واردات از پاکستان باید به حداقل برسد
باید واردات خود را از پاکستان به حداقل برسانیم. این وظیفه بخش خصوصی و تجارت پیشه ما است که راه های بدیلی را پیدا کنند تا به مرور زمان تعویض صورت بگیرد 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۹    ۱۳۹۴/۶/۲۴ کد خبر: 102474 منبع: پرینت

پس از اقدامات پاکستان در برابر افغانستان، اتحادیه خدمات دارویی افغانستان اعلام کرد که واردات ادویه پاکستانی را به افغانستان تحریم می کنند. گفته می شود کالاهای پاکستانی در حدود 60 درصد نیازهای مردم افغانستان را شکل می دهد. با تحریم ادویه پاکستان حال فرصت خوبی پیش امده است تا کشور به فکر خوکفایی باشد و بیشتر نیاز خود را در داخل برطرف کند اما این سوال پیش می آید که چقدر این حرکت ها موثر است؟

داکتر امین فرهنگ وزیر پیشین تجارت کشور در برنامه آماج در مورد تاثیر این تحریم دارویی گفت: دو نوع تعزیرات وجود دارد. یکی تعزیرات سیاسی است که روابط سیاسی کشورها با هم خراب می شود و دیگری روابط میان کشورها است که یک کشور بر کشوری دیگر فشار وارد می کند. پاکستان نیز با اقدامات اخیر خود به مردم ذهنیتی داد که سبب شد یک رستاخیز در ذهن و روح مردم ایجاد شود. زیرا آنان به این آگاهی رسیده اند که برای صدمه رساندن از راه مسالمت آمیز به پاکستان از مواد مصرفی پاکستان تا جایی که امکان دارد صرف نظر خواهند کرد. موثریت این موضوع زمانی مشخص می شود که دیگر بخش ها نیز همگام با اتحادیه خدمات دوایی اقدام کنند. شاید از نظر اقتصادی این تحریم ها کمی سنگین برای مردم تمام شود اما مردم افغانستان متوجه شدند که با بلند رفتن قیمت مواد می توانند بر دشمن خود صدمه وارد کنند.

وی افزود: این حالت در شرایط فعلی به صورت آنی آمده است. باید اعتراف کرد که ما امکاناتی که تولیدات داخلی خود بالا ببریم تا جایگزین واردات شود را نداریم. پس مجبور به واردات هستیم. این که از کجا وارد کنیم مهم است و این وظیفه سکتور خصوصی و تجارت پیشه ما است که راه های بدیلی را پیدا کنند تا به مرور زمان تعویض صورت خواهد گرفت تا از کشورهای دیگر وارد کنیم. باید واردات خود را از پاکستان به حداقل برسانیم.

وی در مورد نقش دولت در این زمینه گفت: حکومت یک سری وظایفی دارد که براساس آن باید تمام پروژه های زیربنایی اقتصادی کشور را تنظیم کند. سکتور خصوصی زیربناها را ایجاد نمی کند، سکتور خصوصی برای این است که زیربنا آماده باشد تا فعالیت خود را آغاز کند. وظیفه دولت است که قاطعیت نشان دهد و برنامه هایی را روی دست بگیرد و مسایل ارزیابی کند. حکومت و مقام های مربوطه باید توانایی های مربوطه را داشته باشد و پروژه ها را مطابق با نیازهای مردم در نظر گرفته و بررسی کنند که متاسفانه این کارها تاکنون صورت نگرفته است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   باید تمام مردم در این پروسه ملی تا حد امکان سهم گیرند.تمام تولیدات واموال وارداتی پاکستانی را تحریم کُنند.ودشمنان قسم خورده وتاریخی تانرا از لحاذ اقتصادی ضربه بزنید.واز تولیدات وطنی واموال وارداتی کشور های دوست چون هند،ترکیه،ازبکستان وترکمنستان.... استفاده بعمل آورند.
م.د کابل.

>>>   اول کشور خود را از گدائی گری خلاص کنید از هر لحاظ خود را خود کفا سازید باز کالا های پاکستانی خود بخود تحریم میشود در کشور سراسر فساد و دزدی روان است از رئیس جمهور تا اخیر در دزدی و فساد غرق است باز در فکر تحریم کالاهای پاکستانی میشود اول فساد را تحریم کنید بعد کساد را

>>>   هر افغانیکه خودرا صاحب وطن میداند باید از پاکستان چیزی وارد نکند حتی دوا!!! تا این مسلمان دوزخی خودرا بشناسد!

>>>   به نظر دهنده محترم دومی باید گفت که در قدم نخست باید که به تحریم اموال بی کیفیت پاکستان اقدام شود که بر علاوه از بی کیفیتی ان وسایل جنگی ومواد انفجاری ترورستان را دربین اموال شان به کشور ما میفرستند تا کنون چندین موارد از ان توسط مسولین امنیتی ما کشف وگرفتار گریده است پس نظر عالیست که اموال پاکستانی در همه عرصه ها تحریم گردد واین خود یک ضربه محکم به اقتصاد پاکستان کشور ترورست پرور خواهد بود وبعوض ان الی خود کفایی وطن ما از اموال واجناس کشور های هند و اسیایی میانه وترکیه وکشور ایران که نسبت به اموال پاکستان خیلی با کیفیت است استفاده شود وتجار ملی ما باید واردات ونیاز مندی های فعلی کشور را از ان طریق مرفوع سازند ونظر به عملکرد جنایتکارانه پاکستان اگر بکلی قطع علاقه سیاسی واقتصادی با ان گردد از همه بهتر خواهد بود ودر تامین امنیت کشور ما موثر تمام خواهد شد .

>>>   پاکستان و امریکا افغانستان را نابود خواهد کرد اگر جلوی این دو کشور خاین گرفته نشود . امریکا در داخل کشور ما طالب و داعش میسازد . و پاکستانیها در خاک پاکستان و بعدا داخل افغانستان انتقال میدهند

>>>   زمانیکه وزیرتجارت بودی هیچ کاری به این رابطه نکردی حالا برای دیگران رهنمائی میکند خودشبا تجار تیل بی کیفیت سازش کرده بود وبه صد ها فامیل ضررش رسید اکنون صاحب نظر شده وبه دیگران راه نشان میدهد
(( ر ))

>>>   سخن راست را نظردهنده دومی گفته اند. سایر گپها صرف احساسات دروغی اند.

>>>   اول نهال نوغرس کن بعدا درخت کهنه راچپه کن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است