تصمیم گیرنده آمریکا است
ما مردم افغانستان نمی توانیم برای حکومت و کشور خود تصمیم بگیریم حتی اشرف غنی، عبدالله، دوستم و محقق هم نمی توانند تصمیم بگیرند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۹    ۱۳۹۴/۶/۳۰ کد خبر: 102842 منبع: پرینت

دلخوشی نسبت به زندگی و کار در افغانستان در میان مردم بیشتر از هر زمان دیگری کم شده است. مردم با وجود اینکه می دانند ممکن است در میان راه جان و مالشان را از دست بدهند کشور را ترک می کنند و به امید زندگی بهتر به سوی اروپا می روند. آیا رهبران این وضعیت را مشاهده می کنند؟ آیا آنها می دانند چرا مردم کشور را ترک می کنند؟ چقدر سرنوشت این مردم برای رهبران کشور مهم است و اگر می دانند و می بینند چرا هیچ کاری نمی کنند و چرا وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند؟

داکتر رمضان بشر دوست عضو مجلس نمایندگان در برنامه «خط کابل» گفت: ما حکومتی داریم که برای خودش حکومت و کار می کنند. آنها برای مردم کار نمی کنند. متاسفانه در این مملکت افرادی که بیشترین فساد را کرده بودند و بیشترین دزدی ها را انجام داده بودند در زمان انتخابات و بعد از آن در کنار رهبران حکومت بودند و ستون فقرات آنها به حساب می آمدند. به این ترتیب است که وقتی خار کشت می کنیم نباید انتظار درو کردن گل را داشته باشیم.

وی معتقد است عدم توجه به قانون، کشور را به سوی بحران برده و گفت: در طول تاریخ و در هیچ کشوری مشاهده نشده است که در یک کشور دو رییس جمهور وجود داشته باشد. حتی شنیده شده که پادشاهی پسرش را برای اینکه با وی رقابت نکند، کشته است. در هیچ کشوری مشاهده نشده است که در یک شب یک فرد از کشوری بیگانه بیاید و قانون اساسی کشوری دیگر را تغییر دهد. این اتفاق در افغانستان افتاد، جان کری برای ما تعیین تکلیف نمود، دو رهبر را در کشور مقرر نمود و رهبران ما نیز قانون اساسی را زیر پا گذاشتند و به آن عمل کردند.

بشردوست ادامه داد: در دیگر کشورهای دنیا در انتخابات، سیاستمداران وقتی می بینند که کشورشان به سوی بحران رفته است از حق مسلم خود هم می گذرند اما در افغانستان، هیچ کاندیدی خود را بازنده قلمداد نمی کند و بعد از اعلام نتایج انتخابات ادعا می کند که تقلب شده است. این مسایل نشان می دهد که در افغانستان نخبگان، سیاستمداران و رهبران به دموکراسی، آرای مردم، رعایت حقوق مردم علاقه ندارند. بلکه علاقه مند به پول و چوکی هستند و به خاطر رسیدن به آن، حاضر هستند هر کاری را انجام دهند.

عضو پیشین مجلس، معتقد است عده ای قدرت را منحصراً به دست گرفته اند و همین باعث می شود که هیچ تغییری در افغانستان حاصل نشود و افزود: بین حکومت فعلی و حکومت قبلی فرقی وجود ندارد. من در میان سیاستمداران افغانستان فردی را ندیدم که حدود چهل سال در چوکی یک قدرت نبوده باشد. همیشه کسانی در قدرت بودند که از ابتدا بوده اند، نه شایستگی مهم بوده و نه صداقت افراد.

وی کابینه را یکی از عوامل بحران در افغانستان دانسته و گفت: کابینه ای که اشرف غنی و عبدالله تشکیل دادند، وحشتناکترین کابینه افغانستان بود. هیچ کدام از وزیران متناسب با تخصص شان مقرر نشدند. این موضوع توهین و تحقیر به تحصیلکردگان و نخبگان کشور است. مثل این است که ما یک نجار را برای شغل قصابی مقرر کنیم. همین عدم تخصص گرایی ها است که کشور را به سوی بحران برده و می برد.

بشردوست فرار مغزها و روان شدن سیل عظیمی از مردم به سوی اروپا را آثار بد کارها و ناشایستگی های حکومت فعلی دانست و افزود: با جوانانی که به سمت اروپا روان بودند صحبت می کردم آنها می گفتند که امکان خیلی زیادی وجود دارد که ما در دریای استرالیا غرق شویم یا وقتی از مرز ایران رد می شویم ما را با تیر بزنند یا در فرانسه یا یونان کشته شویم اما هیچگونه امیدی به اینجا نداریم.

وی ادامه داد: اینها تحصیلکردگان طب، انجینری و رشته های دیگر بودند. می گفتند که ما هرجایی می رویم به ما کار نمی دهند در حالی که یک بی سواد هزاره، یک بی سواد تاجیک یا پشتون رییس و یا وزیر است و معاش های دالری می گیرد. ما چاره ای جز رفتن نداریم. اینجا جایی است که دولت به مفهوم سیاسی، انسانی و اسلامی وجود ندارد. در کشور ما رهبران در جنگ و جدال بر سر چوکی هستند. کسی برای جلوگیری از فرار مغزها از کشور کار و برنامه ریزی نمی کند چرا که وقتی برای این کار ندارند. تمام فکر و ذکر بزرگان کشور به این مشغول است که چگونه می توانند هرچه بیشترجیب خود را پر کنند.

بشردوست تصمیم گیری ها در افغانستان و اداره کشور را به دست بیگانگان دانسته و می گوید: ما مردم افغانستان نمی توانیم برای حکومت و کشور خود تصمیم بگیریم حتی اشرف غنی، عبدالله، دوستم و محقق هم نمی توانند تصمیم بگیرند. تصمیم گیرنده آمریکا است. اگر جان کری بگوید که این حکومت ادامه پیدا کند این کار انجام می شود اگر بگوید همین فردا کار این حکومت خاتمه می یابد همین گونه می شود. همان طور که چند ماه قبل دستور داد که حکومت به دونیمه تقسیم شود. متاسفانه آمریکا، آلمان و فرانسه و... هیچگاه نمی خواهند که افرادی صادق و شایسته برای حکومت روی کار بیایند. این موضوع به نفع آنها و اهداف آنها نیست.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   واقعن حرفهای آقای بشردوست متین وبا جاهست خدادولت مردان انصاف بیده

>>>   این حرف را همه می داند جناب آقای بشر دوست که تصمیم گیرنده دیگران است به والله همه میدانند براد راه چاره چیست راه حل مهم است که باید پیدا شود.

>>>   هی صد سال زنده و سلامت خو با شی حرف های از ژرف های دلهای ملت مظلوم را بیان داشته اید داکتر بشر دوست به امید هر چی زودتر منحل شدن حکو مت وحشت مو لی و انتخا با ت مجدد که انشا الله این بار مردم افغا نستا ن عقلانی تصمیم بگیرند و انشا الله بشردوست صا حب ریس جمهور اینده است
خو شحا ل لغما نی

>>>   سخن وانتقادهای بشردوست کاملا بجاونیک وصحیح است لکن شمادرجایی نشستید که صلاحیت داریدچرا تیم کاری تشکیل نمی دهید که منتقد ونظارت بروزارت کارواقتصادوزراعت و..کابینه باشد یانظارت برتطبیق قوانین برخارجیان نماید یاتوده های معترض مردم رابه میدان اعتراض آرام وقانونی آورد. ناله کردن خوب نیست وباید راهکارآوردومابدنبال این راهکارهستیم
شیوا

>>>   قربان چشمانت بشردوست

>>>   اگـــر فرشته ئی هم درحکومت باشد مورد قبول بشر دوست نیست انتقاد آسان است همه انتقاد میکنند اگر کسی خودرا آگاه وکاردان فکر میکند راه حل مشکلات را نشان بدهد در هر مورد طرح خودرا ارائه کند ! مثلا بشردوست میگوید صلاحیت از امریکا است پس بگوید حکومت چی باید بکند تا از سلطه امریکا رها شود. ؟

>>>   صد در صد درست است يشردوست صاحب. اما چاره نيست. ما در جامعه خود افراد نداريم كه به وطن خود خانه خود فكر كند همه افراد كه دراين نظام هست. احزاب سياسي ما افراد حاكم فقط منافع شخصي خودرا دنبال مي كند نه درغم وطن هست نه در فكر ملت وخاك خود فقط جمع اوري پول حرام حرف هاي دروغ وفريبكارانه خود نماييها هست به همين دليل ما امروز يك ملت غلام مزدور زير امر بيگانگان هستيم. هروز صدها وطن داران ما براي مزدوري به بيگانگان به هرنام كه باشد كشته مي شويم خداوند ازغيب افراد را درجامعه ما پيدا وبر ما حاكم كند كه افراد صالح وطن دوست ومؤمن باشد كه براي وطن خود فكر كند افغانستان را خانه خود وملت شان را برادران وخواهران خود درغير أزان اين مداريها وفريبكاران كشور مارا به تباهي بيشتر وزندگي رسواتر وشرمنده تر خواهد كشيد
فرهاد ازلوگر

>>>   آقای بشردوست دقیقا درست فرمودید. اما مشکل در چاره سازی آنست. بهتر این خواهد بود که این رهبران کشور چه در قدرت دولت شریک اند یا نیستند همه و همه باید بمردم اعتراف کنند و بگویند که ما غلط کردیم و با تشکیل گروه ها و تنظیمها دیگر نمیتوان به این وطن خدمت کرد. اینها باعث ایجاد نفاق و درگیرها شدند پس بایست که از مردم خواست تا از تقویه گروه بندیها کنار رفته و برای ایجاد فضای صلح آمیز بدور هم جمع شده و از جنگ و دشمنی دست کشیده بدور دولت جمع شده برای اصلاح آن بکوشیم. هرکسی خودرا اصلاح کند و از قانون پیروی کند دیگران نیز همان طور میکنند. کسانیکه حالا داد و فغان میکنند که فلان کشور دشمن ماست چرا چند دهه قبل آنرا برادر و حامی خود میدانستیم و از وی کمک خواسته وطن خودرا تباه کردیم. حالا باید پند گرفته باشیم. دیگر نبایست از نام این و ان استفاده کرده بجان یکدیگر بیافتیم. باید یکدیگر را در آغوش گرفته و مردم را بسوی ترقی و تعالی تشویق کرد. به هر شکلی که میشود باید جلو جنگ را گرفت و برای صلح پایدار تلاش کرد.به امید تامین صلح سراسری در وطن عزیزمان.
طلای شرقی بغلان.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است