اشرف غنی برای درج کلمه افغان رایزنی می کند
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۷    ۱۳۹۴/۶/۱۱ کد خبر: 101840 منبع: پرینت

گزارش های تایید ناشده ای حکایت دارد که محمد اشرف غنی رییس جمهور با جدیت در حال رایزنی برای درج کلمه افغان در شناسنامه های الکترونیکی است.

در این راستا پیشنهاد هایی به برخی از سران اقوام مبنی بر پذیرش کلمه افغان در شناسنامه های برقی می شود، از آن جمله می توان به پیشنهادی که به عطا محمد نور والی بلخ شده است اشاره نمود.

به عطا محمد نور اعلام شده چنانچه بپذیرد که کلمه افغان درج شناسنامه های برقی شود، وزارت دفاع را به امرالله صالح داده و در مورد تعیین 14 والی با وی مشورت خواهد شد.

اما عطا محمد نور در جواب غني گفته كه من افغان نيستم و هيچگاهي اين واژه را قبول نخواهم كرد تا در شناسنامه ها درج شود.

در همین حال شنیده می شود که با افراد دیگری مانند اکلیل حکیمی نیز در اینباره صحبت شده است.

(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من هم افغان نیستم بلکه آریاهستم وبه هیچ وجه کلیمه افغان راقبول ندارم.
سیندورا

>>>   این که شما نوشته اید رایزنی نیست بلکه پیشنهاد امتیاز دهی است و از سوی دیگر این گپ دروغ است!

>>>   عجب انسانهای کور دلی را گیر ماندیم ما مردم
شله که در چلو صاف شوربا میخورم او
برادر هویتت به خودت مبار ک نمیشود که زیر چپن من خوده پنهنان نمایی من نمیگذارم
نور پنجشیر کابل

>>>   شخصاً از كلمه افغان را نميپزيرم .
اقبال

>>>   اصل و نسبم تاجیک است
تاج سرم تاجیک
افغان نبود اصلم
افتخار است تاجیک
هویت ملی پیچ هزار سال خود را به کلمه یهودان کم شده به میلیارد دالر در وطن اصلی سرزمین کهنه خراسانم نمی فروشم

>>>   خراسان کهنه وطن هویت تاجیک بودن افتخارم
از کله افغان متنفرم و نفرت دارم که کلمه قوم ملام عمر را هویت ویا از ملا غنی کوچی را هویت ملی خود در سرزمین خراسان خود انتخاب کنم

>>>   کلمه انتحاری انفجاری وحشت دهشت عقب ماندگی مزدوری و مرده گویی را کسی نمیپذیرد اگر خودشان زیاد علاقمند هستند باز میتوانند در بالای شناسنامه به قلم توش افغان نوشته کنند در غیر آن به هیچکسی اجازه داده نمیشود که این کلمه ...را بالای مردم غیر پشتون این کشور بقبولاند. اگر غنی نخواهد این خود زمینه را برای سقوط نظامی تقلبی اش فراهم میکند.

>>>   تاجیکها ازبیکها و هزاره های که ترکمن ها در وطن اصلی تان خاموش استند
به این فلم پکتیا نگاه کنید برای اوغانا یا پشتون ها یا افغان ها ، اوغانیت یا افغانیت یعنی اسلامیت ولی شما ها که خاموش دست زیر الاشه نشسته اید آیا خدا ناکرده پدران تان اوغان کوچی شترچران از کوه های سلیمان است که جرئت نمیتوانید بگویید من تاجیکم من هزاره ام من ازبیکم آیا فردا میخواهید که اصل نصب تان را گم کنید آیا میخواهید که فردا به زبان مادریتان دیگر صحبت نتوانید ۲۷۰ سال است که اوغانها یا پشتونها در قدرت استند قانون اساسی را هم خودشان به نفع اوغانها ساخته اند از هیچ قوم دیگری پرسان نکردن پس شما هم بلند شوید به خیابان ها نزد ارگ بروید و در هر ولایات که استین به جاده ها بریزید عدالت خواهی حق طلبی نماهید از هویت تان نگذرید تا نابود نشوید این وطن از همه است تنها از اوغان پشون نیست که بالای همگی حکمفرمایی کنند دیگر دوران عبدالرحمن خانی نادر غدار نیست

>>>   يک نام براي همه اقوام باشد مثال اريانا افغان مناسب نيست

>>>   افغان و افغانیت یعنی یهودان گم شده در کوه سلیمان

>>>   نظر های بیشتر دوستان را خواندم واقعا برایتان از ته دل متاسف هستم با این بی ادبی هایتان. به هر حال گفتار نیک نشانه ادب است. شما دوستان حداقل به قانون اساسی خود احترام بگذارید و امان واژه افغانی . یا افغانستانی را در کارت های خود درج کنید . ببینید دنیا به کجاها رسیده و ما نمیتوانیم با گذاشتند یک واژه با هم کنار بیاییم . کمی فکر کنید و بی اندیشید که چاره ای جزء انتخاب نام واژه افغانی و یا افغانستانی ندارید. در هیچ شرایط نمی توانید در کارت های الکترونیکی نام تاجیک . یا هزاره ثبت شود . یا افغانی و یا افغانستانی . امیدوار هستم یکی از این دو نام را انتخاب کنید و اختلافات را کنار بگذارید .
حبیب الله یوسفزی

>>>   تاجكها، ازبكها، ......و غيره اقوام محترم مهاجر به افغانستان ! اگر نمي خواهيد شهروندي افغاني را قبول نمائيد، ميتوانيد به زادگاه پدرى تان (تاجكستان، ازبكستان، تركمانستان ......) كه همه فعلا آزاد و مستقل هستند برگرديد و يا هم مانند من بيچاره به مملكت سومى مهاجرت نموده و تابعت آنجا را أخذ نموده هم خود را و هم أين افغانها را آرام نمائيد.
علي احمد از آستراليا

>>>   اما من، تاجیک؛
من فارسی زبان؛
هم تبار، مولانا، حافظ، سعدی، خیسرو، فردوسی، و رودکی، هرگز ... نبوده ام و نمی باشم، این بار به هر قیمتی تمام شود، حتی به قیمت جان و زندگی مان، حتی همین وطن بدبخت ، ...نستان خراب شود از بین برود حاضر نیستم هویت و شناخت ام به اسم ... تمام شود...مارا از هیچ چیز نترسانند، جنگ بدبختی، هرچه دارید - یا لله ...ما فرزند های جنگ، ما خود جنگ هستیم. هویت ما همه چیز مان هست.

>>>   تحميل هويت قومي يك قوم خاص بالاي اقوام ديگر؛ ولو اگر آن قوم، قوم برگزيدهء خداوند هم باشد، نتايج وعواقب خيلي بد درقبال دارد. هويت افغاني در حال حاضر يك هويت جعلي براي اقوام واقليت هاي بي هويت ميباشد، يعني هركي كه پشتون واقعي يا تاجيك واقعي يا ازبيك واقعي نباشد، او خودش را ( افغان) معرفي ميكند. در شرايط حاضر؛ حتي پشتونهاي پاكستاني نيز هويت ( افغان) را قبول ندارند...

>>>   خطاب به آن تاجیکها ازبیکها و هزاره های که خاموش استند خاموشی عبدالله فیشنی و دیگر بزرگان شروع کار از پکتیا سرایت به سراسر...انستان هر جا که ... به این فلم نگاه کنید برای... پشتون ها یا افغان ها ...افغانیت یعنی اسلامیت ولی شما ها که خاموش دست زیر الاشه نشسته اید آیا خدا ناکرده پدران تان ...کوچی شترچران از کوه های سلیمان است که جرئت نمیتوانید بگویید من تاجیکم من هزاره ام من ازبیکم آیا فردا میخواهید که اصل نصب تان را گم کنید آیا میخواهید که فردا به زبان مادریتان دیگر صحبت نتوانید ۲۷۰ سال است که... پشتونها در قدرت استند قانون اساسی را هم خودشان به نفع... ساخته اند از هیچ قوم دیگری پرسان نکردن پس شما هم بلند شوید به خیابان ها نزد ارگ بروید و در هر ولایات که استین به جاده ها بریزید عدالت خواهی حق طلبی نماهید از هویت تان نگذرید تا نابود نشوید این وطن از همه است تنها از ... پشون نیست که بالای همگی حکمفرمایی کنند دیگر دوران عبدالرحمن خانی نادر غدار نیست

>>>   چرا تنها و تنها پشتون ها به کلمه افغان پاه فشاری دارند؟؟؟ بلی بخاطریکه کلمه افغان متعلق به قوم پشتون میباشد نه اقوام دیگر. برادران واژه مناسب خراسانی میباشد که دربر گیرنده همه اقوام میباشد. استاد عطا محمد نور اینقدر نامرد نخواهد شد که برای بدست آوردن قدرت ملیت خود را بفروشد. چون استاد عطا در حال حاضر نسبت به اشرف غنی از قدرت خوبی برخوردار است
محمد کبیر

>>>   قانون أساسي هر كسيكه در افغانستان زندگي ميكند افغان است. هميشه در طول تاريخ همين دزدان ...باعث بدبختي و عقب ماندگي افغانستان شده است از بچه ...تا عبدالله.

>>>   من هزاره ستم هزاره خواهم مرد هزاره زندگی میکنم

>>>   آخر چرا اشرفک این همه اصرار و تأکید بر درج کلمه افغان در شناسنامه دارد؟ این شخص فاشیست می خواهد با این زورگویی کشور را به بد فنا بدهد. به زور که نمی شود نژاد مردم را عوض کرد در تاریخ و در هیچ جای دنیا این کار نشده و نمی شود. مغز اشرف غنی فقط به سمت و سوی پشتونیزم فعالیت می کند و دیگر هیچ درکی واقع بینانه ندارد. این مغز متفکر جهان به جایی که جهانی فکر کند فقط در محدوده قوم خود فکر می کند. هم و غمش این شده که چگونه نژاد مردم کشور را تبدیل به پشتون کند. حالا اگر کسی بیاید بگوید که در شناسنامه تمام مردم افغانستان کلمه تاجیک درج شود و یا کلمه هزاره و یا ازبک درج شود آیا گوینده این سخن محکوم به دیوانگی نمی شود؟ چگونه است اشرف غنی که چنین می گوید کسی او را دیوانه خطاب نمی کند. به خدا دیگر تناب را پاره کرده است و هیچ شرم و حیایی ندارد. بگذار مردم در کنار هم برادر وار زندگی کند مردم پشتون هیچ اصراری براین مطلب ندارد اما این اشرفک و یک عده فاشیستهای پاکستانی می خواهد یک چالش و دعای دیگری در کشور برپا کند. مصالح کشور را اصلا درک نمی کنند و یا ممکن است درک دارند اما تعمد بر ایجاد هرج و مرج در کشور دارند.

>>>   ای مردم بی عقل افغان هیچ وقت شما ها ادم بشو نیستی اخه مردم بدبخت وبیچاره وعقب مانده بی سواد اگرچه قومندان باشد یاوزیر باشدیاهربیسواد دیگرباشد گول وفریب خارجی ها وخاءنان دیگر رامیخورید وجلو پیشرفت تونو میگرد اگر شما افغانهای که ازهر اقوام باشید فرقی نمی کند ترک یاتاجیکیاازبک یاپشتون یاعرب یاپشیی یاهزاره یاازهرقومی دیگری باشد خوب شما فکرکنید بیرون ازکشور درتمام دنیا در همه کشورها به شماها به چی اسم صدامیزند بشما میگن اهای افغان یا اهای افغانستانی شماها چراتمکزتون روی این کلیمه ای کوچک هدر میدید اخه عقب مانده های صد سال پیش مزدوران خارجیهای خیانت کار مگرشمادیگرارزوهای افغان هارابراه برده کردید که هالا به این یه تیکه کلام گیردادی که من افغان نیستم ولی افغانستانی هستم تودری بخدت توهین میکنید تواصلا میدانی که افغانستانی یعنی چی یعنی عقب مانده یعنی توهین به همه ی افغان های که ازهراقوام وزبان باشد فرقی نمیکند
رسول محمدی

>>>   هيچ كسي به شمول آقاي اشرف غني احمد زي اين حق را نه دارد، كه هويت ما را حذف كند وهويت قوم خود را جا گزين كند.

>>>   افغان یک حرف بسیار بد است در بین کشور همسایه یعمنی کوچی است و هم در داخل و هم خارج از افغانستان است کسی خود را افغان نمی گویند بخاطریکه افغان دربین مردم خارجی انتحاری و انفجاری است و حتی از نام افغانستان مردم جهان نفرت دارند باید به خراسان دوباره بر گردانده شود.

>>>   کلمه افغان یعنی کلمه کوچی های پاکستانی است

>>>   افغان ... قوم کوچی غنی است ما مردم افغانستان نفرت داریم از کوچی ها وهم از کلمه نفرین افغان نفرت داریم

>>>   من هم افغان نیستم، نباید بخاطر حذف هویتم معامله شود و به صورت اجباری کلمه افغان بالایم اطلاق شود با کمله افغان = پشتون حساسیت دارم . خدا به خودشان مبارک کند.
ضد پنجشیری

>>>   من افغان نیستم من از ازبک ام

>>>   من پشیه یم

>>>   افغان کلمه تحمیلی است که به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.
صابر از جرمنی

>>>   افغان یعنی پشتون این هویت جعلی صرف بر پشتون ها صدق می کند. هویت اصیل این سرزمین افغان نیست. من افغان نیستم
روف کابل

>>>   من نمی خواهم به نام کلمه افغان ... یک جان زندگی کنم

>>>   هر بد كه كنى و بكويى! إز زير يوغ افغان خلاصى ندارى!!!! هر ...كه باشى. بابايت كرده، بدر كرده، تو و فرزندت هم خواهم كرد. به خاطريكه اينجا افغانستان است! ملكى افغان ها!!!! به جواب مركب هاي متعصب!!!!
افغان اصلى

>>>   ملت بزور ساخته نمیشود بلکه ملت باعقل سلیم ساخته میشود مردم ما هنوز با فرهنگ کهن حتی با فرهنگ صدسال قبل ویابیشتر از ان زندگی میکنند سطح علم وسواد ما در پایین ترین حد قرار دارد حتی نمیشو دباپنسل هم خودرا باسواد بنویسیم بناء برای درج کمله افغان وعکس ان هنوز صد سال دیگر کار است که طی این مدت با شدت ومسولیت تمام کار اگاه دهی وروشنگری صورت گیرد درج کمله افغان ویاغیر افغان باید در دل هرافغان بنشیند وقانع ساخته شود درین رابطه نمیشود که تنها با سران تنظیم ها موسفیدان ومقا م داران رایزنی کرد بلکه حرف دل دهقان دشت های للم کار کندز . مغاره نشینان بامیان خیمه نشینان وجنگل نشینان پکتیاو کنر ها وپسته کاران غورات وبادغیس شنیده شود از همه مهمتران که بای این مسله از نظرفقه مورد بحث قرار گیرد .وتا انوقت باید هرقوم وملیت نامش شامل تذکره شود ایه 4 سوره ابراهیم قابل مطالعه است.
م.ا.کابل

>>>   تایک نفرافغان است - زنده افغانستان است ، تاجکها به تاجکستان وازبکها به ازبکستان بروند - البته انهای که خودرا افغان نمیدانند. متباقی شان نورچشمی ها مااند.
پتان

>>>   سلام!
جمهوری اسلامی افغانستان در عنوان اصلی ان نوشته شده . آن کلیمه افغانستانی بودن ما را روشن میسازد اما کلیمه افغان تکرار بوده هیچگاهی ضرور نیست که نوشته شود . من ازبیک هستم
با عرض احترام

>>>   مایان که افغان نیستیم و تاجک هستیم میخواهیم به تذکره مان تاجک نوشته شود و دگر اقوام بیچاره ساکن در افغانستان که از ترس صدای خود را بلندکرده نمیتوانند باید به هویت خود شان یاد شودند هزاره هزاره باشد ازبک ازبک اگر چنین نمیشود پس نه افغان ذکرشود ونه هم تاجک چون در بالای تذکره نبشته شده جمهوری اسلامی افغانستان هیمن کافی هست حاجت به ایجاد نفاق بین مردم نیست وافراد... متعصب بهتر است که از قوم خود برای غلامی ای اس ای استفاده نکنند .

>>>   من هزاره هستم وهزاره خواهم ماند پدر وپدرکلان هایم هزاره بوده و به هزاره بودنم افتخار میکنم واز هویت وقوم وقومونای خو تادم مرگ همایت میکنیم و به هیج وجه کلمه افغان را درتذکره خود نویشته نمیکنم ،ترجیح میدم بدون تذکره باشم وکلمه افغان در تذکره ام نویشته نباشد. غیر از قوم ... کسانی که می خواهند این کلمه درتذکره شان نویشته باشند ترسو،خاءین، چاپلوس و... هستند . ملت ومردم ما به ذکر این کلمه مخالف هستند.اشرف غنی اگر میخواهد طرح واندیشه عبدالرحمن خون خوار را به انجام برساند اشتبا فکر میکند و به امید خداوند ناکام خواهد ماند.
حسن احمدی

>>>   من اوزربیک هستم نه افغان

>>>   ما مردم 70 فصد افغانستان هویت جعلی از قوم انتحاری وانفجاری و یهودی را او غنی کوچی کار نداریم تو را هم نمیخواهم که ریس جمهور ما یک فرد داماد یهود باشد.

>>>   اصل و نسبم تاجیک است
تاج سرم تاجیک
افغان نبود اصلم
افتخار است تاجیک
تاجیک بودم برای هزاران سال دیگر افتخار من است. افتخار مولان بلخی است افتخار فردوسی است افتخار جامی است افتخار رودکی است.

>>>   جناب رئیس جمهور با سلام!
شما تاریخ را ازما بهتر خوانده اید . افغان از کجا سرچشمه گرفته ؟،کی بوده ؟ چه شده ؟وکی این نامه را بالای کشور بلادیده ما گذاشته است؟ افغان یک قوم بوده در اطراف سپین غر که میزیسته اند و ازنام شان هویدا بوده که فغان وناله شان همیشه فضای منطقه را شور و جنجال پر ساخته که انگلیس ها این نام را موافق شان خوانده و نامیده اند : افغان. احمد شاه بابا پادشاه خراسان بود انگلیسها بالای افغانهای سرزمین متذکره برای فریب افغانها سرمایه گذاری کردند و دیدند که همه پشتونها به این قوم موافق نیستند ،خواستند تا اقوام افغانستان را زبون کنند ... بنأ به شاه شجاع مشورت کردند تا اگر میخواهد به افغانستان حکومت کند فارمول انگلیسها را تطبیق کند وقتی شاه شجاع موافقت کرد ،انگلیسها نام این کشور را که بتوانند ازان استفاده ابزاری کنند افغانستان نهادند . همان فارمول تاحالا کارگر افتاده و تا جهان و این کشور است به اساس فارمول انگلیسها روی آرامی را نخواهد دید . این نام از نگاه روانی و هم ازنگاه نفوذ قوم افغان که در حیطه پشتونها زندگی میکردند تا ما و تاریخ کشور وجود دارد روی آرامی به افغانستان را نخواهیم دید . بنأ نام افغان را هیچکس نباید بالای تذکره توافق کند زیرا در فرق تذکره نوشته است :دولت اسلامی افغانستان دیگر هرخواسته که روی آن فشار وارد گردد اهداف سیاسی ناسیونالیستی و فاشیستی است . با احترام
امیرمحمد کابلی

>>>   جناب محترم امرالله صالح چرا دروغ میگویید چرا اگر مقاومت آمر صاحب مسعود شهید نمیبود تو را هم طالب از وطنت آواره میساخت دیگر اینکه بدخشان هرات کندهار ننگرهار را که نام بردی آیا نام کشور را تغیر ندادند خراسان را...نستان نساختن آیا قندهار را کندهار نساختن ، سبزوار را شیندند نساختن ، جلال آباد را ننگرهار نساختن آیا کوته سنگ را میرویس میدان نساختن آیا فرودگاه کابل را میدان کرزی نساختن ، تپه شاشهید را تپه نادر نساختن آیا دانشگاه را پوهنتون نساختن و هزاران مثال دیگر ...بلی همه ما تاجیکان که بدبخت شدیم از دست شما بزرگان فروخته شده چپالوس و عاشق قدرت و منافع شخصی تان هرگز به فکر بچه غریب تاجیک نبودین ... در آخر هم میگویم من تاجیک استم پدرم تاجیک است مادرم ... به هویت تاجیکی خود افتخار میکنم

>>>   جناب محترم امر الله صالح!
نخست سلام عرض میکنم. خوب شد که شما موضع تان را در صف بندی های گفتمان هویتی روشن ساختید. به باور این قلم که نه شما و هیچ کسی دیگری نخواهند توانست جلو زوال هویت افغان را در برابر رستاخیر بزرگ"من افعان نیستم" بگیرید. اما من تصور میکنم شما همان صالح مبارز و دادگر نیستید،که ما می شناختیم. شاید کسی دیگری این را نوشته باشد.
اگر این نوشته از شما باشد من خیلی متاسفم برای تان. نمی دانم شما اصلا مفهوم هویت و ارزش هویتی را در فر آیند ملت سازی و تعاملات ارزشی می دانید و یا بخاطر ملحوظات سیاسی اکت فراقومی می کنید؟ بسیاری جوانان ، که آرمانهای خویش را در جسارت سیاسی شما بحیث یک شخصیت وطندوست و ضد مداخلات پاکستانی ها می بینند، این انتظار را از شما هرگز نداشتند. شما به این باور هستید که انسانیت مهمتر از هر چیز است. اما برای افعان گرایان افغانیت مهمتر از انسانیت است. برای آنها افغان یعنی آدم خان، سلیمان لایق ،احدی، امرخیل ، جنرال ... بابا و انسانیت یعنی انتحار،انفجار، تعصب،تبعیض و دست بوسی آی اس آی. جناب صالح! اگر برای شما هویت ارزش ندارد پس شما چرا ...برای دفاع از ارزشهای اسلامی تان در مقابل شوروی ها جهاد کردید؟ اگر جنگ شما بر سر انسانیت بود، آیا نظام شوروی از هر نظام اسلامی عقب مانده،فقیر و زن ستیز کرده بهتر نبود؟ اگر هویت برای تان اهمیت ندارد پس چرا شما هویت و سلطه پاکستان را قبول ندارید؟ آیا شما فکر میکنیدهویت عقب مانده انتحاری افغان یک هویت انسانیست؟ شما نوشته اید که بدخشان و یا قندهار بجایش تا جهان است باقی خواهند ماند . آیا هویت خراسان محو نشد و یا آیا" سبز وار" شندند نشد؟ آیا افتخارات و عظمت تاریخی ما در سه صد سال اخیر محو نشد؟ آیا تندیس های بی بدیل بودا در بامیان ، میراث هویت و مدنیت اجدادی ما محو نشدند؟ آیا هویت افغان در سطح جهان معادل خشونت ،وحشت ، مواد مخدر ، فسادو ضد انسانیت نیست؟ جناب صالح!
وقتی شما به هویت اهمیت قایل نیستید پس آیا شما حاضر هستید،که بجای هویت شناخته شده تان یعنی امر الله صالح مجاهد ...
آیا میشود کچالو را سیب نامید؟
آیا میشود شغال را شیر خطاب کرد؟
آیا میشود زن را مرد و یا برعکس نامید؟
آیا میشود هزاره را پشتون و یا تاجیک نامید و یا برعکس؟
پس به کدام منطق از حق هویت خویش گذشت و هویت پشتون=افغان را بحیث هویت همگان قبول کرد؟
جناب صالح!
هیچ کسی هویت خویش را گم نکرده است طوریکه شما فکر میکنید. شاید شما هویت اصلی خویش را گم کرده باشید.

>>>   هبوط بی شرمانه ی ادیب فهیم به دامان فاشیزم قبیله. برای من تعجب آور است که پسر مارشال فهیم در مقابل هویت و شناخت یک تبار بزرگ چنین جان فدایی میکند، و از آدرس تاجیکان میگپد، یک زمانی پدرش دول ملی گرایی... را کوبید حالا پسرش آغازیده است.جناب ادیب فهیم!!! این هویت تاجیکان میراث پدر و اجداد تان نیست که بیباکانه و خودسرانه و نامسوولانه در موردش تصمیم بگیری، خیر است که کرزی کمرت را با دستمال... با سبک فرهنگ قبیله بسته کرد، و اشرف غنی برایت معاونیت اول امنیت را بخشید، او مساله شخصی و روابط دوستانه ی خودت با جناب ایشان است، اما لطف کرده در مورد هویت مردم تصمیم بچگانه و طفلانه نگیرید، تو حق داری ... باشی و هرچه دوست داری اما بدان که ما تاجیک و فارسی زبان هستیم، پدر و پدرت، گذشتگان ات پنجشیری و تاجیک بوده اند، لطفن کمی هم که شده به خود بیائید و به خاطر چوکی و قدرت و مقام خویشتن را نفرشید، ارزش ای کشوری، و تاریخی تان را به باد فناه و به دستان تروریستان قبیله، انتحاریون و انفجاریون ندهید. ما ... نیستیم. این را بدان که اصلن امکان ندارد، هویت ستیزی، شناخت ستیزی، امروز نه فردا، فردا نه پس فردا مردم به خواست مشروع شان را که همان هویت شان است بدست میارند، اما ضرب المثل فراموشی نکنی که گفتند...زمستان میرود و روسیه گی به دیگ می ماند. چیزی دیگر نه...من تاریخ می نویسم، برای آیندگان اسمای شما چند نفر که از هویت یک تبار نمایندگی میکنید را شناخت فروش، هویت فروش می نویسم.

>>>   اکـــــــــلـیـل حکیمی را چه ربطی به این موضوع که رئیس جمهور با او مشوره میکند؟؟؟ آیا اگر واژه افغان نوشته شود مصارف مالی بیشتر لازم دارد؟؟ به این دلیل است یا دلایل دیگر؟؟؟

>>>   پاه فشاری پشتونها و تحمیل کردن هویتشان بر اقوام دیگر خلاف اسلام میباشد. اسلام همه را قبیله قبیله ساخته تا از هم فرق شوند مگر پشتون ها می خواهند اقوام دیگر را در خود قاطی کنند...
کروخیل

>>>   مشورۀ من به جناب داکتر اشرف غنی این است که درج کلیمۀ افغان در تذکرۀ برقی هیچ نیازی نیست، زیرا اگر حرف سر ملت است، دارندۀ این تذکره بخودی خود نمایانگر این حرف است که این فرد افغان است ولو خود صاحب تذکره نپذیرد، زیرا در پیشانی این تذکره به سه زبان نام افغانستان ذکر است. و اگر حرف بالای ملیت است، پس تمام ملیت های افغانستان حق دارند ادعا نمایند که ملیت شان در این تذکره درج گردد. لطفاً ملت را با ملیت خلط نسازید، کلیمات مانند تاجک، پشتون، ازبک، هزاره، ترکمن،... وغیره معرف ملت در افغانستان نیستند بلکه معرف ملیت های مربوطه اند که ملت بزرگ افغانستان را میسازند، موضوع را بیشتر ازین پیچیده نسازید، تبر ماجراجویان صاحب دسته نسازید، آنانیکه تأکید بر تذکر کلیمۀ افغان در تذکرۀ برقی دارند و آنانیکه تأکید بر تذکر کلیمات معرف ملیت خود منحیث ملت در آن تأکید دارند، هردو بیخبر از هویت اند و این تأکیدات در ذهن شان تداعی شده اند که در فرجام به زیان همه است.
میهن زرغون

>>>   تحميل كلمهء افغان يعني پشتون بالاي ساير اقوام واز بين بردن هويت ديگران به هيچ عنوان برأي اقوام غير افغان يعني غيرپشتون قابل قبول نه مي باشد. اقوام ديگر نبايد اجازه بدهند، كه هويت شان از بين برده شود. يكمراتب خارجي هاواستعمارگران نام اين مرز ويوم را از نام غير قومي خراسان به نام قومي افغان ستان (Afghan land)تعويض كردند وظلم بد تَر ازين نه خواهد بود كه به آن ظلمِ كه مرتكب شده اند قناعت نه كرده ، حالا بارديگردرين قرن بيست ويك در عصر علم ودانش ودر عصرانترنيت مي خواهند بي شرمانه با هزار حيله ونيرنگ به چشم مردم خاك بپاشند و هويت همه اقوام را از بين ببرند وآن ها را در فابريكهء افغان سازي استعمار افغان بسازند.

>>>   من هم یک تاجیک هستم بایدهمه ملت یک نام ملی داشته باشن تادیگران درامورداخلی کشورمادخالت نکنن وجنگ قومی درکشورادامه پیدانکنداگرنام ملی نداشته باشیم هیچ وقت به ارامش نخواهیم رسیدوقتی ازکشورخارج میرویم مارابه چه اسمی صدابزنن؟؟؟؟؟؟؟؟ اگرمیخواهیدبنام قوم صدابزنن که بایدکشورتجزیه شودوهرقومی کشورشودباگفتگوحل میشودمشکلات نه باجنگ وتعصب تمام ملت بیچاره واواره شدبه سرعقل بیاید

>>>   افتخار به افغانیت نمی کنیم چرا اکثریت نمی بالم که افغانم؟ بخاطریک کلمه افغان از قوم کوچی است نام افغان اول نام یهود شبان گم شده از کوه سلیمان است

>>>   l مردم تمام دنیا از کلمه افغان نفرت دارند چون افغان یعنی ترورست انتحاری انفجاری چاقچاق بر مواد مخدر در دنیا مشهور است من هم از این کلمه نفرت دارم

>>>   پشتون ها...چرا شماها زاضی نیستین که یک کلمه {دری} جاگزین کلمه پشتو شود ؟ آیا شما چرا راضی نمیشوید که نام افغانستان دو باره بنام اصلی اش آریانا و یا خراسان مسمی شود ؟ که مربوط جمیع ساکنین این میهن آه و فغان حالیه میشود. وهمچنان اصلیت مجهول تان به اصلیت با افتخار آریانا و یا خراسان زمین معرفی میشود . چرا گمراهی و زلالت را به هدایت و روشنی ترجیح نمیدهید ؟...

>>>   او غنی بی مغز و گندیده مغز شناسنامه سند هویت و شهرت ، شهروند یک کشور است. شناسنامه باید معرف شهرت و هویت دقیق یک شهروند باشد ، یعنی پدر ومادر ، قوم ، زبان ، محل تولد و محل سکونت ، ولایت و شهر و ناحیه و حالت مدنی .شناسنامه باید بار فرهنگی یک کشور را نیز باخود داشته باشد، یعنی معرف فرهنگ یک کشور نیز است.

>>>   شناسنامه چیست ؟ شناسنامه سند هویت و شهرت ، شهروند یک کشور است. شناسنامه باید معرف شهرت و هویت دقیق یک شهروند باشد ، یعنی پدر ومادر ، قوم ، زبان ، محل تولد و محل سکونت ، ولایت و شهر و ناحیه و حالت مدنی . شناسنامه باید بار فرهنگی یک کشور را نیز باخود داشته باشد، یعنی معرف فرهنگ یک کشور نیز است. در طرح شناسنامه ی کنونی معرف فرهنگ یک کشور با بار فرهنگی بزرگ متاسفانه کاروانی از اشتر و کوچی گری معرف فرهنگ ما شده این طرح ناقص بازتاب دهنده ء فرهنگ همه باشندگان این کشور نمی باشد ، باید برداشته شود و به جای آن یکی از آثار با قدامت تاریخی و باستانی و افتخارات فرهنگی که معرف فرهنگ و تاریخ واقعی این کشور است ، درشناسنامه ها حک شود. من با نام و هویت و فرهنگ خود می خواهم زندگی کنم ، این کاروان اشتر و هویت ....رابطهء با هویت وفرهنگ من ندارد.

>>>   اگر افغان نيستي در اين كشور چرا زنده گي ميكني در هر كجاي جهان كه بروي بنام افغان ياد ميشوي پس از پاسپورت افغان هم استفاده نكن برو پاسپورت تاجيكستان بگير
علي از هرات

>>>   هر کس از که از هویت خود به بسیار بی تفاوتی میگذرد ، بگذرد. اصلآ هویت ندارد و حق ندارد دیگران را به بی هویتی تشویق کنند . اگر در هر مقام که باشد.

>>>   دوستم بیرق قوم خودرا بلند نموده و به صراحت اعلان میکند و میگوید که این بیرق به زمین نیفتد و لی رهبران تاجک بی چون و چرا دستان خود را بالا میکنند و میگویند هر چی که قبیله تصمیم میگیرد ما تسلیم استیم ببینید فرق از کجا تا کجا است دوستم جوانان اوزبک و ترکمن را پیشرفته ترین میخواهد و لی رهبران تاجک چی میکنند وضع اجتماعی جوانان خود را خبر ندارند از مناطق شان در دانشکاه ها و تحصیلات عالی چقدر دانشجو موجود است نمیدانند . اگر کسی هم به بسیار زحمت و مشقت به جایی خود را رسانیده از سهل انگاری و معمله گری های اینها به مشکل مواجه اند و فراری شده اند. ازبی تفاوتی های این بزرگان است که تاخت وتاز ...زور گویی های یک عده قلیلی مردم را به مشکل های بزرگ مواجه ساخته و اینها ترافیک تمام امور اجتماعی ساخته است چون کسی از بنام بزرگ گوشه یی نشسته و تعظیم وحشی میکند و وحشی را وحشی تر میسازد این مشکل را باید رفع کرد ورنه این فروحته شده گان هر روز میفروشند . میفروشند.
خراسان زاده

>>>   بیجاره اشرف غنی ! ذکر جمهوری اسلامی افغانستان در تذکره کافی است دیگر نیازی به جنجال نیست.
یک هزاره .

>>>   برادران عزيز شما مردم متعصب و بي كلتور تستبد تهميشه اختلافات قومي ر ا دامن ميزند تمام مردم كه در أفغانستان زندكي ميكنند افغان هستند افغان معني بشتون را نمي زهد بلكه تمام اقوام محترم كه در أفغانستان زندكي ميكنند افغان هستند فرق بين كلمه افغان و بشتون است افغان بتمام اقوام كه در أفغانستان زندكي ميكنند إطلاق ميشود ودر تمام دنيا به أين هويت شناخته ميشوند مثلا در خارج شمارا بنام هزاره أزبك تاجك و بشتون برسميت نمي سنساند بلكه بنام افغان ميشناسند شما بكفت جند نَفَر جاسوس وطن فروش مشكلات قومي را دامو تزويد تمام اقوام در أفغانستان افغان نستند بأهم برادر اند هزران سال بأهم برادرانه زندكي كَر ده اند ما بايد غافل نياشين ...
با احترام. م د إز خير خانه

>>>   اخر سر روی این فاشیستان و متعصبین چون...با همراهانش سیاه خواهد شد.ودرج تاریخ خواهد گردید.

>>>   فـــــیـــصـــــلـــه پـــــارلـمــــان چه شد ؟؟؟؟؟؟

>>>   أول خو هر كس در أفغانستان زنده گي ميكند افغان است و اين كدام شرط هم نيست دوم أكليل حكيمي هم. افغان است و بايد هيچ كس در اين مورد صحبت نكند از عطا خو معلوم كه جاسوس است... بزرگ است

>>>   ادیب فهیم را کی نماینده مردم تاجک فارسی زبان تعین کرده که چنین فیصله بزرگ را کند این طفلک بیچاره بخاطر چوکی وقدرت از هویت خود هم در گذر است مردم ما که از سایر اقوام نفوس بالایی کشور خود را دارند ونسبت به دیگران قدامت تاریخی وبا تمدن خود را نیز وازشهرت جهانی ونام نیک هم برخوردار است چطور ممکن است که از هویت خود صرف نظرکند وهویت یک قوم دیگری را که به اثر جبر تاریخ وظلم حاکمان وقت نام این کشور را تغیر داد وامروز نواسه شان ادعای نادرست اکثریت را نغاره میزند ولی حاضر نیستند که برویت تذکره الکترونیکی ملیت شناسی دقیق شود تا سیاه از سفید روشن گردد که اکثریت نفوس کشور را کدام قوم وملیت تشکیل داده وحق بجانب اکثریت کدام است بخاطر پنهان کاری شان واثبات نا موجه خلاف ارزش های اسلامی وانسانی می خواهند که همه ملیت ها واقوام را به یک کلمه افغان (پشتون)خلاصه کنند ودرج تذکره های برقی سازند وچندصباح بعدتر با همین ترفند ها تنها زبان خاص خودشانرا رسمیت بخشند وزبان فارسی دری که اکنون موازی به زبان انها دو زبان رسمی دولت است حذف خواهند کردند و اهسته اهسته ملیت وزبان وقوم وتاریخ پر بار مارا از ما خواهند گرفتند مثل اینکه احمدشاه درانی نام کشور ما را از خراسان به افغانستان تغیر داد وامروز وابستگان ان ادعای مالکیت کشور ما را دارند در اینده ها نیز چنین ادعا های نادرست را در مورد قوم وزبان وملیت بزرگ ما را مطرح خواهند نمودند اگر ریگ در کفش شان نیست پس چرا از کلمه افغانستان در تذکره های برقی که به تصویب اکثریت نمایندگان ملت رسیده وهمین ریس جمهور برحال انرا توشیح کرده ناراضی اند و چند تن وابسته به استخبارات بیگانه خواهان درج کلمه افغان را دارند پس معلوم است که هدف نادرست پنهانی وجود دارد گله ما از جناب ریس جمهور اشرف غنی است در حالیکه خود بعد ارزیابی دقیق قانون تذکره های برقی را با تمام موادات ان توشیح کرده ودر جریده رسمی نشر شده رایزنی بعدی انهم بخواست چند تن قومگرای جاسوس بیگانه ایا خلاف شان ریس جمهور ما نخواهد بود وضعف وناتوانی انرا نمی رساند ما تمکین به قانون داریم چیزیکه درج قانون است ودر جریده رسمی نافذ است قبول داریم وخارج از ان دیگر هیچ چیزی را نمی پذیریم .

>>>   علي از استراليا ... كمي تاريخ را مطالعه اگر سواد كافي داري لطفاً
بيخار از كابل.

>>>   حبیب الله یوسفزی، از تخلص ات واضح معلوم است که پشتون هستی، تو که کمله افغان = پشتون را بالای مردم تحمیل نکنی که بکند...زنده باد افغانستان و اقوام افغانستان ، بازهم تاکید میکنم که نمیخواهیم که کلمه افغان که معنی ان پشتون است بالای ما تحمیل شود بس که سرود...را فاروق وردک ، زلمی خلیلزاد و.. بالای ما تحمیل کردند و ما مانند گوسفند چپ ماندیم به همین ترتیب صندوق های رای گوسنفدی را. اگر انسان ها رای داده اند حالا چرا از غنی ناراض اند؟
ارگونوال

>>>   بنا بر دستور ضابط حنیف اتمر گوسنفدان امروز به جاده های کابل راهپیمایی دارند میگن چند وابسته اجنبی پرست تحت یون و خیلی از گوسفندان و دیده درایان و متقلبین و متعصبین همین حالا در کابل، سر و صدا راه انداخته و گویا حق طلبی دارند. چقدر دیده درا اند این افراد که سال قبل بالای ارای میلیونی ملت بیشرمانه بازی نموده و ریکارد تقلب را در جهان بستند و اکنون شهر کابل پر سر و صدا ساخته اند که باید تذکره های برقی مطابق میل انها اعیار گردد. نمیدانم دولت بی کفایت چرا به تصویب پارلمان و تقاضای میلیونی انسانهای سرزمین ما گوش نمیدهد. مگر این چند تن محدود خاین به ارمانهای پاک کی ها اند که هر انچه میل انها باشد در این سرزمین تطبیق شود؟ وظیفه شهروندان کابل است تا بر علیه این وابسته های اجنبی پرست تفرقه افگن بپا خیزند و برایشان اجازاه ندهند تا با راه اندازی سرو صدای گوسفندان با سرنوشت ملت بزرگ ما بازی کنند.

>>>   بگذاریید این بد بختها زیر سایه 45 کشور اشغالگر به بعضی از خواسته های خود برسند اربابانشان که از این ملک رفتند اکر توانستند باز گپ خواهند زد اینها هر چه ببافند امریکا رفت همه پنبه میشود این 5% ها نمیتوانند نگه دارنند حالا به سایه شتر راه میروند میگند عجب سایه کلان دارییم

>>>   علی احمد خان پشتون هم میتوانند یا به پشتونستان بروند یا هم به اسرائیل .

>>>   من افغان هستم و از ملیت هزاره، و هیچ مشکلی با نام افغان ندارم همانطوریکه هیچ مشکلی با دیگر اقوام و قبایل افغانستان ندارم. همه ما انسان هستیم قدرت و توانایی ما در اتحاد و اتفاق و یکپارچگی ما است نه در نفاق و جنگ و دشمنی. خارجیها و دشمنان افغانستان بنام مختلف میخواهند ما را پارچه پارچه کنند و بر ما حکومت کنند ما نباید فریب شان را بخوریم.
رضایی از افشار کابل

>>>   ...دردهای دلم جعفر عطايي
نمی دانم که اين عدم صمیميت من با کلمه ی افغان ريشه در کجا دارد؟ شايد به اين خاطر باشد که يک هزاره هستم و برای هزاره ها ....مترادف با ظلم٬ جنايت٬ غصب و تجاوز است. شايد مصلحت پيشه ها اينگونه نوشتن را نپسندند٬ اما چرا خود را سانسور کنيم؟ البته کلمه ی «افغان».. در ميان ديگر مردمان کشور و منطقه هم تقريبا همين مفهوم را دارد. در تاريخ ايران٬ يکی از دوره های سياه تاريخ٬ دوره ی حکومت محمود و اشرف افغان در اصفهان است. در ميان اقوام چترال که در همسايگی افغان ها زندگی می کنند٬ هم نام افغان نام دلپذيری نيست. در اين مناطق هم «افاغنه» يا «پتان» تا توانسته اند به غصب زمين و قتل و کشتار آن مردم پرداخته اند. در ميان ازبيگ و تاجيک و ديگر اقوام افغانستان هم «افغان» ... مفهوم خوش و دلپذيری ندارد. البته سوء تفاهم نشود٬ من مثل بعضی دوستان نيستم که بدی های فقط رقيب را بر زبان بياورم. اگر کسانی پيدا شوند که ديوانه وار مغول مغول کنند و چنگيز چنگيز بگويند٬ باز موضع من٬ به عنوان يک انسان زاده ی آن مرز و بوم همين است. البته با اين تفاوت که تکرار جنايت مغول و چنگيز در قرن بيست و يک را وحشيانه تر و حيوانی تر می دانم. در دوره ای که چنگيز «پروان» را آتش می زد و شهر «غلغله» را با خاک يکسان می کرد٬ در ديگر مناطق جهان هم وضع چندان مطلوب نبود. اما در دوره ای که ملا عمر افغان «پروان» را به آتش کشيد و باميان را با غلغله اش با خاک يکسان کرد٬ قرن بيست و يکم بود. در قرنی که ما شاهد جهانی شدن مفهوم حقوق بشر هستيم. جناياتی که پشت نام افغان در تاريخ دفن شده است٬ اگر شمرده شود و انصاف در بين باشد٬ کافی است که از پروار ديوانه وار اين نام خودداری کنيم. حداقل اين نام بر کسانی که قربانيان «افاغنه» بوده اند اطلاق نشود. آيا دلپذير است که ملل قربانی تجاوز مغول٬ مغول خوانده شوند؟ کشوری را که «افاغنه» با خون ريزی و خون خواری تاسيس کردند افغانستان ناميده می شود و مردمی که در اين کشور زندگی می کنند با زور و نيرنگ افغان می نامند. واحد پول «افغاني» است. نام بسياری از مؤسسات ملی از قبيل «افغان فيلم» و غيره با خود پسوند و پيشوند افغان دارند. آيا اين افغان افغان کردن ديوانه وار نيست؟ در پشت نام افغان چه افتخاری نهفته است که ما با تکرار و تعميم اين نام می خواهيم آن افتخارات را به رخ جهانيان و يا شهروندان خود افغانستان بکشانيم؟ دوستم حبيب ميرزايی که عزيزی است بسيار با استعداد و بسيار جوان٬ وبلاگی گشوده است و نام آن «خرابات» و آدرسش «افغان» است. نمی دانم آن مجاهدی که آخرين سنگر مقاومتش در ارزگان در برابر ... را از دست می داد٬ اگر می دانست که در فردای صد سال مقاومت٬ بهترين فرزندان مردمش زير آدرس... کار فرهنگی خواهند کرد٬ چه احساسی می يافت؟ اگر «شيرين» و يارانش می دانستند که بعد از صد سال مقاومت٬ بهترين برادران شان جنايت سپاه ...را فراموش خواهند کرد٬ در آخرين لحظاتی که از کوه به قعر دره خود را می انداختند از چه دردی آه جگرسوز می کشيدند؟ از درد وحشيگری سپاه... و يا پژمردن روحيه ی مقاومت در آستانه ی يکصد سالگی اش؟ من دوست دارم که رومی در کنار اسپارتاکوس بر ضد روم بجنگد٬ يک مغول در کنار اهالی شهر غلغله بر ضد لشکر چنگيز بجنگد. دل من مملو از مهربانی به آن جرمنی است که در کنار پارتيزان های لهستانی بر ضد فاشيزم هيتلری می جنگد. اما اينک تشويشم چيز ديگر است. می ترسم که هزاره باشم٬ اما در کنار سپاهی... در ارزگان. می ترسم که تاجيک باشم اما همگام با طالبان ملا عمر افغان در شمالی. می ترسم که برده ی سياهپوست باشم و بر ضد اسپارتاکوس به نفع روم بجنگم. می ترسم که از اهالی بغداد باشم و همدست هلاکو خان شوم. دشمنی با افغان هدف نيست. بسياری از اين وقايع ديگر جزء تاريخ شده است. اما حرف بر سر اين است که اگر خاطرات صد سال مقاومت هزاره ها جزء تاريخ می شود٬ اگر تاراج شمالی جزء تاريخ می شود٬ تجاوزگری افغان و افغانيزه کردن ديگران هم بايد جزء تاريخ شود. آيا می شود که بر خون عدالتخواهی مردمی خاک انداخته شود و از ستمگری و تجاوزگری جمعی ديگر تمجيد و تقدير گردد؟ وقتی که مردمی صد سال بردگی٬ ستم و کشتار را فراموش می کنند٬ آيا حق آنان نيست که از ديگران انتظار داشته باشند که تجاوزگری امير عبدالرحمان را از سر بيرون کنند و جنايات نادر غدار و ملا عمر افغان را ديگر تکرار نکنند؟ اين توقع زيادی از سوی کسانی که صد سال قربانی توحش بوده اند٬ نمی باشد. افغان افغان کردن ديوان وار٬ بابای ملت خواندن يک ميراثدار جنايت٬ پشتو ساختن زبان سرود ملی و غيره فقط برای ارضای حس برتری جويی يک قوم عقب مانده است که در طی اين دو و پنجاه سال٬ بستر جنايت امير عبدالرحمان خان ها٬ نادر غدار ها و ملا عمر ها بوده اند. در غير اين هيچ افتخاری و هيچ خواسته ی مطلوب و قابل قبولی در پشت اين خواسته ها به چشم نمی آيد. کلمه ی افغان به غير از اينکه در ذهن مردم کشور جنايت و ستم را تداعی می کند و در ديد مردم جهان نماد عقب ماندگی و وحشيگری در قرن بيست و يکم است٬ ديگر چه مفهوم قابل افتخار و مثبتی را تداعی می کند که ما خبر نداريم؟

>>>   به پاسخ راهپیمایی امروز
از بخارایم، اصیلاً تاجکستانی‌ستم
شهروند مشهد و شیراز، ایرانی‌ستم
رستم و سهراب و فردوسی، منم کاخ بلند
رودکی‌ام، جامی‌ام، اشعار خاقانی‌ستم
مادر بومسلم و زایندۀ کاووس و کَی
مخفی‌‌ام، فرزانه‌ و سیمین، کاشانی‌ستم
مرز را بردار آقا، آشنای سابقم!
«بوی جوی مولیانم» صلح و پیمانی‌ستم
دردهایت، دردهایم، رنج‌هایت، رنج‌هام
سرخ‌تر از خون تو، لعل بدخشانی‌ستم
خانه‌ام تقسیم در جغرافیای پارسی‌ست
کابل و کولاب و تهرانم، خراسانی‌ستم
"انتحاری، انزجاری، انفجاری نیستم!!!
ناخلف باشم اگر گویم که افغانی‌ستم"

>>>   بس است غالمغال بس است هيجكس هيج قدرت نميتوانند جلو درج كلمه افغان را بكيرد برأي اينكه أين بك وا قيعيت است وان را با يد قبول كرد وقت خود را ضايع نسا زيد با احترام. جواد إز قرعه

>>>   من افغان نیستم ...
برهاندالدین از بدخشان

>>>   هموطنان عزیز
این کشور خانه مشترک تمام اقوام ساکن آن است۰ هیچ قومی حق ندارد به هیچ بهانه و هیچ حیله ئی هویت و نام اقوام دیگر را نابود کند و تنها نام قوم خود را بر دیگران به زور بقبولاند۰ افغان ... اپگان پتان پختون همه به معنی پشتون است، و ما اگر پشتون نیستیم افغان نیستیم۰ما غیر پشتونها هویت خود را بر دیگران تحمیل نمیکنیم، و این اجازه را به پشتونها هم نمیدهیم تا هویت ما را محو و نابود کنند و نام قوم خود را بر ما بقبولانند۰واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ و واقعیت های این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی و تمامیت خواهانی بیش نیستند۰ در ویدیو به گفتار افراسیاب ختک رهبر پشتون پاکستانی توجه کنید

>>>   به هدایت ورهنمائی اشرف غنی وهمکاری... ودار ودستهٔ بی فرهنگش مظاهرات به خاطردرج کلمهٔ افغان درتذکرهٔ الکترونیکی به راه انداخته شده وزمینهٔ ورود تروریستان وطالبان پاکستانی را به این چال به کابل ودیگر شهرهای افغانستان مهیا نموده وکشور شاهد هرج ومرج وجنگ داخلی خواهد شد که نتیجه اش سقوط نظام ودرآخرین تحلیل تجزیه خواهد بود
تخاری

>>>   دست تان خلاص که نمی پذیرین ما درجش میکنیم

>>>   به هیچ صورت کلمه افغان درتذکره جای ندارد وضرورت نیست بهتر است باین درز اندازی ها ذیگر دامن نزنیم و بگذاریم روند توذیع تذکره بارامی به پیشرود. والسلام

>>>   من کوچی هستم نه افغان به کوچی بودن خود افتخار میکنم و به هویت همه اقوام افغانستان احترام دارم .
رستم

>>>   دولت برای تثبیت صلاحیت و رعایت قانون چاره ی جز توزیع شناسنامه ها مطابق قانون ثبت احوال نفوس ندارد. در ضمن، وقتی فاشیزم همدیگر پذیری و تسامح را نمی فهمد، ما هم اعلام می کنیم که نام کشور قومی است و هویت تاریخی این سرزمین را بر نمی تابد. باید پول کشور به دو زبان رسمی فارسی و پشتو چاپ شود. سرود ملی و اصطلاحات یک زبانه هم باید تغییر کند.
همه باید تا برپایی عدالت بایستیم!

>>>   آينده افغانستان سياه و تاريك است. گردهم‌‌آيى ديروز كابل نشان داد كه تنها طالبان و داعش براى زندگى مسالمت‌‌آميز مردم افغانستان تهديد نيستند. بلكه فاشيست‌‌هاى سكولار نيز به حذف و اخراج مى‌‌انديشند و در برابر تنوع قومى و فرهنگى كشور نابردبار هستند. شعار "اگر افغان نيستى، از كشور ما بيرون شو!"، نشان‌‌گر اوج‌‌گيرى روزافزون فاشيزم قومى است. با اين وجود ديگران تا كى در برابر اين همه زورگويى و توحش صبر و حوصله خواهند كرد؟ هر روز كشتار طالبان كم بود كه حالا به سرك‌‌ها آمده هفتاد درصد جمعيت كشور را تهديد به اخراج مى‌‌كنند. مردم افغانستان بايد در برابر سرنوشت‌‌شان حساس باشند و نبايد در برابر كشتار طالبان و داعش و تهديد برادران فاشيست‌‌شان بى‌‌ تفاوت بمانند.

>>>   من باشنده ولایت هرات هستم من باافغان بودنم افتخارمیکنم .وازقوم تاجک میباشم .

>>>   هزاره هستم و هیچگاه هویت ساختگی را قبول ندارم. قوم افغان و ارزشهایش نیز برایم محترم است. توقع دارم که آنان نیز همین دیدگاه را نسبت به من داشته باشند.
جواد از غزنی

>>>   ما همه شهروند افغانستان و افغان هستیم! در اینجا (هندوستان) اگر بگویی هزاره هستم، یا تاجک، یا پشتون، یا ترکمن، یا ایماق، هیچ هندی نمیفهمد که از کجا هستی؟ اما بگویی افغان هستی میفهمند که از کدام کشور هستی. تمام کشورهای جهان ما را بنام افغان میشناسند. اول در کشور صلح، امنیت، رفاه، پیشرفت و ترقی را بیاوریم بعد به فکر تغییر نام شهروندی شویم. کمی فکر و عقل داشته باشیم بهتر است. با احترام
رحیم ارغند، بهروز احمدی، علی رضایی، جمعه گل جوزجانی، کریم اله پنچشیری محصلان افغان در هند!

>>>   اینهای که انقدر دادوفریاد را انداخته اند که افغان افغان ازصدسال پیش تا امروز که حکومت در دست قوم پشتون بوده کدام خدمت برای کشور ویا مردوم این کشور کرده اند کشور ما جزعقب مانده ترین کشورها مردوم ما جز فقیرترین مردمان دنیا این بوده ... جنگ ادم کشی ...اینها تحفه بی بازخواستی مظلومان این بوده تحفه حکومتهای پشتون به باقی اقوام ساکن درافغانستان من هزاره هستم و دیگر هیج وقت زیربار ظلم وستم نمیروم این حق من است که نجاتم را روی تزکره ام نوشته لبینم نمیخواهم به هویت کسی دیگردر کشورخودم زندگی کنم
..مبارز

>>>   تاجیک بودیم وخواهیم بود ، افغان کلمه ایست که از آن بود تعصب ، فاشیزم ، انتحار و انفجار می آید .

>>>   تو كه گفته اي دست تان خلاص كه نمي پذيرين درجش مي كنيم. درجش كرده نه خواهي توانست! تو كه به زور مي خواهي نام اقوام ديگر را از بين ببري ونام قوم خودرا درج كني، ديگران هم اين حدِ اقل حق را دارند، كه بر ضد اين ظلم آشكار تو ظالم بايستند وآن را نه پذيرند. حديث شريف است، كه مي گويد در مقابل ظلم ظالم بايد باِيستي. ما هر گز نه مي گوييم كه تو افغان وپشتون نه باش ما ميگوييم كه مباركت باشد.اما تو مي گويي كه شما قوم خويش را فراموش كنيد ونام قوم مايعني افغان وپشتون را بپذيريد، كه يك كار غير ممكن، غير إسلامي ، غير انساني و غير منطقي وغير عادلانه وحتي يك جنايات محسوب شده مي تواند. زيرا تو مخالف فرمودهء خداوند (ج)كه گفته" شما را قبيله، قبيله آفريدم ، تا بين هم شناخته شويد" عمل مي كني.

>>>   یکی از دست برد های که درقانون اساسی توسط کرزی صورت گرفت ، اطلاق کلمهٔ افغان به تمام ساکنین افغانستان و بند اضافی ترویج واستعمال مصطلحات ملی کشوربود که محترم حفیظ منصور فوراً بعد ازتوشیح قانون اساسی آنرا به باد انتقاد گرفت ودستبرد های این خائین ملی را افشا نمود اما دستگاه حاکمهٔ وقت ازجواب دادن به انتقادات آقای حفیظ منصورابا ورزیده وتا امروز خاموش اند ولی نتیجهٔ این تخلفات هرروز قربانی گرفته وباعث هرج ومرج وبی اتفاقی بین ساکنان افغانستان شده وبا الآخره اسباب تجزیهٔ کشور رافراهم خواهد ساخت امروز نه تنها درافغانستان بلکه درتمام جهان بدترین واژه ومنفورترین کلمه افغان بوده وچنین معنی ومفهوم پیداکرده است: افغان یعنی تروریست ، خاک فروش ، بی عقل ،نادان ،عقب گرا ، معامله گر ،آدمکش ، زورگو ، وحشی ، طالب ، بی فرهنگ ، رهزن ، خائین و ده ها کلمات منفوردیگر که درقاموس انسانیت جا ندارد۰ چون ما جزء جامعهٔ جهانی هستیم ومیخواهیم بامروت وانسانیت ورعایت نورم های انسانی زندگی کنیم ، پس نمی خواهیم چنین یک کلمهٔ منفور را که مورد قبول جهان انسانیت نیست ، بالای خود بگذاریم ولکهٔ ننگ وحشت را برشانه های خود حمل کنیم ، در ممالک دیگراگر دریک طیاره یک نفر افغان مسافر آن باشد ، آن طیاره چندین بار چک میشود وزنگ خطر آن به صدا می آید وپیلوت وخدمهٔ پرواز با ترس و وحشت تا نقطهٔ هدف به وظیفهٔ خویش بدون علاقه مندی ادامه داده واگر پیهم سه بار چنین اتفاق بافتد ، حاضر به ترک وظیفه بوده واز صحبت نمودن با افغان خودداری میکنند ـ پس این کلمهٔ ... احدی ودار ودستهٔ شان باد وبرایشان مبارکباد میگویم ۰بگذارید که هر انسان هویت خودرا داشته باشد ، نه هویت تحمیلی واجباری را!!...
نعیمه مامور وزارت امر زنان

>>>   اگر قومپرستان متعصب ... كه بر گزار كننده گان اصلي مظاهرات ديروز بودند، به اين نوع حركت هاي غير قانوني خود، در برابر قانون پاس شدهء احوال ثبت نفوس سنگ أندازي بي مورد كنند، يقينن كه أفغانستان را وارد يك بحران خطرناك وجدي ديگري كه آرزوي آي اس آي پاكستان است مي نمايند، پس به رهبران حكومت وحدت ملي است ، كه هرچه زود تَر به توزيع تذكره هاي إلكترونيكي اقدام نمايند. تاجلو اين نوع حركات غير قانوني در برابر تطبيق قانون پاس شدهء مجلسين شوراي ملي گرفته شود واز جانب دسايس شوم بيگانه گان نيز خنثي گردد.

>>>   اقوام محترم غیر پشتون بیدار و هوشیار شوید! مسئله ساده و پیش پاه افتید فکر نکنید افرادیکه در مقابل این مسئله مهم وسر نوشت ساز بیتفاوت مانده خیر است چه میشد گفته به نا بودی اصلیت خویش تو سط سلطه طلبان فاشیست سر تسلیم را برای آبد خم میکنند برای شان میگویم ای کوتاه فکرهای تاریخ از 55 سال قبل حتی الان عبرت بگیرید که همه واژه های فارسی{دری} از وزارات الی اماکن وموئسسات را به پشتو تبدیل کردن که حتی گفتن دانشگاه شما را بشما اجازه نمیدهند این همان بیتفاوتی در واقعیت کوتاه فکری و ساده لوحی بزرگان اقوام غیر پشتون بود که اکنون این اهانت را می بینیم که فاشیستهای... به خیابان ها برآمده علیه ساکنین اصلی این وطن علنی بصدای بلند شعار میدهند که از افغانستان خارج شوید به کشور اصلی خویش که مربوط زبان و فرهنگ تان است بروید. واقعآ جای بسا خجالت و عار است برای آنعده از اقوام غیر پشتون و به خصوص به آن اشخاصیکه در پست های بلند دولتی و پارلمان و سنا مزدور صفت قرار دارند مثل ... سر خمیده از گذشته عبرت نگرفته تن به زلالت آبدی میدهند. چرا این فاشیستها راضی نمیشوند که یکجمله {دری } جاگزین جمله پشتو شود؟ چرا تا این حد پافشاری دارند که فقط کلمه افغان در شناسنامه های الکترونیکی نوشته {ذکر} شود ؟ به هر صورت اگر این بار خیراست گفتید یقین داشته باشید که در آینده قریب نه چندان دور اگر از زبان شما جمله فارسی {دری } خارج شد از طرف قبیله {فاشیست} به زندان و یا پرداخت مبلغ نقدی محکوم خواهید شد . این حرف را بطور خاطره یاداشت کنید که نسل های بعدی بخوانند.

>>>   ای غافلان نمی دانید که معیار برتری نزد الله پاک تقوا وپرهیزگاری است نه تاجک پشتون هزاره وترکمن وازبک بیائید یک مسلمان واقعی شویم واز این مسایل که به جز بدبختی دیگری چیزی در قبال ندارد صرف نظر کنیم ودست به دست هم بدهیم واین کشور را اباد نمائیم هستند کسانی که به خاطر حفظ منافع خود به این مسایل دامن می زنند ما باید هوشیار باشیم ونگذاریم که دیگر استعمار وغلامان حلقه به گوش انها مارا فریب داده وبه مقاصد استعماری خود نایل ایند

>>>   عجب مردم هستیم بخدا، در افغانستان زندگی میکنیم، تابعیت افغانستان داریم و افغان نیستیم، اگر اینهایکه خود را افغان نمی گویند و انگلیس برایشان پیشنهاد کند که از دین تیر شو ما برایتان تابعیت انگلیس میدهیم (طوریکه در شبکه های اجتماعی دیده میشوند که به عیسویت رو می آورد) باز از دین خود هم تیر میشود ولی در اینجا افغان نیستم. چی مردم بی وجدان، احمق و خود فروش.
ادراک خراسانی

>>>   ضرورت رایزنی نیست ما همه افغان هستیم،...نمی تواند ما را از افغانیت خود محروم کند اینها دزدهای قرن 21 هستند ما از نام ایشان نفرت داریم ما افغان هستیم کسی که خود را افغان نمی گویند شاید که افغان نباشد....
خراسانزاده

>>>   افغانستانی هستم از افغانستان کلیمه افغان نتوانیست وحدت ملی را بار ارد به جز تفریقه و نفاق . خراسان نام بزرگ و تاریخی افغانستان و منطیقه میباشد که این نام به قوم تعلق ندارد و مردم افغانستان و دنیا از کلیمه افغان سخت نفرت دارند . افغان ( انسان - فغان - غلام ... ) . هویت همه اقوام در تذکره درج گردد مانند دوره ظاهر شاه و داود خان . افغان در تاریخ ثابت شده که مربوط به برادران پشتون مباشد که افغان ها جزی از اقوام افغانستان میباشند . من یک نورستانی میباشم نه افغان .
نورستانی

>>>   بایدکه ملیت هرقوم در روی تزکره اش زکرشود این حق همه اقوام ساکن درافغانستان است انوقت است که خیلی زودفهمیده میشودکه هرقوم جقدرجمعیت دارد من هزاره هستم ولی هیج سند ومدرکی وجود ندارد این فرصتی خوبی است تا همه اقوام ساکن درافغانستان هویتشان ظاهرشود وهمه به هویتشان درافغانستان افتخارکنن ماتا احرین توان مکوشیم برای ظاهرشدن هویتمان وموجودیتمان در این خاک و مرز و بوم..
ع.حقجو

>>>   یک ترکمن چطور افغان میشود ؟ من یک ترکمن هستم نه افغان زنم و اولاد هایم همه ترکمن هستند
جوره بای از جوزجان

>>>   اگر افغان نوشته شود هیچکس ضررنمیکند وهیچکس دیگر صاحب امتیاز نمیشود آیا همزیستی بدون مدارا وگذشت آنهم درهمسایگی با پاکستان ممکن است؟؟ حالا که یکطرف زیاد تاکید دارد طرف دیگر نرمش نشان داده گذشت کند به نفع همه تمام میشود نفاق به ضرر هــــمــــــه اگردر تذکره من هندو هم نوشته گردددهیچ ضرری برمن وارد نمیشود
(( ر ))

>>>   من افغان نیستم
کندهاری

>>>   در صورت نّذیرفتن کلمه افغان غنی به سرنوشت کیوناری مبتلا وداعش تحت افغان دنیا را ..در .. خواهد کرد!

>>>   پشون ها از خاک خراسان باید هر چ زود تر بیرون آن سوی خط دیورند شوید.

>>>   یاد باد آنکه زمینی داشتیم
تخت و تاج و سرزمینی داشتیم
کشور ما مهد پاکان بود و بس
خانه تاجیک و دهقان بود و بس
خاک و سنگ و سبزه و هامون و رود
پهلوی میخواند آهنگ و سرود

>>>   چون افغانستان اقوام گوناگون زنگی دارد نام خراسان نام بزرگ و تاریخی افغانستان و منطیقه میباشد که نام خراسان و زبان دری به قوم تعلق ندارد.

>>>   ما افغانستاني هستيم نه افغان افغان فقط وفقط مربوط به پشتونها ميشود اينها ميخواهد هويت همه اقوام افغانستان را زير پاه كند وهويت خود را بالاي ما بقبولاند لطفا هويت خودرا از دست ندهيد واواز خود را در مقابل ... پشتونها بلند كنيد

>>>   باز حاکمان پشتون تقلب و جعل مى کنند و هميشه چالبازى مى کنند از همين سبب هوشار و زيرک اند . من لقب و صفت ات و يا نام دومى ات (افغان بر وزن فغان) را هيچگاه نمى پذيرم. چون هر بار بايد ادعاى ثابت ناشدنى را واقعيت و حقيقت جلوه دهند. با اين کار مى خواهد تفکر پست فاشيتى و مطلقگرايى را ادامه دهند که گويا و يا انگار همچم افغان يعنى پشتون اکثريت شهروندان است اند...هنوز کسانيکه استاده در جاه چه در چله بزرگ زمستان وچله خورد تابستان, و چه در توفان و باد نمى دانند که ملت سازى با همآهنگى و رسالت تاريخى فراملتى ساخته مى شود ونه به تقديم نام و لقب و صفت قوم مخصوص به ديگران يعنى غير پشتون. کاش اين نام منحوس را خود پشتونهاى شريف داده باشد استاندار بمبى , مونت استوارت الفنستون انگلیس (گزارش سلطنت کابل) در کتاب خود نام "افغان لند" را براى پشتونها داده بوده که هنوز نام افغان ستان نبود. land انگليسى به فارسى ستان است.ستان فارسى است.دبستان, دبير ستان, مييستان, گلستان, تاکستان, بوستان, بهارستان, کودکستان,...وغيره فغان - هيچگاه, تشکر
اين نام را پس کن از ستان ما
تو تون پس گير, ستان از ما
برو گم شو به خواه تان
تا ستان نور آباد شود

>>>   کسانیکه نوشته اند که به نوشتن کلمهافغان هیچ ضرری بر ما عاید نمیگردد نهایت از کم فکری ودور اندیشی ان است همان تساحم وگذشت بود که به تبدیل نام خراسان بنام افغانستان امروز یکتعداد نادان قومگرا خود را مالکین این ملک میدانند ودیگران را مهاجر می پندارند در حالیکه مالک اصلی این ملک کسانی دیگری هستند که به انها مهاجر گفته میشود اگر ما امروز بازهم بخاطر همزیستی مسالمت امیز بجای نوشتن کلمه افغان را بحیث ملت نرمش نشان بدهیم فراد مین رسمیت زبان ما را که موازی با انها است انرا هم با همین شرارت وشتارت ومهارت ازبین میبرند وبازهم صبر وحوصله کنیم اخرالامر ملت ما را ازین خاک ابایی واجدادی شان بیرون میکنند وما برای گفتن حرفی نخواهیم داشت واهسته اهسته هم چیز ما را زبا وفرهنگ وکلچر ومهم تر از همه مهم تر ملیت ما را غاصبانه وجابران می دزدند وما را اسیر وفرمانبردار خود میسازند انقدر دیده درا هستند که خانه اجدادی وابایی ما را کازبانه از ان خود می دانند در حالیکه تاریخ گواه روشن بر موضوع است که مالک اصلی کدام ملیت است ومهاجر غاصب کیست این قوم مغرض همیشه ادعای اکثریت نفوس را دارند وحالا میدانند که چلوصاف شان از اب بیرون میگردد ودروغ شان ثابت میشود در ج کلمه افغان را به همه ملت می خواهند تا ادعای دروغین شان پنهان بماند وبه همان دروغگویی های شان قدرت دولت را با تقلبکاری دزدی از ارای پاک ملت بنفع شان اسفاده ناجایز نمایند .

>>>   ... یکضرب المثل عامیانه را حتمآ شنیده اید؟ بیغیرت را گفتن که در مقعدت درخت سبز میشود بیغیرت فورآ جواب داد خوب است در سایه اش می شینم. حالا خود شما میدانید که از مخالف استی یا از همان بیغیرت ها؟

>>>   من هم افغان نیستم 

>>>   بـــــه ((کسانیکه نوشته اند... و یکضرب المثل .....
همانطوریکه سه صد سال برشما حکومت کردند حالا هم سایه امریکائی ها ازسرشما دور شود بازهم حاکم وبادارشما میشوند اگر برحق ومستحق نمیبودند سه صد سال نمیتوانستند حکومت کنند این تقدیر شماست خداوند هرکس را شناخـتـه چیزی داده ... از غصب وغارت وکارهای جاهلانه که کردند کتاب ها میتواندنوشته شود. جریان حکومت سال های 71 تا 75 را هم دیدیم همین فعلا می بینیم کدام مقامات حکومتی روحیه غارت زورگیری وغصب زمین وظلم را دارد کاری که تا سه صد سال دوام کرد منبعد هم دوام میکند به جوی که آب رفته باز میرود !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است