سیاف به دنبال ثبات سیاسی کشور است؟
شاید عبدالرب رسول سیاف به دنبال ثبات سیاسی کشور باشد همانگونه که افرادی چون احمد شاه مسعود در این راه کشته شدند تا ساختارها تغییری نکند و ثبات کشور متزلزل نشود 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۳    ۱۳۹۴/۶/۲۴ کد خبر: 102427 منبع: پرینت

استاد عبدالرب رسول سیاف در سخنرانی خود در بزرگداشت از هفته شهید از وضعیت کنونی حاکم بر کشور ابراز نگرانی کرد و از سران قدرت خواستار برگزاری هر چه زودتر انتخابات شد. وی همچنین در مورد وجود خلاء قدرت در کشور واکنش نشان داد اما چرا وی باید نگران خلاء قدرت در افغانستان باشد؟

واقف حکیمی عضو رهبری و سخنگوی جمعیت اسلامی پیرامون نگرانی استاد سیاف از ایجاد خلاء در قدرت در برنامه فراخبر گفت: شاید منظور استاد سیاف از خلاء قدرت یک سری مکانیزم های تصمیم گیری در دولت باشد که افرادی مانند وی در این تصمیم گیری ها شرکت داشته و یا از آن آگاهی داشته باشند. شاید وی به دنبال ثبات سیاسی کشور باشد همان گونه که افرادی چون احمد شاه مسعود در این راه کشته شدند تا ساختارها تغییری نکند و ثبات کشور متزلزل نشود.

وی افزود: من فکر می کنم از لحاظ ساختاری نگرانی ها رفع شده باشد. هدف استاد سیاف آگاه بودن چهره های سیاسی از تصمیم گیری ها است تا چیدمان شخصیت ها در نظام به گونه ای باشد که از ثبات در قدرت اطمینان حاصل شود. در تصمیم گیری های کلان مملکتی کسانی حضور داشته باشند تا حداقل استاد سیاف از آنان اطمینان داشته باشد اما یک سری ملاحظات و گفتگوهایی وجود دارد که سبب شد استاد سیاف به صراحت پیرامون انتخابات و مجلس بزرگان سخن بگوید.

همچنین بر باور وی دایر کردن مجلس بزرگان اشکالاتی را به همراه دارد و افزود: در قانون اساسی تعریف شده است که در مجلس بزرگان می توان صلاحیت تعدیل در قانون اساسی صورت بگیرد اما در صورتی که این مجلس متشکل از دو مجلس شورای ملی، شوراهای ولایتی و ولسوالی ها باشد. با این وصف در حال حاضر نخستین وظیفه مهم سران قدرت برگزاری یک انتخابات شفاف است. استاد سیاف بر مبنای موافقنامه سیاسی به دنبال برگزاری انتخابات است. در حال حاضر ممکن است مشکلات غیر اساسی در مجلس بزرگان رفع شود اما نمی توان قانون اساسی افغانستان را تعدیل و نظام کنونی را نهادینه کرد.

وی دلیل ابا ورزیدن عبدالله از نام پاکستان در سخنان خود را اقتضاع سیاست وی دانست و گفت: داکتر عبدالله در گذشته موضع صریحی با پاکستان داشته است. دولتمردان ما راه دشواری در پیش دارد. همه احزاب سیاسی پاکستان در برابر منافع و مصالح خود هماهنگ حرکت می کنند اما در افغانستان چنین چیزی وجود ندارد. حتی برای به قدرت رسیدن ممکن است کسانی سنگ مخالفت با پاکستان را به سینه بزنند. نیاز است تا ما تمام مسایل خود را تعریف کنیم. در برابر منافع کلی خود همه احزاب و قدرتمندان کشور به یک زبان سخن بگویند و عمل کنند. سران قدرت باید سیاست خارجی و داخلی مناسب تنظیم کنند و تنها سران قدرت می توانند زبان مشترک را ترویج دهند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کـــرزی به فکر چی است ؟؟؟؟؟

>>>   حزب جمعت میخواهد که دوباره دلی صیاف را بدست بیاورند و از آن سویی استفاده کنند که در این کار موفق نخواهد شد چرا که کرزی صاحب این اجازه را به صیاف صاحب نخواهد داد و صیاف خود هم نمی خواهد به عبدالله همکاری کند چرا که عبدالله کامیلن خود شانرا به دامن آمریکا اندخته و صیاف از این کار عبدالله خوشش نمياد
جوزجانی

>>>   جوزجانى صاحب املاى تان بسيار ضعيف است!!!

>>>   بلی قبول دارم که املایم ضعیف است ولی قبول ندارم که مفهوم نوشته های یم ضعیف باشد قصد دارم تازنده هستم از هر تریق که شده ...که بناحق بر حق و حقوق مردم و قومم چمبر زدند تاآخرین قطره خونم مبارزه کنم
جوزجانی

>>>   اقای حکیمی: براستی!!!!!!

>>>   بلی قبلا هم امتحان داده است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است