در فرایند صلح، ارزش ها را قربانی نکنیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۰    ۱۳۹۴/۶/۳۰ کد خبر: 102827 منبع: پرینت

بیست و یک سپتامبر روز جهانی صلح است و گرامی داشت از این روز در نقاط مختلف جهان به خصوص در کشورهایی که درگیر جنگ و خشونت می باشند، از جایگاه خاص برخور دار است. در جهان امروز شهرواندان افغانستان بیش از دیگران، اهمیت و ارزش مفهوم صلح را احساس می کنند.

مردم افغانستان در بیشتر از سه دهه گذشته، دست به گریبان جنگ و نا آرامی بوده است و برای رسیدن به صلح و ثبات بهای سنگینی را پرداخت است. در بیشتر از ده سال گذشته تلاش های بسیاری برای تامین صلح در کشور انجام شد اما به دلایلی این تلاش تاهنوز که هنوز است به بار ننشسته است. صلح در افغانستان یک نیاز جدی است ولی تجارب یک دهه گذشته به خوبی نشان می دهد که با رویکرد آزموده شده برای تامین صلح، کاری از پیش برده نخواهد شد.

با توجه به این که مخالفان مسلح دولت و دشمنان مردم افغانستان حتی برای یک مورد هم که شده به فریادهای صلح طلبانه مردم و دولت افغانستان پاسخ مثبت ندادند، بنابراین ایجاب می کند که تلاش های صلح با رویکرد جدید، عملی، قاطع و از پیش سنجیده شده همراه باشد.

در تامین صلح پایدار و دست یافتن به یک کشور با ثبات، آنچه برای مردم و دولت افغانستان اهمیت حیاتی دارد این است که در فرایند صلح نباید ارزش های اساسی یک دهه گذشته قربانی این روند گردد و تاکید براین نکته از آنجا سرچشمه می گیرد که برای دشمنان مردم افغانستان آنچه ارزش ندارد جان و مال شهروندان و منافع ملی کشور است.

روز جهانی صلح را گرامی می داریم و امیدوار هستیم که صلح و مصالحه در افغانستان بر مبنای ارزش های بشری و کرامت انسانی، مسیر و منطق صحیح خود را باز یابد. آنچه از سوی حکومت وحدت ملی در طی یک سال گذشته در راستای تامین صلح صورت گرفته است، بی سابقه و شجاعانه بوده است اما متاسفانه طرف مقابل تا کنون نتوانسته و یا نخواسته است به درک درست از وضعیت کشور برسد.


سرور دانش


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است