دیپلوماسی تنها مذاکره چند ریش سفید نیست
دیپلوماسی تنها مذاکره چند ریش سفید ما به نمایندگی از افغانستان با دولت پاکستان نیست. دیپلوماسی یک تعریف وسیع تر و کلان تر است 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۲    ۱۳۹۴/۶/۴ کد خبر: 101404 منبع: پرینت

افغانستان همواره چوب سیاست های اشتباه سران خود را خورده است. حامد کرزی رییس جمهور پیشین پاکستان را کشور دوست و طالبان را برادر خود می دانسته است. پاکستانی که همواره به فکر ایجاد زمینه های ناامنی و انتحار در کشور بوده است تا از این طریق افغانستان را به تسلط خود درآورد. ازسویی در تازه ترین مورد نیز جنرال دوستم اعلام کرده است که جنگ فاریاب جنگ با استخبارات پاکستان است. با این حساب آیا سیاست کشور به خصوص در چند ماه اخیر با پاکستان درست بوده است؟

بانو شاه گل رضایی عضو مجلس نمایندگان در برنامه آماج پیرامون سیاست ضعیف کشور با پاکستان گفت: در روابط افغانستان و پاکستان باید 2 بعد را مد نظر داشته باشیم. یک بعد نیت، دیدگاه و سیاست پاکستان در قبال کشوراست. با مرور 13 سال گذشته می توان گفت که بی ثباتی کشور یکی از فاکتورهای اساسی در سیاست های خارجی پاکستان است. بعد دیگر سیاست افغانستان در قبال پاکستان است که همواره و به خصوص در حکومت جدید ناهماهنگ و متغیر بوده است. پاکستان یک دیدگاه واضح نسبت به افغانستان داشته و هیچ گاه تغییر نکرده است اما در افغانستان تنها در دستگاه امنیتی کشور ما شاهد چند دستگی هستیم. باید قبول کرد که بخشی از ناامنی ها در کشور ناشی از ضعف و ناکارآمدی سیاست خارجی افغانستان بوده است.

وی ادامه داد: حکومت همواره بحث طالبان و ناامنی در کشور را ساده گرفته است. دولت طی 13 سال گذشته مشخص نکرده است که ما با چه کسی مبارزه می کنیم. آیا دشمن ما طالبان، همان تروریزمی که جامعه جهانی به خاطر آن وارد کشور شده است و یا برادران ناراضی و مخالفان سیاسی ما هستند؟ مشخص نیست. سیر نزولی روند مبارزه علیه تروریسم را اگر در گذشته قدم به قدم بررسی کنیم مشخص می شود که ما خود سردرگم هستیم.

این عضو مجلس نمایندگان، پاکستان را در ایجاد ناامنی ها مقصر دانست اما گفت: هر نوع اعتماد به پاکستان در هر مرحله سبب شده است تا ما چند گام به عقب برویم. پاکستان یک سیاست تعریف شده در قبال افغانستان داشته و دارد. از سویی افغانستان نسبت به پاکستان در شرایط متفاوت تری قرار دارد. پاکستان دارای قدرت اتمی، تجربیات کافی و ارتشی است که در سطح منطقه مطرح است. دیپلوماسی تنها مذاکره چند ریش سفید ما به نمایندگی از افغانستان با دولت پاکستان نیست. دیپلوماسی یک تعریف وسیع تر و کلان تر است. در عرصه دیپلوماسی دولت افغانستان می تواند با استفاده از اسناد و مدارک نسبت به پاکستان در سطح شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای بزرگ تصمیم گیرنده، اقدام کند و دیپلماسی خاص خود را پیش ببرد. متاسفانه در درون دولت روی موضع پاکستان تعریف مشخصی صورت نگرفته است.

شاه گل رضایی در پایان گفت: عواطف و احساسات را باید از سیاستگذاری های کلان کشوری تفکیک کرد. مخالفان سیاسی در چوکات قانون اساسی افغانستان، احزاب اپوزیسیون یا مسایل دیگر کاملا تعریف شده است. بر همین اساس با کلمات انعطاف پذیر متقاید کردن پاکستان و طالبان اشتباه است. وقتی ما به طالب برادر می گوییم، بار عاطفی به دشمن می دهیم. باید قبول کرد که اشتباه از این نقطه آغاز می شود. باید ضعف در استخبارات، سیاست کشور و در دستگاه دیپلماسی کشور را بپذیریم. پاکستان با سیاست خود توانسته است در برابر جامعه جهانی که همواره از داد از حقوق بشر می زند ترور و قتل انسان ها را توجیه کند اما ما هنوز مظلومیت و قربانی شدن مردم خود را برای جهانیان بازگو نکرده ایم. افغانستان در شرایط خاص امنیتی و منطقه ای قرار دارد اما سیاست خارجی تدوین شده در مطابقت با قانون اساسی ندارد. دولت باید به این موضوع توجه کند و سیاست خارجی تعریف شده را در مطابقت با قانون اساسی روی دست بگیرد تا میان مسایل کلان دولتی هماهنگی داشته باشیم.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   فوق العاده تبصره عالی و منطقی بود خانم رضایی واقعاً شما از یک منطق عالی بحث کرده اید, وقتی ما ثبات سیاسی مملکت خویش با اراده قوی دنبال نکنیم و یک بایداری مستقل در برابر سیاست های سر سختانه همسایه گان چون پاکستان نداشته باشیم هرگز نمیتوانیم به اهداف کوچکتری هم نایل آیم این چندین دهه است که کشور تحت سلطه های زور قدرت طلبی های منطقه از سیاست واقعی خویش عقب زده شده و هم دشمن داخلی و دشمن خارجی بر اوضاع مسلط بوده و به افغانها چانس استقلالیت را در قبال عملی نمودن سیاست های خارجی شان نداده اند. وسلام

>>>   خانم رضایی با عرض حرمت و احترام .تشکر از تعلیل خردمندانه تان در ضمن با ید گفت که ریس جمهور ما مشاورین آنها واعضای تصمیم گیری اگر جاسوسان بیکانه ها نمی بود دران صورت حرف شما درست بود که باید سیاست مشخص میداشتیم . اما حالا که وطن را isi اداره میکند چه توقع باید داشت. کدام ریسس جمهور ، کدام وزیر داخله ، کدام وزیر دفاع ، تمام نهاد های آگاه و سران دلسوز کشور فریاد کردند که زاخیلوال و حنیف اتمر خاین است . در فساد غرق است کی قبول کرد . بر خلاف توقع مردم یکش مشاور ارشد امنیتی و دیگر مشاور ارشد اقتصادی تعیین شد. دست مردم خلاص زورتان در کمر تان . این مردم سال ها این جفا را در حق مردم کرده اند . باز میکنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است