محقق و دانش را چه می شود ؟!
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۴    ۱۳۹۴/۶/۸ کد خبر: 101653 منبع: پرینت

درحالی که فقط و فقط یک نماینده از ازبک ها برای دادخواهی و یکه تازی و عملیات خودسرانه و رسیدن به امور و ساماندهی این قوم و قبیله کافی است و به تنهایی بر تامین امنیت و حفظ حریم اینان تسلط دارد؛ هزاره ها را چه می شود؟!

هزاره ها که از لحاظ جمعیتی و درصد فعالیت های مدنی و حقوق تعریف شده و قدرت در جایگاه بهتر و بالاتری نسبت به ازبک ها و دیگر اقوام کوچکتر و اقلیت های افغانستانی قرار دارند همچنان بدون قیم و سرپرست و منجی بسر می برند.

از این رو، طالبان و مخالفان مسلح و گروهک های تروریستی و تکفیری که روز خود را بدون عملیات انتحاری و انفجار به شب نمی رسانند؛ ترجیح می دهند بیشتر فعالیت های ضدانسانی و ضد امنیتی خود را بر اقوام رها شده به حال خود تنظیم و منسجم کنند تا اقوام تحت حمایت.

از این رو، هر از گاهی و به مراتب و متوالی خبر دستگیری و اختطاف و مفقودالاثر شدن و ربودن هزاره های مسافر در جاده ها و شاهراه های کشور به گوش می رسد و خانوارهای ایشان از تحصن و اعتصاب و اعتراض مسالمت امیز به جایی نمی رسند و عیدشان عزا می شود.

هنوز کفن هزاره های پیشین اسیر و کشته شده در غزنی و بغلان و جلریز و بهسود و میدان وردک خشک نشده است و خبری از سرنوشت اسرای آزاد نشده در دست نیست که نفس می کشند یا به برزخ رفته اند؛ که خبر دیگری از ربایش 16 هزاره دیگر از پلخمری به گوش می رسد.

هزاره ها چه در داخل افغانستان چه در کشورهای همسایه و چه در جهان، تاوان بی کفایتی و بی مسوولیتی مسوولان و نمایندگان قوم خود در ارگ و پارلمان و سنا را پس می دهند؛ اخراج 2 هزار هزاره تاجر و کاسب از امارات متحده عربی شاهدی بر این مدعا است.

اینک محقق و دانش و خلیلی و جوادی و ناطقی و امثالهم را چه می شود که سوار بر موترهای لوکس خود، تکیه زده بر چوکی های قدرت خود و در میان حلقه ی محافظان خود در سایه امن بسر می برند و به هزاره اعلان دفاع از خود بی سلاح و بی پشتوانه مالی می دهند؟

تا به کی باید اینچنین تبعیض ها و بی عدالتی ها و اقلیت ستیزی ها و شیعه ستیزی ها را دید و سکوت کرد؟ آیا رهبران و مسوولان هزاره هیچ نشانی از عرق قومی مذهبی در خود ندارند؟ تا به کی می توان له شدن مردم ملکی زیر دست و پای نسل کشی طالبان را هضم کرد؟

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مطلب قابل ستایشی را به نشر رساندید. خدا کند که آقای خلیلی و محقق این مقاله را بخوانند و تکانی بخورند.

>>>   ای محقق از دوستم یاد بگیر سری تان بالا راهی تان ازاد بگیر
در جوانی روز گاری داشتی
گاه بیگاه... داشتی
میشه بازم یادی جوانی کنی
مسلی سابق یگ...دوانی کنی
این چپن را از تن خود دور کن
جای چپن را پور از شا جور کن
بعدازان تو حمله کن بر طالبان
چشمی ملا اخترگ را کور کن
ملا اخترگ را مسلی ملا عمر یک چشمه کن
نبی جاغوری

>>>   واقعا من متاسف هستم و جنایات و ظلم را در حق برادران خود هزاره نمی پذیرم . مردمان خوب هزاره انسانهای با شریف و صلح دوستی هستند و هم روشنفکر. من این جنایات ضد بشری را در حق هزاره های مظلوم را محکوم می کنم . من به عنوان یک برادر به شما مردمان صلح دوست و سرافراز هزاره می گویم . که اعتماد کردند به چند رهبر ...شده کاره درستی نیست ؟
حبیب الله یوسفزی

>>>   اینها رهبرانی است که قوم و منافع و مصالح قوم را فدای منافع شخصی خودشان میکنند... خود حدیث مفصل خوان از این مجمل.
ضیایی

>>>   ناطقى و جوادى در سطح محقق و خليلى نيست و دانش هم هم سطح با خليلى و محقق نمى باشد. دانش دست پرورده خليلى هست كه در چوكى معاونت ناكام بوده است.

>>>   از همه اینها همان مصطفی کاظمی بهتر بود محقق ماجراجو وکمپاینی برخورد میکند خلیلی زیادتر از اندازه محافظه کار است بشردوست مانند صدیق افغان است هزاره ها در رده های پائین شان خوب هستند مثلا نمره بلند درکانکور اختراع اکتشاف ریاضی کمپیوتر حلیم صادق زحمت کش در کنگ هم خوب اما از نظر سیاسی چندان امتحان خوب نداده اند

>>>   دانش واقعاْ که شخص دانا و صادق است دوستش دارم
خراسانی

>>>   جالب است بله اگر وضعیت خوبتر شود بنفع همه است. اما ظاهرا دیگر اقوام زیاد کم خرد اند. هزاره ها مدنیت دارند می خواهند از راه مسالمت آمیز مشکلش حل شود ...هزاره ها هم اگر صبرش لبریز شوند از دیگر اقوام کمی ندارند بلکه بدتر خواهند بود.
هزاره وال

>>>   ما هم بیش از سی سال است که در همین چرت هستیم!!!! و حالا به شما مردم عادی اقوام مختلف کشور اطمینان میدهم که والله اگر این رهبران در قصه تان باشد!!! انها (خفه نشوید) در قصه حماقتهای تان است که در روز سخت سر شما تجارت بکنند!!!!!
م.م.م

>>>   سلام من ب انوان یه ازبک میگم ک واقعا رهبران سیاسی برادران هزار گی غیرت ندارند باانکه جنرال دوستم تنها رهبری برای ما ازبک هاس و بی سوادم هس حداقل غیرت داره و از بک هارو از دست مزدوران پاکستانی نجات میده
داوود محاجر تهران

>>>   سلام . شما که میگویید محقق ، خلیلی و دانش و امثالهم در کرسی قدرت تکیه زده هست نه جانم اینها یک... بیش نیست این قدرت قدرت های خیالی هست که اینها دل خوش باشد تاکاری به کاری دیگران نداشته باشد اگر قدرتی واقعی میداشت که صد در صد کاری میکرد .
طاهر

>>>   ....مشکلات ما بیش از این هاست که به دست یک یا دو نفر حل شود.

>>>   برادر بزرگوار شما خیلی بجا فرمودید که عالی جنابان هر یک محقق،خلیلی،دانش و و امثالش فقط و فقط در فکر پر کردن جیب خود و چهار نفر دیگر که در دور و بر ایشان پر پر میزنند هستند.چند روز پیشتر یک دوستی که از ولایت بامیان دیدن کرده بود قصه های غربت و بیچاره گی مردم را کرد که با وصف این همه کمک به کشور مناطق مرکزی از هیچ نوع کمک های بنیادی که نسل تا نسل برای رشد این مناطق داشته باشد برخوردار نشده اند.مسوول این بی کفایتی مردم بیچاره که نیست ...طفل یتیمی که پدرش را در راه رساندن این ها از دست داد امشب گرسنه میخوابد اما اولادهای ایشان در خارج عیش و نوش دارند...

>>>   اشخاصی را که نام بردید بزور با خون سرخ جوانان هزاره ... و ویران شدن خانه وزندگی آنها به این مقام و موتر و.. رسیده اند.

>>>   خیلی خوب گفتی. قربانت شوم. اگر نموشه این هزاره های زحمتکش باید به زادگاه اصلی خویش یعنی منگولیا یا ابران عزیز بروند. انشالله که در انجا محفوظ و مصُون خواهند بود. زیرا این هزاره های نازنین جسمآ در افغانستان اما روحآ در ایران عزیز بسر میبرند. آنها تا هنوز افغان نشده اند و خود را افغانستانی قلمداد میکنند.
بوستان از دشت برچی

>>>   حرفی برای گفتن ندارم!!!

>>>   بسلام و ابراز تشکر ازاز اضحار نظرشما مثل معروفی است که میگه سنگ مفت گنجشک موفت وحالامزدم ... نزد اینان مثل همان سنگ وگنجشک است اگربه خودزحمت بده هندویا ندهندبازمردم فریب قوم .هزب.ومنطقه را خورده ازاینان حمابت خواهد کردچرا خودرا دچارمشکل بسازند وبه کاروبارخودلطمه وارد کنندکسی کشته میشه ازخاندان اوکه نیست یک برچسب هزبی برایش میزند که ازمردمان هزب مانبود باید هزبش دفاع کند .
وطن دوست

>>>   انها فقط متوجه هستند که کجا کدام توته زمین باشد به خود غضب کند بس
م.......ژ از کابل

>>>   من با محترم یا محترمه م.م.م صد در صد موافقم. باید بجای اینقدر خطوط افقی خطوط عمودی ایجاد کنیم ! که در تمام اقوام «سره» از «ناسره» جدا شود!!! ناسره را با «عزت» و «آبرو» یکسو میگذاریم!! و «سره» های هر قوم یعنی «خلقهای» هر قوم یکجا با هم خوشبختی و سعادت خویش را جشن میگیرند!!!!! در انتظار ان روز مقدس!!!!!!!
کاکا مونجانی

>>>   بانک تابانک است رهبر تارهبر است هیچ کس دوستم شده نمیتواند.
نبی جاغوری

>>>   اینها آدمهای هستند که فقط به جوکی خود تکیه زدند زمانی که لازم بود ازمردم جهت حفظ قدرت وامتیاز کرفتند حالا وقت سرمایه گذاری است تا برای فردای نسل های آینده خود وخانواده خودشان جمع کند نه اینکه به فکر مردم شریف هزاره ها باشد روستم غیرت دارد اینها فروخته است

>>>   من نظرم این استکه موقعیت برای مردم ما طلایی است که در یک قسمت تا حدودی استفاده شده و اما متأسفانه در قسمت دیگر از این موقعیت استفاده نشده تا حال هم دیر نشده باید رهبران به هوش بیایند فرصت را از دست ندهند.

>>>   محقق، خلیلی و دانش هر سه مصروفیت های شخصی دارند و مجال فکر کردن به وضعیت ها را ندارند...

>>>   م......ژ از کابل!
آنچه گفتی بدون شک راست گفتی!!!!!! ولی هیچ کس خفه نشود: نه «رهبران» شرم دارند و نه «اقوام»!!!!!!!!!

>>>   اگر رهبران هرقوم را ارزیابی نماییم دوستم واقعاَ برای اقوام محترم ازبک یک رهبر دل سوز ومهربان ، شجاع ودلاور است که خود با دشمن روبرو می جنگد . اگر دوستم به جنگ فاریاب وسرپل نمیرفت همین اکنون ازبک ها زیر پای هراس افگنان وطالبان مزدور ذلیل وبد بخت می بود افتخار به مارشال دوستم م هزاره ازبغلان من مارشال دوستم را دوست دارم وطن پرست مردم دوست صادق است.

>>>   دوستان عزیز ، چیزی که واضح است که باکمی دقت از یک بچه ای 7 ساله تا 70 ساله هزاه می فهمد این است که : رهبران هزاره باهزار نیرنگ وحیله و خودشان را به یک نان و نوایی رساندن. الان از لحاظ پول اولاد آنها در بهترین جا ها و .. درس می خوانند و سرمایه گذاری خارجی هم که به حد کافی کرده اند. وای به حال بیوه ویتیم و بچه هزاره ای که به خاطر آنها و عالی جنابان روی ماین پاره پاره شده و گوشت جان شان در هوا آتش گرفتند. خدا شاهد است ظلمی که در حق هزاره ها شده اند فقط بخاطر این ها بوده اند. ایکاش یک رهبری واحد می بودی و غیر هزاره ، خیلی وضعیت مردم هزاره خوب می شد. امروز رهبران هزاره سر مردمش تجارت و معامله انجام می دهند امتیازش را می گیرند و در منافع شخصی مصرف می کنند .

>>>   ... دوستم حتی به درد دیگر اقوام هم می خورد. امروز دوستم به عنوان قهرمان ملی مطرح شده است. اما دانش و محقق و امثال اینها باید به تاریخ سپرده شده و نامی از آنان باقی نماند.

>>>   این درست است که در سیاست قدرتمداران برای رسیدن به اهداف خود ازهیچ کاریی فروگذار نیستند اما اصل این نیست اصل این است که قدرت واقعی در دست خود مردم است اگر قاطعانه و درست اعتراض شده بود‌ تا به حال افغانستان جای فغان وناله نبود بلکه بهشت بود، ماهمه برادریم مگر هزاره بودن یا ازبک و تاجیک و پشتووسایر اقوام بودن در اسلام مطرح است؟ هویت و کشوړ همه ی ما افغانستان عزیز است و غیرت افغانی ما برای تمام عزیزانمان از تمام اقوام مطرح است انشاالله راسای قدرت مصلحت ملی را بر منفعت قومی ارجعیت دهند
انشاالله

>>>   اغا محقیق یک رهبر...میباشد صرف وصرف برای مردم هذاره خدمت میکند نه برای مردم تاجک ونه پشتون

>>>   همه هزاره ها باید متحد شود ویک رهبر مقتدر را حما یت کند. این عزیزان که اسم مبارک شان امده به درد هزاره ها نخورده ونمیخورد. بهتراست هزاره ها یک رهبر انتخاب کند که ادم فروش ودالردوست نباشد.این عزیزان باموتر های ضد گولوله ومحافظ های انچنانی وزمین های انچنانی وغذاهای رنک بارنک که نوش جان می کند یادش رفته چی طور به این جاها رسیده کی بوده ازکجا امده....
یاران ابوذر

>>>   محقق فقط بخود خدمت میکند!!!!!

>>>   محقق چه خدمتی برای هزاره کرده است؟ او هیچ خدمتی برای هزاره نکرده است نگران نباشید.

>>>   اغا محقق فقط وفقط برای خود خانواده اقارب نزدیک ویکتعداد هم تنظیمی هایش واقارب... اماده بعضی همکاریهاست وبس. اندکترین فکری در باره تمام هزاره ها نداشته وندارد.ومیماند اغای دانش !!! او... به کاری هیچ کسی کار نداشته وندارد فقط وفقط او معاش خور این دولت هست وبس.دلیلش اینست که ایشان قبل ازامدنش در افغانستان ووزیر ومعاون شدن صد هزار افغانی ره بدستش نگرفته وحساب نکرده بود ولی حالا شکر خدا که صاحب خیلی چیزها شده.او ره بگذارید تا ماست خوره بخوره.... حالا هزاره میفهمند وسرنوشت شان.

>>>   سلام هموطان عزیز" درپارلمان افغانستان درمورد تذکره الکترونیکی بخاطریکه دربین اقوام افغانستان کدام مشکل به میان نیاید تمام مردم افغانستان افغان گفته میشود نه هر کسی که این رامیگوید که درتذکره نباید افغان نوشته شود ان فروخته شدی خارجی میباشد پس بجایکه افغان نوشته نوشد پس چی . سک . امریکایی . انگلیس . فرنسوی . باید درتذکره سک نوشته شود بخاطریکه مردم سک به قانون ومذهب خود بسیاراحترام دارند مردم افغانستان هیچ کلتور واننات خود رازیرپاکرده است بیاید دراتخابات اینده افغانستان برای انارکلی رای بدهیم چون خدمت گارمیباشد به مذهب خود احترام وحرف های خود استاده میباشد این کارباید دراتخابات انیده شود وسلام
شیرافغان

>>>   واقعاً فعلاً اقوام هزاره از بی رهبری و بی برنامگی به این روز رسیده اند، سیاستمداران ما دنبال منافع و جیب خودشان هستند. خدا همه را هدایت کند.

>>>   بـــه شسر افغان!
درپارلمان گفته شده باید هیچ چیزنوشته نشود نه افغان نه تاجک نه هزاره هیچ ! راجع به انارکلی درست میگوئی

>>>   بزرگ ترین خیانت محقیق اینست که صوفی گردیزی را درپهلوی خودگرفته ...
سیندورا

>>>   محقق وخلیلی وامثالهم خوب میداند اکثریت ملتشان هنوز به درک کافی وبلوغ سیاسی نرسیده تادیگرازآنها حمایت نکندو پشت آنهارارهاکند به همین علت نه ازاین مقالات میترسد ونه درآنهاتٱثیرمیگذاردوحالاحالاهاباخیال راحت شاهی خواهدکرد
محمدامدند قاسمی

>>>   همه هزاره ها از من حمایت کنند من به یاری خدا هزاره ها را به جای که شایسته ولیاقتشان هست میرسانم ان شألله.
نادر شاه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است