اشتباه ما پیروی از غربی ها بود
من فکر می کنم به عجله رفتن به طرف بازار مطلق آزاد اقتصادی که غربی ها می خواستند، اشتباه ما بوده در آن وقت. ما هم به این فکر بودیم که شاید این به خیر افغانستان بوده باشد ولی بعدتر دیدیم که به خیر افغانستان نبود 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۱    ۱۳۹۴/۶/۱۳ کد خبر: 101906 منبع: پرینت

حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور در یک گفتگوی ویژه با طلوع ‌نیوز در مورد حمایت از حکومت وحدت ملی، موافقت نامه‌ امنیتی با امریکا و سیاست دوگانه‌ امریکا در قبال پاکستان و دهشت افگنی صحبت نمود.

وی در بر برنامه‌ی "سیاه و سفید" که توسط سمیع حامد گردانندگی می‌شد، در باره‌ی اینکه آیا وی در زمان حکومت‌اش رشوه پیشنهاد شده بودد یا نه، گفت که وی رشوه پیشنهاد شده بود اما از سوی خارجی‌ها.
در باره‌ی مشکلات در جریان ریاست جمهوری وی و هم‌چنان در باره‌ی بزرگترین اشتباه وی، کرزی چنین گفت: " فکر می‌کنم به عجله رفتن به طرف بازار مطلق آزاد اقتصادی که غربی ها می‌خواستند، اشتباه ما بوده است. ما هم به این فکر بودیم که شاید این به خیر افغانستان بوده باشد ولی بعدتر دیدیم که به خیر افغانستان نبود."

وی افزود: "تصامیم بسیاری گرفتیم. بعضی از آن ها بسیار سخت بود و نا خوشایند. حالات بسیار زیادی آمد که ما را وادار به این می‌ساخت که تصامیمی بگیریم که به آن ابداً دید مثبت نداشتیم. یکی از تصامیم بسیار مشکل ما تصمیم در مورد قرارداد امنیتی با امریکا بود که بعد از دو سال غور و مطالعه‌ی دقیق بلاخره به این نتیجه رسیدیم که این قرارداد تا روزی که امریکا به افغانستان تهعد صلح نکند، به خیر افغانستان نیست. یک فیصله مشکل بود."

در مورد حکومت وحدت ملی، وی گفت که رییس جمهور غنی انتخاب وی در انتخابات گذشته‌ در کشور بود.
وی گفت: "من به حیث یک رییس جمهور بازنشسته‌ی افغانستان، در این مورد باید اظهار نظرم بسیار با احتیاط و در پشتیبانی دولت باشد. وظیفه‌ی خود می‌دانم که دولت افغانستان را تقویه کنم و به همرایش باشم، و در آوردن یک فضای مثبت به کشور هرچه از دستم پوره باشد آن را انجام دهم تا مملکت ما آرام شود."

در باره‌ی اپوزسیون سازی و تشکیل حذب وی گفت که استعداد این کارها را ندارد.
وی افزود: "من اپوزسیون سازی و حذب سازی را یاد ندارم. همین ترفند را یاد ندارم و در اپوزسیون سازی هم هیج استعداد ندارم. در جور کردن و با مردم بودن ویکجا شدن و اتحاد و اتفاق این همه را یاد دارم؛ مخالفت و تفرقه را یاد ندارم. آن کار را هیچ وقت نمی‌کنم."

در باره‌ی موافقت‌نامه‌ی استخباراتی میان سازمان‌های استخباراتی افغانستان و پاکستان، وی گفت: " گفتیم که این به ضرر منافع افغانستان است و این باید لغو شود و در آینده هم چنین چیزی تکرار نشود، و حالا هم به این موقف خود ایستاد هستم که این تفاهم نامه امنیتی بین امنیت ملی افغانستان و آی اس آی پاکستان به خیر افغانستان نیست، چون افغانستان باید یک کشور مردم سالار باشد، کشوری باشد که در آن امنیت ملی افغانستان در زنده گی مردم افغانستان هیج دخالتی نداشته باشد جز فراهم آوری امنیت خارجی شان، که کشور متضرر نشود از بیرون."
وی گفت: "با ملت پاکستان که ملت برادر و عزیز ماست، به تمام معنی دوستی می‌خواهیم. ملتی است که به مردم افغانستان به آغوش باز خانه داد جای داد و مهمان نوازی کرد. با سیاسون مُلکی پاکستان، به تمام معنی دوستی داریم و آن ها آرزوی خوبی به افغانستان را دارند، ولی ما بین ملت پاکستان تنها چیزی که عسکر و استخبارات پاکستان کرده فرق می‌گذاریم. همین قدر که ملت پاکستان با ما دوستی کرد، استخبارات آن در خدمت به قوت های بزرگتر، و برای اهداف خود در افغانستان ظلم کرد. امید وار هستیم که آن ها خود را اصلاح کنند. با آن ها هم دشمنی نداریم ابداٌ، اصلاح شان را می‌خواهیم، بهبود وضعیت شان را می‌خواهیم."

وی در ادامه گفت: "اینها از ما رسمیت خط دیورند را می‌خواستند، ما برای شان واضح گقتیم که این ممکن نیست. ابداً ملت افغانستان این را نمی‌پذیرد. این ها می‌خواستند که سیاست خارجی ما را حد اقل در مورد هند کنترول کنند. ما ابدا به این موافق نبودیم و نیستیم و نه ملت افغانستان می‌پذیرد."
وقتی از وی در مورد روابط میان امریکا و پاکستان، وی بیان داشت که این دو کشور با هم روابط دیرینه دارند که به ۶۰ سال می‌رسد و پاکستان در این مدت برای اهداف آن‌ها کار می‌کند.

کرزی گفت که وی هنوز نمی‌داند که امریکا درافغانستان کدام هدف را دنبال می‌کند.
وی افزود: "کاشکی کشف می کردیم. ولی کشف نکردیم. خوب ذهنیتی داریم و شک هایی داریم، آن شک ها را ما حد اقل هشت نه سال می شود که با امریکا در میان گذاشته ایم. در مورد آن صحبت کردیم. پیام ما به امریکا این است این در زمان حکومت ما بود و این است که امروز تکرار می‌کنم که اگر امریکا در این منطقه برای اهداف گسترده تر سوپر پاوری خود آمده، افغانستان به حیث یک کشور غریب و بیچاره توان مقابله با این ها را ندارد. امریکا در حالی که پشت اهداف خود می تواند برود، نباید منفعت افغانستان غریب و بیچاره را برای آن اهداف خود زیر پا کند"
وی گفت: "جنگ در خاک ما جنگ منافع بیگانه است. منافعی که در ان مردم افغانستان کشته می شوند. این حالا واضح شده. اگر جنگ علیه تروریزم می بود حال ما نتیجه ای می داشتیم. سیزده سال می‌شود که جنگ علیه تروریزم ادامه دارد و تروریزم زیاد شده می رود، نه تنها در افغانستان بلکه در کشورهای دیگر اسلامی و در همسایه های ما مثل چین، روسیه و جاهای دیگر. پس جنگ جنگ منفتعت ها است."

وقتی از وی پرسیده شد که وی امریکا را دوست می‌داند یا دشمن، کرزی گفت: "امریکا کشور بسیار بزرگ جهان است. ما با ملت امریکا دوستی می‌خواهیم. و از کمک های شان با افغانستان تشکر می‌کنیم، اما دید ما در مورد اعمال حکومت امریکا فرق دارد. از سیاست دوکانه شان انتقا داریم ما یک روش روشن می‌خواهیم که در آن خیر افغانستان تضمین شده باشد که همانا ترقی و امنیت در افغانستان است."
وی گفت که اولین باری که به وی پیشنهاد شد تا موافقت‌نامه‌‌ی امنیتی را با امریکا به امضا برساند، سال ‌۲۰۱۲ میلادی بود و پس از آن حکومت وی در مورد آن به گونه‌ی جدی غور و بررسی کرد.

رییس جمهور پیشین گفت که وی از خارجی ها چیزهای زیادی شنید است.
وی افزود: "در مورد این که وی چیزهایی از مقام های امریکایی در افغانستان شنیده است، و اینکه این چیز ها چه بوده وی گفت: "چیزی که از آن ها شنیدم در سال ۲۰۱۳ گفتند که ما باید سیاست خارجی خود را مخصوصا با هند زیر اثر پاکستان بسازیم. چیز دیگر این بود که من از آن ها سوال کردم که اگری بمی در کابل و یا در یکی از ولایات افغانستان منفجر شود در آن زن ها و طفل های کشور ما کشته شود آیا این تروریزم است؟ آن ها گفتد که نه این تروریزم نیست. گفتند ترویزم زمانی می شود که منافع امریکا در خطر شود. باز من سوال کردم که اگر از سوی پاکستان سه هزار نفر بالای والایت پیتکای حمله کند گفتند که این ها مساله بین شما و پاکستان است."
وی گفت که این گونه اظهار نظرها وی را واداشت تا موافقت نامه‌ی امنیتی را با امریکا امضا نکند، البته تا زمانی که امریکا در افغانستان صلح را ایجاد کند و سیاست خود را در قبال پاکستان و دهشت افگنی روشن سازد.

در مورد داعش وی گفت: "تا که حرکت‌های تروریستی پشتیبان بیرونی نداشته باشند عمل کرده نمی‌توانند. دلیل عمده ملت ها مداخلات بیرونی بوده. در افغانستان طالب در هر قریه و ولایت است. این که آن ها برضد افغانستان استفاده شدند مساله جدا است اما آن ها از خود ما هستند. برادران ما طالبان خود را از چنگال حسارت بیرونی رها کنند و ملت خوت را بیایند از رنج رها کنند."

در باره‌ی بزرگترین اشتباه وی در زمان ریاست جمهوری اش، کرزی گفت: "من فکر می کنم به عجله رفتن به طرف بازار مطلق آزاد اقتصادی که غربی ها می خواستند، اشتباه ما بوده در آن وقت. ما هم به این فکر بودیم که شاید این به خیر افغانستان بوده باشد ولی بعدتر دیدیم که به خیر افغانستان نبود. پسان باز تغییراتی آوردیم، و کوشش های برای اصلاح آن کردیم، از دید من اشتباه بود."

در باره‌ی سه کار مهم در جریان حکومت خود، کرزی گفت: "سه چیز است. این که افغانستان دوباره خانه تمام مردم افغانستان شد، تعلیم جوان های افغانستان، و دیگر آن آزادی بیان است."
در مورد این که شما یک اداره فاسد را به میراث گذاشته اید، وی گفت: "من موافق نیستم. ۱۴ سال پیش افغانستان حکومت نداشت و اداره اصلا نبود. هیچ وسایل اداری و هیچ نهادی در کشور نبود و ویرانه ای بود. ما اداره ای را به حکومت جدید سپرده ایم. اداره سازی کار آسانی نیست. اداره سازی فرد ورزیده، تجربه دار و قانون درست می خواهد ما این اساسات را گذاشته ایم."

در باره‌ی اینکه حکومت وحدت ملی چهار سال باقی مانده‌خود را تکمیل خواهد کرد یا نه، وی گفت: ما باید کوشش کنیم که تکمیل کند. افغانستان نباید آزمایشگاه باشد، نه برای اهدااف خود نه برای اهداف خارجی ها. پس به هر قیمت که شده باید کمک کنیم و بگذارریم که دوره خود را تکمیل کند"

در یک بیان خوشبینانه، کرزی بیان داشت: "افغانستان سال ۲۰۲۰ را یک افغانستان با عزت، با وقار، آزاد، خوب به یک شرط این که ما به گفته‌ی شعر زیبای اقبال عمل کنیم که می‌گوید: خدا آن ملتی را سروری داد که تقدیرش به دست خویش بنوشت... به آن ملت سروکاری ندارد که دهقانش برای دیگران کشت، اما در باره‌ی افغانستان باید این طور بگوییم: به آن ملت سروکاری ندارد که نخبه‌گانش برای دیگران کشت. اگر این طور کردیم کامیاب خواهیم بود."

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جلالتمآب کرزی زنده و سرفراز باد. ایشان به نسلی از سیاستمداران افغانستان تعلق دارند که امروز تعداد شان در کشور انگشت شمار است.
گلداد

>>>   کرزی صاحب حقیقت را نمیگوید از اشتباهات مثلا افرادی مانندضرار احمد مقبل را وزیر خارجه تعیین کردن کاردرستی بود؟؟ یا کریم خرم را به ارگ بردن ودر کنارخود نشاندن ویا بیست مرتبه به پاکستان سفرکردن همه اشتباهات بوده یا اینکه فعلا میگوید مردم پاکستان برادر ماست حتی دکاندار باغبان و چوپان پاکستانی دشمن ماست همین اعضای حکومت و استخبارات هم از مردم پاکستان اند صد هر مقام حکومتی پاکستان تعیین و.برطرف شوند هریک سیاست ضد افغانی راپیش میگیرد چون این کار منافع ملی شانرا تامین میکند بنا هیچ پاکستانی دوست ما نیست
( ر )

>>>   محفل جناب کرزی را که تلویزیون طلوع ترتیب داده بود تا اخیر مشاهده نمودیم از همین حالا غربی ها که طلوع هم جزئی از برنامه غرب است به قهرمان سازی رئیس حمهور اینده کمپاین مینمایند گویا اقای کرزی به ظاهر خودرا ضد غرب وقهرمان جلوه میدهند وگویا ایشان از چندین سال بدینسو با غرب میانه ای خوبی نداشته اند ولی تا جای که ما غرب را میشناسیم انها مخالف را قبول ندارند وهیچ مخالفت را تحمل ندارند صدام را وقذافی را و... وحتی داکتر نجیب همه را به دلیل مخالفت از بین بردند همچنان کسانی را که غرب انتخاب نموده اند وانها را از طریق هلیکوبتر به میدان بگرام اورده اند سرسری وتصادفی نبوده بعد از سالها امتحان وتجربه وتحقیق عناصر خودرا رویکار می اورند یکی از دوست ها برایم حکایت کرد که از سالها قبل یک لیست از شخصیت های غربی را نظر خواهی میکردند که این اقا در صدر جدول قرار داشتند اگر این ارشادات واقعیت داشته باشد باید به انتخاب وبرنامه ای بزرگترین قدرت جهان بی اعتماد شد در حالیکه چنین نبوده هر انچه اقای کرزی علیه غرب میگویند باجازه وهدایت خود انها است وحتما ایشان بار دیگر به ارگ میروند وبهترین مهره ای غرب هستند اما ملت دیگر باین ترفند ها فریب نمیخورند وبسیار مسائیل را درک مینمایند وبه زبان حال میگویند
به هر رنگی که خواهی جامه میپوش
من از طرز خرامت میشناسم
خوبست با ان قیافه که هستند بمیان ایند دیگر مردم با خارجی حساسیت ندارند در میان ایجنت ها بهترین شان راانتخاب میکنند در اینده های نزدیک شخصیت مستقل وازاد را سراغ نداریم هرکه بیاید ان را می اورند این رای گیری وانتخابات وصندوق گذاشتن ها در دوسه دوره معلوم شد که خدعه ای بیش نیست بهتر انست که ان ملیون ها دالر را که اقای کرزی وزاخیل وال ذخیره نموده اندبه پروژه های عامالمنفعه مصرف کنند و باعث زحمت ملت نگردند چیزیکه بسیار عجیب به نظر امد تزکیه ای برادران خود بود که انها خلاف واقعیت از انها توصیف نموده ایشان را تبرئیه کردند خلاصه همه انچه فرمودندیک درصد هم واقعیت نداشت همه صحنه سازی ومجلس ارای بیش نبود
تبنگ چی

>>>   همه حرف های هوایی و بې فائیده ، اګر رئیس جمهر وطن را دوست میداشت ، و در غم مردم میبود از ریاست جمهوری استعفی میداد و باید به حکومت بې بند و بار خویش ادامه نیمداد . حالا که هر چه میګوید فایده ندارد

>>>   جناب کرزی اینکه بازار آزاد را اشتباهش دانست گپ کاملا دقیق بود چون دولت افغانستان جایداد خود را از دست داده بیک دولت چند تامافیا مبدل گشت که اجاد حکومت تصمیم گیرنده را دچار مشکل ساخت ادامه جنگ هم جنگ مافیا مبدل شده که هریک میخواهدافغانستان رابه تنهایی بخورد.اما جناب کرزی درتمام امور کشور نقش تماشابین را داشت همانطوریکه ظاهرشاهبه سن 12 سالگی پادشاه شد و چهل سال دوام داشت چون حکومت بدست زورگویان محل بوده حکومت تماشابین بودبلاخره جریانهای سیاسی ناراض وضعیت رابه رقابت برسرکشور بی صاحب گردانید. پس موجودیت جناب کرزی درنقش ریس جمهور کشور مفهوم بی صاحبی مردم افغانستان بودکه هرکشور مافیای خودراایجادکرده جنگ نیابتی آنهاهنوز در مقدمه قراردارد.
من که درقریه سرحدی کشورهستم درمحل خودموجودیت حکومت مرکزی راهنوزاحساس نکردم .پس حکومت کرزی صاحب اصلاحکومتی نبود ....
قره تاش

>>>   انشاالله که افقانستان اباد و ازاد را ببینیم
رضا ازتهران .ایرانی

>>>   باشنیدن برنامه ای تلویزیونی طلوع معلومات های غلط ونادرستی که در مورد اقای کرزی داشتیم اصلاح وسوئ ظن های ما وبسیاری از هم وطن ها مرفوع گردید ما شنیده بودیم که اقای کرزی بهترین انتخاب وسنجیده ترین انتخاب غربی ها هستند وباز میگفتند که مهره های غربی مطیع وفرمان بردار ووفادار به ارمان ها ومنافع انها میباشد ولی معلوم گردید که جناب کرزی شخصیت ازاد ومستقل ووطن پرست وملی اند ما شنیده بودیم که برادران اقای کرزی در فساد واستفاده جوی منهمک بوده زمین های دولتی را در قندهار شهرک ساخته واز کابل بانک وسمنت غوری ملیونها دالر استفاده جوی نموده اند واز پولهای شهرک عینو صدها ملیون دالر ذخیره اندوزی کرده اند ولی ایشان گفتند که برعکس برادران شان خدمت نموده اند وقندهار را اباد وعمران کرده اندواشخاص پاک وبی الایش هستند وزمین های را که شهرک ساخته اند از میراث مرحوم ومغفور پدربزرگوارشان مانده است ما شنیده بودیم که اقای گرزی وگروپ شان بسیار با غربی ها مذاکره نموده وپیشنهاد نموده اند که در برابر امضای قرار داد امنیتی قدرت را ادامه دهند اما غربی ها این شرط را نپذیرفتند وگفتند حد اقل برای یک دوره به شکل ظاهری هم که شده شمادر عقب پرده باشید ما شنیده بودیم که استخبارات خارجی هر ماه ده ها ملیو.ن دالر را به اقای کرزی میدادند وایشان ان ر ا ذخیره نموده برای مصارف اینده ای خود وفامیل شان در انتخابات های اینده بکار می برند ولی معلوم شد که مجموع این کمک ها صدها ملیون دالر نبوده بلکه چند ملیون دالر محدود بوده است ما شنیده بودیم که هرگاه مهره ای از خارجی ها تمرد نماید وعلیه انها جبه گیری کند زندگی برایش سخت ودشوار میگردد وادمه ای حیات ناممکن میشود ام دیدیم اقای کرزی با جرئت وبا اطمئینان سخن میگفتند واز موقف خود دفاع مینمودند وهیچ هراس هم نداشتند چنان فکر میشد که خود خارجی ها برایش گفته باشند که خودرا مترقی ووطن دوست وازاد جلوه دهد تا دور بعدی انتخاب شان سهل تر گردد ماشنیده بودیم که گریه های اقای کرزی بخاطر از دست رفتن قدرت واتمام دوره ای قانونی انها است اما گفتند که ایشان بخاطر درد ملت وتمامیت ارضی کشور گریه سر می دادند چیزی که تا هنوز قناعت ما را نتوانست حاصل نمایداین بود که هرگاه راست باشد که خارجی ها برایشان پیشنهاد نموده اند که در برابر امضای قرار داد امنیتی به حکومت خود ادامه دهند ایا قانون اساسی را تعدیل میکردند ویا لوی جرگه برقرار میشد ویا چطور ؟ مگر دنیا نمیگفت که در افغانستان قحط الرجالی است ویا خارجی ها تنها ایشان را دارند دیگر خدمتگذاران وسر سپرده هاشان چه شد؟و...مگر اینکه انطوریکه فرمودند زور وقوت ایشان بیشتر از دیگران بوده باشد ؟ما میشنیدیم که ایشان همه روزه در فکر رسیدن به قدرت ورفتن دوباره در ارگ بوده همه روزه برای مردم ومراجعین میگویند که به حرف دیوانه ها واطفال {عین وغین }فریب نخورید ما خود کار مینمایم وحکومت میکنیم ولی انها گفتند که ایشان اصلا قدرت را دوست ندارند اگر دوست میداشتند چرا قدرت را رها کردند ؟ولی نگفتند که اگر میخواستند بمانند به کدام ماده ای قانون استناد می جستند ؟ و....
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   آیاموضوع کابل بانک را اشتبـــــــاه نمــــیـــــــــــداند ؟؟

>>>   این گپ ها همه لا و لعب اند. کمی دقت هم به انسان خوب است. کسی که خود بدست امریکا برای یک هدف معیین به کرسی ئ نشانده شده است و 20 تا 30 سال عمرش را با امریکا کار کرده حالا از خوب و بد گپ میزنه. کشوری که معاش معلمینش را بدون کمک امریکا داده نتواند به هیچ وجه نمی تواند از آزادی و خود ارادیت گپ بزند. ـتاسیس این کشور در 270 سال پیش توطئه ی انگلیس بیش نبوده است. کرزی خان میگوید که به من رشوت پیشنهاد شده بود اما آنرا رد کردم. این عوامفریبی در ردیف پائین است. خود این شخص در زمان کارش بنام رئیس جمهور گفته بود که امریکائی ها سالانه 60 ملیون دالر به اختیارش میگزارند . این پول را او به هر کسی که بخواهد میدهد. اکنون هم کرزی برای راهکار های آینده ای امریکا نشسته است. هر گاه که دستگاه ع و غ از کار بافتد پس از آن مهره ئ نو به صحنه می آید.

>>>   اقای کرزی یک خاین ملی است طالبان را که قاتل مردم ماست ۷۰۰۰ انها را از حبس رها کرد که دوباره به کشتن مردم ما ادامه دادند فساد را ترویج داد و فامیل اش بزرګترین دزدان و قاچاقیان مواد مخدره بودند با امریکا دشمنی کرد و از پول امریکا برای میرویس جان شیر میخرید این نمک ارام با دشمنان ملت ما دوستی کرد فساد و رشوت و غصب زمین و قاچاق مواد مخدر و ... افراطی را تقویت کرد و اماده کشتن فرخنده ساخت این همه میراث این ریس جمهور خود فروخته و وطن فروش است از نقطه نظر سیاسی و اسلامی و زراعتی و اقتصادی و غیره مملکت را به قهقراه کشید کرزی باید اعدام شود که این ارزوی اکثر مردم ماست
بصیر نظری

>>>   (تاسیس این کشور در 270 سال پیش توطئه ی انگلیس بیش نبوده است) انگلیس پس از جدا کردن شهر هرات از ایران در حدود 150 سال پیش کار جداسازی خراسان شرقی از ایران کبیر را کامل کرد و نام قلابی افغانستان را هم انگلیس اختراع کرد و بالای این کشور گذاشت. 270 سال نیست بلکه 150 سال است که کلمه افغانستان را انگلیس اختراع کرده. در افغانستان لاطائلات را منحیث تاریخ در کله اطفال می کنند.

>>>   مــــولانا هــای ترورست پاکستانی در برابر سیاست حکومات شان که با انگریز امریکا چین دوستی دارند هیچ اعتراضی ندارند اما برای... افغانستان میگویند دوستی با کفار جایز نیست!
صدراعظم قبلی پاکستان گیلانی در سفرش به چین بودائی گفت : دوستی ما با چین مانند عسل شیرین است مانند کوه محکم است مانند بحر بیکران است ! رئیس جمهور فعلی پاکستان درسفرچندذروز پیش به چین گفت ما برادران آهنین هستیم ! بودائی هارا برادر می خواند !چرا مولانای ترورست سمیع الحق وپضل الرحمن اورا از اسلام آگاه نمیکند واعتراضی ندارند؟؟اگر افغانستان بنابه مجبوریت از امریکا یا کشورغربی تقاضای کمک کرد ترورست های پاکستانی میگویند با کفارمجاز نیست !اگر براستی اسلام اینطور گفته پاکستانی ها چرا از همه بیشتر با کشورهای دوستی میکنند که حتی صاحب کتاب هم نیستند مثلا بت پرست ها !
( ر )

>>>   سلام به همه ملت بزرگ متدین افغانستان .سلام به کرزی صاحب .کرزی صاحب مهربانی کرده که اشتباه ما پیروی از غربی ها بود.جناب کرزی صاحب چرا بخود نمی آئید چرا واقعیت هارانمیگوئیدچراازواقعیت هاگریزمیکنیدچراازواقعیت هاچشم پوشی میکنید.چرابه عوض صداقت هابه خیانت هاروی می آورید.من خلاصه خلاصه اشاره میکنم اگرحرف اشتباه گفتم مراملت بزرگم پیداکنندبه دارآویخته کنندخونم بخشش به ملت عزیزم است.کرزی صاحب؟شماکه درروزهای اول من خودم درپل بنگی بودم جبهه داشتم برضدطالبان درجای ذکرشده درنبردبودم .طیاره های ایتلاف کوه های ولسوالی خان آبادکه درآنجاطابل هاسنگرداشتندهدف قرارمیداد.صبح همان روزماشهرخان آباوولایت کندزراتصرف کردیم.شماجناب درکوه های ارزگان بودید.دررودیوی بی بی سی صدای گپ شمابسیارکم جرات درشهرکندزبودیم شنیدیم.ومردم میگفتندکه شایدهیمن نفرریس جمهورشود.دقیق معلوم هم نبود.شماکه قبل شدیددربن آلمان شماراطیاره های خاصی امریکائی ازکوه های ارزگان برداشت بایدمیگفتیدکه که من باملت خودم مشورکنم مراشماکجامیبرید.بخاطرچه میبرید.درآنوقت نشه ریاست جمهوری درسرت زدازخودبیخودبودید.چشمانت پرده دالرپوشاندخلاصه درارگ ریاست جمهوری دیسانت شدید.بسیارمهیم گپ بودکه ازگفته ماوشماباتربودوازدیدوفهم ماوشمابالاتربودازواقعیت نگذریم.ریس جمهوربرحال بودشمابالایش آورده شدید.و13سال یک عمراست حکومت کردیددرروزهای اول که درریاست جمهوری پهیره دارهای شماوتلاشی هامردم افغانستانراومراجعین راامریکائی هاوسگ های امریکائی هامیکردند.اگرازیادت نرفته باشد.آنوقت همه خارجی هاخوب بودهمه کارشان خوب بود.پیروی وتعهدشمااشتباه نبود.حالادرسال 14ویا15.اشتباهات شمامعلوم شده است .کرزی صاحب به شمااشتباهات اصلی شاکه صدهااست یکی آنرابیان میکنم که اشتباه بسیاربزرگ وخیانت بزرگ به ملت مظلوم افغانستان است.که تاقرن هاازاین مصیبت دردناک وغم انگیزاین ملت مظلوم ازاین اشتباه وخیانت بزرگ شمارنج میبرندوبه خاک وخون کشانده میشوندشهیدمیشودبی خانمان میشونددربدروخاک بسرمیشونداطفال شان بی سرنوشت وباردوش جامعه میشونداگراشتباه میگویم به من همه ملت بزرگ نفرین بفرستند.کرزی صاحب زمانی که شماریس جمهورشدیددرافغانستان طالب وجودنداشت .بیشترجاه های افغانستانراطالب تصرف کرد.وکدام کوشه وکنارکه باقی مانده بود.شماتعدادزیادی اززندانی هاراازهمه زندانهای کشوروبخصوص ازبگرام رهاکردیدکه همه دیدندوشنیدند.که هریک ازآنهابرادران ناراضی شماهستندکه اززندان آزادشماکردیدهمه آنهادرذات خودونزدباداران خودبه واقعیت هرکدام شان قوماندانهای برحال هستندکه شما2000قوماندان رااززندان رهاکردیدکه حالاهمه شان قوماندان هرجبهه درهرولایات هستند.که سرمیبرند.تکرارمیکنم که قرن هااین خیانت بزرگ شماادامه خواهدداشت .این است اشتباه بزرگ شماکرزی صاحب درحالی که همه این 2000نفررانیروهای امنیتی ونیروهای امرایکائی هابه بسیارمشکل وخون دل خوردن به زندان آوردند.وهمه شان آدم کش تروریست ماین گذاروغیره بودندکه دستگیر شده بودند.احترام به همه ملت بزرگم وکارمندان محترم شبکه afghanpaper.
عبدالله ازکابل زیباسربازاردوی ملی شماملت عزیز

>>>   کرزی منشأ تمتم چالشهای اجتماعی و اقتصادی در کشور است. ما هم اول به این فکر بودیم که تو به نفع کشور هستی اما معلوم شد مضر تذ و مفسد تر از تو در کشور نبود.

>>>   نظر آقای تبنگ چی را صد در صد تائید میکنم.این مداری بدون اجازه امریکا هرگز حرفی نخواهد گفت. اینهمه سخنان برای آماده ساختن اذهان مردم عوام است، برای مقام آینده کرزی. او برای امریکا هنوز مُهره سوخته نیست. چنانچه دو سال قبل از روی کار آوردن غنی، امریکا شایعاتِ را به راه انداخت، که گویا غنی "مرد متفکر دوم جهان" است. اما نگفتند، که "مرد متفکر اول" کیست، تا کسی غنی را به آن فرد مقایسه نکند و چلوسافش از آب در نیاید. فقط میخواستند که اذهان مردم را آماده آمدن این ...بسازند، که ساختند.

>>>   کرزي صاحب منظور مردم را نفهميدي مثلآ پول ها ی ازجامعه جهانی به عنوان بازسازی افغانستان در دسترس شما قرارداشت با دولت فاسد آن وقت که جنابعالی در رسش قرار داشتید برای آبادانی مملکت خرچ میکردید نه اینکه با حکومت فاسد خبیث وآن عده...که داخل ارگ دوری خودت جمع کرده بودی حیف و میل میکردی .شما باید کاری خودرا انجام می دادید درمورد آبادانی مملکت رنج کشیده ما .اگر بگويد وابسته به غرب بودم اینکه دلیل نمیشه .پاکستان و ترکیه خیلی کشور ها است که با غربی ها اند اما دولتمردان اش به پیشرفت کشور ش توجه زیاد داشته و دارند

>>>   من از ایشان دو سوال دارم :
1)کسی از ایشان سوال نکرد که جناب کرزی جناب شان سوال نکرد که از کدام پول مصارف زندگی خودرا پیش می برد ؟
2) آیا گاهی بفکر زیر دستان، کارگران و مامورین که باز نشته میشوند چطور زندگی خودرا پیش میبرند از کدام پول ایجاب میکند تا نزد خود به اصطلاخ سر به گریبان خود برده اند و گاهی وجدانآ متوجه این مشکل شده اند؟
در طریق نفع خود کس نیست محتاج دلیل
بـــــــــی عصا راه دهن معلوم باشد کور را
درد دل یک کارمندان سابقه دار که در زندگی نه رشوت خورد و نه خیانت کرد، ولی حال به نان شب و روزش احتیاج اند.....وای وای به .........

>>>   کرزي صاحب شما حالا زنده ای به اسم ریس جمهور با ز نشسته مردم شما را نفرین و لعنت ميفرستن وای بر آن روز که شما از این دنیا بروید.کرزي صاحب شما باید کاری را انجام می دادید باعث افتخار و نام نیک خودت و کشور میشد.مثل گذشتگان باافتخار ما احمدشاه بابا عزیز. ميروس خان.وغیره شما این قدر غرق دالرو سرمایه که از خارج سرازیر شد . بودید که اصلا این روزها را فراموش کرده بوديد ما افغانها یک مثل داریم میگویند دهاتی بازاری نشود کوپک شکاری

>>>   کرزي صاحب شما در زمانیکه بودید باید آدمها با شخصیت و دلسوز. به وطن ومردم را دوری خودت جمع می کرد ی نه انهايکه با سابقه پلید دستشان به خون مردم آلوده بودبيسواد و تجربه کار را اصلا نداشتن دوری خودت جمع کرده بودی والبته ازقدیم ها گفتن ... به کارش هوشیار است شما آدمهای نالایق ونافهم را در رس قدرت گذاشته بود ی که بتوانی به هداف پليدت برسی

>>>   کرزی صاحب خانه که در زمین سفید ساخته شود آسان است نسبت به خانه تخریب شده. و دولت که شما برجا ماندید بجز از چور دزدی ورهزنی کدام چیزی دیگه نبود. وشما تاکه درقدرت بودید چرا به ضد امریکا حرف نداشتی تو خو از برکت امریکا رئیس جمهور شدی اگرنی کجا پدر رئیس جمهور بود.

>>>   این مهره شطرج خود را رد کیش مات دیده است و باید کمی پرده جهالت را کنار بزند و چهره حقیقی اش را لو که بنده ای بنده بود و ما که بنده خدا هستم و هر چیز را چه خوب و چه بد به خدا نسبت می دهیم انو ن بیچاره هم مانند ما بنده ای بوده که جز اطاعت چیزی در قبال نداشته است شما ها چرا این همه پا پوش درست می کنید و دیگر اینکه تلویزیون طلوع غربی است در افغانستان چه چیر از خود افغانستان است بمن بگوید سلفون انترنیت مایش هواپیما وووو همه از غرب اند از پول غرب تو تغذیه می کنید .

>>>   میخواهد خودش را در تاریخ برایت بدهد
حیران ازتخار

>>>   كرزي+كورزي+لاشرف غني!!!!!!!!! ملت سرزمين ما تو وامثال تورا خوب مي شناسند،تو واشرف غني از نوكران درجه يك via هستيد انها شما را به مقام وچوكي بالآي مردم تحميل كردندهمه ميدانند كه شما از اجنت هاي درجه اول Isi پاكستان هستيدشما اكر چنين نبوديد اين مقام وچوكي را أصلا دروب منيديد چه سرد به بيداري همين غربيه بودند كه بالاي رباني فشار اوردند وقدرت از او گرفتند وبشما تسليم دادندهمه ميدانند وشما از همه بيشتر،كه تو واشرف غني با رأي مردم ريس نشديد،اين رئاسته بشما وأشرف غني تحفه غربيهاست.شما ميخواهيد با اين سخنان خودرا از مزدوج بودن وأجير بودن تبريه كنيد هرگز نخواهيد توانست .حتي پشتونها تورا وأمثال تورا (اشرف غني)مزدور،اجيروبيگانه پرتاب ميدانند چه رشد به اقوام ديگر.شما ها از احمد شاه دراني شروع تا اشرف غني مفلوج وملا عمر كور صفحات سياه وننگين اين سرزمين هستيد.
ثاقب

>>>   ای گپ های اقای کرزی حنا بعد از عید است که باید به دیوار زد. با ای گپ ها برای انتخابات اینده خوده شیرین کرده.

>>>   پیشا پیش غربی ها آمدی و غربی ها را در جاهای معین جای بحای کردی 13 سال حکومت کردی و مافیا را مسلط ساختی و یک حکومت فاشیستی را حاکم ساختی و محالفین دولت را تا پشت در وازه های کابل آوردی و میدان هوای بین المللی کابل زیبا را ناجوانمردانه به نام خود ساختی که همه وهمه در آینده با روی کار آمدن یک دولت ملی جوابگو خواهید بود و تا ابد ریس می بودی که اشتباه کردی و زمین های ملی و دولتی را میان زور اوران تقسیم و به شهرک های شخصی مبدل ساختی و هم سال آن و نیم ریاست جمهوری را تا نیم سرک های موتر ها خانه خود قرار دادی و این اشتباه است واه واه .
زره

>>>   محترم کرزی منحیث زعیم ملی کشور یگانه شخصیت بوده که به گفته خود شان از همه اولتر افغانستان را خانه مشترک همه افغان ها ساخته است و اگر چشم گور تاریک دلان و خائنین و نوکران و جاسوسان اجنبی دیده نمیتوانند چشم تاریخ بینا وگوش تاریخ شنوا است.
وطندار

>>>   ازنظرمن کرزی با همه اتهاماتی که علیه او میشود باز هم یک شخصیت لایق، فهمیده ودیپلمات است وتوانائی ومهارت مذاکره را با خارجی ها دارد وازجانبی هم این را میدانم که وی وطن اش را دوست دارد وبه مردم اش دلسوز است ودرمورد هرچیزیکه صحبت میکند سنجش نموده بعدا بیان میکند و درموقف و زمانی که برایش دسترسی پیدامیکند این استعداد را دارد که از آن موقف واز آن زمان چگونه استفاده کند نمونه اش هم دست آوردهای چند ساله حکومت اش میباشد که وضعیت اقتصادی مردم بالا رفت، علم ودانش به صورت چشمگیری تغییرنمود و رسانه ها وآزادی بیان در کشوری که اصلا چیزی بنام رسانه ر ا نمی شناختند رشد نمود بناء به نظر بنده کرزی نسبت به همه رهبران افغانستان بهترین است وحتی از نظر من او یک نابغه سیاست است. اینکه دوستان ما در بالا نظریات دادند که گویا حکومت به دست امریکائی ها است وکرزی هیچ نقشی ندارد این یک واقعیت است که ما باید بپذیریم اما حقیقت نیست. ازنظر بنده حقیقت این است که کرزی یک شخصیت وطن دوست، افغان وبا احساس است و نسبت به تمام مردم افغانستان یکسان عمل میکند.
امین از هرات

>>>   به نظرم سال ها میشوند که افغانستان وارث حقیقی راپیدا نکرده وهچنان کرزی صاحب بعد ازوقت هوشیار شدند . بخاطر که دراول حکومت اش باید این حقیقت رابه مردم شریف افغانستان میگفتند نه به قاچابران . وو طن فروشان .

>>>   آقای کرزی فقط حرف خود را در مورد خط دیورند تحلیل کند که گفته است: "مردم افغانستان از حق خود نمی گذرند و با مردم پاکستان هم اختلافی ندارند"
آیا منطق انسانی چنین حرف پوچ را در مورد مرز دو کشور می پذیرد؟ راه انسانی امروزملل متحد ، کنوانسیون های آن وشورای امنیت ملل متحد است که افغانستان به آن مراجعه کند ، اینکه چرا مراجعه نمی کند ـ حتماُ اسناد وشواهد ندارد ومیخواهد از طریق انفجار وانتحارو اعمال غیرانسانی بالای پاکستان فشار بیاورد وپاکستان دودسته یک قسمت خاک خود را به افغانستان تسلیم کند، خیلی تمسخرآمیز وقابل خنده است ۰ این افغانستان است که گریه ونالهٔ خود را در مورد خط دیورند به گوش پاکستان میرساند ، نه پاکستان! پاکستان درمورد خط دیورند هیچ مشکلی ندارد ، زیرا منطقه تحت تسلطش بوده واسناد کافی دراختیار دارد و یکبار رفراندوم را نیز درمنطقهٔ پشتون ها وبلوچ ها براه انداخت وهمه با یک صدا گفتند که ما پاکستانی هستیم وبا پاکستان خوش وراضی هستیم واز دولت افغانستان تقاضا داریم که در امور داخلی پاکستان مداخله ننموده وبگذارد که ما به حال خود زنده گی کنیم۰سوال اینجاست که اگرخط دیورند الی پشاور و اتک از افغانستان باشد چرا این عالی جنابان که از داعیهٔ بلوچ وپشتون داد و فریاد میزنند با پاسپورت و ویزهٔ پاکستان عازم آن مناطق شده ودر دروازهٔ تورخم نزد پولیس افغانستان و پاکستان دخولی وخروجی و راجستر مینمایند ۰ کرزی ومتعصبین شؤونیست افغان ملتی باید وجداناً کمی فکر کنند که تابکی بخاطر خط پذیرفته شدهٔ دیورند مردم افغانستان کشته شوند و دو طرف خط دیورند منطقهٔ ترور ، اختناق ، وحشت ، نا امنی ، بی فرهنگی ، جعل کاری وقاچاق وغیره اعمال ضد انسانی در جهان باشد۰ ازنظربنده سه راه و روش اساسی غرض حل این معضله وجود دارد:
۱ ـ لشکر کشی و زور که افغانستان تحمل این کار را ندارد ، زیرا اکثریت مردم افغانستان به این نظر اند که این یک قضیهٔ حل شده بوده ورسماً جزء خاک پاکستان است وحاضر به ریختن خون خود واولاد خود دراین راه غیر معقول نبوده واز تعرض وتجاوز به خاک همسایه ابا می ورزند ، همچنان دولت افغانستان بودجهٔ جنگی دراختیار نداشته و ازهر لحاظ غیرعملی است۰
۲ـ مراجعه به آراء مردم آن طرف خط دیورند(ریفراندوم) ؛ که این کار قبلاً صورت گرفته وهمه با یک صدا خود را پاکستانی قلمداد نموده واز تعلقیت به پاکستان اظهاررضایت نموده وگفته اند و میگویند که ما حد اقل دارای برق ، سرک قیر ، مکتب ، شفاخانه ، امنیت وغیره امکانات زنده گی هستیم درحالیکه درافغانستان نه تنها چنین امکانات وجود ندارد بلکه زنده گی را درآنجاعار میدانیم، همچنان ادعا دارند که اگرشمهٔ ازحیات انسانی آنجا باشد چرا افغان ها به پاکستان مهاجرت نموده ونمی خواهند دوباره به وطن شان برگردند وحتی اکثراُ شناسنامهٔ پاکستانی گرفته وبسیار مایل اند تادختران خودرا به پسران پاکستانی بدهند تا دلیل ماندن دائیمی درپاکستان شوند۰
۳ـ مراجعه به سازمان ملل متحد که افغانستان نسبت نداشتن شواهد ومدارک ازاین کار اباُ میورزد وخود را درسازمان ملل رسوا نمی سازد ، و سازمان ملل هم بدون موجودیت مدعی ومدعی علیه هیچ کاری نمی تواند انجام بدهد ونمی کند؛ چون پاکستان مشکلی ندارد خاکش بدستش هست اصلاً پی چنین یک لجاجت نیست ، پس همه لجاجت ها از جانب افغانستان وشؤونست های افغان ملتی بوده که هیچ نتیجهٔ درپی نخواهد داشت۰
حرف متضاد آقای کرزی که خاک پاکستان گرفته شود ، اما این دشمنی با مردم پاکستان نیست ـ خنده آور وتمسخرآمیز است
خواجه غاری

>>>   برو هر چی که بود ... سر عین وغین شرف دارد .
مسافرجبری

>>>   خوب ریس جمهور بودی
بدخشانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است