کرزی به اندازه میمون عقل نداشت!
کرزی یک گام اساسی برای کشور برنداشت و تنها میلیاردها دالر را حیف و میل کرد. اگر شخصی به اندازه یک میمون عقل می داشت می توانست بهترین استفاده را از امکانات موجود انجام دهد 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۱    ۱۳۹۴/۶/۲ کد خبر: 101279 منبع: پرینت

با توجه به دخالت های پاکستان در کشور ناامنی ها و پیچیدگی های سیاسی در کشورهمچنان ادامه دارد. حکومت وحدت ملی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند اما تاکنون نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند و این میان پاکستان از اوضاع کنونی به بهترین شکل برای منافع خود استفاده می برد. از سویی ستون پنجم نیز در داخل نظام به راحتی به فعالیت خود می پردازد. با این وضعیت راه حلی که بتوان بر این مشکلات پیروز شد و بتوان وضعیت را به نفع مطلوب سوق داد چیست؟

عبدالحفیظ منصور نماینده مردم کابل در خانه ملت در برنامه رو دررو، پیرامون آشفتگی ها در کشور گفت: یکی از عوامل آشفتگی کشور طی ماه های گذشته نیروهای خارجی بوده است که سبب شد تا طالبان میدان وسیعی برای تاخت و تاز پیدا کنند. همچنین مشکلات دولت جدید بود که با شعارها وارد میدان شد اما در همان گام های نخست بر سر کابینه و دیگر مقام های بلند پایه کشور دچار مشکل شده و تاکنون نیز نتوانسته این مشکل را رفع کند. از سویی این حکومت بیشتر به سمت پاکستان تمایل نشان داده است.

وی افزود: معمولا در سیاست روی حرف سیاستداران کمتر حساب می شود بلکه نتیجه کار را مورد توجه قرار می دهند. آنچه الان مشخص است ناکامی سران در حل مشکلات مردم است. با توجه به تعهدات سران حکومتی، دولت کنونی اصلا مشروعیت ندارد اما دو مساله سبب دوام حکومت فعلی شده است. یکی این که دشمنی که در بیرون حصار دولت قرار دارد هنوز طالبان است و دیگری این که هنوز با وجود مشکلات، جامعه جهانی خود را متعهد به حمایت از حکومت می داند. مردم تنها حکومت را نسبت به حکومت طالبان ترجیح می دهند اما باید توجه داشت که طالبان به دنبال گرفتن حکومت است.

نماینده مردم کابل در خانه ملت مخفی نگه داشتن مرگ ملا عمر را یک تحقیر بزرگ حکومت توسط استخبارات پاکستان دانست و گفت: اگر این موضع در کشور دیگری رخ می داد مسوولان خودکشی می کردند و یا حداقل ناکامی خود را قبول می کردند. 75 درصد از بودجه کشور صرف هزینه برای امنیت ملی شامل استخبارات می شود اما استخبارات کشور حتی از مرگ رهبر دشمن خود خبر ندارد. در راس دولت نیز دو شخص قرار دارند که مسوولیت این حکومت را بر دوش دارند اما آنان هنوز خطوط قرمز دوستی و دشمنی را مشخص نکرده اند. شکی نیست که قسمتی از مشکلات بر عهده حامد کرزی رییس جمهور پیشین است. با کمال تاسف آقای کرزی با توجه به حمایت ها و کمک هایی که طی 13 سال به حکومت شد یک گام اساسی برای کشور برنداشت و تنها میلیاردها دالر را حیف و میل کرد. اگر شخصی به اندازه یک میمون عقل می داشت می توانست بهترین استفاده را از امکانات موجود انجام دهد.

منصور ادامه داد: در حال حاضر باید به دو نکته توجه داشت: یکی این که دولت فعلی دست دوستی و همکاری به سوی پاکستان دراز کرده است تا طالبان را به میز مذاکره کشانیده و با آنان صلح کند که بعید می دانم پاکستان کمک کند و دیگری این که دولت کنونی باید در تلاش احیای اعتبار از دست رفته باشد. اگر در این راه موفق نشود کمک های جامعه جهانی قطع خواهد شد و دولت کنونی شانسی برای بقا ندارد.

این عضو مجلس نمایندگان در مورد پروسه صلح با توجه به عملکرد کشور گفت: هدف ما تامین صلح است. اختلاف بر سر خواستن صلح نیست بلکه اختلاف بر سر چگونگی صلح است. در مناسبات سیاسی دید کشورها واقع گرایانه نیست و از روی اجبار و منافع خود به دیگران احترام می گذارند. بنابراین تا زمانی که پاکستان از آسیب دیدن خود در این جنگ هراس نداشته باشد، نباید انتظار داشت که به صورت خیرخواهانه و یک جانبه صلح را به کشور هدیه کند.

عبدالحفیظ منصور در پایان گفت: اگر مشکلات مورد توجه قرار گیرد مسایل به صورت بنیادی شناخته می شود. دولتمردان باید بدانند که پاکستان دشمن نظام سیاسی افغانستان است و فرق نمی کند چه کسی در راس نظام باشد. آنان اصلا نمی خواهند که هیچ نظامی در افغانستان شکل بگیرد حتی اگر مورد حمایت خودشان باشد. آنان به دنبال این هستند تا به جای کمک، گسترش مخالفان را زمینه سازی کنند. پاکستانی ها نشان دادند که این توانایی را دارند. پول از کشورهای عربی گرفتند و به گونه ای عمل کردند که کشورهای غربی اگر از پاکستان حمایت نکرده اند لااقل در برابر چنین سیاست پاکستان مخالف نبودند. همه چه جهادی و غیر جهادی می خواهند که از کشور خود دفاع کنند. مشکل، مدیریت کلان کشور است. وقتی سیاست رهبر حکومت در برابر پاکستان مشخص نباشد، جهادی و یا غیر جهادی هیچ کاری نمی تواند انجام دهد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اشتباه نوشتید آقای منصور صاحب, اگر کرزی صاحب عقل نمیداشت پس به این پیمانه سرمایه چطور از آن خود میکرد در حقیقت با عقل ترین کرزی صاحب بود که حد اقل غم خوده خو خورد اگر غم مردم را نخورد, حرف دیگر اینکه کرزی صاحب خو گردن خوده خلاص کرده بود گفت که نوش جان کنید خو مگر به خارج از کشور انتقال ندهید مگر متاسفانه شما آنهایی را استجواب نمیکنید که ده چند کرزی صاحب خورد ولی با تاسف که به خارج از کشور برد در نتیجه روزی از سوی شبکه های نا شناخته تمام دارایی شان منجمد خواهد شد و همچنان از تعداد کثیری همچو افراد تاکنون شده که باید واقعیت را بپذیریید وای به حال ملت بیچاره که چند اوباش بالایشان حکومت کرد و شکم های گنده افراد شانرا صرف پر کردند و بلاخره نزد الله ج چه جواب خواهی داشت. وسلام

>>>   واقعا درست و دقیق فرمودید کجا است گوش شنوا مردم در بی اتفاقی و تشتت زندگی میکنند فرق بین حلال و حرام وجود ندارد بی عدالتی وزن ندارد هر که بیاید خراب می کند ذات افغانها خراب و ناخالصی دارند کالاهعای پاکستان را تحریم کنیم کلدار انرا در ولایات ننگرهار ، لغمان ، کنر ، قندهار و هلمند ناچل کنیم از ان لستفاده نکنیم. ۳۵ سال می شود پاکستان خاک ما را توسط خود افغانهای جاهل ویران میکند. اول خود افغانها مقصر هستند ذات شان خراب است عذاب الهی انها طالبهای وحشی و پاکستانیهای جنایتکار هستند.

>>>   منصور صاحب!
من با شما قبول میکنم که کرزی آدم کم عقل بود. ولی شما هم با من قبول کنید که همین ادم کم عقل را شما و اندیوالان تان در «شمالی تلواله» باتوقعات بیجا و در اکثر موارد غیرملی تان به سرحد دیوانگی رسانیدید. کرزی بخصوص دو خاصیت عمده یک رهبر خوب را نداشت!!! یکی اینکه او در امور حکومتداری شجاعت لازم را نداشت و ادم نهایت ترسو بود!!! و دوم اینکه او بخاطر حفظ چوکی اش حتی از « موش» هم میترسید!!! و شماها این خصوصیات او را با تمام معنا میشناختید و تا توانستید از ان استفاده نمودید. همین که حکومتهای آینده افغانستان بزودی سر حال نخواهند امد عامل آن خصوصیات متذکره کرزی صاحب است!!! و یک چیز دیگر!!! من همیشه معتقد بودم و هستم که تا وقتی در هر نهاد یک «طیف»و یا «قشر» خاص بنحوی از انحاء «یکپایه شریک » باشند از ان نهاد خیر و برکت دیده نمیتوانیم!!!!
کاکا مونجانی

>>>   ملیاردها دلار برای یک کشور سی میلیونی چیزی نیست اگر قرا باشه کشوری هم اندازه کشور شما تغیییر کنه باید شصت ملیارد دلار ذخیره ارزی داشته.

>>>   آقازاده منصور نماینده مجلس در شورای افغانستان انتقاد شما بجا و البته این انتقاد بار اول نیست که شما دارید میکنیدبالای کرزی این انتقادات چندین بار شده واما چیزی اصول نشده، حالا دوره کرزی ختم است وقتی عقل او را به عقل میمون ویا به عبارت ساده شادی تطابق دادن ویا کم بودن ویا زیاد بودن نشان دادن از بی خردی ... که در خانه ملت نشسته آید ودر جلسات غیر حاضر آید...
عبدالله ریحان

>>>   درد منصور صاحب از دست دادن چوکی است ! زمانیکه وزیر یا سرپرست اطلاعات وفرهنگ بود کرزی صاحب اورا برطرف کرد همان عقده تاحال در دلش مانده

>>>   منصورصاحب انتقاد خوبست ما دشنام دادن کا ر بد است

>>>   کاملاً بجا گُفتید: بیعقل ترین رهبر افغانستان در طول تاریخ کشور بود .گپ شب اش با گپ روز اش یکی نبود.از نظر من به اندازه وکیل گُزر یک کوچه لیاقت و دانش سیاسی داشت و بس .

>>>   برای یک وکیل شرم است که عقل انسان را به عقل میمون تشبیه نماید ...
آ....

>>>   آقای منصور راست گفته است.
ع

>>>   نابغه حفيظ جان بجا ميفرمايند، راستي اگر كرزي عقل زاغ را هم ميداشت يك مشت بيسواد موتر شوي نميتوانستد ملت را گروگان بگيرند،
منصور إز بدخشان

>>>   البته این را که درست گفته که اندازه میمون عقل نداشت

>>>   بلی اقای منصور انتقاد با جاه ارزش داردر، و قابل تقدیر هست. امّا شما انتقاد بسیار جاحلانه کردید بدون رعایت انسانی...
نصرت از مزار.

>>>   آقای منصور، شنیده باشید که گفته اند: «دیوانه در کار خود هوشیار است.» آقای کرزی را دست کم نگیر؛ او کسی است که اشخاصی چون تو و دوستت عبدالله را صد بار به دریا میبرد و تشنه بر میگرداند.
جهاندیده کابل

>>>   اقای ...
وقتی ملیون ها دالر در اوایل حکومت کرزی توسط مارشال فهیم به مردم ولسوالی پینجشیر توضیح میشد ان وقت کرزی خوب ادم بود وعاقل چرا حالا برابر شادی عقل ندارد؟...

>>>   کرزی همانند داودخان، حفیظ الله امین خون آشام، ترکی منحوس و نجیب خایین ملی به مرضی افغانگرایی در کشور مبتلا است که این مرض خود این انسانهای کوردل را یکی پس از دیگری توسط پاکستان و انگلیس به بدنامی اعدام میکند. سیاستمداران کشور اگربخواهند کشور را از توطئه های پاکستان و ارباب آن نجات دهند و خود نیز سرفراز زندگی کنند و عزتمندانه بمیرند باید به کلیت کشور و جامعیت ملت بی اندیشند و دست از قوم گرایی به شیوه نادیده گرفتن اقوام غیر افغان دست بردارند. تا افغانگرای در کشور است سران این قوم ذلیلانه زندگی می‌کنند و به بدنامی و خواری میمیرند. عنوان این مقاله به کرزی اختصاص ندارد بلکه از داود تا حفیظ و نجیب و هر افغانی که مانند آنها می‌اندیشند و مانند آنها عمل میکنند صادق است.

>>>   ... اگر عقل میداشتی کابل را ویران نمی کردی، 90000 مردم بی گناه کابل را نمی کشتی. او دزد.
ادراک خراسانی

>>>   ای بسیار جای تاسف است که نماینده با این بی ادبی اظهار نظر کند تو خودت فکر کردی که چی ادهان خود بیرون می کنی...
رحمت از بامیان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است