سومین دور فراغت قابله های محلی در دایکندی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۳    ۱۳۹۴/۷/۱ کد خبر: 102935 منبع: پرینت

سی و شش تن از شاگردان برنامه تعلیم قابله های محلی، بعد از تکمیل دوره دو ساله آموزش تخصصی، با کمال افتخار در وزارت صحت عامه افغانستان فارغ التحصیل شدند. این سومین دور فراغت شاگردان ولایت دایکندی از برنامه تعلیم قابله های محلی می باشد.

محفل فراغت با حضور داشت داکتر فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه، دیبورا لاینس سفیر کشور کانادا، محترم ناصری نماینده مردم دایکندی در پارلمان و داکتر انیت ساکس رابرتسون نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در افغانستان برگزار شد.

داکتر فیروز طی سخنرانی در این محفل چنین گفتند: افغانستان طی 13 سال گذشته دستاوردهایی داشته است ولی هنوز هم راه طولانی برای برداشتن موانع فرا راه ما قرار دارد. بخش های زیادی از جمعیت کشور هنوز هم به خدمات صحی اساسی، بخصوص در ساحات بسیار دور افتاده و صعب العبور کشور از جمله ولایت دایکندی دسترسی ندارند.

در حالی که نسبتا مرگ و میر مادران در افغانستان کاهش یافته است، هر دو ساعت یک مادر حین ولادت به دلیل مشکلات ناشی از بارداری جان خود را از دست می دهد. ماهران ولادی نقش مهمی را در جلوگیری از این مرگ و میرها بازی می کنند. هرچند، تعداد زنانی که به عنوان قابله در افغانستان فعالیت می کنند، از سال 2002 بدین سو از 467 نفر به 4،600 نفر افزایش یافته است، هنوز هم نیازمند سرمایه گذاری بیشتر در جهت برآورده کردن نیازهای پیش بینی شده در آینده می باشیم.

به گفته داکتر ساکس رابرتسون، فارغان موسسه تعلیم قابله های محلی به برآورده شدن این نیاز کمک می کنند. ایشان در جریان سخنرانی در محفل فراغت چنین اظهار داشتند: شما نماینده نسل جدید زنان افغانستان هستید که نقش فعال در کمک به دیگران ایفا می کنید و دو قشر از آسیب پذیرترین گروه های جامعه ما یعنی زنان و اطفال را مورد حمایت قرار می دهید. از برکت حضور شما، 58 آشیانه صحی خانواده تا سال 2016 فعالیت خواهند داشت و هر شخصی در دورافتاده ترین ساحات دایکندی به خدمات اساسی ولادی و حفظ الصحه اطفال دسترسی خواهد داشت.

قابله های محلی که امروز فارغ شدند به منظور تقبل مسوولیت آشیانه های صحی خانواده به ولایت دایکندی سفر خواهند کرد. آشیانه صحی یک کلینیک صحی محلی است که به تعداد 1،500 تا 4،000 نفر در ساحات دورافتاده ولایت را تحت پوشش قرار می دهد. خانه ها یا آشیانه های صحی خانواده در قالب یک ابتکار مردمی دوامدار عمل می کنند، طوری که زنان توسط باشندگان ساحه جهت تعلیم در موسسه تعلیم قابله های محلی کاندید و حمایت می شوند و از سوی دیگر یک سوم هزینه های تعلیمی آنها توسط باشندگان پوشش داده می شود.

به عنوان بخشی از این پروژه، مردم محل، خانواده ها، شوراها و بزرگان محل، شاگردان را از قریه جات جهت شمولیت در برنامه تعلیم قابله های محلی انتخاب می کنند. شاگردان پس از انتخاب شدن، در برنامه دو ساله تعلیم قابلگی ثبت نام کرده و طی یک دوره تکمیلی دو ماهه نحوه مدیریت کلینیک را به شکل عملی فرا می گیرند.

بعد از آغاز این روند، 23 خانه صحی خانواده در ولایت دایکندی فعال شده اند. تعداد کلی خانه های صحی خانواده با حمایت دولت کانادا تا سال 2016 به 58 مورد افزایش خواهد یافت و روی هم رفته 100 درصد نفوس ساکن در ساحات دور افتاده ولایت را تحت پوشش خدماتی قرار خواهند داد.

موسسه تعلیم قابله های محلی بخشی از پروژه بهبود صحت باروری، مادران، اطفال و نوزادان و افزایش توانمندی زنان در دایکندی می باشد که از سال 2013 بدین سو تحت حمایت مالی دولت کانادا در افغانستان قرار داشته است.

وزارت صحت عامه و صندوق جمعیت ملل متحد در افغانستان از سال 2009 بدین سو در راستای بهبود صحت و بهروزی اقشار محروم کشور فعالیت نموده اند.

الگوی خانه های صحی خانواده در زمینۀ کمک به اجتماعاتی که به بستۀ اساسی خدمات صحی دسترسی ندارند، به موفقیت های بالایی دست یافته است. صندوق جمعیت ملل متحد تا کنون به تعداد 80 خانه صحی خانواده را در ولایات بامیان، دایکندی و فاریاب ایجاد و گشایش نموده است و نه تیم سیار نیز در ولایاتی همچون هرات و بدخشان در حال فعالیت می باشند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است