جنرال دوستم
بعد از مرگم، ترکها پرچم من را زمین نگذارند!
جنرال دوستم (رهبر دلسوز ترک های افغانستان) افزوده است: باید جوانان ترک (ازبک و ترکمن) تحصیل کنند و بعد از مرگ من، پرچمی را که حمل می کردم به دست بگیرند و این پرچم بر زمین نیفتد. تلاش من این است تا محرومیت هایی را که دولت مرکزی کابل این سالها برای مردم ترک افغانستان رقم زده را برطرف کنم تا ترک های کشور جزو پیشرفته ترین اقوام گردند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۴    ۱۳۹۴/۶/۱۲ کد خبر: 101859 منبع: پرینت

این روزها جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس جمهور مرد اول اخبار رسانه های داخلی و برخی رسانه های خارجی شده که با گفته های خود امید را در دل مردم افغانستان زنده می کند!!!

وی در هفته های گذشته بارها به طالبان پیغام داده که با شدت عمل هرچه بیشتر علیه آنها می جنگند تا شبه نظامیان را از افغانستان خارج کند. در مقابل طالبان نیز بیکار ننشستند و چند بار به جان جنرال سوقصد انجام دادند که خوشبختانه ناکام بود، هرچند عده ای مدعی هستند این ترورها ساختگی و برای کلان کردن موضوع می باشد.

اما جنرال صاحب این بار در گفتگویی با خبرگزاری آناتولی ترکیه، درخواست کرده تا تمام ازبکها و ترکمنهای افغانستان، با عنوان "ترک" معرفی شوند. وی گفته است: در افغانستان ، کلمه ترک از طرف برخی ها پسندیده نمی شود. اما من پیشنهاد می کنم که ترکمنها و ازبکهای افغانستان، با عنوان ترک نامیده شوند.

عبدالرشید دوستم که به عنوان نماینده و بزرگ و رهبر قوم ازبک شناخته می شود، اظهار داشته: بهرغم شروع بازسازی در افغانستان، در مناطقی که "ترکها" زندگی می کنند، طرحهای جدی اجرا نمی شود. خواسته ما از رییس جمهوری و نخست وزیر ترکیه، ساخت مدرسه و بیمارستان در مناطقی از افغانستان است که دولت مرکزی به آنها توجهی نکرده است. ترک های افغانستان خیلی عقب مانده اند. در برخی شهرهای ما مدرسه وجود ندارد. من خواهان کمک ترکیه به ترک های افغانستان هستم.

محترم دوستم (رهبر دلسوز ترک های افغانستان) افزوده است: باید جوانان ترک (ازبک و ترکمن) تحصیل کنند و بعد از مرگ من، پرچمی را که حمل می کردم به دست بگیرند و این پرچم بر زمین نیفتد. تلاش من این است تا محرومیت هایی را که دولت مرکزی کابل این سالها برای مردم ترک افغانستان رقم زده را برطرف کند تا ترک های کشور جزو پیشرفته ترین اقوام گردند.

جنرال همچنین سری هم به سیاست های خارجی زده و گفته است: داعش نه تنها برای افغانستان، بلکه برای آسیای مرکزی و منطقه قفقاز از جمله جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان هم طرح و برنامه دارد. داعش می خواهد کارهایی را که در سوریه و عراق انجام داده است، در این کشورها هم انجام دهد.

معاون اول اشرف غنی برای پیشرفت ترک های افغانستان به درخواست از ترکیه بسنده نکرده و دست به دامن روس ها هم شد و گفت: نیروهای امنیتی و نظامی افغانستان برای عملکرد بهتر در میدان جنگ به چرخبال و هواپیمای جنگی نیاز دارد. اکثر سلاح‌های نظامیان افغانستان ساخت روسیه هستند و وجود این سلاح‌ها برای نیروهای افغانستان ضروری است لذا روسیه نباید در جهت تامین تجهیزات جنگی در قبال ما بی‌تفاوت باشد.

دوستم ادامه داد: هدف اصلی گروه‌های تروریستی برای جنگ در افغانستان، رسیدن به کوه‌های قفقاز، کشورهای آسیای میانه و روسیه است زیرا در میان آن‌ها تاجیک‌، ازبک، چچنی، روسی و غیره وجود دارد. گروه تروریستی داعش و سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (I.S.I) در تلاش هستند تا امنیت کشورهای آسیای میانه را به چالش بکشند به همین دلیل روسها باید به فکر تجهیز نیروهای افغانستان باشند.

به هر حال این گفته های جنرال دوستم طول و تفسیر فراوان دارد که آن را به شما خوانندگان عزیز سایت واگذار می کنیم.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مه میگم جنرال صاخب یکذقیقه از ای ملت کم نباشی.
حوزحاتی

>>>   سلام !
واقعیت های است که از زبان رسا اش میگوید . زنده باد جنرال دوستم

>>>   مارشال دوستم یک رهبر دلسوز برای ترک ها می باشد باید همه ترک ها اطراف مارشال دوستم جمع شده متحد ویکپارچه عمل نمایند .چنین رهبری درسایر ملیت ها ی ساکن درافغانستان دیده نمی شود
با احترام م هزاره ازبغلان

>>>   جنرال پرافتخارکشور واقعاًکه محبوب است درمیان ماه.
سیندورا

>>>   رهبر یکی میباشد هرملت یک رهبرداشته باشد بایک واحد درحرکت شوند پیروزی بیشتر راکسب میکند اگر رهبرچند تا وزیاد شود به هرطرف ملت کش کرده میشود وسوق داد میشود مثل رهبران تاجک هرکدام شان ادعای رهبری دارد خیر رهبر زیاداست خورد کی وپیرو کی است پیرو نبود رهبر جه معنی دارد. رهبران تاجکان -ربانی -عبدالله-عطا-اسمعیل خان-احمدضیا مسعود-امرالله صالح -یونس قانونی- وغیره درهر طرف خود روان است درحالی که نه رهبرهستند نه شده میتواند درملت ها رهبریکی میباشدمتحدانه درحزکت باشد.یعنی فعلا تاجکان رهبرندارد

>>>   بعداز جنرال دوستم ترکها یک رهبر انتحاب کند نه دو یاچند رهبر ویا چند تقسیم شوند.متحدانه مثل امروز درحرکت باشد.
جوانان

>>>   يك سلسله حقايق در حرف هاي جنرال صاحب وجود دارد كه نمي شود انكار كرد، حكومت هاي مر كزي كه هميشه قدرت متمركز بيك قوم بوده به ديگر اقوام ياتوجه نداشتند يااندك بوده است ، واماجنرال صاحب كه خصلت هاي گذشته زمام داران راباتركيبي كه داشتند مي شناخته چرادل به اشرف غني احمد زي بست واز او حمايت كرد ؟به عقيده من اشتباه تاريخي جنرال دوستم است كه ترك تباران فراموش نخواهند كرد،جبران اين اشتباه جدا كردن خط فكري خويش با اشرف غني و ادامه قلع و قمع طالب و داعش خواهد بود،ديگر تبعيت از اشرف غني احمد زي كه مخالف طالب وداعش نيست وبه ساز پاكستان مي رقصد گناه عظيمى خواهد بود كه خدا وملت نخواهند بخشيد.
احمد كابل

>>>   فکر نکنم که شما از رهبران ګذشته ما کرده صاحب حرمت باشید تاریخ ګواه است افغانستان رهبران خوبی را از دست داده است اما بعد از هفته اول حتی یاد از انها نشده شما هم بسیار امیدوار نباشد .
کوهستانی

>>>   اغای دوستم برای خوشی ترکیه این حرفها را میزند در حالیکه اسلام کریموف رییس جمهور ازبکستان بمردم اش طی نطق تلویزیونی گفته بود« بیز ترک یمیس بیز» یعنی که ما ازبکها از نسل ترک نیستیم . راستی از لحاظ ساخت چهره ازبکها هیچ شباهت با ترکها ندارند . اغای جنرال باید تاریخ را خوب بخوانند !

>>>   خداوند بزرگ برای مجاهد کبیر جنرالصاحب دوستم عمر طولانی با صحتمندی اعطا کند

>>>   جنرال دوستم ما ملت افغانستان دوستت داریم
آزاد یکتا از تهران

>>>   واقعا جنرال دوستم واقعیت های عینی جامعه را میگوید دولت در طول 13 سال درمناطق ترک نشین توجه کمتری داشته در رسانه ها هم درجریان جنگ فاریاب وسرپل انعکاس کرده است. زحمات وتلاش بی پیشینه جنرال دوستم درقبال نابود سازی دشمنان مرد افغانستان قابل قدر وستایش است خداوند از سرما کم نکند. زنده باد ابر مرد حکومت وحدت ملی.
بابر بیک کابل

>>>   ...ترکیه خودش نفر پیدا میکند. ترکیه فعلاً در پی ایجاد امپراطوری از دست رفته خویش است و میخواهد از سرحد چین تا آسیای مرکزی و قفقاز تا حاشیه بحیره مدیترانه و اروپا و شبه جزیره عرب، مثل سابق تحت سلطه امپراطوری وی باشد.

>>>   ژنرال دلیر وطن دوست دوستت داریم خداوند سایه ات را از سری ملت دور نکند
ذبیح میهن دوست تهران

>>>   فهمیده شد که در این کشور هرکس دول خود را مینوازد، دوستم هم خود را بقوم خود منحصر ساخت و فعالیتش را متکی به همین دانست...
میهن زرغون

>>>   جنرال صاحب دوستم دلسوزترین رهبر افغانستان است ! ما همه وقت به جنرال صاحب افتخار کردیم و افتخار خواهیم کرد و همه وقت حق مردم شانرا خواست و کوشش کرد.
نقیب الله امانی از ترکیه

>>>   زنده باد ژنرال صاحب دوستم : در کشور فلاکت زده افغانستان تنها کسی که سرش به تنش می ارزد همین ژنرال است ، در آشفته بازار که همه وهمه از رییس جمهور گرفته تا ما مور شهر داری در فکر خیانت هستند : یکی در فکر خوش خدمتی به اربابان خارجیشان یکی در فکر پر کردن جیبشان یکی در فکر تصاحب کردن املاک مردم و... آقای ژنرال در فکر قوم خود است، قوم که در طول تاریخ این کشور جز مظلومیت ومحرو میت سهم ونصیب دیگرد نداشته وهمیشه تحقیر شده ولقب ... را با خود یدک کشیده اند . من خودم از ترک تباران این کشور نیستم اما این ایده آغای دوستم را که می خواهد به ملت تحقیر شده ترک تباران خدمتی نماید وحقوق پامال شده آنها را احیا وملت تحقیر شده اش را آغانماید ، تایید نموده وآفرین می گویم ، خداوند توفیقش بدهد . ای کاش سران دیگر اقلیت های مانند تاجیک وهزاره و... نیز به حد این جنرال فهم ودرک وشعور سیاسی داشتند که قوم ومرام وهدفشان را پاس داشته وفدای چوکی وریاست و... نکنند ، سران هزاره حزب یک پارچه و مستحکم وحدت اسلامی را همانند میراث پدری شان تکه پاره نموده وهر کدام برحکم رانی درقسمتی از قلمرو این حزب ملی هزاره ها دل خوش داشته اند در حال که در میدان عمل به دلیل همین اختلافات دیگر کسی حرفی از آنها نشنیده و به حساب نمی آورند ؛ هر روز ملت هزاره در گوشه گوشه این کشور از مال وجان وحتی ناموس به تاراج می رود ولی از دست این سران بی خاصیت هیچی بر نمی آید ... قوم تاجیک هم تازمان احمد شاه مسعود ملت یک پارچه بوده ودرسر نوشت کشور حرفی برای گفتن داشتند ولی بعد از ایشان این ملت هم به مرور زمان استحکام ویک پارچه گیشان را ازدست داده اند تاجای که مثل هزاره ها در حال از هم پاشیده گی هستند ... اما ژنرال دوستم از زمان که در عرصه سیاسی کشور عرض اندام نموده است ، از زمان حکومت کمونستی تا الان ، قوم خودش را تا جایی که قدرت داشته در عرصه سیاسی ونظامی یک پارچه نگداشته وخوب رهبری نموده است ، اما چون سیاست و نظامی گری هم باید متکی به پشتوانه علمی باشد ... آغای ژ نرال این ضرورت را نیز به خوبی درک نموده است که قابل تقدیر است . خداوند همه مشتاقان به علم وفرهنگ را یاری نماید تا از چنگ اسارت دیو بد سیرت جهل وتعصب وتفکر پست ومنحط طالبانی وداعیشی گری رهایی یابند . آمین یا رب العالمین بنده خدا
از ولایت میدان وردک

>>>   اگر وضع موجود ادامه یابد،جنرال دوستم سفارش خوبی کرده است چون خود حکومت هم باور ندارد که دولت به همه تعلق دارد؟

>>>   من فکر می کنم افغانستان قبل از هر چیز به اتحاد ملی و نقد منصفانه تاریخ دویست ساله خود نیاز دارد ، زمان آن رسیده است که بزرگان اقوام و طوائف جدای از علقه های قومی و قبیله ای به مصالح کلی یک مملکت به نام افغانستان بیندیشند و به آن عمل کنند . اینکه افغانستان از ظرفیت کشوری مانند ترکیه برای ساختن و آبادانی کشور خود بهره ببرد در ذات خود بد نیست . اما شرط آن این است که اینگونه نظرات و عملکرد ها از یک نقطه متمرکز به نام حکومت ملی و مرکزی صورت بگیرد و گرنه اگر قرار بر آن باشد که ازبک ها از ترکیه کمک بگیرند و هزاره ها و تاجیکان هرات و سیستان از ایران و پشتون ها از پاکستان و عربستان این می شود همان راه غلطی که مردم افغانستان در تاریخ نه چندان دور خود آن را آزموده اند و ثمره آن را که ناامنی و تفرقه و جنگ های داخلی است دیده اند . موفق باشید
شهروند - ایران

>>>   هموظنان عزیز ـ در وطن ما هر شخصی که بخاطر ابادی ترقی پشرفت وامنیت مبارزه میکنند به شکلی از اشگال میخواهنداو رانام بد نمایند واین کار نماینده های خارجی ودشمنان داخلی وطن است کار وپیکار اقای دوستم خاک را بچشم دشمنان ریخته است ،پس قضاوت در دست شما ،خوبی و خرابی یک شخص در کاروعمل اواست. دوستم یکی ازجمله نظامیان جنگی خوب دولت جمهوری دموکراتیک افغانستان محسوب نیز میگردید.
ا ـــ ز

>>>   سلام عرض ميكنم خدمت جنرال صاحب . در سه دهه كه ماشاهدبدبختى هاى كه بوديم جنرال صاحب حصه خودرا داشت اما جند وقت قبل ازهمه مردم افغانستا معذرت خواشت اين مردانكى ايشان را نشنانداد اظهارات فعلى ايشان به جاده يكطرفه روان است دراين وقت اساس برهرفردوطن مالازم است ازقوم مشخص صحبت نكنيم جون دشمن در كمين نشسته لازم بود ايشان ميفرمودند جند ولايتكه من از نزديك مشاهده كرده ام كمبود معارف وجوددارد از دولت وكشور هاى كمك كننده خواهش ميكنم دراين راستا توجع كنند جنرال صاحب دراين اواخر واقعا ازخود شهامت نشان دادند ونزد همه ما محبوب شده اميدوار هستم دراينده از همجو اظهارات صرفنظر كنند.زنده باد جنرال صاحب .
برمك از ايران

>>>   سخنان جنرال دوستم در باره صرف بودجه ی کشور تنها برای عمران و آبادی برخی ولابات افغانستان واقعیت دارد. دولت برای جلب توجه و رضایت جنگ جویان و کشندگان مردم مظلوم و بی گناه هزینه می کنند ولی در مقابل این افراد بی خرد و نادان با تخریب و انتحار؛ سرمایه ها و امکانات ملت را نابود می کنند. دولت باید به ولایات محروم بیشتر رسیدگی کند.... تنها ازبکها نیستند که از خدمات دولت محروم اند؛ قومیت های دیگر نیز اینگونه اند. شاید اگر این قومیت ها نیز مثل طالبآن تفنگ به دوش گرفته و دیوانه وار جاده ها و مدارس و ساختمانهای دولتی و ..... را ویران و خراب کنند دولت بیشتر توجه کند.....

>>>   افای احمد کابلی: اتحاد دوستم با اشرف غنی ،اشتباه دوستم نه بل اشتباه داکتر عبدالله بود که انجنیر احمد خان نسبت به دوستم ترجیع داد و نتیجه اش را هم دید که چقدر برای مردم کشور قیمت تمام شد.
ف.ش از کابل

>>>   مرد جنگی نه خوانشی،مرد عمل نه گفتار،مرد که با لهجه وگفتار ساده اش به قلب ها نفوذ میکند.
رهنورد کابل

>>>   زنده باد جناب جنرال صاحب دوستم واقعا مایه افتخار کشور عزیز ما است خداوند حفظش کنه. آمین
عبدالقدیر هرات

>>>   رهبر یکی میباشد هرملت یک رهبرداشته باشد بایک واحد درحرکت شوند پیروزی بیشتر راکسب میکند اگر رهبرچند تا وزیاد شود به هرطرف ملت کش کرده میشود وسوق داد میشود مثل رهبران تاجک هرکدام شان ادعای رهبری دارد خیر رهبر زیاداست خورد کی وپیرو کی است پیرو نبود رهبر جه معنی دارد. رهبران تاجکان -ربانی -عبدالله-عطا-اسمعیل خان-احمدضیا مسعود-امرالله صالح -یونس قانونی- وغیره درهر طرف خود روان است درحالی که نه رهبرهستند نه شده میتواند درملت ها رهبریکی میباشدمتحدانه درحزکت باشد.یعنی فعلا تاجکان رهبرندارد.
نبی

>>>   سلام . بنده به عنوان شخصی که بیش از 5 سال است وارد عرصه فرهنگ و سیاست اسلامی شدم این نظر را دارم : جنرال دوستم انسان پاک و دلسوزی است که میتواند مناسب ترین رهبر برای مردم باشد . جدا از مسئله قومیتی جنرال دوستم در دل بسیاری از مردم جا دارد و کارهای اخیرش نشان از رگ مردانگی اش است که بلند شده . امیدواریم دیگر رهبران غافل نیز بیدار شوند و زمام امور مبارزه علیه تروریزم را در دست بگیرند قبل از آنکه کار از کار گذشته و خدای ناکرده جنرال دوستم را از دست داده و کارشان نا تمام بماند . بنده به عنوان یک هزاره این نظر را دارم : با کارهایی که این جنرال بزرگ انجام داد و میدهد ، ایشان را اگر ده نمره بدهم ، خلیلی و محقق را یک نمره هم نمیدهم .
به امید ظهور حق

>>>   به عنوان یک استاد تاریخ دانشگاه لندن می گم به شدت مواظب نفوذی های ترکیه باشید و فریب شعارهای اونها رو نخورید اردوغان و دار و دسته اش به شدت در فکر کشور گشایی در منطقه و بازگشت دوباره امپراطوری عثمانی در غرب آسیا و تشکیل یک بلوک واحد ترک زبان با کشورهای ترک زبان در منطقه هستن ترکیه عملا چند ساله مرزهای رسمی عراق و سوریه دو همسایه خودش رو به رسمیت نمی شناسه و با ساخت دو سد بزرگ بر روی سرچشمه های دجله و فرات سعی در خشک کردن عراق و سوریه و آواراه کردن میلیون ها نفر از مردم عراق و سوریه داره در نهایت حمله و اشغال این دو کشور همینطور درباره با حمایت از داعش النصره و دیگر گروه های تروریستی سعی بی ثباتی سوریه و عراق داره و عملا حکومت مرکزی دو کشور رو بشدت تضعف کرده و ارتش این کشور هر هفته مرزهای سوریه و عراق رو نقض می کنه و فقط چند سال مانده تا حمله اصلی رو شروع کنن این کشور بعد از سوریه و عراق تنها رفیب اون ایران خواهد بود تا بتونه بین کشورهای ترک زبان آسیای مرکزی و خاورمیانه عربی با اشغال ایران و افغانستان پل بزنه..... هدف اصلی ترکیه استفاده ابزاری از ترکهای ایران افغانستان ازبکستان و..هست تا از آنها به عنوان سپر بلا و طعمه برای درگیر کردن این کشورها به داخل خود با ایجاد بحران داخلیست مشابه کاری که پاکستان به دستور عربستان می کنه چرا که در نهایت اکثریت در این کشورها ترک نیستن و نمی تونه با رفراندوم این کشورها رو به خاک خودش اضافه کنه.. البته مشابه این نقشه رو خود اعراب هم دارند و می بینید اعراب حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان هم تلاش می کنن از طریق کمک های مالی به ارتش پاکستان از این کشور به عنوان سپر بلا و طعمه و ایجاد بحران در منطقه برای سرگرم کردن رقبای خود استفاده کنن تا هدف خود یعنی تشکیل امپراطوری واحد عربی رو بدون مشکل اجرا کنن در نهایت احتمال زیادی بین ترک ها و اعراب جنگ جهانی بزرگی در منطقه خواهد شد چون هر دو خواهان کشور گشایی هستن بهتر است به جای اینکه هر قوم افغانستان به سمت یک کشور بروند همه دور یک کشور و آرمان به نام افغانستان متحد شوند...وگرنه جز تجزیه و پاره پاره شدن راهی نیست

>>>   جنرال دوستم ریس جمهور شود امنیت کلی درکشور تامین میشود.

>>>   چیشد گفتی طتلبان رانابودکردم بروببین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است