن این زباله های خطرناک در فضای باز به علت غلظت و یا کیفیت فیزیکی شیمیایی و یا بیولوژیکی می تواند باعث آسیب رسانی محیط زیست و هم باعث افزایش میزان مرگ و میر و یا بیماری های بسیار جدی شوند, زباله های خطرناک مواد مضر برای محیط زیست عبارتند از:

1. زباله های مصرف شده روغنی:
کارکردهای همه نوع زباله های مصرف شده روغنی خطرناک هستند, روغن های موتر, موتوری, نفت خیس و ضایعات روغن ها, حلال ها, اگر این زباله های به طور نا درست درمحیط ریخته و یا ذخیره شود و باعث آسیب خطر محیط زیستی می شود و هم برای سلامتی انسان خطرناک است و سرطان زا اند.

2. زباله های مواد حلال ها:
حلال ها مواد شیمیای هستند که مواد دیگر را در خود حل می کند و جهت ساخت یا تولید دامنه وسیعی از محصولات به آنها نیزداریم , از جمله رنگ, جلا, چسب ها, سوخت ها, جوهر های مرکب و جوهر چاپگر و دیگر مواد پاک کننده ها, پلاستیک, محصولات داروسازی و غیره

3. رنگ یا رنگ ضایعات:
ریختن رنگ و ضایعات مواد رنگی خطرات زیا نبار آن باعث آلودگی آب های سطحی وزیرزمینی می شود. این ضایعات رنگ ها در داخل آب ها اثرات بلند مدت دارند و مضر به سلامتی انسان و موجودات زنده آبی هستند.

4. ضایعات سریش ها:
سریش ماده ای است که می تواند بین دو سطح اتصال چسبی بوجود آورد, سریش های سنتی گیاهی وحیوانی از صحنه بر آمده روان است و بجای شان سریش های صنعتی بوجود آمده و در حالت رشد است. سریش حیوانی فعلا هم در تهیه عکاسی و پوشش کپسول های دارویی مورد مصرف دارد. سریش ها همگی حاوی از ماده ای شیمی پلیمر هستند و پلیمر مولکول درشتی است که از بخش های کوچک به نام مونومر تشکیل شده به سریش قدرت چسبندگی می دهند. ضایعات سریش های از قبیل چوب, فلزات, ساختمان, شیشه و عکاسی خطر وقوع سکته قلبی, مغزی را افرایش می دهد.

5. زباله های اسد یا قلیایی:
اسیدها، مواد ترش مزه اند خاصیت خورندگی دارند شناسا گر ها را تغییر می دهند وباز ها را خنثی می کنند و به عبارت دیگر اسید ما ده ای است که پروتون های خود را به دیگر اسیدها می بخشد. اسد ها دهنده های پروتون هستند, اسید هیدروکلریک, اسید سولفوریک, اسد نتیریک, از این دو اسید سولفریک نیتریک هیچ گاه در آزمایشات خانگی به کار نروند زیر بسیار خطر ناک هستند. تمام مواد قلیایی در بر خورد بااسید ها از خود واکنش نشان می دهد؛ همه قلیایی ها وقتی که در آب حل می شوند به شکل یون هیدرو کسید در می آید. ماده قلیای مایع سفید کنند. چندماده معروف قلیایی ها خون,آب دهان, صابون, شامپو, شربت معده, آب آهک, آمونیاک و غیره. زباله های شفاخانه ها (بیمارستان) که فضولات سمی هستند و به حالت قلیایی وجودارند وبخش از داروهای فاسد شده به حساب می آیند.

6. زباله های حاوی از کادمیون:
کادمیوم یک عنصر طبیعی است که در پوسته زمین موجود است ترکیب معدن ذغال ها شامل مقدار کادیوم می باشد. اثرات گرد وغبار کادمیون باعث آسیب زیاد روی سلامتی انسان می گردد گرد و غبار این عنصر از طیق کارگرد صنایع سوخت ذغال سنگ وارد هوا می گردد و باعث صدمات جدی به شش ها و حتی مرگ انسان می شود.

7. زباله های حاوی از جیوه: جیوه که آن را سیماب هم می نامند عنصر شیمیایی است که در دما سنج ,فشار سنج و فشار سنج خون ( بارومتر ,مانومتر) در شفاخانه ها از استعمال آنها امروز پرهیز شده است.

8. زباله های حاوی از جیوه فلزات سنگین:
این عنصر نقره ای رنگ متمایل به سفید و بی بو می باشد. از کا ربر این جیوه سنگین در ساخت داندن ها و پرکردان دندان ها نیز امروز پرهیز شده است. دلیل پرهزی این عنصر انسان دچار نارسایی کبد می شده است. جیوه نقره ای یک عنصر سنگین بلوک دی دارای نقطه ذوب پایینی دارد اما رسانای خوب برای جریان برق است.

9. زباله حاوی از سیانید: تفاله یا پس مانده های عکاسی ها, کنترل آفت ها کش, حشره کش ها, جوندگان کش ها, هسته میوه ها از قبیل بادم تلخ, شفتالو, آلو، آلوبالو دارای مواد سیانید است.

10. زباله های حاوی از مواد (پ س ب) در کهنه کولرها یا ترانسفرمر ها:
پ س ب مخفف ترکیبات پلی کلررینه , بی فی نور لرین و اینها گروه مواد شیمیایی خطرات زیست محیطی است و این مواد شیمیایی صنعتی مضر برای سلامتی انسان ها و حیوانات است و به عنوان ترکیبات زنده مداوم به شمار می رود. پ س ب یک مایع چسبناک تیل مانند قابل حل در چربی است. اثرات پ س ب می تواند روی ایمنی تولید مثل, عصبی و همچنین میزان ترشح غدد درون ریز بدن انسان و حیوانات تاثیر منفی می گذارد و این مواد سبب بروز انواع سرطان های کبد و صفرا می شود.

11. زباله های ضایعات آفت کش ها:
موادی به صورت مایع جامد و یا گاز هستند که به منظور نابودی آفت ها به کار می روند. مرگ موش , علف کش ,حشره کش ها ریسک سرطانی را افزایش می دهند. اثرات ضایعات افت کش باعث سر طان معده, مغز و پروستات در مردهای کشاورز دیده شده است.

12. زباله های آزمایشگاه:
موجودیت زباله های شفاخانه ها که از خطرناک ترین نوع زباله برای محیط زیست و سلامتی انسان ها به شمار می رود. رهایی این زباله های خطرناک در محل نامناسب و فضای باز علاوه بر آلود نمودن هوا محیط زیست و باعث انتقال بسیاری از مریض ها به افراد همان محل می شود. زباله باتری ها باعث آلودگی آب های زیرزمینی شده و در نهایت وارد چرخه زندگی انسان می شوند که بسایر خطر ناک هستند و اثرات زباله باتری موجب اختلات عصبی می شود. زباله های خطرناک باید بیرون از خانه های رهایشی جابجا و بسته بندی ذخیره شوند, نام و محتوای بسته بندی بروی آنها نوشته شود و در زیر سقف غیر مجاز و غیر قابل دسترس به دلایل ایمنی قفل شوند که تا حادثه روی ندهد و بعد به دستگاه مخصوص زباله سوز انقال و سوزانده شوند. در ناروی ضایعات خانی را می سوزانند و از آن انرژی به دست می آورند.

این روند صدها طرفدار حفاظت محیط زیست را خوش ساخته است.


داکتر یارمحمد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است