گزارش کامل نشست مجلس نمایندگان
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۶    ۱۳۹۴/۶/۲۹ کد خبر: 102719 منبع: پرینت

مجلس نمایندگان وزیر مبارزه علیه مواد مخدر را در رابطه به وضعیت معتادان و چگونگی مبارزه با مواد مخدر مورد استجواب قرارداد.

نشست مجلس نمایندگان به ریاست عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان دایر گردید، وکلا با استفاده از وقت امتیازی در مورد مشکلات عمده و اساسی مردم که مواجه می باشند، صحبت نمودند.

شماری از وکلا مشکلات کارمندان پروژه تذکره الکترونیکی را مطرح نموده از اینکه کارمندان این پروژه از مدت پنچ ماه به این سو امتیازات شان را به دست نیاورده اند ابراز نگرانی نموده، گفتند: تعدادی از کارمندان بلند رتبه این پروژه در این مدت امتیازات بلند اخذ نموده اما کارمندان زیردست با مشکلات فراوان بی معاشی به سر می برند.

همین گونه مشکل کارمندان اداره آیسا نیزبحث شد وکلا از مسوولان خواستند تا از برخوردهای سلیقه ای، قومی و نژادی دست بردارند.

اهدای دهنه غوری ولایت بغلان به طالبان از سوی وزیر سرحدات و قبایل مورد انتقاد قرار گرفت. گفته شد اگر اینگونه معاملات با طالبان توقف داده نشود در تمام نقاط افغانستان طالبان وجود دارند و می توانند همه جا را تصرف نمایند.

انتقاد از عدم ارایه گزارش هیاتی که به ولایت غزنی در مورد فرار زندانیان اعزام شده بودند، بیکاری، جنگ، مهاجرت جوانان و مردم کشور، غیرمسلکی بودن رهبری نیروهای امنیتی، شکایت از بی نظم بودن پروازهای شرکت هوایی صافی، مشکلات تکنیکی طیاره های شرکت هوایی افق شرق که به بدخشان می روند، مشکلات و ندادن تذکره برای اطفال پرورشگاه ولایت هرات، خانوادگی شدن اداره های دولتی، اجرانشدن اکرامیه شهدا در ولایت کنر و افزایش تلفات ملکی در آنجا، سپاسگزاری از نیروهای امنیتی ولایت بادغیس و حوادث که در شاهراه آنجا که به هرات وصل است اتفاق می افتد، کمبود منسوبان اردو در آن ولایت، کمبود بست معلم زن در ولایت بادغیس، وضع امنیتی ولایت بدخشان و کشته شدن یک خبرنگار توسط بمب دستی در منزل اش و فرار گروهی خبرنگاران از کشور و موضوع امنیت قضات از موضوعات بودند که در جلسه مطرح شد.

سپس ظاهرقدیر نایب اول مجلس نمایندگان با اظهار نگرانی از وضعیت موجود در کشور شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی ناگوار عنوان نمود و اظهار داشت که با تامین امنیت همه مشکلات فرا راه مردم مرفوع می گردد.

وی با تشکر از نیروهای امنیتی کشور که همه روزه قربانی در راه دفاع از کشور می شوند سطح رهبری ارگان های امنیتی را انتقاد نمود و با یادآوری حوادث که در زندان غزنی، ولایت فاریاب، جلریز، قندوز، بدخشان، هلمند، زابل، فراه، پکتیکا اتفاق افتادند از وکلا خواست تا در بهبود امنیت کشور تلاش نمایند.

وی از سفیر آمریکا در کابل و فرمانده ناتو خواست تا با توجه به مواد توافقنامه همکاری با آمریکا در رفع خطرات رفع عملیات ها به افغانستان شریک شوند.

نایب اول مجلس نمایندگان با اشاره به مواد قانون اساسی کشور و با توجه به شرایط ناگوار کشور به وکلا تاکید نمود که با استفاده از صلاحیت وظیفه ای خویش می توانیم وزرای که توان دفاع و تامین امنیت را ندارند سلب صلاحیت نمایم وی از تصمیم سری ریاست جمهوری در مورد وکلا نیز خبر داد که با تعطیلات آینده وکلا دور کاری شان تمام می گردد.

شماری از وکلا با انتقاد از کارکرد حکومت وحدت ملی از اینکه برای سران حکومت وحدت ملی رای دادند اظهار پیشیمانی نمودند و گفتند دو اصل عمده حکومت داری که امنیت ملی منافع ملی است از سوی این حکومت رعایت نشده است.

همینگونه در مورد اقتصاد مردم کشور، مهاجرت جوانان، بیکاری و کشته شدن مردم ابراز نگرانی نمود و خطاب به وکلا گفت: نگذارید کشور به بیگانگان فروخته شود دست به کارشوید.

شماری از وکلا با انتقاد و شکایت از کارکرد برخی وزرا از اینکه به وزرا رای تایید دادند اظهار پشیمانی نمودند و از داشتن تابعیت دوگانه شماری از وزرا خبر دادند و از هیات اداری خواستند تا آن وزرا هرچه زودتر به مجلس فراخونده شوند.

سپس عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان با جمع بندی موضوعات یاد شده، از موجودیت نیروهای امنیتی کشور که شبانه روز در دفاع از کشور قربانی می دهند افتخار نمود اما از ضعف سطح رهبری این نیروها اظهار تاسف کرد.

وی خطاب به همه وکلا گفت: سمت، زبان و قوم را کنار گذاشته به اساس صلاحیت وظیفه ای خویش که استیضاح و استجواب است عمل نماییم. وی گفت: جنگ دو حالت دارد یکی دفاع و دیگری تعرضی و در برابر دولت که مجهز به امکانات نظامی کامل می باشد دشمن با دست خالی و امکانات می جنگد و این قابل پذیرش نیست که شاهراه کشور به دست دشمن باشد و این خود بازپرسی را ایجاب می کند به همین منظور و پس از سپری شدن ایام عید مسوولان امنیتی به مجلس عمومی فراخوانده شده و جوابگو خواهند بود.

وی در مورد مشکلات شرکت های هوانوردی به کمیسیون های اختصاصی وظیفه سپرد تا مشکلات را بررسی و گزارش ارایه نمایند.

رییس مجلس نمایندگان در مورد اهدای یک شهر به طالبان از سوی اشخاص غیر مسوول و کسانی که در این کار نقش داشته اند گفت: بدون در نظرداشت قانون این کار صورت گرفته و بعد از سپری شدن ایام عید به جلسه عمومی فراخوانده می شود.

سپس مطابق برنامه در مورد موافقتنامه همکاری میان وزارت دفاع ملی کشور با وزارت دفاع جمهوری چین در رابطه به کمک های مجانی نظامی چین به افغانستان از سوی علی اکبر قاسمی معاون کمیسیون امور دفاعی مجلس نمایندگان به وکلا توضیحات داده شد.

این موافقتنامه پس از بحث در کمیسیون ها و اخذ تایید از سوی برخی کمیسیون های مجلس نمایندگان بدون موارد اختلافی به منظور رای گیری به مجلس پیشکش گردید اما به خاطر نبود نصاب رای گیری روی این موافقتنامه به روزهای بعدی واگذار گردید.

در این نشست، وزیر مبارزه علیه موادمخدر، وزیر صحت عامه و معاون مبارزه علیه مواد مخدر وزارت داخله پیرامون وضعیت معتادان و چگونگی مبارزه علیه مواد مخدر مورد استجواب قرار گرفته بودند که صرف سلامت عظیمی وزیر مبارزه علیه مواد مخدر به مجلس حضور یافت.

عدم حضور وزیر صحت عامه و معاون مبارزه علیه مواد مخدر وزارت داخله با انتقادهای جدی وکلا مواجه گردید و برخی وکلا از اینکه آنان قانون را در نظر نگرفته و به مجلس حضور نیافتند خواهان به استیضاح کشاندن آنان شدند.

سپس وزیر مبارزه علیه مواد مخدر در مورد کارکردهای چهار ماهه وزارت مربوط به وکلا توضیحات لازم ارایه نمود. در طی گزارش های خویش از ایجاد طرح کمیته ملی کار یادآوری نمود و برخی طرح های و پالیسی های مهم در رابطه به مبارزه علیه کشت و قاچاق مواد مخدر را عنوان کرد.

وی از کاهش کشت مواد مخدر در ولایات و پلان طرح ایجاد 20 کلینیک تداوی معتادان نیز خبر داد و با بیان اینکه این وزارت پالیسی ساز با بودجه و کارمندان محدود می باشد به گزارش خویش پایان داد.

وکلا، ضمن یک سلسله پیشنهادات شان در پیوند به مبارزه علیه مواد مخدر، پرسش های شان را در رابطه به افزایش کشت مواد مخدر، افزایش معتادان و عدم توجه مسوولان، مراکز تولید موادمخدر به نام شیشه در هرات، 34 میلیون دالر که سالانه به ولایت های داده می شود، منبع اصلی فروش مواد مخدر، کشته شدن 30 افسر در هلمند از سوی نیروی خارجی با وزیر مبارزه علیه مواد مخدر مطرح نمودند و وزیر هم پاسخ های خویش را بیان نمود.

در آخر رییس مجلس نمایندگان گفت: طرح و پالیسی های که وزیر مطرح نمود برای مشکلات معتادان بسنده نمی باشد و اگر معتادان در نظر دولت مریض اند باید تداوی شوند و اگر مجرم اند به زندان فرستاده شوند و از مکلفیت های دولت است که در حل این مشکل عمده توجه بیشتر نماید.

وی عدم حضور وزیر صحت عامه و معاون مبارزه علیه مواد مخدر را بی تفاوتی شان نسبت به خانه ملت عنوان نمود و کشته شدن 30 تن از افسران در هلمند از سوی ناتو را انتقاد کرد و گفت: وزارت داخله در زمینه پاسخگو است و همچنان از ارگان های ذیربط خواست تا شفاخانه ای به منظور تداوی معتادان ایجاد کند.

رییس مجلس نمایندگان همچنان خاطر نشان ساخت که با در نظر داشت اظهارات وزیر مبارزه علیه مواد مخدر، استیضاح وی را مورد بررسی قرار می دهند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است