گردهمایی علما با حضور رییس جمهور برگزار شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۳    ۱۳۹۴/۶/۱۰ کد خبر: 101773 منبع: پرینت

گردهمایی علما در برابر فساد اداری با حضور ریاست جمهوری برگزار شد.

اشرف غنی رییس جمهور کشور در این گردهمایی اصل محوری در فلسفه سیاسی اسلام را عدالت و تحقق آن را وابسته به محو فساد دانست. وی همچنین نقش علما را در کاهش فساد اداری ارزنده خواند و گفت برای مردم افغانستان جای شرم است که هر ساله مقام اول را در فساد کسب می کنند.

رییس جمهور غنی در گردهمایی علما در برابر فساد اداری گفت: تعالیم قرآن مجید درباره مبارزه با فساد بسیار واضح است. در آیه 77 سوره قصص می فرماید: در پی فساد در زمین مباش، زیرا خداوند فساد پیشگان را دوست ندارد و در آیه 83 همین سوره مبارک گفته است: آن سرای بازپسین را برای کسانی می گردانیم که در زمین در پی چیرگی بر دیگران نبوده اند، و قصد فساد نداشته اند. همه ما و شما می دانیم که پیغمبر علیه السلام، رشوت دهنده، رشوت گیرنده و واسطه شونده میان آن ها را مورد لعنت خداوند عزّوجل قرار داده است.

وی گفت: تجربه تاریخی اسلام نشان داد که دین مقدس اسلام، نسبت به هر دین و آیین دیگری، فاصله نظریه و عمل را در زمینه مبارزه با فساد، تحقق عدالت و نظام سازی در کوتاه ترین وقت ممکن سپری نمود. تجربه موفق دوران خلفای راشدین، خصوصا زمان خلافت حضرت عمر فاروق رضی الله بهترین نمونه است که چگونه سیستم قضایی، خراج و حسابدهی مالی با شفافیت تمام جامه عمل پوشید. اهمیت سیرت حضرت عمر تنها در منش فردی او نیست، بلکه در این است که آن رویه حکومتداری تبدیل به نظامی گسترده در سراسر قلمرو اسلام گردید.

رییس جمهور غنی گفت: زمانی که کنفرانس لندن در سال 2010 برگزار شد، هم دولت افغانستان و هم جامعه بین المللی در قضیه انکشاف و مبارزه با فساد در افغانستان دچار درماندگی شده بودند. در آن زمان، کرزی صاحب از من خواست که عوامل فساد را تشریح و راه حلی برای آن برون رفت از آن را نشان بدهم. نظریاتی که من در آنجا دادم تبدیل به استراتژی مورد قبول هر دو طرف قرار گرفت.

وی عوامل فساد در کشور را اینگونه توضیح داد: قراردادهایی که بدون مطابقت با موازین قانونی انجام می شود یک عامل عمده فساد است. هر هفته، شب های شنبه، من، دانش صاحب و داکتر صاحب عبدالله جلسه داریم تا سیستم قراردادها را از طریق اداره تدارکات ملی بهبود ببخشیم.

کارهای را که در این مدت در مبارزه علیه فساد اداری انجام دادیم.
• در این مدت، 350 پروژه توسط اداره تدارکات بررسی شده است.
• تعداد 232 به کمسیون تدارکات ارسال شده است.
• تعداد 252 پروژه توسط کمسیون تدارکات منظور گردیده است.
• تعداد 43 پروژه به دلیل مشکلات تکنیکی برگشت خورده است.
• تعداد 28 پروژه به دلیل عدم تطابق با قانون تدارکات عامه افغانستان رد گردیده است.
• تعداد 26 شرکت به دلیل جعل اسناد و ارایه معلومات نادرست از اشتراک در تدارکات عامه محروم گردیده اند.
• تعداد 24 شرکت تحت محرومیت قرار دارند.
• ارزش مجموعی پروژه های منظور شده به 51.5 ملیارد افغانی می رسد.
• در مقایسه با سال های گذشته، حدود مبلغ 8.5 ملیارد افغانی از طریق صرفه جویی در قراردادها به خزانه دولت افزوده شده است.

مهمترین عامل فساد در کشور ما مواد مخدر است که هم جنگ را تشدید می بخشد و هم اداره را به فساد می کشاند. این عامل به مانند سرطانی است که همه ابعاد زندگی یک جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. کشت کننده، تولید کننده، پراسس کننده، ترافیک کننده، و استعمال کننده آن همه در این روند مسوولیت دارند. این مافیا است که نمی خواهد جنگ بخوابد، و همه کسانی که در این کار سهم دارند، در ادامه جنگ و ناامنی هم مستقیم یا غیر مستقیم سهیم هستند.

رییس جمهور گفت: در گذشته تصور بر این بود که مواد مخدر تنها در اینجا کشت می شود اما صدور و استعمال آن به بیرون از کشور صورت می گیرد. امروزه دیده می شود که این تصور خطا بوده است و کشور ما هم اکنون سه و نیم میلیون معتاد دارد و این، تهدیدی بیش از حد نگران کننده برای آینده ما است.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شورای عالی صلح اکثرا علما هستند درین شورا درمدت هفت سال به یک حساب 782 ملیون دالر وبه حساب دیگر یک ملیاردو سه صد ملیون دالر را مصرف کرده اند وهیچ دست آوردی هم ندارند ...دورویه صحبت میکنند گاهی به نعل میزنند گاهی به میخ گاهی خارجی هارا مذمت میکنند گاهی دالر ]ای آنهارا به سرخود باد میکنند در حالیکه علمای پاکستان وایران صرف منافع ملی وطن خودرا درنظر دارند و آشکارا ازان دفاع میکنند علمای ما تازمانیکه دالر وچوکی حکومتی داشت آرام است زمانیکه قطع شد صد ها انتقاد از نظام ارائه میکندوهمه چیز را سیاه نشان میدهند تا زمانیکه کرزی بود هر روز جمعه این علمای پلو خور در ارگ بودند وهیچگاهی آشکارا از مشروعیت نظام حرف نزدند فقط منافع شخصی خود را در نظردارند ومادیات را
(( ر ))

>>>   هموطنان عزیز !
این اغا اشرف ما میخواهد افسد را با فاسد چاره جوئی کند وای خدای من این مرد خیلی ... است
کریم از همبورگ

>>>   مهمترین عامل فساد خودتان استید که ریاست جمهوری را به تقلب حاصل نموده اید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است