دیدار اعضای شورای هزاره ها با سرور دانش
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۷    ۱۳۹۴/۶/۳۱ کد خبر: 102885 منبع: پرینت

شماری از اعضای شورای همبستگی هزاره های افغانستان، با دانش معاون رییس جمهور دیدار کردند.

دیدار کنندگان هدف از تاسیس شورای همبستگی هزاره های افغانستان را اقدام فرهنگی- مدنی عنوان کرده گفتند: این شورا برای تقویت وحدت و همدلی بین اقوام و مذاهب کشور ایجاد شده است.

به گفته آنان این شورا به زودی جواز فعالیت خویش از وزارت عدلیه در یافت کرده است و در راستای تقویت وحدت و همدلی و همچنین کارهای فرهنگی فعالیت های خویش را آغاز خواهد کرد. این شورا از هشت ماه بدینسو کارهای مقدماتی اش را آغاز کرده و به گفتۀ دیدار کنندگان فعالیت های آن در بخش های مربوطه رو به گسترش است.

به گفته دیدار کنندگان، اعضای این شورا متشکل از نمایندگان شورای سراسری هزاره های اهل سنت، اسماعیلی و هزاره های شیعه جعفری می باشند که تحت چتر واحد به نام شورای همبستگی هزاره های افغانستان فعالیت خواهند کرد.

اعضای این شورا ضمن تاکید بر حمایت و همکاری معاون رییس جمهور با شورای همبستگی هزاره، اظهار داشتند که آنان تلاش می کنند هرگونه فعالیت خویش را مطابق اولویت ها و چهارچوب های قانونی تنظیم کنند.

سپس معاون رییس جمهور ضمن اظهار خرسندی از ملاقات با دیدار کنندگان، از تأسیس این شورا استقبال کرد و گفت: حرکت های آگاهانه و مبتنی بر خرد و خود باورى اساس همه چیز است.

به گفته استاد دانش، امروزه مردم در بسیاری از کشورها ضمن آنکه به هویت ملی خویش افتخار می کنند، هویت های قومی خود را نیز برجسته می سازند که ایجاب می کند در افغانستان نیز با این فرایند بر اساس منطق و ارادۀ مردم برخورد شود.

معاون رییس جمهور تاسیس نهادهای مدنی و مردمی را در راستای تقویت وحدت ملی و سهم گیری هویت های مختلف فرهنگی در پروسه های مهم ملی اثر گذار دانسته گفت: این یک حرکت انسانی است و قانون اساسی ما زمینه های خوبی را برای تبارز هویت های متکثر اجتماعی و فرهنگی فراهم کرده که در تاریخ کشور سابقه نداشته است.

دانش با تاکید بر تمرکز نهادهای اجتماعی به فعالیت های فرهنگی افزود که حکومت افغانستان از فعالیت نهادهای اجتماعی، مدنی حمایت همه جانبه می نماید.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   درقدم اول باید جلو ادم ربایها گروگانگیریها وادم کوشی هاگیرفته شودکه بطور کلی باعس کم روحی وترس بین مردوم هزاره شده ما باداشتن سران مانند سروردانیش وموحقیق وخلیلی باز هم ازدیگر مردوم افغانیستان کرده ضعیف هستیم درزمان عبدالعلی مزاری مردوم هزاره بسیارشجاع تر از ایمروز بودند
'حسنی

>>>   اعلام موجودیت شورای هزاره هارا یک اقدام مدنی ,قرهنگی,قانونی و عادلانه دانسته وپشتیبانی یدریغ خودرا از آن اعلام مینمایم. چقدر خوب است که درچوکات قانونو اساسی همه اقوام هویت ملی وتارخی خودرا روشن وباهم متحد شده از حقوح حقه ملت وقوم خود دفاهع نمایند وهویت تاریخی وملی خودرا از اضمحلال وانقراض نجات دهند. شورای عالی سراسری تاجیکان افغانستان هم اعلام موجودیت کرده اما متسفانه که دررده های بالایی دولت راه دناشته ودولت مردان بلند پایه تاجک از ترس اینکه موقف خودرا از دست ندهند هیچ نوع پشتیبانی ازین شورایعالی سراسری تاجکان افغانستان ننمودند. جواز آناز وزارت عدلیه گرفته شد. از آقای سرور دانش جهان سپاس که بدون هراس از شورای ملیت زحمتکش برادر هزاره پشتیبانی نمودند .اما از شورای عالی تاجکان افغانستان مقامات ریاست اجراییه که به کمک ویاری تاجکان رای گرفت(داکتر عبدالله) اما درمخالفت باین پروسه قرار گرفته یک تعداد دیگر شان مثل یودس قانونی امرالله صالح ودیگران دریک جبن چاکرانه زندگی نمکده ازملیت وقوم خود دوری میگیرند....درحالیکه تزکره های برقی را قبلن شورای ملی تضویب واز طرف رییس جمهور قبلی توشیح هم گردیده بود اما افغانملیتی ها چون یون ,احدی,زاخیل وال..واشرف غنی با سازمان دهی تظاهرات دستوری وتوطیه گزانه میخواهند که پزروسه را تخریب و بنام اجماع ملی چند نفر خاین وفروخته شده جمع نموده درتزکره هویت دیگران کتمان شده وتنها ا... نوشته شود درحالیکه سید جمال الدین افغان نوشته بود که افغان مساوی پشتون وپشتود مساوی افغان . اما در افغانستان نیش از 30 ملیت واقوام برادر وباهم برابر زیست دارند.هرکدام شان از خود زبان ,تاریخ وفرهنگ خاص خودرا دارند چرا هویت وتاریخ شان به اثر دسیسه اتگلیس ها ووابیستگان شان کتمان گردد.همه حق دارند که زبان وتاریخ شان ازادقراض نجات یافته توطیه محمدگل ممند دیگر درتاریخ افغانستان تکرار نگردد.
بااحترام عبیدالله کاپیسا

>>>   هزاره ها که به مقامهای بالا رسیدند واقعا کارهای خوبی برای مردم خود و به نفع مردم خود میکنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است