اتحادیه عرب باید منحل شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۳    ۱۳۹۴/۶/۲۹ کد خبر: 102708 منبع: پرینت

منصف المرزوقی رییس جمهور سابق تونس گفت: اتحادیه عرب دچار مرگ بالینی شده و باید منحل شود.
المرزوقی در گفتگو با شبکه الشروق مصر با تکذیب خبر برخی از رسانه‌ها مبنی بر تلاش وی برای رسیدن به دبیرکلی اتحادیه عرب افزود: این اتحادیه دچار مرگ بالینی شده است و باید با اتحادیه‌ای مانند اتحادیه اروپا یا آفریقا جایگزین شود.

وی اضافه کرد: ما به عنوان ملت‌های عربی اوضاع خوبی نداریم و کسی نسبت به وضع ما حسادت نمی‌کند ولی پس از این که این ملت‌ها آزاد شدند و دمکراسی درکشورهای ما نهادینه شد ملت‌ها باید به دنبال جایگزینی برای اتحادیه عرب 70 ساله باشند.

المرزوقی بیان کرد: ما در دوره‌ای جدید قرارداریم و می‌خواهیم ملت‌های آزاد و دارای مردمسالاری داشته باشیم و سپس فضای عربی مشترکی بنیان گذاریم که اندیشه‌ها و کالا به راحتی در آن مبادله شود.

رییس جمهوری سابق تونس از عبدالفتاح السیسی خواست تاریخ کودتاهای آمریکای لاتین را مطالعه کند، زیرا آنچه در دهه هفتاد قرن گذشته در آرژانتین و شیلی اتفاق افتاد اکنون در مصر درحال وقوع است و آنچه در 30 سال آینده در مصر اتفاق خواهد افتاد همان چیزی است که در دهه هفتاد در آرژانتین اتفاق افتاد به این معنا که دیکتاتوری درنهایت، پایان می‌یابد.

المرزوقی اضافه کرد: خشونت نظام مصر در رفتار با مصری‌ها همانند همان خشونتی است که نظام دیکتاتوری آرژانتین در قبال ملت این کشور اعمال می‌کرد و حتی ژنرال‌های این کشور گاهی برای ترساندن مردم، مخالفان را از هواپیما پرت می‌کردند ولی در پایان، ژنرال‌هایی که با خشونت با ملت رفتارکردند به محاکمه کشیده شدند.

رییس جمهوری سابق تونس از دیکتاتورهای عرب خواست که تاریخ را خوب بخوانند زیرا سرعت گذشت دوره‌ها سریع‌تر شده است.
وی گفت: بن علی 23 سال بر تونس حکومت کرد ولی اکنون هرتلاشی برای بازگرداندن استبداد به تونس، بیش از سه سال دوام نمی‌آورد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است