رییس جمهور مبتلا به مریضی بی درمان است؟
سیاف چهره فوق العاده ضد طالب توانسته است از یکطرف توجه جامعه بین الملل و از سوی دیگر اجماع قشر مجاهدان سمت شمال را بخود جلب کند. او در تلاش رسیدن به قدرت بعد از مرگ احتمالی داکتر غنی است 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۳    ۱۳۹۴/۶/۲۸ کد خبر: 102645 منبع: پرینت

در این روزها دغدغه مرگ احتمالی داکتر غنی محور اساسی بحث های قشر سیاسی کشور را تشکیل می دهد. مرگ داکتر غنی و چگونگی خلای قدرت بعد از مرگ وی ظاهراْ مبدل به مهمترین گفتمان سیاسی روز شده است. اظهارات کرزی، استاد سیاف، رزاق مامون، مقاله هشت صبح و برگزاری جلسات آنی و متعدد احزاب و گروهای سیاسی و غیره نشانگر جریان های غیر متداول در جو سیاسی کشور است. سقوط ناگهانی حکومت وحدت ملی و ایجاد حکومت موقت یا خلا قدرت سیاسی در کابل با گذشت هر روز زبانزد محافل داخلی و خارجی می شود.

رزاق مامون در گزارشنامه افغانستان نوشته که "رایزنی بر سر مرگ احتمالی داکتر غنی و سپس صحبت درباره فرد جایگزین ایشان در سطح داخلی و بین المللی نهایی شده است.
کرزی در مصاحبه های خود آمریکا را بیشتر از هر زمان متهم می کند و استدلال دارد که یکی از عامل اساسی ناکارآمدی رژیم وی وجود ستون فرامرزی یعنی آمریکا بود.
استاد سیاف نخبه ترین و برگزیده ترین رهبر زنده مجاهدان از هر روز بیشتر موقف گیری ضد طالبان و پاکستان و قاطعیت وی علیه اینگونه گروها پر رنگ تر معلوم می شود. سیاف در مراسم گرامیداشت هفته شهید به نکته های تماس گرفت که قشر سیاسی کشور را سخت نگران کرده است. او در سخنرانی اش گفت وقتی اتوکرات ضیاالحق پاکستان در دهه ی هشتاد میلادی از اثر سقوط طیاره مرد، هیچ خلای سیاسی در پاکستان بوجود نیامد.
سیاف نیز به ترور انور سادات، رییس جمهور پیشین مصر و مرگ ملک عبدالله ابن عبدالعزیز، پادشاه سعودی نیز اشاره کرد و گفت: با مرگ این دو رهبر سعودی عربستان و مصر دچار هیچگونه هرج و مرج و فروپاشی سیاسی نشد. او گفت: اگر این چنین اتفاق در افغانستان رخ دهد از آنجا که ما هیچ مرجع تصمیم گیری استراتژیک نداریم مدیریت خلای قدرت دچار مشکل خواهد شد.

اکنون پرسش های اصلی این است که آیا رییس جمهور داکتر غنی در واقع مبتلا به مریضی بی درمان است یا که در پشت پرده چیزهای دیگر پخته می شود؟ به ظاهر رسانه ها، تحلیل گران و سیاسیون معتقد اند که موضوع اساسی سلامتی داکتر غنی است اما آیا این حقیقت است، تصور، پروپاگند و یا کانسپیرسیسیاسی است ؟ اگر حقیقت نیست پس چه کسانی در سیاست توطیه علیه رییس جمهور دست دارند و چرا داکتر غنی کاری برای جلوگیری این وضعیت نمی تواند انجام دهد؟

بر اساس یک رشته اطلاعات تحلیل شده گفته می شود داکتر غنی از بعد سلامتی به مشکل جدی دچار نیست و این همه سروصدا، پروپاگند در مورد سلامتی او وگویا که داکتر غنی به مرض بی درمان مبتلا است و به زودترین فرصت دنیای فانی را الوداع می کند افترا، تصور، توطیه سیاسی و پرپاگندی بیش نیست.

همه می دانیم که نسخه حکومت وحدت ملی که بر مبنای توافقنامه سیاسی بالای ملت افغانستان تحمیل شد یک تجریه ناکام است. با گذشت هر روز ملت از حکومت فاصله گرفته چون حکومت در انجام تعهدات سیاسی همواره ناکام ظاهر شده و وضعیت افغانستان حتی از رژیم پیشین بدتر و نامطلوب تر شد. در این حال کرزی بزرگترین اپوزیسیون سیاسی غیر رسمی است و موقف آخر وی از سوی مردم در افغانستان پذیرش فوق العاده داشت. بر مبنای محبوبیت کرزی در بین توده های مردم و ناکامی حکومت گفته می شود کرزی و تیم آن در تلاش ایجاد حکومت موقت است.در این حال اختلافات شدید بین ریاست اجرایی و ریاست جمهوری موجب ناهماهنگی و سکتگی در اتخاذ تصمیمات استراتیژیک حکومتی شده است.

داکتر غنی هرچند تیم خود را در حرکت اول نامعقول سیاسی از دست داد بانهم با حمایت قاطع جامعه جهانی و آمریکا حرف اول را در حکومت وحدت ملی می زند. تیم داکتر عبدالله بعد از یکسال مبارزه اکنون به این نتیجه رسیده که در وجود داکتر غنی به اهداف خود نمی توانند دست یابند.

این وضعیت موجب شد تیم داکتر عبدالله جلسات آنی و متعدد منعقد کنند. گفته می شود استاد سیاف نقش اساسی در تنظیم این نوع مجالس دارد. سیاف چهره فوق العاده ضد طالب توانسته است از یکطرف توجه جامعه بین الملل و از سوی دیگر اجماع قشر مجاهدان سمت شمال را بخود جلب کند. او در تلاش رسیدن به قدرت بعد از مرگ احتمالی داکتر غنی است و همواره برای اتحاد مجاهدان نقشی محوری به عهده دارد اما جمعیت و شورای نظار به هیچ عنوان موازنه رهبریت را نمی خواهند طرف سیاف واقع شود، آنها همواره از سیاف بعنوان یک مهره شطرنج موثر در سیاست سؤء استفاده نموده اند. مثلا زمانی که استاد سیاف خود را نامزد ریاست جمهوری اعلام کرد قشر سیاسی سمت شمال به استاد سیاف حتی تا مرحله دشنام پیشرفت کردند و همواره استاد سیاف را به نام نمک حرام در محافل سیافی زبان زد کردند. تیم مجاهدان با رهبری استاد سیاف، داکتر عبدالله و استاد نور بعد از جلسات متعدد ظاهرا تصمیم گرفته اندکه با داکتر غنی تداوم این حکومت به نفع مجاهدان جمعیت، شورای نظار و اتحاد زیر چتر ایتلاف کلی مجاهدان حکومتی نیست.

برای از میان برداشتن داکتر غنی بر اساس تحلیل بعضی گروهای سیاسی ظاهرا سه گزینه وجود دارد: اول، بی اعتبار کردن حکومت و به این وسیله سقوط احتمالی داکتر غنی، دوم، تشکیل اپوزیسیون و انجام فعالیت های سیاسی مداوم و سوم ترور داکتر غنی و اعلام فوت آن بر اثر مرضی عاید حالش. گزینه اول دو مشکل دارد. اول وجود کرزی بعنوان شخصیت مطرح بعد از سقوط حکومت وحدت ملی و دوموقت گیر بودن این پروسه سیاسی است. در گزینه دوم نیز حداقل دو مشکل وجود دارد. اول، برای تشکیل اپوزیسیون بزرگ اجماع اکثر احزاب سیاسی در کار است که کار دشوار یا هم ناممکن به نظر می رسد و دوم تشکیل اپوزیسیون و فعالیت های سیاسی تضمین کننده بدست آوردن قدرت نیست. امکان دارد داکتر غنی در برنامه های خود برنده شود یا هم پروسه ها و سیستم های انتخاباتی را طوری طرح ریزی و تنظیم کند که برای بار دوم نیز برنده شود اما گزینه سوم با وجود یک سلسله مشکلات، عقلایی و قابل تحقق به نظر می رسد. مشکل در گزینه سوم این است که نخست باید ذهنیت سازی شود که غنی دچار مرض بی درمان است و به زودترین فرصت امکان مرگ آن می رود.

مشکل دوم این است که امکان دارد داکتر غنی از پلان های آشوبی این گروه اطلاع یابد و واکنش سیاسی نشان دهد. بانهم ترور داکتر غنی برای دشمنان سیاسی اش بهترین و عقلایی ترین گزینه در بین این سه گزینه به نظر می رسد. از آنجاکه قبلاْ نیز ذهنیتی وجود دارد که داکتر غنی مریض است. بنابر این برای مردم مبتلا بودن داکتر غنی به مرض بی درمان تعجب آور نخواهد بود. حتی امکان دارد عده قشر سیاسی نیز فریب این حرف ها را بخورند.

برای تطبیق گزینه سوم کارشناسان و رسانه ها نقش فوق العاده دارند. نخست باید رسانه های معتبر و نویسندگان سیاسی درجه یک مانند رزاق مامون خریده شود. بعد توسط آنها ذهنیت مبتلا بودن داکتر غنی به مرض بی درمان پروپاگند شود. اکنون این مرحله آغاز شده است و رسانه های مانند 8 صبح و تحلیل گران سیاسی مانند رزاق مامون در مقالات خود از مرگ احتمالی داکتر غنی از اثر بیماری خبر داده اند. این درست همان توطیه سیاسی است که توسط قدرت موازی با ریاست جمهوری در کابل طرح ریزی شده است و اکنون به عمل پیاده می شود.

بر اساس گزارش های دقیق گفته می شود داکتر غنی مبتلا به کدام مرض بی درمان نیست و صحت آن مشکل جدی ندارد. حالا اینکه داکتر غنی واقعا مبتلا به مرض بی درمان است یا این همه شایعات وکانسپیرسی سیاسی است پاسخ آن را زمان خواهد داد اما اگر داکتر غنی ترور گردد کشور به یک بحران عمیق فروخواهد رفت و احتمال جنگ های داخلی نیز وجود دارد. جامعه بین الملل و آمریکا هیچگاه چنین چیزی را به ظاهر نمی خواهند. اشاره سیاف از تشکیل مجلس یزرگان و خلاء قدرت سلسله همان توطیه سیاسی به نظر می خورد.

مجاهدان اکنون به زودترین فرصت می خواهند با تشکیل مجلس بزرگان داکتر عبدالله را به صفت صدراعظم کشور رسمیت دهند و سیستم سیاسی کشور از ریاستی به فدرالی تبدیل شود. این کار زمینه قدرت را به گروه مجاهدان بیشتر فراهم خواهد کرد. اگر در آن زمان داکتر غنی از بین برود حکومت در دست گروه مجاهدان خواهد افتاد. هرچند نظر به ماده 67 قانون اساسی کشور اگر رییس جمهور فوت یا به دلیل ضعف جسمی قادر به ادامه کار نباشد تمام مسوولیت او تا زمان برگزاری انتخابات مجدد بر عهده معاون اول وی خواهد بود اما مجاهدان هیچ گاه نمی خواهند قدرت به دست دوستم بشکل انفرادی قرار گیرد. قرار گرفتن قدرت به دست دوستم اعلان مرحله سوم جنگ های داخلی در افغانستان خواهد بود.

در این حال داکتر غنی و امنیت ملی از دسیسه ترور داکتر غنی و پخش شایعات مبتلا بودن آن به مرض بی درمان آگاه است اما تا حال کدام واکنش نشان نداده است. گفته می شود داکتر غنی با آمریکا در تماس است و می خواهد از آنها در این مورد دستور بگیرد. جو سیاسی ملی نیز به نفع داکتر غنی بنظر نمی رسد. موضوع کلمه افغان و اسلام در تذکره های الکترونیک محبوبیت داکتر غنی را در بین پشتون ها، تاجیک ها و دیگر اقوام ملی گرا کاملا از بین برده است اما اینکه داکتر غنی خواهد توانست جلوی این توطیه را بگیرد یا خیر یا آیا بحث بیماری داکتر غنی و حتی فوت آن که از زمان سخنرانی استاد سیاف داغ شد واقعیت دارد یا خیر؟ برای پاسخ باید منتظر ماند و دید که این شایعات بخشی توطیه سیاسی است یا واقعیت انکار ناپذیر!

محمد ظریف امین یار


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگر این همه تلاش ها بخاطر صلاح دید و مشوره های نیک باشد که خیر ملت در آن نهفته باشد درست است ولی اگر باز هم همان گروه های فرصت طلب و مشخص که سالهای سالها افغانستان را به انزوا کشانیدند و صرف خود و گروه های خود را تقویت بخشیدند و در نهایت همان فضای کامل خشونت بار که چند سال قبل آوازه بود ولی امروز با یقین که بالایش ایستاده ایم را سبب شدند, باید اینها هم بدانند که در صورت جفا و جفای تکراری علیه این ملت بهایی گرانبهای را خواهند پرداخت که تاریخ با خط درشت از آن نام خواهد برد, بازهم الله ج خیر این ملت را پیش کند تا مبادا خشم دوباره جنگ خانمانسوز در کشور شعله ور نگردد. وسلام

>>>   خداوند صحت کامل را نصیبش سازد تا وضع بدتر ازین نشود وباعث خوشی اشرار وپاکستانی ها نگردد
( ر )

>>>   کاش مجاهدین واقعی میبودند ....

>>>   صـــــــــــــــرف تکلیف پا است چند روز بعد ـنهم شفا پیدامیکند ومشکلی نیست اگر کرزی بهانه میپالد وقصد تخلیه بانک هارا دارد کدام بهانه دیگر بیاورد

>>>   بعد از سلام و احترام
نظر بنده اینست که تا جائیکه من اطلاع دارم مریضی غنی صاحب 80 فیصد حقیقت دارد و حتی بعد از وفات او در اقامت گاه یعنی خانه امان الله گذر محترمین سیاف، عبد الله، دوستم، محقق و جلالتماب استاد عطاء با همدیگر صحبت شده است که کی باید بعد از فوت غنی به اریکه قدرت بنشیند .با احترام
سید امید انتظار

>>>   خوب خواب دیده اید درروز هزارها نفر درهرجا جمع میشوند صرف تعبیرخواب شانرا برای یکی دیگرشان قصه میکنند وبس

>>>   انشاالله زودی زودی جایش را خالی کند تا یک دولت با انصا ف وبا غیرت جایش را بیگیرد

>>>   باز هم عبدالله ميشود چرا از گفته هاي بدماشى زمان انتخابات گفت بايك حركت خود اوضاع را ديگر گون ميگرد حالا هم اگر نشود همه شهرها چور وچپاول ميشود ياد شما باشد اى سياست مداران امروز وفردا ،گرچى درسياست از ده سخن يكى اگر درست باشد
مسافرجبرى

>>>   رییس جمهور پیشین فرمانی صادر نکرده است بلکه به بهانه تلفات ملکی و رهایی زندانیان طالب با وصف محاکمه توسط ارگان های عدلی و قضایی، استفاده از سلاح های سنگین بر مواضع مخالفان را منع کرده بود. بر باور وی رییس جمهور سابق در ظاهر وانمود می کرد که مخالف حملات هوایی و عملیات های خاص و عملیات های شبانه که بر مردم تلفات وارد می کند است.

>>>   به نظر من که از زنده ماندن اشرف غنی مردنش بهتر است و اګر کسی عقل دارد باید جانشین وی را استاد سیاف تعین کند چراکه سیاف هم عالم دین است و تمام علما و مردم عام از وی حمایت میکنند هم سیاستمدار است بازی سیاسی را خوب میداند و هم هیبت دارد چهره تاثیرګذار دارد
هراتی

>>>   آیا رهبران درخانه دزد ها مجلس میکنند؟؟ کاملا صحت است هر روز دید و بازدید دارد راه میرود هیچ مشکلی ندارد

>>>   غده های سرطانی باز در فکر توطئه دیگر

>>>   دوستان سلام اگراین واقعه رخ بدهد قانونی شرعی وحرفی ریس جمهورافغانستان باید داکترصاحب عبدالله شود بخاطریکه هم سابقه جهادی خوب دارد ومجاهد پاک است وهم از هر حیس قابل قبول مردم افغانستان است اگر در انتخابات جل کاری نمیشد ریس جمهورقانونی داکترصاحب عبدالله بود ومردم به مشکلات مواجع نمیبودند سیاف را اگر مردم قبول میداشت درانتخابات حداقل ری خوب میاوردپس معلوم میشودکه سیاف در بین مردم هیج محبویتی ندارد و وقتی خود سیاف هم این موضوع را درک کرد وفهمید بین مردم طرفدار ندارد...باید مردم هوشیار باشند که اشتبا نکنند اشتبا کنند تاریخ تکرار خواهدشد.
حقجو

>>>   خوب است!! حالا امان الله گذر شد «قانون اساسی افغانستان». بیخ تان نبراید!! حتی اگر خدانخواسته شایعه در مورد صحت اشرف غنی درست هم باشد قانون اساسی تا انتخابات دوستم را موقتا جانشین او میداند.

>>>   جناب غنی درمدت ریاست جمهوری اش نشان داده که اززنده ماندنش کرده مردنش بسیاربسیارشرف دارد.وشما بزرگان وعالی جنابانی که ازمرگ غنی تشویش دارید و به خلای قدرت می اندیشید اصلا تشویش و نگرانی نداشته باشید.فقط دعا کنیدخداوند عمر بادار بزرگ امریکا را در این کشور مستدام داشته باشدبه محضی که احمدزی دارفانی راوداع نماید،امریکافورا«یک زی ب»دیگری راازیک رستورانتی مانندکرزی برداشته به عنوان رئیس دولت انتقالی منصوب می کند.درنتیجه آب ازآب تکان نمی خورد.چنانکه درتقلبات گسترده انتخابات وزورازمائی غنی وعبدالله هم باامدن سفیزصلح واشتی ایالات متحده امریکاجناب سفیرصاحب «کری»آب ازآب تکان نخورد.پس تشویش نداشته باشیدآقای کری همچنان مراقب شمامی باشد!!...

>>>   خدارا شکر

>>>   خداوندهرکه خاین ملت است زودتربه درک واصل کند.

>>>   دوست عزیز نویسنده درود بر شما ، که یک سلسه حقایق را اشکار نموده اید ، ثانیآ اینکه اقای غنی را زمانی که به المان بردند فکر میشه که بلای به سرش اوزدند از انون زمان حالی خوبی ندارد و دیگر اینکه هر چیز تاریخ مصرفی دارند و ارگ نیشیان صلایت و قدرت و اجرای تصمیم گیری را در هیچ نوع کاری ندارند و خدا با مردم افغانستان باشد که باز تاریخ ... سال 1371در شرف وقوع نباشد که بار دگر کابل...

>>>   خداوندهرکه خاین ملت است زودتربه درک واصل کند.

>>>   بلي، غني صاحب از زمانه هاي قديم از سرطان رنج ميبرد وأين مرض تا حال قابل تداوي كامل نميباشد، گاهي حتى سالها پنهان ميشود ولي دوباره فعال ميشود، خداوند هيچ مسلمان را با سرطان مورد ازمون قرار ندهد، اما فعلاً جاي تأسف برأي ما افغانها اين است كه در صورت درگذشت ريس جمهور آيا دوستم...ريس ميشود؟ چون جايگاه عبدالله فيشني در قانون معلوم نيست،
سرطاني از استراليا

>>>   بنام خدا:
شاید بودن و نبودن غنی زیاد به نفع کشور نباشد. الان او به عنوان رییس جمهور چه کاری را برای امنیت و اقتصاد کشور انجام داده است، تا نبودنش خلاء ایجاد کند؟! دعا کنید که خداوند عاقبت ملت افغانستان را بخیر کند و افراد شرور و خائن و نژادپرست را از میان بردارد و افراد مؤمن و مسلمان و مهربان را بر این مردم مسلط نماید....
ضیایی

>>>   از اوضاع جاری کشور چنین پیداست که آینده آبستن حوادث ناگواری خواهد بود. هرچند شخص غنی چندان با بازی های توطئه آمیز و حیله های سیاسی آشنائی ندارد ولی برخی از همکارانش مانند اتمر و زاخیلوال سرآمد بازی های محیلانهء سیاسی به نظر میرسند....ولی باید دانست که گروه غ نیز مراقب اوضاع بوده و بدون شک برنامه های خود را دارند. اینکه برنامه های این گروه چه محتوائی داشته و چگونه و چه وقت اجرا میشود، مطلب جالبی است ... نشر افواهات مرگ احتمالی غنی این حقیر را به یاد حیله ای میاندازد که امیر عبدالرحمن خان با استفاده از نشر دروغین خبر مرگ خود، دشمنان خود را شناسائی و سز به نیست نمود.
جهاندیده کابل

>>>   هر چي خير ملت ما باشد خدا همان كند.

>>>   اجل گرفته بمیرد نه بیمار سخت ! فکر نمیکنم مریضی جناب غنی آنقدر جدی باشد. وانگهی مرگ و زمان آن را به جز از خداوند بی نیاز ، کس و یا کسان دیگری نمیدانند. شاید پیشتر از آقای اشرف غنی، کسانی بمیرند که اصلا" نه خود شان و نه هوا خواهان شان، تصور آن را کرده باشند.

>>>   انشاالله بخیر رفتنی است همه از شر این کوچی خلاص می شود دوستم پاچا بخیر اعلان جنگ علیه طالبان می کند و همه وطن از لوث وجود طالبان پاک می شود باز آنوقت نیاز به رفتن خارج نیست

>>>   مرگ یک سیاست مدار کشور تباهی تمام ملت است ما نباید چنین تبلیغات و پروپاگند کنیم که باعث خوشی دشمنان این ملت مظلوم گردد بیایید برای ملت خود دعا خیر کنیم و برای تمام سیاستمدارن خود از خداوند متعال هدایت و صحتمندی بخواهیم چرا که همین حالا نسبی سر دیک پت است اگر خدا نکند سر دیک بی سرپوش شد و خلای قدرد به میان امدچنین وحشت را شاهد خواهیم بود که تمام جنگهای گذشته را فراموش خواهیم کرد بخاظر که در جنگ های گذشته طر ف مقابل هریک معلوم بود ولی امروز کشور ما از هر طرف در معاصره قرار دارد کشور های منطقه در انتظار چینن روز در کمین نشته گروهای مسلح در نزدیک دروازهای کابل منتظر فروپاشی نظام کنونی است و گذشته ازین قدرت طلبان در داخل نظام شب وروز خواب از چشمان شان رفته و لحظه شماری دارند تا فرصت برای شان مساعد شود وخود را به ارگ ریاست جمهوری برساند خواهش من اینست که در نمازهای پنچگانه فقط دعای خیر به این ملت مظلو م نماید و از خداوند طلب صلح وثبات دایمی به کشور تان شوید
والسلام کابلی

>>>   قابل توجه حقجو ! خوب معلومات كافى درمورد عبدالله دارى اول خانه وزيرچورش زمين ازكى است ودوم پيسه جوركردن اين قصر را از كجا كرده خانه كارته پروان را ازكجا كرده در دوره وزارت خارجه اش بمليون مليون رشوت خورده وهمين حالا ميخورد وسخنانش هميشه..
م. ي

>>>   بــه حقجو :
...در همین صفحه نخواندی که بچه خاله اش را که معین برحال مالیه است مشاورش تعیین کرده؟؟؟معاشش را ازجیب تو میدهد یا از جیب خود؟؟؟ از جیب مردم میدهد هرکس را از شمالی دید برای خود مشاورتعیین میکند

>>>   داکتر صاحب غنی دیشب در نشستی که با طلوع نیوز داشت این گپ ها را رد نموده و گفت از صحت کامل برخوردار بوده و هیچ مشکلی ندارد حتی گپ به جای رسیده که ریس جمهور میگوید حاظر است با داکتر که خودر رسانه ها انتخاب کنند در پرده تلویزیون ها برای معاینه ( چک عمومی) خودش ظاهر شود .

>>>   اگ داکتر غنی بمیره خدا ميدونه عبدالله... چیکارای میکنه با ملت افغانستان

>>>   نه عبدالله ، غنی، محقق،...کرزی به فکر مردم افغانستان نیستند واراده و توان اداره کشورو ندارند وگرنه الان همه شان در قدرتند چیکار کردند اینا تا وقتی منصبی ندارند شعار میدن وقتی به قدرت رسیدند بر عکس هرچی گفتند انجام میدند نمونش کرزی تا دیروز ...

>>>   منتظر خبر خوش فوت اشرف غنی احمد زی طالب پرست هستیم.
چشمبراه

>>>   با عرض سلام بر روح پرفتوح سرور کاینات محمد ص و شهدای رای حق.
نمی خواهم در رابطه به بیماری لاعلاج و وفات غنی وشخصیت بعدی که جا نیشین ارگ ریاست جمهوری میگردد و همچنان سیاست های غیر مرعی که اذهان عامه را مخشوش میسازد صحبت نمایم. میخواهم از نعمتی که خداوند ج برای تمام بشریت ارزانی نموده و با داشتن چنین نعمت فرق میان حیوان و انسان را میتوان دید صحبت نمایم... انسانها با داشتن ویژه گی خاص که دارند و ایشانرا از سایر موجودات متمایز میسازد همانا فکر و اندایشه، تعمق و قدرت تصمیم گیری در مسایل میباشد که توسط آن میتوانند فرق میان خوب و بد، تصمیم گیری های شخصی، کتلوی، پیشنهادات ونظریات سالم که با عملی نمودن آن باعث تغییر حالت در وضعیت سیاسی امنیتی، فرهنگی اجتماعی و رفاه جامعه میگردد استفاده نمود. حال با درنظر داشت این واقعیت میتوان تحلیل بیطرفانه از قضایای که در دو دهه گذشته بوقع پیوسته و هر آنجه واقعیت های عینی جامعه است نظر انداخته، پیامد و دست آوردهایکه در قبال دارد به برسی بگیریم
اول: دلیل حضور عساکر خارجی ها در افغانستان و خواست حکومت افغانسان از ایشان؟ دلیلی حضور خارجی ها.... جنگ علیه تروریزیم بین الملی، از بین بردن لانه های هراس افکنی در خارج از جغرافیای افغانستان، از بین بردن زرع مواد مخدر و قاچبران مواد مخدر و.... ....سوال ایا ایشان واقعا در تعهدات خویش صادق بوده اند یا خیر؟ پاسخ به موضوعات بالایی را میگذارم به قضاوت واقعی خوانده گان محترم...
دوم: ایا کدام مرجع حکومتی قادر به ارایه پلان کاری مدون حد اقل پنج ساله که بتواند سنگ تهداب برای پلانهای دراز مدت در آینده باشد، هستند؟ با سرازیر شدن ملیارد ها دالر از یک پروژه زیربنایی که بشود منحیث شاخص اصلی در رشد اقتصادی جاممه یاد نمود، نام ببرند؟ اگر وجود دارد لطف نمایند از طریق رسانه ها به معرض نمایش و گفتگو های باز قرار دهند. شخصاٌ نظر به تجربه کاری که دارم تمام پلانگذاری ها، مجالس و پروژه ها به شکل تشریفاتی و مصلحتی که در آن مسایل سیاسی در محراق توجه قراردارد، کوتاه مدت طراحی میگردد و قابلیت تطبیق و پایدار بودن را بعد از قطع کمک از جانب نهاد های تمویل کننده ندارد. ایا این ضعف مدیریت را نشان نمی دهد؟ زمامدارن که در راس قدرت هستند و داد از اصلاحات و حکومتداری خوب میزند چی پاسخی دارند برای ملتی که برایشان رای ها دادند و ....نمی خواهم بحث را طولانی سازم... و مشخص روی موضوع اصلی که اگر ریس جمهور غنی فوت نماید چی کسی جا نیشین وی خواهد شد. برایم مهم اینست که شخص بعدی دارای چی برنامه و تعهد خواهد بود تا بتواند حد اقل توجه ملت را به آینده کشور از لحاظ مسایل چون ثبات امنیتی، رشداقتصادی، کتلوری و فرهنگی جلب نماید و با داشتن سیاست داخلی و خارجی شفاف بتوانند این کشور به سمت و سوی شگوه و رفاء اجتماعی فارغ از تعصبات قومی، نژادی و سمتی جهت دهد.
سید قمبر افشاری

>>>   چه باعث می شود که یک افغان اینگونه گستاخانه ازرئیس جمهورخودآرزوی مرگ می کند.حتماشخصی باید مثل عبدالرحمان نصف اینهارابکشد تابه جانشان دعاکنند!!! ضمناماقانون اساسی وقوانین موضوعه داریم پیش ازپیش جنجال ... نکنید
شیوا

>>>   باعرض سلام واحترام- واقعا اشرف غنی در حال مردن است تورو خدا جواب منو یکی بده خیلی نارحت هستم
فاطمه از تهران

>>>   ریس جمهور مارا چه شده است آخ الای آخ الای آخ الای ؟

>>>   قدرت برای کفر باقی میماند اما برای ظالم باقی نمیماند. غنی بسیار آدم ظالم وبی رحم است نسبت به ملت خودش کسانی که در دوران انتخاب ایشان به پای پرچم ایشان می رقصید با روی کار آمدن ایشان طرد شد.افکار دومین مغز متفکر جهان کم کم رو شده ایشان در صورت دوام قدرت تلاش دارد که هلوکاست دگر در کشور راه انداخته وملیت های غیر پشتون را نسل کشی نماید آنچنان که نا امنی های جنوب کشور را یک شبه به شمال ومناطق مرکزی کشاند.در نظام قدرت هم هر قدرتی در دست قدرت دگری است انشاء الله که داکتر صاحب غنی در پای صداقت مردم خودش جزای خود را می بیند وخون شهدای افغانستان داکتر ناسپاس وخائن را به سزای سزاوار خودش برساند.

>>>   ملت مظلوم رنجدیده گرسنه و بیکار افغانستان تا زمانیکه دست بر دست همدیگر داده این رهبران فاسد مذور کشورهای بیگانه دروغگو ناکام و وطن فروش را کنار زده مانند معمر قذافی و یا حسن مبارک به پشت میله های زندان انداخته و بعد ما و شما یعنی اعم از پشتون تاجک هزاره ازبیک و......همدیگر را با آغوش گرم بگریم و با خداوند ج تسلیم شده و او را صددرصد پیروی کنیم آنوقت انتظار امنیت آرامش ووطندوستی داشته باشید ورنه خبری از آرامش نیست.
برادرانم یار محمدی تهران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است