بوی ماه مهر به مشام هموطنان در ایران رسید
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۲    ۱۳۹۴/۷/۱ کد خبر: 102953 منبع: پرینت

حدس زدن اینکه این دو سه روز منتهی به پایان تابستان، چه جوش و خروشی در قلب 48 هزار کودک افغانستانی که تازه امکان رسیدن به مدرسه را یافته‌‌اند گذشته‌ است، زیاد کار سختی نیست. 48 هزار کودک افغانستانی، دیروز صبح با هزاران امید و آرزو در حالی راهی مدارس ایرانی شدند که پیش از این امکان حضور در مدارس را نداشتند و این اتفاقی تاریخی در تاریخ حضور مهاجران افغانستانی در ایران است.

به نقل از تسنیم، بیست و هفت اریبهشت امسال، دستور بزرگ و بی‌سابقه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای واجب‌التعلیم بودن همه کودکان افغانستانی، چه آنهایی که مدارک قانونی حضور در ایران را به دست آورده بودند و چه آنهایی که موفق به طی مراحل قانونی نشده‌اند، انفجاری در افکار عمومی به وجود آورد و این آغاز ماجرایی شیرین و در عین حال پراضطراب در جامعه مهاجران افغانستانی و جامعه ایرانی بود.

رسانه‌ای شدن دستور رهبر انقلاب که چند سالی از صدور آن می‌گذشت، خیلی زود مراحل اجرایی شدن حضور همه مهاجران افغانستانی را آغاز کرد. دستور با واکنش مثبت سخنگوی دولت، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش، اداره اتباع و دیگر مقامات مرتبط با امور مهاجران مواجه شد. در کنار آن نامه چندین و چند تشکل دانشجویی دانشگاه‌های ایران و همچنین گروه‌های فرهنگی و جهادی به رهبر انقلاب، در کنار نامه تشکرآمیز بزرگترین انجمن‌ها و گروه‌های فعال جامعه مهاجر، از اتفاقات جالب این ماجرا بود. روند اجرایی شدن این دستور، سرانجام در شهریور ماه امسال کلید خورد. فرصتی 5 روزه که البته کمی بدسلیقگی بود و می‌توانست بیشتر هم شود برای ثبت نام بچه‌ها در دفاتر کفالت به وجود آمد و بعد از روند مراحل اداری، هم اکنون 48 هزار دانش‌آموز افغانستانی که مدارک قانونی حضور در ایران را ندارند، راهی مدارس ایرانی شده‌اند، دانش‌آموزانی که به صف 230 هزار دانش‌اموز افغانستانی دیگر محصل در مدارس ایران پیوستند. شاید بزرگترین اقدام بشردوستانه یک کشور در سطح بین‌المللی...

به این ترتیب رویای دور و دراز، امکان تحصیل برای همه کودکان مهاجر افغانستانی، با دستور عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی ایرانی، اینگونه تحقق یافته است اما تفاوت اول مهر امسال مهاجران افغانستانی، به حضور کودکان بدون مدرک در مدرسه‌ها محدود نشد. امسال جمعی از جوانان مهاجر افغانستانی، خود به میدان آمدند و برای تامین هزینه‌های مالی تحصیل مهاجران افغانستانی اقدام جالبی انجام دادند.

این اتفاق از کمپین شکوفه‌ها در مشهد کلید خورد. کمپینی که با حمایت شورای دانش‌آموزی مهاجران، از فراهم کردن لوازم‌التحریر برای 150 کودک افغانستانی آغاز شد و به فراهم کردن زمینه‌های تحصیل برای چند کودک افغانستانی دیگر ختم شد.

این اطلاعیه ای است که این کمپین منتشر کرده است:
به کمپین هدیه به کلاس اولی های مهاجر بپیوندید!
شورای دانش آموزی مهاجر در نظر دارد به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید به دانش آموزان سال اولی هدایای اهدا کند.
اگر شما هم تمایل دارید، می توانید هدایای خود را برای ما ارسال کنید.
با این شماره ها در تماس باشید:
00989359622964 آقای سجادی
00989361995897 آقای خاوری
00989335462966 آقای واعظی
شماره کارت برای کمک های نقدی، بانک صادرات، جمال الدین سجادی:
6037691512880048
مراسم شکوفه ها، به زودی در یکی از مدارس مشهد برگزار خواهد شد و گزارش این مراسم را سیدجمال الدین سجادی به سمع نظر شما خوبان خواهد رساند. این اتفاق، بلافاصله در تهران هم پیگیری شده است و کمپین دیگری در تهران با این اطلاعیه شکل گرفته است:

به اطلاع همه دوستان و همشهریان عزیز می رساند:
کمپین شکوفه ها (کمپین کمک به تحصیل دانش آموزان مهاجر) در تهران، با حمایت و همکاری انجمن دانشجویی"نسیم صلح" این بار در نظر دارد اقدام به برگزاری جشنی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید نماید و به دانش آموزانی که از وضع مالی مناسبی برای تحصیل برخوردار نیستند، در حد توان کمک کند.

دوستانی که تمایل به کمک دارند و یا افراد خیر و موسسه های خیریه ای را در این خصوص می شناسند، می توانند با معرفی آنها به ما قدمی در این امر خداپسندانه بردارند.
شماره های تماس:
09372202818 انصاری
09381431121 محمدی
09371148626 جعفری

این دو حرکت نشان از اتفاق امیدوارکننده دیگری در خود جامعه مهاجران دارد، اینکه بالاخره خود جامعه مهاجران برای اصلاح وضعیت به حرکت درآمده است و این هم اتفاق مبارکی است.

اول مهر امسال مهاجران افغانستانی ساکن ایران، کاملا متفاوت بود اما این تازه شروع راه است. سال آینده کودکان محروم از تحصیل بیشتری به مدارس ایرانی خواهند رفت و به کودکان مستضعف دیگری کمک خواهد شد. این راهی است که تازه آغاز شده است.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چرا بعضی مهاجران مظلوم نمایی می کنند و به دروغ می گویند که ما حق داشتن تلفن و سیم کارت و حساب بانکی را نداریم ؟؟؟!! .. اگر ندارید پس این ها چیست ؟؟؟؟؟؟

>>>   نباید با غیر قانونی ها طوری برخورد شود که آن ها به ادامه کار های غیر قانونی و انجام جرایم سنگینی همچون عبور از مرز های بین المللی بدون داشتن مجوز تشویق شوند ...

>>>   جای تاسف است وقتی ایران کار بدی در حقه برادران افغان انجام می دهد توهینی نیست که در سایت به ایرانی ها داده نشود ولی در اینجا دریغ از یک تشکر کوچک و خالی

>>>   کاش یک کمپین برای بهتر شدن وضع اجتماعی مردم ایجاد میشد
مردمی که دوست دارند شغل دلخواه داشته باشند
مردمی که گواهینامه رانندگی میخواهند
مردمی که منطقه ممنوعه نمیخواهد و ...

>>>   برگردید به کشور خودتون چقدر پررو هستید شما افغانی ها بعد از چهل سال پناهندگی تازه می گید راهی است که تازه آغاز شده؟؟؟

>>>   شغل دلخواه و گواهینامه و منطقه آزاد را در افغانستان طلب کنید از کی شما افغانها، مردم شده اید چقدر پررو هسنید

>>>   ایا این کمپین دردی را دوا می کند ؟ ... من که باور نه کنم ، و شما ها چرا کشور خودتون را اباد نمی کند ...

>>>   حق تحصیل رایگان برای تمام کودکان باید انجام شود .جمعیت 500هزارنفری کودکان ویک میلیون نفری غیرمجازهاباپنجاه هزارنفردانش آموز کجاقابل مقایسع است انهم تحصیل رایگان حق هرکودک درهردولت وسرزمین است.اینهانباید حتی یک تومان بیشترازهمکلاسهایشان بدهند نظرهنده اول هم توجه کندمامظلوم نمایی نمی کنیم بلکه شماریاکاری می کنید شرایط برابر درهیچ کجامیسرنشده نه تحصیل نه درس نه اشتغال نه جوازکارونه حتی گواهینامه متورسیکلت !!!ا....
شیوا

>>>   اتباع افغانستان باید از دولت و حکومت کشور خودشان این مطالبات را داشته باشند ...

>>>   به برادری که این گونه تحقیر و توهین به برادران افغانستانی روا داشته است، شماتت و توهین نه تنها به برادران دینی بلکه به هر انسانی حرام است. همین طور شماتت کردن و از روی غرور و تکبر با دیگران رفتار کردن مذموم است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است