جنجال در آمریکا بر سر هزینه ی بمب‌افکن‌ها
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۶    ۱۳۹۴/۶/۱۱ کد خبر: 101794 منبع: پرینت

در حالی که مسوولان نیروی هوایی آمریکا در گزارش سال گذشته خود هزینه 10ساله تولید بمب افکن های جدید این کشور را حدود 33 میلیارد دالر برآورد کرده بودند اما براساس گزارش اخیر وزارت دفاع آمریکا، هزینه های ساخت بمب افکن ها 25 میلیارد دالر بیشتر برآورد شده است.

هزینه ساخت بمب افکن های دوربرد آمریکایی که ساخت هر فروند از آن ها دست کم 500 میلیون دالر برآورد شده است در دو سال گذشته موضوع جنجال ها و انتقادات زیادی در محافل سیاسی این کشور بوده است.

مسوولان نیروی هوایی ارتش آمریکا در گزارش سال گذشته خود به کمیته تسلیحات کنگره، هزینه ساخت بمب افکن های دوربرد جدید این کشور در فاصله سال های 2015 تا 2025 را در مجموع 33 میلیارد و 100 میلیون دالر برآورد کرده بودند.

اما در گزارش امسال وزارت دفاع آمریکا در خصوص توانمندی های دفاع هسته ای این کشور، هزینه های مذکور برای سال های 2016 تا 2026 بالغ بر 58 میلیارد و 400 میلیون دالر پیش بینی شده که این مسئله واکنش های شدیدی را در میان قانونگذاران آمریکایی بر انگیخته است.

دبورا جیمز وزیر نیروی هوایی آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته خود، این اختلاف را حاصل خطای انسانی عنوان کرده و گفته بود که هزینه های مذکور از ابتدا 41 میلیارد دالر بر آورد شده و هنوز هم همان مقدار است.

«جکلین اسپیرر» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا و عضو کمیته نظارت بر تسلیحات مجلس نمایندگان این کشور نیز با صدور بیانیه ای تفاوت 25 میلیارد دالری در محاسبه هزینه های دفاعی را اشتباهی غیرقابل چشم پوشی عنوان کرده و خواستار پاسخگویی مسوولان نیروی هوایی آمریکا شده است.
«ان استفانک» سخنگوی نیروی هوایی آمریکا بلافاصله در نامه ای در پاسخ به این نماینده آمریکایی با این ادعا که هزینه های برآورد شده برای دوره های ده ساله همواره ثابت بوده و نیروی هوایی آمریکا در حال تصحیح اشتباهات موجود در بخش هایی از گزارش سال گذشته می باشد قول داده است که مسوولان مالی این نیرو گزارش های بعدی خود را با دقت و صحت بیشتری تنظیم خواهند کرد.

قرارداد ساخت این بمب افکن ها که قرار بود تا پایان ماه اوت امسال با دو شرکت عمده ادغام شده تسلیحات نظامی آمریکا یعنی بویینگ و لاکهید مارتین به امضا برسد تا پایان ماه اکتبر به تعویق افتاده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است