شورای احزاب، خلاف قانون اساسی است
با ایجاد شورای احزاب جهادی مشخص است که آقای غنی می خواهد خانه ملت دیگر نهاد قانون گذاری نباشد و بهانه ای است تا شورای جهادی یا همان تیم تحول و تداوم فیصله کننده باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۹    ۱۳۹۴/۶/۸ کد خبر: 101644 منبع: پرینت

شورای عالی احزاب جهادی و ملی افغانستان روز پنجشنبه اعلام موجودیت کرد. این شورا متشکل از شماری از چهره های سابق حکومتی از جمله صبغت الله مجددی، سید احمد گیلانی، محمد کریم خلیلی، احمد ضیا مسعود، قطب الدین حلال و دیگر چهره های برجسته ایتلاف است. این شورا قصد دارد با تشکیل یک شورای احزاب فراگیر بستر مناسبی برای مشارکت سیاسی فراهم کرده و در زندگی مردم تغییر ایجاد کند. از سویی با تجربه مردم بر عملکرد این افراد آیا کشور به این شورا نیاز دارد و آیا تاثیری بر زندگی مردم خواهد گذاشت؟

احمد سعیدی یکی از مخالفان ایجاد ایتلاف شورای عالی احزاب جهادی در برنامه آماج گفت: در حال حاضر رهبران تیم تحول و تداوم نام خود را تغییر داده و جهادی گذاشته اند. در این شورا صبغت الله مجددی حضور دارد که زمانی با حکمتیار ایتلافی به نام شورای هماهنگی مردم افغانستان داشت و خاطرات تلخی از آن به یاد مانده است. همچنین این افراد طی 13 سال در راس صلح و معضلات بین اقوام قرار داشتند.

سعیدی در باره محمد کریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری در زمان حامد کرزی گفت: استاد خلیلی 8 سال معاون دوم ریاست جمهور بود، اگر در این 8 سال توانشسته است با فساد مبارزه کند حال هم خواهد توانست.

وی همچنین در باره مسعود اظهار نظر کرده ابراز داشت: احمد ضیا مسعود نیز 5 سال معاون اول رییس جمهور و در حال حاضر نیز مشاور ارشد اصلاحات و حکومتداری خوب است، اگر طی 10 ماه گذشته توانسته است اصلاحات را به وجود آورد پس از این نیز به وجود خواهد آورد.
دستاورد حاج دین محمد در شورای عالی صلح نیز به جز مشقت برای مردم چیز دیگری نبوده است. اگر این بزرگواران طی این مدت دستاوردی داشته اند پس از این نیز خواهند داشت.

این آگاه امور سیاسی، حرکت این شورا را از پایه خلاف قانون اساسی و خلاف ارزش ها دانست و گفت: این شورا برعملکرد حکومت نظارت خواهد کرد در حالی که قانون اساسی نظارت برعملکرد حکومت وظیفه پارلمان یا مجلس نمایندگان دانسته است. قانون اساسی وثیقه ملی است و این افراد حق نظارت ندارند. در اصل باید دید شورای جهادی در کجای قانون اساسی قرار دارد و ابتدا باید جایگاه آن مشخص شود. با توجه به ماده 33 قانون اساسی بر پایه تشکل سیاسی هر کسی که تشکل سیاسی ایجاد می کند باید از وزارت عدلیه جواز بگیرد اما این شورا تاکنون جوازی به نام شورای جهادی نگرفته است پس این افراد قانون اساسی را نقض کرده و جایگاهی در قانون اساسی ندارند.

سعیدی همچنین افزود: با این کار مشخص است که آقای غنی می خواهد خانه ملت دیگر نهاد قانون گذاری نباشد و بهانه ای است که شورای جهادی یا همان تیم تحول و تداوم فیصله کننده باشد. اعضای شورای جهادی اکثرا حامیان آقای غنی و اعضای ارشد حکومت هستند. حتی فرزندان این افراد مشاوران ارشد حکومت هستند. اگر واقعا کسی جهاد می کند برود علیه آمریکایی ها جهاد کند. این افراد حتی رهبران احزاب نیستند و جایگاه آنان در احزاب خود آنان نیز مشخص نیست. این شورا تنها برای خفه کردن دموکراسی، تطبیق بی عدالتی ها و برای عدم برگزاری انتخابات آمده است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بقیه را خوب نمی شناسم اما خلیلی را خوب می شناسم این آدم هیچ صلاحیتی ندارد. حتی به درد اربابی قریه هم نمی خورد...نه علم دارد و نه سیاست. این آدم عمرش را به مفت خوری گذرانده است....
هزاره

>>>   در حال حضر خانه ملت نی بلکه خانه خیانت است و همه ایشان جاسوس رشوت خور و وطن فروش است این همه بد بختیها از خانه ملت سر چشمه ګرفته است و باید این خانه خیانت سالهای پیش بسته میشد تا مردم بیچاره افغانستان یک نفس ارام میکشید و کسانیکه طرفدار این خانه خیانت است همه ایشان خاین و جاسوسان بیګانه هستند و باید همه ایشان به محکمه کشانده شود و جواب ګویی همه بدبختیها باید باشد

>>>   خوب اینکه این شورا فرمایشی ساخته شده است و پایگاه مردمی ندارد حقیقت است، ولی آقای سعیدی نظارت از کارکرد حکومت خلاف قانون نیست، تمام احزاب و نهاد های اجتماعی حتی رسانه می توانند از عملکرد و کارکرد حکومت نظارت نماید انرا انتقال نماید و در مورد پیشنهاد داشته باشد.

>>>   آقای خلیلی 8سال نه بلکه 12سال معاون ریس کرزی بود.
سیندورا

>>>   هزاره دوست!...میگویی که خلیلی بدرد ارباب قریه هم نمیخورد واو هیچ دانش وسواد ندارد وووووو. مگر به بنظر بنده ایشان اگر بدرد هیچ چیز هم نخورد ولی برای پول جمع کردن بسیار بدرد میخورد وطی همین 13 سال معاونیتش صاحب میلیونها دالر شد. مگر ادم بیسواد وچیز نه فهم چنین کاری را کرده میتواند؟؟؟

>>>   ...شورای عالی صلح درطول هفت سال یک ملیاردوسه صد ملیون دالر مصرف کرده یکی از مثال های فساد گفت: وقتی نماینده های شورای عالی صلح به دبی رفتند از طالبان کسی حاضرنشد با اینها ببیند این هیئت بل را بنام مصارف یک هوتل آوردند که اصلا چنان هوتل در دبی وجود ندارد و آن هوتل در ترکیه است دران بل از مصارف دروغی برای طالبان وخودمقدار گزاف دالر ذکرکرده بودند وآۀن پول بنام شان مصرف شد
(( ر ))

>>>   به نظر من یک حرکتی مناسبی است. چون حکومت در امور کاری تا حال موفق نیست یک گروهیکه متعصب و تند رو نیست باید ایجاد میشد ورنه گروه های غیر ان بزودی صحنه را اشغال میکردند و باعث رنج بیشتر میشدند. در تاریخ معاصر کشور مثالهای زیادی داریم که اظهار نظر در امور سیاسی توسط افراد و احزاب تند رو, جاه طلب و خود خواه باعث پراگندهگی زیاد ملت ما شده...

>>>   در اینکه ...سیاست بیمارگونهء افغانستان در سی و هفت سال گذشته اند شکی وجود ندارد. ولی اینکه تجمع آنها در یک شورا خلاف اساسات قانون اساسی باشد، ادعای درستی به نظر نمیرسد. قانون اساسی افغانستان، علی الرغم داشتن نواقص آشکار، هر نوع تجمعی را توسط هرکه باشد برای اهداف صلح آمیز مجاز میداند....چه بسی کسانی که خود و همقطاران شان در امر ظهور وضع نابسامان کنونی نقش داشته و کمک کرده اند، امروز گلو پاره میکنند و داد از وطندوستی میزنند. ولی باید گفت که تاریخ به ندرت فراموش میکند!
جهاندیده کابل

>>>   همه طرفداران غنی اند، پس توقع زیاد از ایشان نباید داشت.
هروی

>>>   این ها به مرض قدرت جویی مبتلا استند
نسیم بهار کابل

>>>   اشرف غنی و عبدالله آب برده بی کفایتی ها و ناکامی ها اند وبه هر خس و خار دست می یازند
نوروز مزار شریف

>>>   همه شان اشخاص ... و فقط دنبال قدرت دارند پرسه میزنند
م.کریم نواز قندز

>>>   همه انسانهایی عاطل و باطل اند،از آنها چیزی ساخته نمیشود جز اینکه پرابلم های این ملت را زیاد بسازند،آنها تفاله غنی است که درست جامعه افغانستان را درک کرده نتوانست و،قی بویناک کرد این شورا را به وجود آورد
عبدالله ریحان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است