راهکار مغز متفکر برای 4 میلیون معتاد چیست؟
شصت درصد جمعیت افغانستان زیر 25 سال و 50 درصد زیر 18 سال هستند که در حقیقت اکثر جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند. وقتی از این جمعیت جوان 4 میلیون معتاد حاصل شود، ده سال آینده با کشوری مواجه هستیم که جوانان آن معتاد، بی سواد و احتمالا بدون حرفه و شغل هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۴    ۱۳۹۴/۶/۷ کد خبر: 101601 منبع: پرینت

چهارده سال از لشکرکشی آمریکا و متحدانش به کشور ما می گذرد و هنوز پیشرفت قابل توجهی در نبرد علیه طالبان حاصل نشده و هر روز شاهد بد‌تر شدن اوضاع در کشور و کشته شدن غیرنظامیان بسیاری هستیم به طوری که در هفته های اخیر بارها و بارها پایتخت آماج این حملات بوده است.

کاخ سفید اعلام کرده است که هر ثانیه جنگ در افغانستان قریب هزار دالر برای امریکایی ها هزینه بر است و هنوز مشخص نیست که آینده ما چه می شود و تا کی این اربابان غربی بر ما حکومت خواهند کرد؟ این یعنی کشتار غیر نظامیان متوقف نخواهد شد، طالبان همچنان به عملیاتهای انتحاری خود ادامه خواهند داد، غارت و تجاوز تکرارخواهد شد با این تفاوت که داعشی ها نیز اکنون تشنه ی خون مردم افغانستان هستند تا منافع آمریکا بیشتر از پیش در کشور ما تامین شود.

همه اینها مطالبی است که بارها و بارها شنیده ایم، ولی موضوع دیگری نیز در پشت این ناامنی ها جریان دارد که دل هر انسانی را به درد می آورد. با عرض هزار تاسف باید گفت براساس گزارشهای منتشر شده هم اکنون شمار بزرگسالان معتاد در میان جمعیت ۳۰ میلیونی افغانستان به مرز چهار میلیون نفر رسیده که در این میان تقریبا 900 هزار کودک افغانستانی نیز آلوده به مواد مخدر هستند.

روزی می گفتند افغانستان کشوری است که 90 درصد تریاک جهان در آن تولید می شود اما معتاد ندارد. اما امروز به همت غربیها، اعلام می شود که 900 هزار کودک افغانستان برابر با سه درصد جمعیت کل کشور معتادند. اعتیاد 4 میلیون بزرگسال به مواد مخدر کم بود، که غم وغصه اعتیاد کودکان نیز به آن افزوده شد.

در باره اینکه چگونه این کودکان 3 تا ده ساله معتاد می شوند، گفته می شود: بیشتر این کودکان اعتیاد به موادر مخدر را از والدین خود هنگام استنشاق دود تریاک پدران خود در خانه به ارث می‌برند. از سوی دیگر مادران نیز برای آرام نگاه داشتن کودکان خود هنگام قالی بافین یا برداشت محصول تریاک، به آن‌ها مواد مخدر می‌دهند. تعداد قابل توجهی از کودکان بی سرپرست نیز توسط گداهایی که در شهر مشغول به گدایی هستند، مبتلا به مواد مخدر شده اند. سرپرست این اطفال برای آن که توجه مردم را برای کمک به خود جلب کنند به کودکان شان تریاک می خورانند تا ساعت ها در سرما و گرما و در کنار سرک ها و نقاط مزدحم شهر آرام بخوابند و این کودکان پس از مدتی معتاد به مواد مخدر می شوند.

آمارها نشان می دهد شمار معتادین به مواد مخدر در افغانستان در ده سال گذشته به میزان 80 درصد افزایش یافته است و این بیانگر حضور مفید غربی ها در کشور ما است. اگر حضور غرب در کشور ما برای پیشرفت بود اکنون این 900 هزار کودک معتاد باید با کامپیوتر سر و کار داشتند و آن چهار میلیون معتاد هم که اکثرا جوان هستند در حرفه های تخصصی مشغول به کار بودند، نه اینکه ناامید از زندگی رو به اعتیاد بیاورند.

اوج فاجعه زمانی است که بدانید شصت درصد جمعیت افغانستان زیر 25 سال و 50 درصد زیر 18 سال هستند که در حقیقت اکثر جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند. وقتی از این جمعیت جوان 4 میلیون معتاد حاصل شود، ده سال آینده با کشوری مواجه هستیم که جوانان آن معتاد، بی سواد و احتمالا بدون حرفه و شغل هستند.

آن وقت مقامات محترم بنشینند پیمان با پاکستان امضا کنند، کانسرت های رقاصی در رسانه ها برگزار نمایند، زد و بندهای سیاسی برای استمرار چوکی نشینی داشته باشند، تعداد آپارتمانهای لوکس خود را افزایش دهند، موترهای روز جهان را سوار شوند و ... بلای شان هم به پس مردم بیچاره!!!

ظاهرا جناب اشرف غنی و عبدالله هم که در زمان کمپاین انتخاباتی خود بسیار برای جوانان شعار می دادند، این روزها خود را به خواب زده اند تا 4 میلیون معتاد در افغانستان را نبینند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این هارا انتحاری تربیه کند وبرای پاکستان بفرستد

>>>   راهکار مغز متفکر این است که خودش هم در جمع معتادان بپیوندد.

>>>   جلالتمآب مفز متفکر عالم در یکی از مصاحبه های قبل از انتخابات خود نظر خود را در بارهء اعتیاد و معتادین به وظاحت بیان داشتند و آن اینکه تولید و تجارت تریاک باید آزاد و قانونی ساخته شده و معتادین تداوی شوند (!) تا به بدین ترتیب دست قاچاقبران از قاچاق مواد کوتاه شده و قایدهء قاچاقبری کاهش یابد. ایشان این پیشهاد معروف را از متفکر دیگری بنام میلتن فریدمن (عالم اقتصاد ایالات متحده) به عاریت گرفته اند. ولی معلوم نیست که جلالتمآب مغز متفکر عالم از شرایط و جزئیات تخنیکی نظر آقای میلتن فریدمن آگاهی دارند و یا اینکه طبق معمول محض با عنوان شعارگونهء نظریات او آشنا هستند.
الغیب عندالله چهاندیده کابل

>>>   سلام . آقای یا خانم ، مقاله نویس بسیار دیر متوجه این قضیه شده اید یعنی شما تازه فهمیده این که معتادان زیادی داریم و دولت مردانی بسیار بی کفایتی داریم یعنی شما تازه فهمیده اید که مملکتی هیچ گونه آینده ای ندارد .
طاهر

>>>   گاهی باشد که کودک نادان
از قضا بر هدف زند تیری
خدا میداند که در کدام مسابقه دیوانه هاو درکدام دارالمجانين لقب مغز متفکر به اشرف خان دادده شده است در حالیکه مغز متفکر اول ومغز متفکر سوم در جهان هنوز شناسایی نشده است، ملت مظلوم ما خوش باور است .
احمد از کابل

>>>   كابل تكسى :
نمايش حكومتداري خوب
انتهاي كاروان موترهاي زره و سنگين وزن كه زبير مسعود را به پنجشير انتقال مي دهد، ديده نمي شود. قافله اي اخرين مدل هاي ضد گلوله زماني پشت هم صف بسته است كه راه منتهي به پنجشير يكي از امن ترين جاده هاي افغانستان به شمار مي رود. اين همه زره در حالي براي انتقال يك جوان ٢٦ ساله قطار شده است كه بسته هاي ١٤ نفري هم سن و سال زبير با مدرك تحصيلي دكترا سوار موتر تونس مي شوند، روي كفش هم پا مي گذارند، بوي عرق همديگر را به مشام مي كشند، از بيكاري، نا امني و فقر حرف مي زنند. غير از اين، صدها موتر جنگي اردو با ذخيره هاي خالي از نفت پشت سنگرها ارام گرفته اند اما ذخيره گاه نفتي دولت را موترهاي زره يك جوان براي رفتن به زادگاهش مي سوزاند. همزمان با سفر زبير به پنجشير احمدضا مسعود (پدر زبير) جلسه كميته ترانسپورت شهري را برگزار كرد.افغانستان نه قطر است و زبير نه شهزاده امير خليج نشين، پس چه دليلي وجود دارد كه پسر نماينده فوق العاده اشرف غني در امور حكومتداري خوب، انهم در يك كشوري با اين همه نكبت و فلاكت، جاده را زير چرق هاي ضد گلوله اش خرد و خمير كند؟ پاسخ اين پرسش را به جز پدر و فرزند كسي ديگر نمي داند. شايد پدر خواسته با اين قافله قدرتش را به حريفان نشان دهد و بگويد انقدر كه شما فكر مي كنيد، ضيا مسعود بي صلاحيت و بي قدرت هم نيست. كاري به اما و اگرها نداريم، اين كاروان نمايشي از حكومتداري خوب است كه احمد ضيا مسعود خواسته از خانواده و بچه خود شروع كند.

>>>   برادران عزیز:
تا حال هیچنوع راهکاری مفیدی در راستای مبارزه علیه اعتیاد در دست نداشته است . ارگان های مسسول همواره مقطعی عمل کرده و مبالغ زیادی را درین کار بی هوده مصرف کرده . روز به روز این معضل افزون شده و اصلا هیچنوع ظرفیتی تا اکنون بخاطر مبارزه با این مشکل ایجاد نشده . ریاست زیر نام کاهش تقاضا در وزارت مبارزه علیه مواد مخدر وجود دارد اما ظرفیت کاری اش بسیار ضعیف است هم اهنگی لازم را بین ارگان های مسول ایجاد نتوانسته کدام راهکاری موثری عملی را خلق نکرده و فقط سیمنار ها و کنفرانس ها دایر کرده اند . مراکز تداوی معتادین نمایشی است نه دوا دارد و نه هم داکتران دلسوز فساد باعث شده تا حتی از حق معتادین بستر هم دزدی کنند . بعد از یک دوره معین تداوی غیر موثر دیده شده که معتادین دوباره به استعمال مواد مخدر رو اورده . حال این معضل به یک مشکل سراسری ملی تبدیل شده و جوانان امید خود را به اینده ازدست داده اند. اشخاص مسول و حکومتی در قاچاق و فروش مواد مخدر دست دارند . حتی فساد گسترده در مخزن این مواد در معنیت مبارزه علیه مواد مخدر وزارت داخله هم شایع است که مواد دستگیر شده از طرف شب توسط مقامات ازین مخزن بیرون شده به جای اش مواد جعلی جا سازی میگردد . بنا یک بازنگری جدی بالای برنامه ها و ظرفیت های موجود لازم است تا تغیر وارد کند در غیر ان وای بر حال ما

>>>   از چله چه گله!
من بعد از دیدن امریکا در کشور هیچگاه بر امریکا ومتحدینش باور نخواهم کرد زیرا دروغگ ونامرد اند! همه شان صدقه سگ روس مردانه شوند

>>>   4ملیون معتاد دست آورد بزرگ ...دوره آقای کرزی است و آقای اشرف غنی هم در این عمل انجام شده باید مسوولیت خود را اداکند و جلوی افزودی معتادین گرفته شود ودر غیر آن افغانستان برباد است .
زره

>>>   برادرن عزيز. ماوشما از دست خودي مااتش گرفتیم. ولی یرا باز سیل کو . حالی فامیده کی امریکه برای چور امده ،یک نفر متل کده میگه افغانها ناوخت میفامه ،

>>>   کاش متفکر تقلبی دوم عالم و حواریون بیگانه پرست او سواد و حوصلهء مطالعهء این سطور را میداشتند و معنی آنها را درک میکردند. اگر چنین میبود و این نابینایان درد مردم قطره ای از احساس بشری و غیرت افغانی را در وجود خود میداشتند، بدون شک آنها دست به خودکشی میزدند.
گلداد قره باغی

>>>   نوشته های پا ورقی خیلی جالب و در ضمن حقیقت این کشور است ، حکومتداری خوب را ضیا مسعود خوب میداند که به گفته نویسنده کابل تکسی توضیح داده شده است. اما بد بختانه در افغانستان بزرگان و اراکین بلند پایه دولت هر عمل زیشت و نا روا انجام دهند برای ایشان حق تلقی میشود . جواب این نا روائی ها را باید رئیس جمهور که شعارش مبارزه با فساد بود بگوید. من نشانه های دیگری را یاد میکنم موتر های دولتی در اکثر وزارت خانه ها در وقت غیر رسمی در اختیار رئیسای فاسد قرار دارند که خود به جلو نشسته درایوری مینمایند استهلاک موتر از دولت ، تیل و روغنیات از دولت ! کی باشد که پرسان نماید وای بر حال این حکومتداری خوب !
وطندار

>>>   ای بابا یک غلط کرد که مغز متفکر اور اعلان کردن او چی میفهمه تور به خدا که مغز متفکر بشه سوچ دیوانه است دیوانه.

>>>   تا دست جوانان این مملکت فغانستان گرفته نشود جوانش به صورت منظم تربیه نشود حق به جوان داده نشود زمینه کار درس و قدرت برایش مساید نشود صد ها سال دیگر آرامی نخواهید دید چرا که از پیران گذشته و هیچ ساخته نمیشود ...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است