احمد رشيد: دولت افغانستان فلج است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۵    ۱۳۹۴/۶/۱۱ کد خبر: 101820 منبع: پرینت

احمد رشيد نويسنده و روزنامه نگار پاكستانى در آخرين مقاله اش كه به نشر رسانده، از تمام شدن گزينه هاى اشرف غنى ریيس جمهور افغانستان سخن می گويد.

او با يادآورى از سقوط چند روزه ولسوالى موسى قلعه و حملات خونبار طالبان در كابل، به بن بست مذاكرات صلح در پى اعلام خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر پيشين طالبان اشاره كرده است.

به نقل از نگاه، احمد رشيد نوشته است. دولت افغانستان فلج است و قادر به پر كردن شكاف هاى خالى در كابينه نيست، پروژه هاى كليدى مانند تذكره هاى برقى و اصلاحات انتخاباتى دستخوش اختلافات است و محبوبيت ریيس جمهور بسيار پایين آمده و محبوبيت عبدالله عبدالله از آن هم پایين تر است. حكومت نتوانسته است با فساد مبارزه كند و يا اقتصاد را تقويت كند و جامعه بين المللى از پرداخت كمكهاى مالى حياتى براى دولت افغانستان خوددارى كرده و يا به تاخير انداخته است. افغانستانی ها پس از سورى ها و عراقى ها سومين گروه از مهاجران را تشكيل مي دهند و از زمين و دريا در تلاش اند تا به اروپا فرار نمايند.

او با بيان بالا رفتن آمار تلفات نيروهاى اردو نسبت به سال گذشته و احتمال خروج نيروهاى آمریکا و ناتو، به نقش رو به افزايش جنگ سالاران و فرماندهان جهادى و مليشه سازى اشاره كرده است.

احمد رشيد مى نويسد. انتقاد افغانستان از پاكستان در حال افزايش است كه پس از مرگ ملا عمر و بروز اختلافات در درون طالبان بر سر جانشينى وى، بسيارى از مردم افغانستان معتقدند پاكستان در تلاش انتخاب فرد مورد علاقه خود يعنى ملا اختر محمد منصور به عنوان رهبر جديد طالبان می باشد. او می نويسد مشخص شد جلال الدين حقانى نيز يكسال قبل مرده است و مخفى نگه داشتن خبر مرگ ملا عمر و جلال الدين حقانى و عدم شفافيت در اين خصوص، اعتماد ميان افغانستان و پاكستان را نابود كرد و ملا اختر محمد منصور با اتخاد موضع خصمانه، مذاكرات صلح را رد و آن را تبليغات دشمن عنوان كرد. در حالي كه پيش از اين به عنوان يک چهره معتدل در ميان رهبران طالبان ديده می شد.

احمد رشيد با ذكر ظهور گروه بندى هاى جديد و افزايش اعتراض ها به عدم كارآيى حكومت وحدت ملى، از قول افغانستانی ها نوشته است كه حاكميت داخلى در خطر است و بسيارى ها به تغيير قانون اساسى به منظور جلوگيرى از فروپاشى كشور يا كودتايى توسط يک يا چند جنگ سالار يا بخشى از ارتش و يا چنگ زدن سياستمداران ناراضى به قدرت، احساس نياز می كنند.

او می گويد: يک راه حل محبوب كه به شدت مورد بحث روشنفكران و سياستمداران افغانستان است اين است كه ریيس جمهور مجلس بزرگان اضطرارى را فرا خواند كه دولت موقت را براى يک دوره بيش از چند ماه انتخاب كند و با اصلاحات قانون اساسى، نظام به ديموكراسى پارلمانى تغيير نمايد و با يک تلاش مجدد كه طالبان وارد مذاكره شود يا حتى تشويق آنها كه در بحث مجلس بزرگان همراه شوند زيرا طالبان روشن ساخته است كه آنها نيز تغييرات در قانون اساسى را مي خواهند. در نهايت پس از عبور از قوانين انتخاباتى جديد كه زمينه تقلب در انتخابات را از بين ببرد، و توزيع تذكره هاى جديد، تحت نظارت دولت موقت انتخابات پارلمانى داير شود. پارلمان جديد انتخاب شده پس از آن صدر اعظم جديد را براى رهبرى كشور و ریيس جمهور به عنوان ریيس دولت، پس از استعفاى دولت موقت انتخاب نمايد.

احمد رشيد نويسنده پاكستانى در پايان مقاله اش آورده است، بلند پروازانه و مشكل است، هر چند چنين مسيرى ممكن است.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   احمد رشید خبرنگار آی اس آی است وبه هدایت آنها در زمان معین اخبارمعین را نشر میکند سازمان های جاسوسی واستخباراتی ابتدا یک شخص را کمک کرده تا سرشناس گردد بعد گفتنی های خودرا از طریق او به مردم وجهان میرسانند همین احمد رشید را استخبارات پاکستان معلومات های راکه در اختیار داشت بدسترس رشیدقرارداد تا کتابی نشر وبعد ازان مشهور شد حالا از زبن او حرف میزنند
(( ر ))

>>>   حرف های دروغین خصمانه این مداری شعبعده باز پاکستانی برای مردم ما قابل قبول نبوده ونیست زیرا دشمنی پاکستان با کشور ومردم ما بکلی ثابت ومشهود است وانحلال شورای ملی وایجاد حکومت موقت بجای حکومت موجود خواست حکمتیار غلام بچه پاکستان واز جمله اعضای ای اس ای است که همه به این گفته ها اگاهی واشنایی دارند استخبارا ای اس ای وقتیکه دید ان مهره شان کار ساز شان نشد مهره دیگری خود عبدالرشید یوسفزی را بنام روزنامه نگار در چلند انداخته که مگر از طریق سخنان کازبانه ان بتوانند به هدف شان برسند که این مهره سوخته پاکستان راهم مانند حکمتیار خوب می شناسند که دوست مردم ما هرگز نبوده ونیست واز جمله منسوبین ای اس ای میباشد که همیشه تقابل با مردم ما قرار داشته وبا عنوان های گونا گون دروغین شان هر زمانیکه دیده رهبران سیاسیون ما برضد پاکستان قرار گرفته باز اعضای برجسته ای اس ای بنام زوزنالست ومولانا تلبلیغات ضد را بر علیه دولتمردان ما براه می اندازند که همه بدستور ای اس ای است نه از صداقت ودلسوزی انها .

>>>   گرفتن یک یادو ولسوالی مرزی درمدت چندروز محدودازمیان صدهاولسوالی نمی تواندامنیت یک کشوررابه سختی تهدیدکندهمچنانکه انتحاریهای کورنمی تواند.آنچه البته خطرناک تر است عدم حمایت داخلیان و وطنداران ازجکومت براثرپروپاگندای غلط رسانه های وابسته است .مامناطق وسیع وولایتهای کاملاامنی مانندبامیان دایکندی وبسیارامنی مانندبلخ وسمنگان داریم که بیشترشهرهای بزرگ ماامن می باشند.پس نباید بایک فیررسانه هاتمام کشوروسیع ماراناامن جلوه بدهندودولت ناامنی رابهانه فساد وکمکاری قراردهد
شیواکاندیداحتمالی بلخ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است