نورستانی پارازیت می دهد
هشدار نورستانی به حکومت هشدار نیست بلکه مسخره کردن خود است. کسی هشدار می دهد که صلاحیت کار را داشته باشد اما آقای نورستانی هیچ مشروعیتی ندارد 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۳۷    ۱۳۹۴/۶/۱۳ کد خبر: 101904 منبع: پرینت

سران حکومت وحدت ملی پس از رسیدن قدرت وعده داده بودند که با توجه به تقلب های گسترده و عدم شایستگی کارمندان کمیسیون های انتخاباتی اصلاحاتی را در این نهاد به وجود خواهند آورد. پس از آغاز کار کمیسیون اصلاحات انتخاباتی این اقدام با واکنش کمیسیون انتخابات مواجه شد. احمد یوسف نورستانی به تازگی اعلام کرده است که قانون نباید براساس هوس های شخصی حلقات و افراد خاص تغییر کند. بر باور نورستانی دست های سیاسی در تاخیر انتخابات پارلمانی دخیل هستند. وی همچنین هشدار داده است که اگر کمیشنران کمیسیون انتخابات برکنار شوند اسنادی را رو می کند که برای حکومت خطرناک است. با این حال چرا بحث کمیسیون اصلاحات انتخاباتی به این میزان جنجالی شده است؟

آصف آشنا سخنگوی ریاست اجرایی دولت وحدت ملی در برنامه فراخبر پیرامون سخنان نورستانی گفت: متاسفم که بازهم با توجه به تجربه مردم افغانستان باید روی مسایل پیش پا افتاده بحث شود. البته نیاز است تا برای سلامت دموکراسی کشور چهره های افرادی مانند نورستانی و همکاران وی برای مردم آشکار شود. آقای نورستانی با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تقلب های گسترده در آن اعتبار خود را از دست داده است و به همین جهت مردم به وی و همکاران وی اعتماد سیاسی ندارند.

وی افزود: این راه راه یک شبه نیست. بحث دموکراسی و بحث اصلاحات انتخاباتی بحثی زمانگیر است. دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. کمیسیون اصلاح انتخاباتی کار خود را شروع کرده است و به زودی دور اول گزارش خود را به رییس اجرایی و کابینه ارایه خواهد کرد. بحث اصلاحات انتخاباتی دستور الزامی توافقنامه سیاسی و مساله ای است که دیگر برگشت ندارد.

سخنگوی ریاست اجرایی در مورد عدم بازخواست کمیسیون انتخابات در 10 ماه گذشته گفت: افرادی مانند نورستانی و امثال وی در کمیسیون انتخابات در امانت داری رای مردم از باب اراده سیاسی ملت خیانت کرده است. اگر جای این افراد در پشت میله های زندان نیست به دلیل بزرگواری، گذشت و مدارای رییس اجرایی است که در قبال تقلب و غارت رای مردم صورت گرفته است. اگر این بزرگواری صورت نمی گرفت اینجا نبودیم. جمع کردن این بحران سیاسی صبر و تحمل نیاز دارد.

آشنا، خطاب به نورستانی گفت: وی باید به قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون مستقل انتخابات مراجعه کند. این قانون به صراحت اعلام می کند که هرگاه یکی از اعضای کمیسیون انتخابات به گونه ای عمل کند که منجر به نقض قوانین افغانستان شود بلافاصله عضویت خود را از دست می دهد. این افراد در نشست هایی اعلام کرده اند که در صورتی که برکنار شوند اسنادی را رو می کنند که واقعیت های بیشتری در مورد غارت و تقلب ها را روی میز می گذارند اما با این کار عمق فساد خود را به نمایش می گذارند.

وی ادامه داد: جامعه جهانی نیز از چند ماه پیش بر اساس تصمیم خود به این نتیجه رسیدند که برای جلوگیری از حیف و میل شدن مالیات شهروندان خود در درون یک سامانه فاسد، این پول را باید قطع کنند. هشدار نورستانی به حکومت هشدار نیست بلکه مسخره کردن خود است. کسی هشدار می دهد که صلاحیت کار را داشته باشد اما آقای نورستانی هیچ مشروعیتی ندارد. آقای نورستانی رییس کمیسیون انتخاباتی بود و باید انتخابات را به گونه ای مدیریت می کرد که رای مردم افغانستان به مسیر آرزوهای بزرگ مردم منتهی شود. وی در حال حاضر در ظاهر بر کرسی خود باقی مانده است اما صلاحیت هیچ گونه تصمیم گیری در مساله انتخابات ندارد.

آصف آشنا خاطر نشان کرد: آقای نورستانی قرار است یک بخش از گزارش ابتدایی خود را با دولت افغانستان شریک کند اما در این فرصت برای مختل کردن افکار عمومی پارازیت می دهد. وی ماده 10 قانون تشکیل وظایف را بخواند و بعد در آرشیو تلویزیون طلوع نیوز مصاحبه ای که با آقای مسلم شیرزاد انجام داده است را بازبینی کند، آن زمان اگر وجدان و اخلاق سیاسی داشت بیاید و در مورد انتخابات حرف بزند. اصلاحات انتخاباتی بزرگترین و جدی ترین ماموریت حکومت وحدت ملی است. کاری که جریان دارد. آوردن اصلاحات انتخاباتی و به سامان رساندن سرنوشت سیاسی افغانستان و خلق ضمانت برای سلامت دموکراسی شهروندان با توجه به واقعیت های عینی هستیم کار ساده ای نیست. اصلاحات انتخاباتی خط قرمز حکومت وحدت ملی است و برای جلب اعتماد سیاسی از دست رفته مردم بر پروسه انتخابات باید فساد در سامانه انتخاباتی اصلاح شود.

وی در مورد موانع توزیع تذکره های الکترونیکی گفت: در این مورد سران حکومت باید تصمیم بگیرند. هیچ کسی از عدم توزیع شناسنامه ها راضی نیست. از نظر ریاست اجرایی توزیع تذکره الکترونیکی از لحاظ قانونی، تکنیکی و آمادگی های مالی مشکلی ندارد. مشکل در ارگ ریاست جمهوری است که ملاحظاتی وجود دارد و باید پاسخگوی مردم باشند. ریاست اجرایی از قانون نافذ حمایت می کند و کسی که ملاحظه می کند خود باید پاسخگو باشد. همچنین نباید بر اصلاحات انتخاباتی سیاه نگری قضاوت کنیم. اجازه دهیم این کمیسیون گزارش کاری که انجام داده است را ارایه دهد و بعد قضاوت کنیم.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   زنده دخوباشی آشنا صاحب.

>>>   اقای اشنا
شما سخنګوۍ دولت هستېد ېارېس دولت من وظېفه شما را تا امروز درک کرده نتوانستم.
با احترام هادی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است