بررسی موافقتنامه چابهار در اولین نشست 3 جانبه
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۰    ۱۳۹۴/۷/۲ کد خبر: 102973 منبع: پرینت

موافقتنامه ترانسپورتی و ترانزیتی چابهار در اولین اجلاس تکنیکی بین افغانستان، ایران و هند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اجلاس یاد شده به تاریخ 31 سنبله سال روان، به سطح روسای عمومی و کارشناسان وزارت هایخارجه و ترانسپورت هر 3 کشور به میزبانی وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، به منظور نهایی سازی متن موافقتنامه، تبادل نظر روی ایجاد شورای عالی و کمیته نظارت، پیگیری از مفردات موافقتنامه و چگونگی افتتاح پروژه یاد شده در شهر تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران دایر گردید.

ریاست هیات افغانستانی را در نشست یاد شده که در آن نمایندگان وزارت های ترانسپورت و هوانوردی و ملکی، تجارت و صنایع، مالیه،‌ فواید عامه و اتاق تجارت و صنایع حضور داشتند، آقای وحیدالله ویسی، رییس همکاری های اقتصادی وزارت خارجه به عهده داشت.

موافقتنامه چابهار از سال 2012 به اینسو میان مقام های کشورهای مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در ششمین کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقه ای (رکا) منعقده کابل،‌ قرار بر آن شد تا موافقتنامه یاد شده به زودترین فرصت نهایی گردد.

بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی آن از اهمیت فراوان اقتصادی برای کشورهای منطقه که از لحاظ موقعیت ژیوپولیتیک محاط به خشکی می باشند و برای دسترسی به بنادر تجارتی مسیر طولانی را طی می نمایند از اهمیت ویژه برخوردار می باشد. با امضای این موافقتنامه موانع و مشکلات در عرصه های مختلف به خصوص مشکلات ارتباط جاده ای، ریلی، گمرکی، وضعیت نامطلوب تجارت و ویزه کاهش خواهد یافت.

در اجلاس تهران فیصله گردید تا اجلاس بعدی برای نهایی سازی موافقتنامه چابهار به میزبانی حکومت هندوستان در دهلی جدید برگزار گردد.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   متاسفانه از افغانستان کدام متخصص در زمینه فعالیت های ترانسپورتی در این جلسه شرکت نکرده است. به خصوص همین آقای ویسی یک بی سواد محض است و چند نفر از رفیقا و ... و پسرش را در تهران برده. در تمام سالهای گذشته ضربه بزرگ در پیکر ترانسپورت را همین وزارت امور خارجه با رفیق بازی هایش زده است. اگر باور ندارید، لیست از شرکت کنندگان در این جلسه را بگیرید و کسانیکه آنجا رفته را هم به بینید که چه رشته درس می خواند و یا در کدام بست تخصصی امور ترانسپورتی کار می کند؟؟ شما مطمئن باشید که این موافقتنامه نیز هیچ به نفر افغانستان نخواهد بود. فقط تنها فایده است وارد کردن مال هند و ایران بدون کدام قید و شرط است. بازار مصرفی کشور را توسعه می دهد. ...

>>>   بازهم خوبست نسبت به مال پاکستانی مال ایرانی با کیفیت تر واطمینانی تر است همچنان ازهند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است