بیشترین بهره از جنگ افغانستان را پاکستان برد
پس از حمله شوروی به کشور ما، پاکستان بسیار سریع و هوشیارانه از آن فرصت استفاده کرد و خود را وارد صف مبارزه با اتحاد جماهیر شوروی کرد و این باعث شد بسیار توجیه پذیر باشد برای غرب و امریکا که اگر قرار باشد پاکستان در صف مقدم با اتحاد جماهیر شوروی باشد پس باید کمک ها به پاکستان بیش از اندازه باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۲    ۱۳۹۴/۶/۹ کد خبر: 101723 منبع: پرینت

حدود 36 سال قبل هجوم ارتش سرخ شوروی به افغانستان شیرازه ملت را بهم ریخت و مردم ما را درگیر جنگی ناخواسته کرد که تا کنون نیز ادامه دارد.

امروز پس از گذشت بیش از سه دهه ، کسانی که بانی بهم ریختگی این ملت و کشور بودند خود را ناجی معرفی کرده اذهان عمومی را نسبت به اشغال شوروی مردد می کنند. به همین دلیل نگاهی داریم به پیامدها و تاثیرات یورش ارتش شوروی سابق.

در رابطه با تهاجم نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در سال 1358خورشیدی به نظر می رسد سه محور محور عمده و اساسی وجود دارد.

محور اول چرا اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در سال 1358 وارد افغانستان شد؟ در رابطه با دلیل این سوال باید به وضعیت سیاسی ان زمان در منطقه توجه شود. سال 58 سالی هست که هنوز جنگ سرد در افغانستان و منطقه وجود دارد، جنگ سرد میان امریکا و ناتو از یک طرف و پیمان ورشو و همچنان اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی از طرف دیگر به شدت ادامه دارد.

افغانستان به دلیل نقطه خاص جغرافیاییش همیشه مورد توجه بوده و فکر می شده افغانستان می تواند به عنوان یک دروازه از جنوب اسیا و شبه قارهند باشد و هم می تواند دروازه باشد به سوی کشورهای اسیای میانه و به همین دلیل است که افغانستان از حساسیت بیشتری در آن زمان برخوردار می شود و اغاز شروع جنگ سرد در منطقه ما در سرطان سال 52 زمانی که داوود خان کودتای سفید را علیه ظاهر خان انجام داد در واقع شروع می شود ولی در سال 57 وقتی حکومت اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان به وجود می اید واکنش بسیار جدی را از سوی امریکا و همپیمانان ناتو می بیند و این واکنش سبب می شود مقاومت هایی را در برابر این حکومت به وجود بیاید و در سال 58 اتحاد جماهیر شوروی مجبور می شود به افغانستان بیاید، زیرا یک تحلیل غلط از اوضاع منطقه و افغانستان داده می شود که وارد افغانستان می شود.

اما پیامدهایش بسیار سنگین و غیر قابل جبران بود در افغانستان بیش از یک میلیون نفر کشته شد و میلیون ها نفر دیگر آواره کشورهای دیگر شد و صدها هزار نفر دیگر مجروح شد و هزاران نفر دیگر به صورت مفقود الاثر باقی ماند. زیر بناهای افغانستان هم از لحاظ اجتماعی هم فرهنگی هم اقتصادی به طور کلی نابود شد و اسیب های روانی که مردم دچار شده اند.

این جنگ برای اتحاد جماهیر شوروی هم بسیار پرهزینه بود. ده سال پس از این جنگ هنگام خروج نیرهای روسی حدود 15 تا20 هزار نفراز این نیروها کشته شده بودند یا زندانی بودند و یا مفقود الاثر شده بودند و اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید و کشورهای متعددی از اتحاد شوروی جدا شد.

بحث دوم ، این ها پیامدهایی بود که هم ما متحمل شدیم هم اتحاد جماهیر شوروی متحمل شد.

بحث سوم، 36 سال از آن زمان گذشت و اتحاد جماهیر شوروی باید مورد نکوهش قرار بگیرد زیرا عمل خود سرانه و بدون توافق با سازمان ملل بوده است.
برخی آگاهان مسایل سیاسی معتقدند امروز که روسیه وارث اتحاد جماهیر شوروی هست معتقد است ان عملکرد رهبران اتحاد جماهیر شوروی در ان زمان یک خبط بزرگ سیاسی، تاریخی برای اتحاد جماهیر شوروی بود.

ولی ما و فدراتیو روسیه امروز باید نگاهمان به اینده تغییر کند فدراتیو روسیه می تواند درافغانستان در بخش های که تجربه دارد کار کند و نگاهشان به افغانستان یک نگاه نظامی نباشد بلکه نگاه سیاسی و اقتصادی باشد.

مثلا در بخش اقتصادی می تواند روس ها در زمینه هایی مثل شرکت ها، کارخانه ها، ساختن شاهراه های کشور به ویژه سالنگ که تجارب بسیار دارد کمک کند و این نگاه مردم افغانستان را نشان می دهد که نگاه شان سازنده و مثبت باشد.

چیزی که بسیار مهم است وقتی در سال 1358 به افغانستان حمله شد این حمله با واکنش سریع غرب روبه رو شد ولی پاکستان بسیار سریع و هوشیارانه از آن فرصت استفاده کرد و خود را وارد صف مبارزه با اتحاد جماهیر شوروی کرد و این باعث شد بسیار توجیه پذیر باشد برای غرب و امریکا که اگر قرار باشد پاکستان در صف مقدم با اتحاد جماهیر شوروی باشد پس باید کمک ها به پاکستان بیش از اندازه باشد.

به پاکستان کمک های بسیاری شد برای مثال انها اسلحه هایی را که باید به مجاهدین می دادند را برای خود می گرفتند و اسلحه های کهنه خود را به مجاهدین می دادند و بقیه امکانات مالی که به صلاحیت دولت پاکستان بود یعنی به چه کسی چقدر امکانات بدهد و این سبب شد که پاکستانی ها سود کلانی از این قضیه ببرند و این بهره برداری ها و سود بری ها تا هم اکنون هم ادامه دارد هم اکنون سالانه چیزی حدود دو میلیون دالر پاکستان از امریکا دریافت می کند بیشتر به خاطر توجیه همان مسایلی است که در 34 سال پیش پاکستان ها بر خود داشت.

اما شاید بخواهید بدانید سازمان ملل در برابر یورش ارتش سرخ به افغانستان چه اقداماتی را انجام داد؟

اولین کار سازمان ملل این کار انها را نکوهش کرد و غیر قانونی دانست و در این رابطه اعلامیه صادر کرد و کسانی که به مقاومت افغانستان کمک می کردند تایید کرد که این کمک ها صورت بگیرد به همین خاطر امریکا و کشورهای عضو ناتو به خوبی توانست از مقاومت ان زمان وجبهه مخالف دولت افغانستان حمایت بکند و هر چه گذشت سازمان ملل بیشتر خود را درگیر مسایل سیاسی افغانستان کرد.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با گذشت چند سال بعد تسلط پاکستان براوضاع افغانستان محدود تر خواهد شد چون ستون پنجم شان که سال ها در پاکستان دال ونمک خورده بودند اکنون به سن کهولت رسیده و این دنیارا وداع میکنند رئیس جمهور ورئیس اجرائیه میگویند دیگر به پاکستان اجازه نمیدهیم بین طالبان وحکومت افغانستان کارکند اما قاضی امین وقاد در طی دوهفته دوبار با رادیوی خارجی صحبت نموده وتاکید دارد که بدون پاکستان صلح امکان ندارد او که سال ها از همین راه پول بدست آورده ونیم فامیلش فعلا هم در پاکستان است فقط منافع پاکستان را درنظر دارد او عضوشورای صلحی است که در طی هفت سال یک ملیاردو سه صد ملیون دالر را مصرف معاشات مخارج سفر موتر مهمانخانه وغیره نموده اند وکوچکترین دست آورد صلح هم ندارند همه اعضای شورا دوصد نفر اضافه نیست واکثریت آن... طالب ... هستند اینها توانسته اند که در طی هفت سال یک هزارو سه صد ملیون دالر مصرف کنند این افراد چنین اجراات را در زمان اقامت درپاکستان آموخته اند در سال های موجودیت روسها در افغانستان صد ها سرباز روسی توسط افراطیون پاکستانی به کمک آی اس آی کشته شدند همان پاکستان حالا بهتر ازما از روسیه استفاده میکند با روسها معامله ورفت و آمد دارد اما در افغانستان رئیس جمهورش که مغزمتفکر دوم دنیاست در طی شصت سال حیات پاکستان هنوزندانسته بود که برای ما هیچوقت دوست نمیشود کاری کرد که دوستی هند هم ازدست ما رفت وپاکستان هم دوست نشد
(( ر ))

>>>   بسیار صحبت ها برای گفتند دارم اما اینجا نمی شود همه ان کلمات را بنویسم اگر بنویسم می شود شاهنامه فردوسی . بیش از یک نیم میلیون شهید و صدها هزار نفر زنده بگور شدند و هنوز از سرنوشت انان خبری نیست . میلیونها نفر مهاجر شدند . به زیره ساخت های کشورمان اسیب های جدی وارد شد هم به اقتصاد .و هم زراعت و مال داری . و چه بسا جنایات ضد بشری و انسانی انجام دادند ارتش شیطان صفت سرخ. باید خود ملت افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل از روسیه شکایت کند و غرامت بگیرد ان هم تریلیون ها دلار این همه بدبختی از زمان شوروی اغاز شد . این شکایت باید در شورای امنیت سازمان بینل ملل انجام گیرد و غرامت باید پرداخت شود . ان هم تریلیون ها دلار و این غرامت تعلق میگیرد به خود مردم افغانستان .
حبیب الله یوسفزی

>>>   برادر عیزیزم!
پاکستان کشور مستقل نیست. انگلیس بعد ازمجبورشدن خروج ازقاره هندوستان جای پای برای کنترول منطقه برای خود پیشبینی کرده بود. رهبری آی اس آی 99 فیصد تحت کنترول پیر استعمار قرار دارد . تمامی جنرالها ی انگلیسی قدرت اول پاکستان را دارا هسنند. در حال حاضر آمریکا بعد از جنگ عمومی دوم و11سپتامبر مصارفات پاکستان را تامین مینماید. آمریکا وانگلیس هردو اهداف استعماری واستثماری خودرا در منطقه بکمک آی اس آی پیش میبرند. پاکستان مرکز اصلی هردو استعمارچی میباشد. اگر یک تحظه کمکها قطع شود پاکستان نابود خواهد شد. تمام اهداف استعماری سرمایه داران که ایجاد گر تروریسم جهانی هستند از همین طریق پاکستان صورت میکیرد. پاکستان در لباس اسلام همیشه در خدمت غرب قرار داشته است . ازینکه پاکستان نظر به مقاله شما استفاده میبرد بهمین دلیل است. که او از انگلیس تولد شده ودر خدمت او باید باشد زیرا از پدر انگلیس تولد شده است . هیچگاه سرپیچی
نمیتواند.
بااحترام دوست شما جلالی از هرات

>>>   و اما باید بیطرفانه قضاوت کرد اینکه جنگی که بعد از سقوط دولت نجیب الله آغاز شد و تاکنون ادامه دارد واقعاً بدلیل بی خردی آنعده از رهبران و قدرتمندانی بود که حتی نتوانستند به اندازه یک نخود در مقایسه به نفع که پاکستان برده بود بخاطر این کشور و ملت آن ممد واقع شود پس اینها بدتر از روس و دیگر کشور های متجاوز مسول قتل و قتال این سرزمین شدند شما فکر کنید اگر واقعاً اینها دست اتحاد بیطرفانه دور از مسایل مادیات و خواهشات نفسانی گروهی و تنظیمی خود کار میکردند ممکن امروز همان شیرازه های مثبت از جهاد به نفع مردم مفید واقع میشد ولی که نشد بازهم اینها اینبار طرف امریکا را ملامت میسازند که گویا امریکا نخواست که مجاهدین رشد کند خوب در حقیقت مجاهدین هم در دوران جهاد در خواب بودند که تمام نفع را پاکستان میبرد و هم در دوران قدرت خود خواب بودند که تاکنون در آن خواب فرورفته اند باز امریکا را به باد ملامتی میگیرند که گویا باعث نفاق مجاهدین شد پس ابتکار عمل خود مجاهد و رهبران چه شد در حالیکه ما یک مثال بسیار زنده از رهبران مذهبی ایران داشتیم که با قوت اتحاد خود را حفظ کردند و مردمان نخبه و متخصص خود را وارد صحنه کردند ولی خود شان صرف با تحمل و بردباری در عقب پرده همه چیز را نظارت میکردند با تاسف که ما به اندازه یک فیصد آنان هم نتوانستیم خود را عیار بسازیم, در نتیجه میتوان گفت که همین رهبران ما بودند که کشور را به این سرنوشت تلخ کشانیدند. وسلام

>>>   حال مردم درفکر این افتاده است که با استفاده از ملت غیور افغانستان امریکا توانست از طریق پاکستان با شوروی بجنگت وشوروی را شکست دهد انشالله همین طوریکه شوروی ها در افغانستان شکست خورد امریکائی ها نیز روی سیا ه به کشور خود بر خواند گشت
سربکف

>>>   کشور تروریست پرور این سرطانی اسراییل ثانی حنوب اسیامانند امیب برنامه داشته همیشه ان وجود دیگران خود را پرورش وتغذیه وتقویت میکند
کابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است